Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

januaryr

Kolektor dolotowy 1.9 CDTI Z19DTH 150KM

4700 posts in this topic

Posted (edited)

Koledzy załważylem nieszczelności w okolicy świec są tam 4 takie jakieś zaślepki, śruby inbusowe (zanaczono na czerwono) jedna jest lużna i z podniej dmucha oraz obok w zdłuż świec leci jakaś listw (zaznaczono na żółto)jest ona poluzowana do czego to służy . Proszę o pomoc. Brak jakiś alarmów.

Please login or register to see this attachment.

Edited by jabolkg
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dokręć tę śrubę imbusową jeśli jest luźna, a ta listwa steruje dodatkowymi klapami w kolektorze ssącym. Luźna, to znaczy, że wyrobiły się w niej plastikowe gniazda, na których się trzyma. To jest właśnie najczęstsza awaria w silniku Z19DTH. Niestety element niewymienny- przy wymianie trzeba kupić cały kolektor. Wypada już z gniazd, czy dopiero będzie?

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

OK! Podokręcam śruby wyczyszcze smar i zobacze co dalej (a od czego są te śrubki)

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_mad.gif" alt=":angry:"> oraz zobacze jak mocno ta listwa lata

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Na Vectra C Owners jest przepis jak zregenerować te pierdułki plastikowe używając bodajże jakichś nóżek od mebli, nie trzeba całości od razu wymieniać. Z tego co pamiętam to koszt naprawy było około 10 PLN + 20 minut roboty z opisu. Problem z cięgienkami podobno został rozwiązany od MY2008 albo 2007

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Listwa powinna się ruszać bodajże wzdłuż bo obraca klapkami, nie powinna za to latać na wszystkie dowolne strony.

Edited by k4syx
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Bardzo ciekawe rzeczy piszesz o regeneracji tej listwy. PW poszło do Ciebie

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak się okazało to ta listwa spadła i leżała sobie od strony świec. A te cztery "koreczki" to dwa są luźne a dwa pozostałe siedzą na sztywno. Co w takim razie trzeba wymienić , tych luźnych nie można dokręcić i czy ta listwa jest mocowama na tych wypustkach czy w tych zagłębieniach.

Please login or register to see this attachment.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regeneruje się właśnie te koreczki, zaraz poszukam na VC Owners tych wątków i tu podlinkuję (nie obiecuję że dziś, być może jutro rano z pracy)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Za radą k4syx-a odnalazłem na forum VC owners posty dotyczące regeneracji tej listwy i zrobiłem tak ze swoją...

należy kupić 4 podkładki gumowe/plastikowe, takie aby otwór w środku był w miarę elastyczny i nakleić je na zużyte gniazda w listwie sterującej klapami. Dodatkowo gniazda należy zeszlifować o grubość tej podkładki. Trzecie gniazdo licząc od lewej strony (od rozrządu), czyli trzecia klapa podłączona jest do silniczka i to ona steruje pozostałymi. Nad tym trzecim gniazdem jest mało miejsca, dlatego po doklejeniu podkładki gniazdo musi wystawać tyle samo nad listwę co przed jej przyklejeniem. Założenie jest dosyć irytujące z powodu utrudnionego dostępu. Niemniej jednak da się to zrobić, bez rozbierania czegokolwiek.

Należy pamiętać, że listwa nie jest do końca symetryczna- posiada lewą i prawą stronę. Zregenerowałem swoją i póki co działa.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skopiujcie może jakoś tą poradę i spróbujemy przetłumaczyć, albo zrobi się nową bo to w czasie gdy dość sporo VC z tymi silnikami przybywa jest dość istotne w końcu pozwala zaoszczędzić sporo kasy.

2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Tam nie ma co kopiować, sprawa jest prosta. Zdjęcie mam zrobione jak ja zrobiłem u siebie, a zdjęcie samej listwy wstawił "januaryar", to skorzystam z niego.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

może jednak wspólnie chłopaki zrobicie jakiś manual ?

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_rolleyes.gif" alt=":rolleyes:"> Dla Was teraz to proste ale ja np. nie łapię na razie co i jak. Nie potrzebuję na szczęście tego teraz i mam nadzieję, ze nie prędko, ale jakby co to dobrze by było tylko odpalić odpowiedni podwieszony wątek, luknąć na fotki i wio. Jakie to dokładnie są podkładki , może jakieś fotki ? czym kleić itp ?

Ciekawa sprawa bo chyba kupa kasy do zaoszczędzenia

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> ile wogóle kosztuje nowy kolektor, oczywiście nie w ASO a w jakimś mądrym sklepie ?

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Na szrocie znaczy się?

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

W wolnej chwili mogę przetłumaczyć co tam jest na VC Owners ale Kberest napisał bardzo jasno, jeszcze tylko fotka i gotowe będzie

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Please login or register to see this quote.

tylko ASO pozostaje ? czy jakieś Stachowiaki, GSI-Goszczynski itp tez to mają ?

Tak wogóle jakie są objawy w pracy silnika kiedy ta listwa nieodpowiednio albo wogóle nie steruje klapami wirowymi ?

Edited by krzysztof100
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

kolektor ze szrotu to raczej odpada, bo na bank też bedzie w nienajlepszym stanie albo i gorszym

bo oprócz odpadającej listwy, pada również silniczek poruszający listwe

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

oczywiście że mają, dlaczego mieliby nie mieć skoro można u nich zamówić każdą część do Opla ?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm ale to chyba nie będzie specjalnie taniej niż w ASO (chociaż na pewno zauważalnie).

Co do szrotu to myślałem o świeżym rozbitku, Signum, VC, Astra H, Zafira z takim silnikiem - świeżym w sensie rocznikowym żeby od razu kupić już poprawioną konstrukcję. W sumie stan to mniej więcej widać z wierzchu po tych jopkach plastikowych właśnie.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

k4asyx a wiesz może dokładniej jak wygląda ta poprawiona konstrukcja kolektora- jakie są różnice ?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Coś mnie podkusiło i poszedłem popatrzeć jak to u mnie wygląda. Muszę niestety odszczekać słowa, że problem mnie na razie nie dotyczy

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_blush.png" alt=":blush:">

Są spore ślady oleju w czterech miejscach gniazd a listwa jest jakby luźna. Luźna tzn. na pierwszej i drugiej pozycji od lewej (od rozrządu) chyba się trzyma a na dwóch z prawej nie.

Czy te koreczki z listwy powinny być fabrycznie zamocowane tak jakby nie w osi tych większych plastikowych gniazd osadzonych w kolektorze tylko po zewnętrznej ich części, tak jakby mimośród ? Wtedy miałoby to sens żeby wogóle obracać tymi klapami

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_rolleyes.gif" alt=":rolleyes:"> Jeśli trzecia od strony rozrządu jest tą która steruje pozostałymi to w moim przypadku nie jest sterowana żadna oprócz właśnie tej trzeciej. Czy to sterowanie trzeciej klapy jest gdzieś wewnątrz kolektora ? Na zewnątrz nic nie widać.

Ciekawy jestem w jakiej pozycji zostają klapy, w takiej jak były w momencie urwania plastiku z listwy czy wracają do jakiegoś tam położenia ?

Żaden błąd mi się nie świeci, chyba nic dziwnego w czasie jazdy nie zauważyłem, może czasami mam wrażenie, ze ma jakby muła przy ruszaniu albo depnięciu z II biegu jadąc bardzo wolno np. w korku lub przy opuszczaniu skrzyżowania. Do tej pory myślałem, że ten typ tak ma i to tzw. turbo dziura. Przy wyższych obrotach idzie dobrze, tzn. tak mi się wydaje, chyba że może jeszcze lepiej.

Będę wdzięczny za łopatologiczny opis tej naprawy wraz fotkami.

p.s. jak kberest wyjąłeś tą listwę

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_ohmy.png" alt=":o" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/ohmy@2x.png 2x" width="20" height="20"> ? trzeba być chyba ginekologiem żeby to zrobić bez rozbierania wszystkiego co jest obok

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_huh.png" alt=":huh:">

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

krzysztof100 zerknij na to, będziesz wiedział co jak

Please login or register to see this link.

musisz wsadzić kogoś do samochodu, odpalić silnik, dodawać gazu i patrzeć, czy listwa przesuwa się na bok. Jeśli trzecie gniazdo licząc od strony rozrządu jest wypięte, to listwa nie będzie się przesuwała, bo właśnie trzecia klapa poruszą listwą. Mechanizm znajduje się od dołu klektora. Tak jak piszesz, gniazda nie są zamocowane w osi tych korków w kolektorze, tylko z boku- sa tam takie główki wystające, na które są wciśnięte gniazda z listwy. Olej na korkach wydostaje się z kolektora, gdy jest on trochę zanieczyszczony wewnątrz. To jest diesel, a auto nie jest nowe, więc kolektor w środku będzie zaolejony :/ Ja listwę wyciągałem taką duużą pincetą. Opisywana dolegliwość objawia się właśnie muleniem na wolnych obrotach, tak jak piszesz szczególnie II bieg. W momencie wyczepienia listwy klapy od drgań silnika przesuwają się w różne pozycje, właściwie działa tylko ta trzecia. Błędów nie będzie, chyba, że ta trzecia klapa się zablokuje, lub silniczek, który ją steruje spali się.

Edited by kberest
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

W związku z dużą ilością pytań o tę nieszczęsną listwę mała porada:

Kupiłem uszczelki do kranów w Castoramie- średnica zewnętrzna 13mm, grubość 3mm, średnica otworu 4mm. (białe silikonowe pakowane po 5sztuk)

chociaż teraz już wiem, że lepszy byłby gumowe, do silikonu ciężko klej "łapie". Używałem kleju "super glue", inne nie trzymały i uszczelka odpadała od listwy.

Z racji tego, że w kolektorze, nad trzecią klapą jest bardzo mało miejsca od góry, trzecie gniazdo nie może być grubsze po przyklejeniu uszczelki więcej niż 1mm niż było w oryginale, czyli należy wszystkie gniazda w listwie zeszlifować o około 3mm (od strony otworu).

Po zeszlifowaniu, dokładnym umyciu listwy należy papierem ściernym potrzeć trochę po uszczelce, aby klej lepiej trzymał.

Następnie kleimy po kolei uszczelki na każde gniazdo, tak aby otwór uszczelki pasował do otworu gniazda. Zostawiamy aż dobrze wyschnie i po sprawie, ja zostawiłem na całą noc.

Jak pewnie zauważyliście te klapy mają spory luz góra dół i na boki, więc z dokładnością klejenia nie ma co przesadzać.

Ważne jest, aby klapy 1,2 i 4 dawały się swobodnie obracać wokół np. gdy kręcimy nimi śrubokrętem. Jeśli któraś się nie kręci znaczy, że jest tak mocno zabrudzona olejem, że jest zablokowana i dopóki nie będzie się kręciła to montowanie listwy nie ma sensu.

Poniżej zdjęcie jak wygląda moja listwa po przyklejeniu uszczelek.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Montaż...hmmm... dostęp jest delikatnie mówiąc utrudniony

Ja używałem mniej więcej takiej pincety

Please login or register to see this link.

a do przytrzymywania wkładałem w dziurkę w listwie taką pincetę

Please login or register to see this link.

oczywiście można użyć jakiegoś patyczka itp- ja używałem tego bo akurat takie coś miałem pod ręką i się sprawdziło.

listwa ma koniec lewy i prawy, nie jest symetryczna. Na moim zdjęciu jest ustawiona właśnie tak ja ma być zamocowana- to takie załamanie ma być na 3 klapie.

Zamiast uszczelek można też użyć- pewnie byłoby to lepsze rozwiązanie, nóżek gumowych od różnych urządzeń elektronicznych, takich okrągłych z denkiem, w którym jest dziurka. Taką nóżkę można wcisnąć na gniazda w liswie i przykleić.

moje uszczelki wyglądają tak :

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Edited by kberest
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak czytam oglądam i sobie myślę .... Czyli w zasadzie sam kolektor nie jest problemem tylko ta listwa ?

Zastanawia mnie też ten olej, o którym piszecie. Skoro wydostał się poza kolektor to czy przypadkiem nie oznacza to, że sama oś klapy jest wyrobiona i nieszczelna a przy okazji łapie jakieś lewe powietrze ? Jestem laikiem w sprawach diesla więc zastanawiam się jaki to miało by wpływ na pracę silnika i czy wogóle taki wpływ byłby istotny.

Jak to wygląda pod względem budowy bo zdjęcia pokazują tylko listwę. Czy na tych elementach mimośrodowych od strony kolektora są kulki, na które wciska się tą listwę ?

EDIT.

Porada i wiedza zawarta w tym temacie jest bardzo pomocna dlatego żeby nie zaginęło podwieszam

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Tak, kolektor nie jest problemem tylko listwa. Dodatkowo przy mocno zabrudzonym kolektorze czasem zdarza się, że klapa, która steruje pracą pozostałych (właśnie za pomocą tej listwy) blokuje się. Wówczas przepaleniu ulega silniczek, który ją obraca. Wtedy jednak od razu wyskakuje błąd na wyświetlaczu. Te klapy mają spory luz góra/dół już od nowości. lewego powietrza łapie znikome ilości, ponieważ na górze od zewnątrz kolektora jest taki "korek", talerz, na którym jest mimośród, ten talerz ma spora powierzchnię i przy zasysaniu powietrza on uszczelnia kolektor. Listwa montowana jest "na wcisk" na kulki mimośrodowe.

Please login or register to see this link.

Link do aukcji z nowym kolektorem, z rzekomo poprawioną konstrukcją. Nie wiem czym się różni od tych "wadliwych" - ja różnic nie widzę. Może inny rodzaj plastiku w gniazdach na listwie, że się tak nie wyciera? ... nie wiem.

Edited by kberest
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Straszyli, że nowy kolektor to koszt 7tys zł a widzę, że już nie ma takiej tragedii jednak mimo wszystko myślę, że tylko i wyłącznie dla tego nastawnika nie warto kupować całego kolektora.

Różnicy faktycznie nie widzę żadnej być może własnie polega na innej jakości plastików.

Ja się zastanawiam nad trochę innym i zdecydowanie trwalszym rozwiązaniem. Jakieś takie mam zboczenie zawodowe i do takich prostych rozwiązań chętnie dorabiam technologię i ideologię zaprzęgając przy okazji kilka maszyn obróbczych

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Może by tak całkowicie usunąć te wyrobione elementy wciskane i zastąpić je nowymi metalowymi albo zrobionymi z brązu ? Tylko znowu pozostaje pytanie czy nie skończyło by się szybkim wyrabianiem się elementu mimośrodowego bo byłby miękki a po nim chodził by twardy metal.

Drugi pomysł to wytoczyć element już ściśle dopasowany pod te korki, które należało by lekko tylko rozwiercić. Można by to zrobić z teflonu ewentualnie PTFE czyli materiału będącego mieszanką grafitu i teflonu, który ma właściwości podobne do łożysk ślizgowych a przy okazji zachowuje właściwości plastyczne więc można by to wcisnąć a te kulki.

Ma ktoś może stary zużyty kolektor, który można przeznaczyć do celów testowych ?

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

tak się właśnie zastanawiam nad wytoczeniem tego z PTFE pod wymiar zamiast tych uszczelek, mam taką mozliwość za freeko w zasadzie, nawet mógłbym tego zamówić trochę wiecej jakby ktoś z forumowiczów chciał- oczywiście za darmo. Kwestia tylko ustalenia wymiarów. Może PTFE bylby tutaj dobrym materiałem, nie wiem tylko jak reaguje na klej typu super glue. Nie wiem też jakiej średnicy zrobić otwór żeby najlepiej współpracowala nowapodkładka z tą kulką

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_mellow.png" alt=":mellow:">

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak myślicie ta metalowa część w tej listwie jest robiona z jednego kawałka płaskownika ? Mi się wydaje, że tak.

Wytoczenie takiej podkładki z czegoś bardziej sztywnego i doklejenie do listwy byłoby dobre.

Ważne, że ta sprawa ruszyła na naszym forum i sporo osób się tym zainteresowało.

Wspólnymi siłami myślę, że jakiś trwały "patent" na to wymyślimy.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.