Jump to content
XXX ZLOT

NOWY TEMAT - NOWY OŚRODEK

ZAPRASZAMY DO REZERWACJI

https://forum.vectraklub.pl/forum/329-xxx-zlot-vkp-20-23062019/

 

 

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Sign in to follow this  
invivo

tajemnicze znikniecie płynu chłodniczego

Recommended Posts

witam,

dzis przy wymianie filtrow i oleju, mechanik zauwazyl brak plynu chlodzacego w zbiorniku.

od jakiegos czasu, moze nawet dluzszego wentylator wlaczal sie po kazdej jezdzie, pochodzil troche i sie wylaczal, generalnie nie zauwazylem na wskazniku temperatury jakichs znacznych wzrostow, wahania byly okolo 90 - 95 stopni.

wycieku nie zauwazylem, jak cos kapalo to woda z klimatyzacji.

ostatnio zaczely wyskakiwac bledy po odpaleniu, ale gdy silnik przekroczy 2 tys obrotow, kontrolka gasnie, zczytalem bledy i wyszlo tyle: P1650A P1651B P1635A

bledy nijak sie nie maja do tego ubytku plynu chlodniczego.

Jakis czas po ostatniej wymianie oleju - jakies 7-8 tys po, sprawdzalem jego stan i zauwazylem, ze na bagnecie bylo poniżej minimum, dolalem litr i jezdzilem dalej... troche mnie to przerazilo - takie zużycie... dzis mam swiezo zalany olej mobil 10w40 super s turbo diesel, pojezdze, bede nadal obserwowal.

Uzupelnilismy plyn chlodzacy (mielismy dylemat bo niestety nie pamietalem czy byl czerwony czy zielony, ale wlalismy zielony). Przejechalem sie z 20 km, silnik sie rozgrzal, temperatura maxymalnie doszla do 90 st przy predkosci 130km/h, potem spadla jak wjechalem na miasto do okolo 88 stopni.

Czy ktos ma pomysl gdzie mogl sie podziac plyn?

z gory dziekuje za podpowiedzi co sprawdzac i gdzie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Co do błędów to zobacz ten temat, nie ma sensu jeszcze raz tego wałkować :

Please login or register to see this link.

Znikanie płynu - cóż, jeśli nie ma wycieków na zewnątrz to trzeba przyjąć gorszy scenariusz czyli niestety głowica/uszczelka.

Jeśli płynu ubywa to czujnik temperatury nigdy nie pokaże prawidłowej temperatury, bo jak ma ją pokazać kiedy w układzie będzie powietrze ?

Sprawdź czy węże nie są zbyt nabrzmiałe i twarde, bo powinny się pod naciskiem palców uginać ( oczywiście po nagrzaniu silnika ).

Odkręć delikatnie korek od wyrównawczego (też po zagrzaniu silnika ale przy tej próbie lepiej silnik wyłącz), czy słychać tylko krótkie psyknięcie czy to trwa dłużej, powiedzmy ponad 3 sekundy ?

Czy podczas jazdy nie ma za Tobą białej mgiełki ?

Jaki zapach maja spaliny w wydechu ? Nie są wyraźnie słodkawe ?

Sprawdź i napisz...

Share this post


Link to post
Share on other sites

dzieki za podpowiedzi, temat jest o p1630 a u mnie wystepuja p1650 i p1651 mowiace o CAN Bus ... juz to bylo a 1635 to cos w obwodzie swiec zarowych, a magistrali CAN podobno w DTI 2.0 nie ma ... rozumiem, ze chodzilo Ci o blad 1635 i swiece zarowa?

Edited by invivo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Poprawię :

P1635 - błąd ogólny obwodu urządzenia żarzącego ( na przykład uszkodzona regulacja czasu żarzenia ale w obiegu prądowym przekaźnika czasu wstępnego nagrzewania silnika ). W skrajnym przypadku jeśli moduł grzewczy jest sprawny może to oznaczać uszkodzenie sterownika pompy, ale to wychodzi podczas procedury sprawdzającej.

Druga możliwość to uszkodzenie obwodu prądowego w układzie grzewczym - zwarcie lub przerwa w obwodzie czyli na przykład uszkodzenie świecy ( jedna nie grzeje ). Trzeba sprawdzić świece - patent z żaróweczką, którą trzeba włączyć w obieg między fajką świecy żarowej a świecą. Przekręcasz zapłon i jeśli świeci przez moment - ok, jeśli nie - tu jest to czego szukasz.

Trzecia możliwość to za mocne wejście obwodu urządzenia żarzącego, w przypadku gdy świece jednak są ok i układ grzewczy także - niestety może to oznaczać uszkodzenie sterownika.

P1650 - dosłownie oznacza, że moduł sterujący silnika rozpoznaje błąd szyny CAN albo usterkę hardware'a modułu sterującego (uszkodzony uchwyt CAN). CAN dlatego, że tak to zostało przetłumaczone, bo przecież CANu tutaj nie ma.

Fizycznie jest to albo zwarcie w obwodzie między sterownikiem silnika ( ECU ) a sterownikiem pompy albo uszkodzenie sterownika ( elektryczne, na przykład przegrzanie i dlatego sterownik się "zawiesza ").

Gdyby dodatkowo wyskoczył P1660 ( ogólnie obieg pompy wtrysku - zawór selenoidalny odcięcia paliwa ) to 100 %, że sterownik do wyciepania, ale silnik tutaj w ogóle nie zostałby uruchomiony.

P1651 - kolejne komunikaty dotyczące "magistrali CAN" czyli obiegu na drodze ECU - sterownik pompy, gdzie moduł sterujący silnika rozpoznaje "błąd szyny CAN", czyli odbiera bądź przesyła błąd.

Trzecia sprawa to fakt, że pompa wtryskowa odczytuje nieprawidłowe działanie CAN ( moduł sterujący pompy wtryskowej ).

Niestety dwa ostatnie świadczą o usterce sterownika pompy...

Pierwszy - po sprawdzeniu świec, układu i sterownika świec, jeśli te okażą się ok, również ale to ekstremalna sytuacja.

Zacznij od świec...

Share this post


Link to post
Share on other sites

węże - podczas pracy silnika dają się ugiąć choć czuć, że jest w środku ciśnienie

co do zapachu spalin - wydaje mi się, że zapach jest taki sam odkąd kupiłem samochód (2 lata)

po odkreceniu korka - powoli, bylo slychac spokojnie ponad 3 sekundy psykniecie... takie dosc dlugie psssss

podczas jazdy nie wiem czy jest biala mgielka ale przy zagrzanym silniku, przy przegazowaniu i na wolnych obrotach mgiełki brak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Albo podjedź do serwisu, który może na podstawie analizy płynu stwierdzić czy są w nim spaliny, bo to dość istotne albo na pracującym silniku ( potrzebna druga osoba ) sprawdź, czy podczas przegazowywania w zbiorniczku nie ma bąbelków powietrza oraz czy płyn nie posiada na powierzchni "oczek rosołowych"...

Sprawdź czy silnik od spodu jest suchy, może jakiś przewód wodny jest sparciały czy pęknięty...

Dobrze byłoby sprawdzić przy jakiej temperaturze włącza się wentylator - ma przecież 3 albo 4 biegi, możliwe, że przekaźnik jest uszkodzony ( przy akumulatorze ) i nie załącza wiatraka w odpowiednich wartościach a gorący i rozszerzony płyn przez korek częściowo po prostu się wylewa jak lawa wulkaniczna... Warto też porównać temperaturę płuny odczytywaną przez czujnik (dwupinowy, info idzie do ECU ) z temperaturą faktyczną, na przykład w zbiorniczku wyrównawczym ( musi być podpięty komp )...

Przeczytaj też poprzedni, poprawiony post odnośnie błędów...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam.... miałem podobną sytuację płyn znikał a wycieków nie było, pod autem sucho, uszczelka była oki, spaliny były ok. okazalo się że płyn kapal przez sparciały wąż na rozgrzany silnik i odrazu parował, proponuje sprawdzic węże.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

dokładnie

przyczyn może być wiecej

uszkodzona nagrzewnica

albo nieszczelny wymiennik ciepła (woda/olej) - wymieniliśmy go kiedys w VB DTH

Share this post


Link to post
Share on other sites

wymienilem swiece, wyczyscilem potencjometr gazu (ktory jakis czas temu byl przyczyna tych dwoch bledow) skasowalem bledy i juz sie nie pojawiaja...

co do chlodzenia - martwi mnie to troche po dzis, przejechalem okolo 30 km w trasie (oczywiscie na wlaczonej klimatyzacji) przy predkosciach okolo 90 km/h, wskaznik po 20 km zaczal sie podnosic coraz wyzej, osiagnal 100 stopni :/ potem jak jechalem wolniej i wjechalem do miasta to spadl do ok 98 stopni,

plynu jest nadal tyle ile zostalo zalane, na rozgrzanym wylaczonym silniku po chwili odkrecilem korek wyrownawczego delikatnie, posyczalo w trakcie odkrecania, potem zauwazylem ze plynu jakby przybylo w zbiorniku, poziom sie zwiekszyl o okolo 7mm.

dziwne bo plyn jest a grzeje sie chyba za bardzo... wentylator tez pracuje i nawet jak auto postalo z 20 minut i jechalem 600 m do garażu - wskaznik pokazywal ok 85 stopni, to w garazu mi sie wentylator wlaczyl na dosc spory czas... ;/

jakby byla nagrzewnica to chyba byloby czuc plyn wewnatrz samochodu ?

dodam jeszcze, ze w zeszlym roku gosciu dostawczakiem zaczal cofac na przystanku i mnie lekko stuknal w przod, obluzowal sie wtedy tylko wentylator chlodnicy i po zalozeniu wszystko bylo ok ...

Edited by invivo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

skoro płynu nie ubywa to sytuacja sie zmienia

a z Twojego opisu widze ze raczej chłodnica nie daje rady oddac ciepła

jest to szczegolnie zauwazalne na wlaczonej klimie (goraca chlodnica klimy dodatkowo blokuje doplyw chlodnego powietrza do chlodnicy wody)

mialem taki przypadek w VB 2,0 DTH na warsztacie i pomoglo porzadne zewnetrzne umycie chlodnic

najlepiej zdjac do tego zderzak i umyc jakims preparatem do mycia silnikow

Share this post


Link to post
Share on other sites

plynu nie ubywa jak narazie - na nowym przejechalem okolo 150 km dopiero no ale ubytku nie widze...

sprobuje umyc te chlodnice.. przy okazji zobacze jej stan, wczoraj byl w zasadzie upał, ale zeby 100 stopni... :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

A może chłodnica jest zakamieniona wewnątrz ?

A pompa wody ? Pracuje prawidłowo ?

Sprawdź przekaźniki - przy aku, w skrzynce jest bodajże zielony, on odpowiada za włączanie wentylatora, może jest zaśniedziały albo podwiesza się i wiatrak załącza się za późno ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok - sprawdze dzis przekaznik, wymyje chlodnice, a jak sprawdzic ta pompe wody? jest na to jakis sprytny sposob? szukajka na forum slabo mnie posluchala w tym zakresie

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_sad.png" alt=":(" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/sad@2x.png 2x" width="20" height="20">

szukalem informacji na temat kamienia w chlodnicy, czy ktos uzywal, lub spotkal sie z opiniami na temat preparatu STP Radiator flush:

Please login or register to see this link.

jest tam jedna pozytywna opinia, ale ja tym sklepowym nie wierze....

Edited by invivo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musiałbyś się popytać sprzedawcy w jakimś sklepie z chemią motoryzacyjną, wiem, że są takie specyfiki, ważne jest aby tego nie robić byle jakim... Może ten markowy będzie po prostu lepszy ?

STP jest uznaną i dobrą marką, może coś z Liqui Moly ?

Ze sprawdzeniem fizycznym pompy wody jest gorzej, bo jeśli się ją już wydłubie, a to nie jest taka prosta sprawa, to już lepiej na zaś ją wymienić. Ale objawy tego typu, że jak jedziesz szybko to rośnie temperatura silnika, a jak zwalniasz to i temperatura się obniża mogą oznaczać problemy z pompą wodną.

Gdzieś był taki artykuł o pompie wodnej oraz o tym jak objawiają się problemy z nią związane. Oprócz standardowego zacierania się ( łożysko i wirnik ) dochodzi do sytuacji, gdzie łopatki są wypłukiwane i w efekcie są tak cienkie, że pękają i tym samym pompa nie tłoczy płynu jak powinna... Jak wyszperam to wkleję...

Edited by Piotreq

Share this post


Link to post
Share on other sites

czy wymiana paska klinowego moze miec wplyw na nieprawidlowe dzialanie pompy? moze naciąg jest zły? pasek byl wymieniany (przez mechanika) wraz z olejem - wlasnie wtedy, gdy okazalo sie ze nie ma plynu... a wczesniej mimo malej ilosci plynu chlodzenie bylo chyba lepsze niz teraz bo mnie nie niepokoilo...

Edited by invivo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Wszystko jest na jednym pasku więc gdyby napinacz go nie napiął prawidłowo to albo by piszczał alternator albo wspomaganie czy sprężarka klimy bądź właśnie pompa wody. Jeśli nic nie piszczy to raczej wszystko jest ok.

Moim zdaniem jeśli już masz pewność, że nie ma żadnych wycieków na zewnątrz silnika z układu wodnego, trzeba się przyjrzeć możliwości ubytków do wewnątrz czyli albo typu nagrzewnica ( ale czułbyś to wewnątrz kabiny ) albo w kierunku "uszczelki " pod głowicą.

Warto jest zrobić test spalin oraz badanie na zawartość spalin w układzie wodnym. To potwierdzi bądź zaprzeczy jedną albo dwie możliwości.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

no tak, ale 100% pewnosci nie mam, ze nigdzie nie cieknie, posprawdzane sa weze, i nigdzie nie widac, zeby uciekal plyn, tak jak pisalem wczesniej, od zalania w zeszlym tygodniu plynu nie ubylo... wczesniej na plyn nie zwrocilem uwagi wiec mogl ubywac bardzo powoli ... ale skad nagle ta temperatura 100C przy dobrej ilosci plynu ... ;/ sprobuje przemyć chłodnicę, bije sie z myslami co do tego odkamieniacza, bo jak to wleje a okaze sie ze wczesniej jakis magik zalal chlodnice jakims uszczelniaczem to moze sie rozcieknac :/

gdzie moge zrobic testy o ktorych piszesz? sa jakies specjalne zaklady czy mozna to zrobic w ASO ?

Edited by invivo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Wydaje mi się, że stacje diagnostyczne mają taki osprzęt ( tam gdzie podbija się dowody rejestracyjne )...

ASO też powinno mieć taki sprzęt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

na stacji diagnostycznej przy ASO na pewno maja badanie spalin... pracuje tam moj znajomy. podpytam go.

wymylem chlodnicę, sprawdziłem przekaznik i wyruszylem przy 25 stopniach w trasę taką jak wczoraj, temperatura wahała się w okolicach 95 stopni po przejechaniu 20 km. Prędkość 120-140 km/h, w drodze powrotnej, przez 5 km polecialem 140-160 km/h i wtedy temperatura wahała się tak 95 -> 98 -> 100 -> 98 -> po wjechaniu w miasto 98 stopni, potem troche zmalała...

plynu nadal nie ubyło...

Edited by invivo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam.

Ja miałem kiedyś podobny problem na 100km musiałwem dolać 0,5l i okazało się że zaworek który jest na wężach do nagrzewnicy (przy ścianbie grodziowej) przepuszczał przez jakiś czas, więc kupiłem nowy, nim doszedł kurierem zaworek się naprawił i przez to nie wymieniałem, jesli będzie to samo i będzie Ci potrzebny taki to mam

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

chyba coś takiego

Please login or register to see this link.

Share this post


Link to post
Share on other sites

chyba znalazlem problem

wypialem kostke z czujnika temperatury w chlodnicy, i kolejno laczylem piny

1-2 powinien wlaczac pierwszy bieg a jest tylko pyk w skrzynce za reflektorem kierowcy i nic

1-3 wlaczyl mi obydwa wentylatory

a 1-4 wlaczyl wentylator chlodnicy na 2 biegu

czyli nie dziala 1 bieg i teraz pytanie - bo w temacie o tym jest pojecie rezystora wentylatora chlodnicy - podobno to to - ale co to i gdzie to ? nie moglem znalezc na forum, pomozecie?

dzieki!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uszkodzenie tego zaworka jest również prawdopodobne, w sumie to nawet będzie widać z góry czy się poci...

Przejedź kilka kilometrów z włączonym ogrzewaniem.

Dodatkowo posłuchaj czy w trakcie przegazówki nie słychać z okolicy nagrzewnicy "bulgotania", jakby się przelewała woda...

Share this post


Link to post
Share on other sites

a co z tym wentylatorem? jak sie za to wziasc?

przjechalem chyba z 10 km na ogrzewaniu - zaworek nagrzewnicy suchy...

dzis jest chlodniej to temperatura silnika dochodzila max 90 stopni, z tym ze jechalem bez klimy...

jutro najprawdopodobniej dam to do mechanika, niech działa, bo już po prostu nie wiem gdzie lezy problem

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_sad.png" alt=":(" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/sad@2x.png 2x" width="20" height="20">

Edited by invivo

Share this post


Link to post
Share on other sites

dzis sprawdzilem jeszcze raz wentylatory

reaguje polaczenie pinow: 1-2 i 1-4, nie reaguja piny 1-3 czyli od wiatraka klimatyzacji... wczoraj blednie odczytalem numery pinow ... czyli mam dwa biegi wentylatora chlodnicy a nie mam wentylatora chlodnicy klimatyzacji..

sprawa wyglada tak: wymienilem przekaznik, wentylator zaczal chodzic... wypuściłem się na trasę szybkiego ruchu, zrobilem dobre 40 km, predkosci 100-140-160, klimatyzacja na maxa wlaczona, potem sie pokręciłem po mieście i na stacje... wentylator pochodził pare sekund po zgaszeniu silnika, temperatura wahała się okolo 88-92 stopnie, nie przekroczyla 92...

moje domniemania sa takie, ze dosc dlugo przekaznik musialbyc walnięty i po prostu w miare uplywu czasu odparowal mi plyn przez ciagle podwyzszona temperature, wiatrak chlodnicy chodzil na drugim biegu a temperatura i tak byla zbyt wysoka, bo wentylator chlodnicy był martwy.

pojezdze jutro i dam znac, ale jestem dobrej mysli po dziś.

Edited by invivo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mogło część płynu wywalać przez korek, bo ciecz się rozszerza pod wpływem wzrostu temperatury...

Będzie dobrze...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...