Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Banana

Brak rezonatora. Czy coś szkodzi?

Recommended Posts

Dzisiaj przy wymianie żarówki w kierunkowskazie zauważyłem że jakaś plastikowa rurka idąca do filtr powietrza i skierowana na zewnątrz jest zalepiona taśma a pod zderzakiem jest puste miejsce , zaintrygowany tym faktem sprawdziłem w EPC i wyszło że brakuje rezonatora ( chyba dobra nazwa , to zaznaczone czerwona ramką) :

Please login or register to see this link.

Czy może go nie być i jaką spełnia rolą , jakie mogą być objawy jego braku?

Z góry dzięki za pomoc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proszę bardzo:

Układ dolotowy powietrza w nowoczesnym samochodzie składa się z kolektora, przepustnicy, kanałów dolotowych, filtra, przepływomierza oraz rezonatora(ów). Przepustnica reguluje ilość dostarczanego w danym momencie powietrza, które pędzi często długimi kanałami dolotowymi, tak aby nabrać odpowiedniej prędkości. Rezonator ma na celu, jak sama nazwa wskazuje, wywołanie efektu rezonansu (napełnianie cylindrów odbywa się cyklicznie, a nie w sposób ciągły - struga powietrza ma charakter fali, przez co możliwe jest wykorzystanie tego zjawiska) przy pewnych obrotach, tj. wprawienie dostarczanego powietrza w drgania o stosunkowo dużej amplitudzie. Dzięki rezonatorowi silnik zyskuje na elastyczności, zanika 'dołek' w wykresie momentu obrotowego (w silniku 4 cylindrowym dołek taki występuje w okolicy 4 tys. obr/min). Jego działanie można porównać do rozhuśtywania samochodu tak, aby wyjechał bez problemu np. z błota. Wszyscy, którzy kiedykolwiek znaleźli się w podobnej sytuacji, doskonale wiedzą, że należy dostroić odpowiednie operowanie gazem i sprzęgłem, aby samochód wyjechał z zagłębienia. Podobnie rzecz ma się w układach dolotowych z rezonatorem - przy pewnej prędkości obrotowej powietrze zostaje wprawione w takie drgania, aby z większym impetem trafić do cylindrów. W tym momencie następuje minimalizacja wpływu wszelkich zewnętrznych oporów.

Aby poprawić napełnianie cylindrów, w niektórych silnikach zastosowano technologię zmiennej geometrii układu dolotowego. W przypadku tej techniki powietrze dociera do silnika kanałami mniejszej średnicy do momentu uzyskania pewnych obrotów, w momencie ich przekroczenia kanałami o większej średnicy. Efektem jest dopasowanie prędkości przepływu powietrza do prędkości obrotowej. System ten często spotkać można w silnikach japońskich, gdzie sterowanie średnicą kanałów odbywa się w samym kolektorze dolotowym. Współczesne silniki posiadają bardzo dobrze zaprojektowane układy dolotowe, dlatego osiągnięcie znaczących zmian przez amatorskie modyfikacje nie jest możliwe. Niemniej jednak istnieje kilka metod 'podkręcenia' maszyny. Podstawową i jednocześnie najprostszą z nich jest wymiana filtra powietrza, o którym wiecej w dalszej części artykułu. Bardziej zaawansowanym zabiegiem jest montaż sprężarki (turbiny). Przy zakupie należy jednak pamiętać, że turbinę dobieramy do konkretnego silnika. Nie może być za mała, gdyż powstanie tzw turbodziura - na niskich obrotach powietrze z trudem przechodzić będzie przez prześwit turbiny, aż do momentu jej uruchomienia. W celu maksymalnej optymalizacji spalania, należałoby wraz z turbiną zainstalować w samochodzie intercooler. Urządzenie to chłodząc powietrze zapewniłoby większą jego gęstość, przy jednoczesnym zlikwidowaniu efektu znacznego nagrzewania się powietrza w sprężarkach o dużej mocy.

Rewelacyjne efekty przynosi zastosowanie podtlenku azotu, czyli popularnego nitro. Ten niepalny gaz zawiera w swojej cząsteczce ponad 34% tlenu, przy czym jest gęstszy od powietrza. W jednej jednostce objętości podtlenku azotu jest około 2,5 raza więcej tlenu, a jak wiadomo więcej tlenu równa się lepszemu spalaniu, a co za tym idzie, zwiększeniu mocy silnika. System podtlenku dodaje spory przyrost mocy naszemu samochodowi (od 15% - 50%), ale nie ma nic za darmo. Decyzja montażu nitro to bardzo droga inwestycja. Sama instalacja to wydatek rzędu 1700zł za najprostszą instalację, do ok. 8000zł za tzw. wtrysk bezpośredni. Do tego trzeba doliczyć koszt napełnienia butli z gazem (ok 100zł - 200zł). Jedna butla wystarcza na ok. 150 sekund zabawy, jednak za jednym razem można maksymalnie używać systemu przez mniej więcej 10 sekund. Dłuższe użytkowanie może doprowadzić do sporego uszkodzenia silnika, spowodowanego ogromnymi przeciążeniami działającymi na jednostkę, dlatego decydując się na montaż nitro warto również zainwestować we wzmocnienie poszczególnych układów naszego silnika, np tłokowo - korbowego. Wtrysk podtlenku azotu powinien odbywać się tylko w momencie w pełni otwartej przepustnicy i od określonych obrotów silnika (ponad 2500obr/min) Dawkowanie N2O ustawiane jest na stałym poziomie - przy niskich obrotach silnik byłby zbyt obciążony."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za szybka odpowiedź.

Jeśli czytam ze zrozumień to chyba warto zainwestować te 30 zł?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Warto

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wcześniej szukałem i nie mogłem znaleźć żadnego tematu na forum o tym a teraz szukajka mi wypluwa pewno odpowiedzi , przepraszam za powtarzanie tematu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A, gdzie dokładnie jest ten rezonator, bo jakoś nie mogę załapać w którym miejscu to jest, widać to na wierzchu ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

pod prawym reflektorem pod zderzakiem i błotnikiem, widzę że masz polifta bo u mnie jest dostęp po wyciągnięciu kierunkowskazu no niestety ty już tak nie zrobisz

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

Edited by bananana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Jutro sprawdzę czy mam to coś, dzięki

Share this post


Link to post
Share on other sites

czy w v6 też występuje rezonator?????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Nie silniki X25XE oraz Y26SE nie mają rezonatora.

Edited by aras 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja rezonator wywaliłem (x20xev) bo było małe puk w błotnik i szczerze mówiąc nie zauważyłem żadnej różnicy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rezonator zamontowany , w sumie bez różnicy , może lepiej zbiera się z niskich obrotów ale to pewno złudzenie

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

to jak z tym jest w koncu?wywalic mozna to czy nie? chcialbym pozbyc sie tego i zrobic dolot z rury ktory bedzie krotszy.

Tutaj modzili chlopaki

Please login or register to see this link.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam, za co jest odpowiedzialna ta rura w środku filtra jak tu

Please login or register to see this link.

czy nie było by lepiej gdyby jej wcale nie było>>??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

wyjmij ją (wysuwa się do dołu) i skróć rurę wlotową do filtra powietrza (ta w środku filtra na dole) - filtr pracuje całą powierzchnią i silniczek "oddycha" swobodniej

Share this post


Link to post
Share on other sites

A więc tak, dzisiaj jeździłem bez tej rury ( ta co podałem na zdjęciu) i masakra na niskich obrotach nie wkręca się dobrz, z resztą na wysokich też, Jak ją założyłem to dopiero poczółem zmianę. Nie mam pojęcia dlaczego tak jest. Czy ktoś ma podobne objawy po wyjęciu??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...