Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Zbyt duże natężenie - gniazdo zapalniczki


Guest martenzz
 Share

Recommended Posts

Guest martenzz

Witam, mam problem z zasilaniem z gniazda zapalniczki w mojej Viki. Natężenie prądu w gnieździe jest ok 20A więc dużo za dużo - przekonałem się gdy spaliłem kilka bezpieczników (5-8A) na kablu zasilającym do CB radia, a w końcu spaliłem samo CB :(. Zaczęło się to gdy podpiąłem zasilanie z CB bezpośrednio do kabli z kostki zapalniczki a potem też odciąłem kostkę i było to samo. Zmierzyłem natężenie miernikiem i jest ~20A więc to chyba za dużo. jestem laikiem w sprawach elekryki więc nie mam pojęcia co może być przyczyną.

Prosze o radę w tej sprawie... Wspomnę też, że wcześniej gdy radio podpinane było przez wtyk zapalniczki było OK tzn. nie paliło bezpiecznika w CB, ale za to paliło bezpiecznik w samochodzie tez od zapalniczki (tylko gdy podpinałem CB przy włączonej stacyjce) dlatego zdecydowałem się na podpięcie bezpośrednio do kabli zapalniczki.

Pozdrawiam i liczę na porady.. martenzz

Link to comment
Share on other sites

Coś tu kręcisz. Chyba nie uważałeś na lekcjach fizyki. ;) Bezpiecznik jest po to by odciąć napięcie w przypadku destrukcyjnie dużego poboru prądu (w Twoim przypadku 20A). Wychodzi mi na to że właśnie masz uszkodzonego szumofona, gdyż pobiera Ci za duży prąd i dzięki temu że jeszcze masz bezpiecznik nie uszkodziłeś instalacji samochodu.

Wniosek: CB radio do serwisu, i na przyszłość pamiętaj o prawidłowym podłączeniu biegunowości bo znowu wykopcisz radio. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Wyprostujmy pare rzeczy na poczatek.

Napisales, ze masz natezenie pradu w gniezdzie ok. 20 A- rozumiem, ze zmierzyles obciazenie tegoz gniazda, z podlaczonymi do niego odbiornikami pradu.

Zacznij odlaczac od niego kolejno urzadzenia i obserwuj, ktore bierze tego pradu najwiecej i do dniego pociagnij osobna, odpowiednia instalacje.

Inaczej sprawa ma sie jesli w gniezdzie zapalniczki masz napiecie 20v-zmierz je takze na akumulatorze przy dzialajacym silniku- jesli bedzie podobne- to daj alternator i regulator napiecia do przegladu. Prawidlowe napiecie nie powinno przekraczac 14.8v (jak sie nie myle).

Sprawdz takze, czy przypadkiem problemow nie sprawialo CB.

Jak Ci zaczyna palic bezpieczniki to odrazu zacznij interesowac sie zagadnieniem- pozniej mozna miec pecha i zmieniac spora czesc instalacji w samochodzie.

Link to comment
Share on other sites

Ale tylko przy CB ? tak się dzieje, reszta jakiś urządzeń działa normalnie ? choćby zapalniczka ?

Wiesz dziwne to troszkę, jakoś wiesz natężenie prądu w aucie jest praktycznie jednakowe wszędzie i ma być duże, tu nie ma żadnych teorii, wszystko z jednego punktu się odbiera akumulatora, bezpieczniki jest tylko po to aby przy zwarciu autko nie poszło z dymem (kable) stąd dobierana wytrzymałość bezpieczników do urządzeń CB spokojnie na bezp. 10A powinno śmigać a nawet na 5A.

Z tego co piszesz, to tylko przy podpięciu CB pali bezpieczniki, a bez nie pali więc problemu nie szukaj w aucie tylko CB, dobrze + i - podłączałeś ?

Jakie to radyjko ?

Wyprostujmy pare rzeczy na poczatek.

Napisales, ze masz natezenie pradu w gniezdzie ok. 20 A- rozumiem, ze zmierzyles obciazenie tegoz gniazda, z podlaczonymi do niego odbiornikami pradu.

Zacznij odlaczac od niego kolejno urzadzenia i obserwuj, ktore bierze tego pradu najwiecej i do dniego pociagnij osobna, odpowiednia instalacje.

Inaczej sprawa ma sie jesli w gniezdzie zapalniczki masz napiecie 20v-zmierz je takze na akumulatorze przy dzialajacym silniku- jesli bedzie podobne- to daj alternator i regulator napiecia do przegladu. Prawidlowe napiecie nie powinno przekraczac 14.8v (jak sie nie myle).

Sprawdz takze, czy przypadkiem problemow nie sprawialo CB.

Jak Ci zaczyna palic bezpieczniki to odrazu zacznij interesowac sie zagadnieniem- pozniej mozna miec pecha i zmieniac spora czesc instalacji w samochodzie.

Elektronikiem nie jestem ale nie mylmy pojęć natężenia prądu a napięcia prądu, gdyby miał 20V to raczej by już nie jeździł. A natężenie 20A jest jak najbardziej realne.

Pozdrawiam.

Edited by Stillz
Link to comment
Share on other sites

Heh mialem podobnie zakladalem kiedys CB kolezance w astrze chciała na krotko a nie przez gniazdo zapalniczki jak podaczałem kabelki to mnie zagadala i pomylilem plus z minusem w wyniku czego radyjko sie spalilo i robilo zwarcie po poprawnym podlaczeniu na szczescie kumam troche z elektroniki i spalila sie tylko dioda na zasilaniu radia. Naprawione i zamontowane. Proponuje sprawdzic radyjko bo skoro pali 20A bezpieczniki to cos z nim nie tak.

Link to comment
Share on other sites

Guest martenzz
Napisales, ze masz natezenie pradu w gniezdzie ok. 20 A- rozumiem, ze zmierzyles obciazenie tegoz gniazda, z podlaczonymi do niego odbiornikami pradu

Nie. Zmierzyłem natężenie bezpośrednio na kablach zapalniczki.

Inaczej sprawa ma sie jesli w gniezdzie zapalniczki masz napiecie 20v-zmierz
napiecie jest ok ~12 V -->
Elektronikiem nie jestem ale nie mylmy pojęć natężenia prądu a napięcia prądu, gdyby miał 20V to raczej by już nie jeździł
CB spokojnie na bezp. 10A powinno śmigać a nawet na 5A.

.

Radyjko śmigało na takim własnie bezpieczniku tylko jak podpiąłem je wtykiem do gniazda zapalniczki tylko wtedy znowu pare razy spaliło mi bezpiecznik w samochodzie ale tyl wtedy gdy wsuwałem wtyk do gniazda przy włączonej stacyjce. Wiec przepiołem je bezpośredni na kabel od zapalniczki i wtedy spaliło pierwszy bezpeicznik (5A) w CB

Z tego co piszesz, to tylko przy podpięciu CB pali bezpieczniki, a bez nie pali więc problemu nie szukaj w aucie tylko CB, dobrze + i - podłączałeś ?

Jakie to radyjko ?

Radyjko to ONWA chyba mk1, stare ... ale ono juz jest martwe i chyba bylo z nim coś nie tak... więc zamirzam kupić nowe ale wcześniej chce posprawdzac instalacje żeby go tez nie spalić.

Ale tylko przy CB ? tak się dzieje, reszta jakiś urządzeń działa normalnie ? choćby zapalniczka ?

Teraz nie ma żadnych urządzeń podpiętych i jest 20A więc dalej by paliło bezpiecznik 5A który był w CB, iinnych urządzeń nie sprawdzałem...

A propo do gniazda zapalniczki dochodziły dwa czerwone i jeden czarny kabel i na jednym z czerwonych nie ma napiecia a na drugim 12 v .. i jak to niby podpiąć ..

Podajcie tez jakiś namiar na schemat skrzynki bezpieczników do moeje Viki (VA 1995, 1,6i) bo chce to posprawdzac tez czy jest okey.

Edited by martenzz
Link to comment
Share on other sites

Nie. Zmierzyłem natężenie bezpośrednio na kablach zapalniczki. napiecie jest ok ~12 V -->

Radyjko to ONWA chyba mk1, stare ... ale ono juz jest martwe i chyba bylo z nim coś nie tak... więc zamirzam kupić nowe ale wcześniej chce posprawdzac instalacje żeby go tez nie spalić.

Teraz nie ma żadnych urządzeń podpiętych i jest 20A więc dalej by paliło bezpiecznik 5A który był w CB, iinnych urządzeń nie sprawdzałem...

A propo do gniazda zapalniczki dochodziły dwa czerwone i jeden czarny kabel i na jednym z czerwonych nie ma napiecia a na drugim 12 v .. i jak to niby podpiąć ..

Podajcie tez jakiś namiar na schemat skrzynki bezpieczników do moeje Viki (VA 1995, 1,6i) bo chce to posprawdzac tez czy jest okey.

Serce mnie boli jak czytam takie "wyznania" analfabety (przepraszam za określenie, nie potrafię delikatniej) technicznego. Toż to w pierwszym roku fizyki w podstawówce było. Podstawowe zasady prawa ohma i pierwszego prawa kirchoffa. Kol. "martenzz" poczytaj trochę o prądzie, a zrozumiesz że piszesz niedorzeczne bzdury.

Napisałem Ci wcześniej że masz uszkodzonego (poprzez nieodpowiednie podłączenie) szumofona, a bezpiecznik jest po to by nie spalić instalacji w wyniku zbyt dużego poboru prądu.

Link to comment
Share on other sites

Kolego martenzz, musisz zrozumieć podstawy, u ciebie ewidentnie radyjko jest uwalone, na 99% źle podłączony + i -, a z tego co czytam to ty nawet nie wiesz dlaczego na jednym jest +12V a na drugim nie, fakt kolory mówią, że coś ktoś przed tobą grzebał, ale to niestety trzeba wiedzieć co to + a co to - i dlaczego stosowanie schematu podłączenia jest takie ważne, to tak jak byś do samochodu wlał wodę zamiast PB, jest szansa że w radyjko tylko diody zabezpieczające zenera padły, ale jest tylko 80% takiej opcji.

I posłuchaj kolegi esiuabek.

Bo inaczej to ty załatwisz każde radyjko jakie kupisz.

Schemat mogę ci dać, tylko obawiam się żebyś V nie póścił z dymem.

http://stillz.info/vectra/download/elektryka.pdf

A zrozum, że w aucie natężenie prądu takie ma być, a bezpiecznik pełni funkcje tylko zabezpieczającą.

Pozdrawiam.

Edited by Stillz
Link to comment
Share on other sites

Kolega martenzz ma jakąś podstawową wiedzę, skoro "wyprostował" że mierzył i napięcie i natężenie. Z tym, że nadal nie daj mi spokoju tak wysoki prąd 20 A ? To jakby jakaś pijawa się wpięła i ciągnie, bo normalne to nie jest. Coś mu tu pachnie zwarą w gnieździe zapalniczki - może jest już wyeksploatowane ?

W gnieździe zapalniczki masz trzy przewody tak jak pisałeś:

1. czerwony gruby + 12 V

2. brązowy dość gruby - 12V

3. szarozielony od podświetlenia czyli + 12V po zapaleniu oświetlenia

Same gniazdo ma wtyczkę, odepnij od zapalniczki, i sprawdź "gołe" przewody. Później załóż zapalniczkę i obadaj, czy gdzieś nie ma "zwary" jak nie, to na koniec sprawdź te Twoje radyjko, czy aby nie podłączyłeś odwrotnie. Klasyczny błąd podłączenia sprzętów w oplach.

Często na radiach (np. PRESIDENT) jest opis kolorów przewodów i sposobu ich podłączenia. Zdarzyło się co niektórym, podłączyć czarny przewód radia do czarnego w instalacji auta a czerwony do czerwonego. Co kończyło się zapodaniem dwóch +12 V na radio ! Co w efekcie kończyło się udupczeniem radyjka....

Jak wiemy, w oplu czarny przewód to "plus po kluczyku" a na radiach to kolor masy ! Stąd zwróć uwagę, czy nie podłączyłeś odruchowo tego cuda.

Link to comment
Share on other sites

Przeczytaj uwaznie kolego posta esiuabka (innym takze polecam)- zrozumiesz roznice miedzy napieciem a natezeniem i w jaki sposob je sie mierzy i w jakich przypadkach.

Swoja droga, napisz mi jakiego uzywasz miernika (bez sztucznych obciazen) pozwalajacy mierzyc bezposrednio natezenie w instalacji- przydalo by mi sie takie cudo ;)

Koniec Panowie sarkazmow :D

Sprawdz miernikiem samo gniazdo zapalniczki (testerem obwodow-gniazdo najpierw odepnij od zasilania !) czy nie masz zwarcia na nim, dobrze jest takze wlozyc w gniazdo jakakolwiek wtyczke, by sprawdzic, czy gdzies sie cos nie styka przypadkiem.Sprawdz takze instalacje biegnaca od skrzynki bezpiecznikow do gniazda zapalniczki (takze testerem obwodow- w tym przypadku odepnij akumulator ! )- jak tutaj bedziesz mial wszystko ok, to winne bylo tylko radio (samo, lub wadliwe podlaczenie).

Nastepnym razem zwroc uwage na kolory przewodow, a najlepiej miernik najpierw w dlon i posprawdzac sobie.

Pozdrawiam.

P.s - by bylo prosciej, zasilanie do CB mozesz pociagnac sobie z zasilania.... zegarka- tutaj nie pomylisz kolorow przewodow (sa tylko 2 przewody + 1 do podswietlenia)- dla bezpieczenstwa doloz przed wpieciem sie dodatkowy bezpiecznik.

Mam cos takiego u siebie i smiga bezawaryjnie, no i ma jedna zalete- stale zasilanie.

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Guest piodebsk

Witam panowie musze dorzucić swoje trzy grosze wiec gniazdo raczej ok jak nie wybija bezpiecznika bez podłączenia jak wybija po podlaczeniu to raczej radyjko albo ktorys styk w gniazdzie zapalniczki a pomiar 20A jest raczej zle wykonany bo przy takim poborze na drugi dzien bys nie zapalil auta i kabelki by byly troche gorace i troche dymu po chwili dobrze ci radza koledzy sprawdz radyjko i prawidlowasc podlaczenia jak podlaczyles mase do oswietlenia a w stanie spoczynku jest tam minus to po wlaczeniu swiatek moze robic jaja ale raczej powinno wybijac bezpiecznik od swiatel pozycyjnych jak dalej bedziesz mial problem to pisz pozdro Piotrek.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Witam kolegów. Nie będę zakładał nowego wątku i dlatego zapytam znazwców własnie tutaj. Interesuje mnie co jest podłaczone pod bezpiecznik na którym "wisi" zapalniczka. Tzn interesuje mnie jakie odbiorniki pradu w samochodzie sa już pod napięciem wtedy gdy po przekręceniu kluczyka w pierwsze polozenie pojawia sie napięce w zapalniczce.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Witam kolegów. Nie będę zakładał nowego wątku i dlatego zapytam znazwców własnie tutaj. Interesuje mnie co jest podłaczone pod bezpiecznik na którym "wisi" zapalniczka. Tzn interesuje mnie jakie odbiorniki pradu w samochodzie sa już pod napięciem wtedy gdy po przekręceniu kluczyka w pierwsze polozenie pojawia sie napięce w zapalniczce.

Pozdrawiam

Witam

Moze to Ci pomoze.

bezpiecznikiro1.png

w1266.png

Link to comment
Share on other sites

dzięki. Troszkę mi rozjaśniło.

Pytanie zadałem w związkuz tym iż moją Viki uzbroilemw stały woltomierz, który teoretycznie winiem mierzyc napięcie na klemach aku. Podłączyłem go przez zapalniczke coby właczał sie wtedy gdy przekrece kluczyk a nie gdy wlacze jakims mikrowylacznikiem. I tu małe ale. Pokazuje napięcie nizsze niż mierzone na klemach. Podejrzewam iz jest spadek napiecia w zwiazku z poborem pradu przez jakis odbiornik, właczający sie jednoczesnie z przekreceniem kluczyka. Tu jednak nie widze jakiegoś "pożeracza" prądu. Byc moze coś jescze wisi na tym obwodzie np.. jakies czujniki.. abs itd.

Pzdr

Link to comment
Share on other sites

Jesli ma to miec sens, to podciagnij sobie najkrotszym kablem pomiar do miernika bezposrednio z klem, i tak jak chesz mozliwie dokladnie musialbys uwzglednic opor samego przewodu i niedokladnosc tego miernika a jesli dobrze kojarze to one tez maja pare procent odchyłow. Kabel jakby co przeciagniesz bez problemu przez dziure w grodzi po stronie kierowcy tam gdzie ida w oryginale przewody. Pytanie jeszcze jak duze spadki obserwujesz, ale mowie jak chcesz miec pomiar akku to ciagnij przewody do niego, ale tu uwaga, jakis bezpiecznik by sie przydal bo jak ten wynalazek zrobi Ci zwarcie to mozesz miec problem.

Link to comment
Share on other sites

Staram sie aby to co robie mialo sens. Dlatego tez najlepszym rozwiązaniem byłby pomiar na klemach ale tu pojawia sie problem właczania i wyłaczania woltomirza (on sam pobiera ok 50 mA - co byloby zupelnie niepotzrebne podczas postoju). W sumie po przekreceniu zaplonu dobrze ze odbiorniki (jakies) pobieraja prąd bo moge ocenic stan naładownia (pod obciązeniem) .. ale wolałbym to robić właczając znany mi odbiornik .. np światła.

tak.. kazdy dodatkowy obwód zabezpieczam dodatkowo bezpiecznikiem (tuz przy klemie) - tak jak to zrobilem przy podlaczeniu cb bezpośrednio pod aku.

Pzdr

Link to comment
Share on other sites

Staram sie aby to co robie mialo sens.

Bardzo mnie to cieszy.

Co do urzadzen dzialajacych po przekreceniu zaplonu - to ciezko tu wymieniac co by czegos nie pominac, pod zaplonem na czuwaniu jest jak dobrze wiesz cala elektronika sterujaca silnikiem, silnik krokowy, jak jest gaz to jeszcze dochodzi jeszcze cala ta elektronika lub pseudo elektronika sterujaca lpg juz o zegarach nie wspominajac. Powiem tak trzeba by sie dokopac do tego jak oryginalnie byly montowane te zegary w VA i Calibrze ( cisnienie oleju, voltomierz i CHYBA tempertura oleju ale nie pamietam ).

Edited by Laser
Link to comment
Share on other sites

Dokladnie tak jak mowisz a poza tym zagandnienia spadku napięć ciut poćwiczyłem wm innym pojeździe (bo trudno go nazwać samochodem) tzn w tikaczu, którego czasami dosiadam jak jakdę w większy scisk. W tamtym dziwolągi z ładowaniem sprawiało kiespkie polaczenie jednego z zacisków. Niby wszystko w porzadku - po odpalenie silnika było 14,2V ale jak tylko właczyłem światła.. napiecie na klemach spadało o ok 0,7 V i w zwiazku z tym kiepsko doladowywalo aku. Było wtedy ok 13,5V co niesty skutkowało kiespkim prądem ładowania (opor wewn aku tez juz chyba byl ciu wiekszy niz nowego). Długo szukałem przyczyny bo niby wszystko sprawne... Swiatła swieciły.. regulator ok.. i wreszcie ciut gorsze polaczenie. Wystarczyło ze opor na polaczeniu byl wiekszy o ok 0,05 ohma a to jak wiesz przy właczeniu swiateł (i przy pradzie pobieranym przez swiatła ok 15 A) musialo skutkowac w ten sposob ze napiecie na klemach bylo mniejsze o 0,05*15 czyli czyli wlasnie gdzies kolo 0,7V.

Pewenie rozważe dorobienie wylacznika .. a moze do właczania i wylaczania - przywyknę. Troche kijowe rozwiazanie ale .. na razie nie wpadlo mi prostsze i lepsze

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...
UP