Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

P0725 podczas rozruchu Y22DTR


sahhar
 Share

Recommended Posts

Chciałem opisać swój przypadek, który różni się od tych, które widziałem na forum.

Opis problemu: auto stało 2 dni nieodpalane, temp. +2 st.:

- podczas rozruchu mignął na ułamek sekundy CHECK -> odczytałem błąd P0725

- silnik odpalił z lekkim oporem - miałem wrażenie jakby „przykucnął” w ostatnim momencie kręcenia - wtedy mignął CHECK

- po odpaleniu chodził normalnie.

Wiedziałem, że CHECK mignie, bo raz już w takich samych warunkach też mi mignął, więc po następnym dłuższym postoju nagrałem filmik

>>film<<

Diagnoza:

Błąd pojawił się podczas rozruchu, więc obwiniam za to rozrusznik.

Awarię czujnika prędkości wału obrotowego wykluczam – wymieniony pare miesięcy temu ((zafalowały obroty i padł obrotomierz, więc ewidentne objawy padu tego czujnika. Szybka wymiana i po problemie)). Aczkolwiek nowy czujnik kupiłem wtedy jakiś taki tani (bodajże 110zł).

1. Ile obrotów musi dawać rozrusznik w y22dtr, żeby silnik zaskoczył?

2. Co doradzacie? Objaw wystąpuje tylko jak samochód stoi 2 dni nieuruchamiany.

Link to comment
Share on other sites

P0725 tyczy się czujnika wału korbowego, w połączenie z innym błędem ( P1335 ) może sugerować awarię sterownika pompy. Sprawdź i przeczyść kostkę oraz okablowanie ( wiązkę ) odchodzące od czujnika wału korbowego. Czasem to jest przyczyną powstawania tego krótkotrwałego błędu. Psiknij ją elektrosolem, może styki zaśniedziały ?

Ważny jest prąd rozruchu, odpalać powinien w zasadzie już od pierwszego strzału czyli jak korbowód zrobi jeden pełny obrót. Czasowo nie powinno trwać dłużej niż sekundę...

Możesz zobaczyć też jak wyglądają przelewy, może świece nie grzeją ( nie wszystkie ), może alternator nie doładowuje akumulatora lub aku jest po prostu słaby, może jest gdzieś jakieś zwarcie, co rozładowuje akumulator a ten nie ma siły dać tyle prądu rozrusznikowi aby ten zakręcił silnikiem. W końcu to diesel...

Link to comment
Share on other sites

Piotreq, Hapko, dzięki za zainteresowanie. Panowie,

u mnie P0725 jest samotny, nie występuje z żadnym innym błedem. Wyświetlił się jako błąd sporadyczny. W w/w warunkach. Jesli o 17 gasze auto a odpalam następnego dnia rano żadnego mignięcia checka nie ma. Awarią pompy proszę wiec tu mnie nie straszyć, bo tak dobrze jak ona ma, to żadna nie ma :)

Kostkę od razu sprawdziłem, popsikałem, więc zobaczymy. Była czysta i sucha, być może coć nie teges łączyła... Aha, żadnych wariacji obrotomierza i obrotów - co jest charakterystyczne dla padnięcia tego czujnika.

Prąd rozruchu - tydzień temu wstawiłem nowy akumulator - 670A, ale przy najbliższej okazji sprawdze jak napięcie wygląda rano, żeby wykluczyć aku. Na starym wydaje mi się kręcił tak samo, a miałem 650 A. Któegośrazu sprawdziłem napięcie rano podczas rozruchu - spadło do 9 V... stąd wymiana.

Przelewy - Panowie wybaczcie, ale jako Klubowicz nie mógłbym sobie pozwolić na takie "fo pa" :P Z resztą to, że noc spezona na górce ze 30 st. pochyłej tyłkiem w dół z 15l ropki w baku - pali normalnie, bez dymu - mówi samo za siebie.

Alternator - pięknie nadrabia, nic nie miga ani nie przygaśnie na sekundę, sprawdzone jeszcze na starym aku.

Rozrusznik - jak kręci, to ewentualnie proszę Was na filmiku jest, oceńcie.

Świece - nowe Beru, wymienione razem z aku, profilaktycznie. Stare były sprawne, ale miały już 4 lata.

Na tą chwilę obstawiam mimo wszystko rozrusznik, że za wolno kręci. ArturowiL np. bardzo regeneracja pomogła na odpalanie. Na filmiku też słychać lekkie "kucnięcie" i odpalenie. Jak sie check powtórzy i okaże się, że operacja na kostce czujnika nie pomogła, rozrusznik pójdzie do regeneracji, przyda mu się. Nie wiem jak go sprawdzić na aucie..

Na razie nie będę miał możliwości sprawdzić ponownie rozruchu w opisanych przeze mnie warunkach. Teraz np. wróciłem z trasy i jutro rano na bank check nie mignie, bo za krótko by stał. Tylko jak postoi dobrą dobę i jest w okolicach zera st.

Pożyjom, uwidim :)

Edited by sahhar
Link to comment
Share on other sites

Guest akrystian
Rozrusznik - jak kręci, to ewentualnie proszę Was na filmiku jest, oceńcie.
Zdecydowanie słabiutko kręci. Wczoraj odebrałem auto z warsztatu m.in. uszczelki na wtryskach, przelewy no i naprawa rozrusznika u mnie prąd spadał przy kręceniu do 10 i potrafiła nie zapalic z rana a raz nawet radio zgubiło kod przy zapalaniu na ciepłym silniku. Aku miał 580 prądu rozruchowego i poszedł do golfa TDI którego palił bez problemu a vectra otrzymała aku z prądem 740A i narazie pali od strzała. Po starcie na zimno zapala się check by zgasnąć po lekkim przegazowaniu - więcej się nie pojawia.
Link to comment
Share on other sites

Prąd rozruchu - tydzień temu wstawiłem nowy akumulator - 670A, ale przy najbliższej okazji sprawdze jak napięcie wygląda rano, żeby wykluczyć aku. Na starym wydaje mi się kręcił tak samo, a miałem 650 A

A co za aku tam wsadziłeś ?

Można bylo dać troche mocniejszy aku od razu

Link to comment
Share on other sites

A co za aku tam wsadziłeś ?

Można bylo dać troche mocniejszy aku od razu

Centra Plus 71Ah/670A. Stary był 70Ah/650A i wydaje mi się, że kręcił tak samo. No być może na nowym jest odrobinę lepiej, ale jeśli już, to naprawdę minimalnie. Wygląda więc na to, że...

Zdecydowanie słabiutko kręci.

Jakby jeszcze ktoś z Was mógł porównać, jak kręci jego rozrusznik w porównianiu z moim na nagraniu z postu #1.

ale masz długo podgrzewanie świeczek u mnie kontrolka świeci się może góra 2 sek :huh:

Jak jest problem z czasem świecenia się grzałki świec, to wymień czujnik temp. płynu, ten nad termostatem.

Edited by sahhar
Link to comment
Share on other sites

Jak jest problem z czasem świecenia się grzałki świec, to wymień czujnik temp. płynu, ten nad termostatem.

yy a który to będzie czujnik?

1 czy 2

Link to comment
Share on other sites

ale to że rozrusznik słabo kręci to wina prądu rozruchowego aku ;)

A szczotki rozrusznika gdy będą przypalone, to czy nie będzie słabiej kręcił? Myślisz ze te 670A to faktycznie za mało? :huh: Optimum A dla mojego silnika to ile według Ciebie?

yy a który to będzie czujnik?

1 czy 2

Zdecydowanie 1. Polecam Boscha.

Edited by sahhar
Link to comment
Share on other sites

wg katalogu Boscha do tego auta min to 72Ah i 680A rozruchowego

a zalecany 74Ah i 750A rozruchowego

Pozostaje jednak kwestia że ten Twój aku wcale nie musi mieć tyle prądu ile napisali na opakowaniu ;)

Tak często mają akumulatory NoName.

Ostatnio mieliśmy podobny przypadek w Lagunie 2,2 DCi z nowym aku z Feu Verta

Po wymianie na solidnego Boscha problem rozruchu minął a wcześniej auta nie dało sie uruchomić praktycznie wcale

Edited by hapko
Link to comment
Share on other sites

wg katalogu Boscha do tego auta min to 72Ah i 680A rozruchowego

a zalecany 74Ah i 750A rozruchowego

Pozostaje jednak kwestia że ten Twój aku wcale nie musi mieć tyle prądu ile napisali na opakowaniu ;)

Tak często mają akumulatory NoName.

Ostatnio mieliśmy podobny przypadek w Lagunie 2,2 DCi z nowym aku z Feu Verta

Po wymianie na solidnego Boscha problem rozruchu minął a wcześniej auta nie dało sie uruchomić praktycznie wcale

Dokładnie...

Miałem taki sam przypadek kiedy mój oryginalny, 3-letni wówczas akumulator ( zima 2006 ) ledwo co chechłał silnikiem. Po wymianie na nowy ( Centra Futura CF 07 ) nie ma już absolutnie żadnych problemów. Wymieniłem też świece ( dobre na dobre ), przelewy i przy okazji wyczyściłem też kolektor ssący, ale to akurat się w ogóle przydało...

Link to comment
Share on other sites

u mnie silnik odpala TAK a nie raz nawet trochę dłużej

Silnik był przed tym uruchamiany jakieś 6h wcześniej. Zauważyłem jeszcze, że bezpośrednio po odpaleniu i przygazówce oświetlenie na blacie przygasa. Później jak już się lekko zagrzeje jest oki

Akumulator wymieniony jakieś 3 m-ce temu na Banner 74Ah/680A

Wszystko jest oki czy powinien lepiej odpalać Koledzy? :)

Edited by Mos
Link to comment
Share on other sites

u mnie silnik odpala TAK a nie raz nawet trochę dłużej

Silnik był przed tym uruchamiany jakieś 6h wcześniej.

Tragedii nie ma, ale szału też nie robi :) Omesia kolegi psx kilka postów wyzej odpala dość ładnie. Ja swoja Vunie docelowo zrobie na tyknięcie.

Zauważyłem jeszcze, że bezpośrednio po odpaleniu i przygazówce oświetlenie na blacie przygasa. Później jak już się lekko zagrzeje jest oki

Akumulator wymieniony jakieś 3 m-ce temu na Banner 74Ah/680A

Wszystko jest oki czy powinien lepiej odpalać Koledzy? :)

Ja bym sprawdził masę i ładowanie przy porannym rozruchu na zimno, czy alternator nadąrza.

Link to comment
Share on other sites

u mnie silnik odpala TAK a nie raz nawet trochę dłużej

Silnik był przed tym uruchamiany jakieś 6h wcześniej. Zauważyłem jeszcze, że bezpośrednio po odpaleniu i przygazówce oświetlenie na blacie przygasa. Później jak już się lekko zagrzeje jest oki

Akumulator wymieniony jakieś 3 m-ce temu na Banner 74Ah/680A

Wszystko jest oki czy powinien lepiej odpalać Koledzy? :)

Co do filmu - nie mam uwag, odpala bardzo dobrze, przecież to nawet nie 2 sekundy...

Pamiętaj, że oprócz długości cyklu zagrzania świec ( zauważyłem, że jak kontrolka świec gaśnie czekasz jeszcze chwilkę i dopiero odpalasz, to bardzo dobrze, bo świece jeszcze grzeją ), ważna jest temperatura cieczy w układzie chłodzenia i na koniec temperatura zewnętrzna ( otoczenia ), bo na podstawie tych informacji ECU steruje długością tego procesu.

W momencie kiedy temperatura spada poniżej 3-ch stopni na plusie ( u Ciebie było minus 1 ), MID jako wiadomość priorytetową pokazuje temperaturę otoczenia, dodatkowo ta informacja pulsuje na ekranie komputera, dopóki nie zostanie skasowana manetką lu temperatura otoczenia nie zwiększy się powyżej 4-ch stopni. Chodzi o to, że taka informacja jest odbierana przez ECU jako minimalna wartość graniczna w tej danej softu, przy której świece muszą grzać obowiązkowo. Dlatego, że przy temperaturze otoczenia powiedzmy rzędu 5*C płyn w układzie chłodzenia będzie dużo cieplejszy niż ta temperatura na zewnątrz, płyn się nie wychłodzi w silniku aż do tego stopnia. Natomiast w temperaturach ujemnych - jeśli jest poniżej zera to w zależności od tego jak nisko ona spada - ECU dobiera sobie długość cyklu grzania i odpowiednio reguluje dawki startowe. Zauważ, że im niższa temperatura tym świeczki grzeją się dłużej ( kontrolka i stan faktyczny ).

Generalnie we wszystkich wersjach softu wszystko odbywa się na tych samych zasadach jednak zostają zamienione wartości graniczne, czyli zmieniane są podstawowe parametry, na podstawie których odbywa się proces rozruchu zimnego silnika sterowany przez ECU.

Podniesienie takiej wartości granicznej z 3-ch do 10 *C ( tak chyba jest w wersji softu 004 ) powoduje, że poniżej tej wartości świece zaczynają działać tak jak w poprzedniej wersji ale nie od plus 3-ch tylko od plus 10-ciu stopni C. Skok czy też spadek temperatury odbywa się skokowo ( co 1 albo 2 stopnie ) a w związku z tym długość grzania cyklicznie wzrasta.

To jest też dowód na to, że świece podczas porannego ( po nocy ) bądź pierwszego po dłuższym postoju odpalania zawsze grzeją przez jakiś czas, w lato jest to sekunda bądź jej ułamek ( cykl rzeczywisty ) a teraz ( jesień/zima ) trwa to dłużej.

Link to comment
Share on other sites

Co do filmu - nie mam uwag, odpala bardzo dobrze, przecież to nawet nie 2 sekundy...

Pamiętaj, że oprócz długości cyklu zagrzania świec ( zauważyłem, że jak kontrolka świec gaśnie czekasz jeszcze chwilkę i dopiero odpalasz, to bardzo dobrze, bo świece jeszcze grzeją ), ważna jest temperatura cieczy w układzie chłodzenia i na koniec temperatura zewnętrzna ( otoczenia ), bo na podstawie tych informacji ECU steruje długością tego procesu.

W momencie kiedy temperatura spada poniżej 3-ch stopni na plusie ( u Ciebie było minus 1 ), MID jako wiadomość priorytetową pokazuje temperaturę otoczenia, dodatkowo ta informacja pulsuje na ekranie komputera, dopóki nie zostanie skasowana manetką lu temperatura otoczenia nie zwiększy się powyżej 4-ch stopni. Chodzi o to, że taka informacja jest odbierana przez ECU jako minimalna wartość graniczna w tej danej softu, przy której świece muszą grzać obowiązkowo. Dlatego, że przy temperaturze otoczenia powiedzmy rzędu 5*C płyn w układzie chłodzenia będzie dużo cieplejszy niż ta temperatura na zewnątrz, płyn się nie wychłodzi w silniku aż do tego stopnia. Natomiast w temperaturach ujemnych - jeśli jest poniżej zera to w zależności od tego jak nisko ona spada - ECU dobiera sobie długość cyklu grzania i odpowiednio reguluje dawki startowe. Zauważ, że im niższa temperatura tym świeczki grzeją się dłużej ( kontrolka i stan faktyczny ).

Generalnie we wszystkich wersjach softu wszystko odbywa się na tych samych zasadach jednak zostają zamienione wartości graniczne, czyli zmieniane są podstawowe parametry, na podstawie których odbywa się proces rozruchu zimnego silnika sterowany przez ECU.

Podniesienie takiej wartości granicznej z 3-ch do 10 *C ( tak chyba jest w wersji softu 004 ) powoduje, że poniżej tej wartości świece zaczynają działać tak jak w poprzedniej wersji ale nie od plus 3-ch tylko od plus 10-ciu stopni C. Skok czy też spadek temperatury odbywa się skokowo ( co 1 albo 2 stopnie ) a w związku z tym długość grzania cyklicznie wzrasta.

To jest też dowód na to, że świece podczas porannego ( po nocy ) bądź pierwszego po dłuższym postoju odpalania zawsze grzeją przez jakiś czas, w lato jest to sekunda bądź jej ułamek ( cykl rzeczywisty ) a teraz ( jesień/zima ) trwa to dłużej.

a jaka jest granica czasowa w której powinno się zmieścić odpalanie? Czy np przy niższej temperaturze niż owe -1 stopnia jeśli rozrusznik będzie kręcił np. 3 sek i dłużej to powinno się już dopatrywać przyczyny czy nadal będzie wszystko oki?

Link to comment
Share on other sites

a jaka jest granica czasowa w której powinno się zmieścić odpalanie? Czy np przy niższej temperaturze niż owe -1 stopnia jeśli rozrusznik będzie kręcił np. 3 sek i dłużej to powinno się już dopatrywać przyczyny czy nadal będzie wszystko oki?

Generalnie silnik powinien zaskoczyć do 5 sekund... Przy założeniu, że wszystko z nim jest ok...

Link to comment
Share on other sites

Guest .Paweł.
Generalnie silnik powinien zaskoczyć do 5 sekund... Przy założeniu, że wszystko z nim jest ok...

to sie tyczy tylko opli ?

bo ziomek z ktorym jezdze czasem do rboty i ma TDI odpala dzien w dzien od strzału, nawet pol sekundy to u niego nie trwa...

Link to comment
Share on other sites

>>nowy film i CHECK w ciemnościach<<

Zamiana aku na 750A póki co się wydłuża - nie mają takiego.. Co ciekawe moja nowa Centra 650A jest wyczerpana! Dioda w niej jest czarna (nie zielona) co wskazauje by go naładować! Przecież to nowy aku...

Dziś na noc odłączyłem klemę, żeby sprawdzić czy coś mi go nie rozładowuje.... tylko co... ale zobaczymy. Mechanik jeden i drugi twierdzi, że rozrusznik jest OK.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
>>nowy film i CHECK w ciemnościach<<

Zamiana aku na 750A póki co się wydłuża - nie mają takiego.. Co ciekawe moja nowa Centra 650A jest wyczerpana! Dioda w niej jest czarna (nie zielona) co wskazauje by go naładować! Przecież to nowy aku...

Dziś na noc odłączyłem klemę, żeby sprawdzić czy coś mi go nie rozładowuje.... tylko co... ale zobaczymy. Mechanik jeden i drugi twierdzi, że rozrusznik jest OK.

sahhar co dalej w temacie? U mnie też występuje tylko ten błąd z tym,że moja akuma już się kończy :/

Link to comment
Share on other sites

sahhar co dalej w temacie? U mnie też występuje tylko ten błąd z tym,że moja akuma już się kończy :/

Póki co czterech elektryków wykluczyło rozrusznik w związku z błędem P0725. Tak sobie tłumaczyłem, że rozrusznik daje za małe obroty i stąd wywala mi błąd czujnika obrotów wału...

Za pare dni będę miał interface na usb i przyjrzę się bardziej samemu czujnikowi. Może ktoś wkleiłby procedurę z TISa w przepadku tego błędu.

Link to comment
Share on other sites

Ja wczoraj kupiłem nowy aku Boscha S5 74Ah 750A po wymianie kontrolka silnika już się nie zapaliła i mam nadzieje,że nie zapali ;) Więc u mnie wyglada na to,że winny był akumulator.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

KONIEC z P0725!

Przy okazji wymiany oleju obczaiłem, że wtyk, który od czujnika obrotów wału wchodzi w blok silnika jest niedokręcony do końca :o I don't know how it happend :mellow:

Wyglada więc na to, że była zbyt duża przerwa między trzpieniem czujnika a wałem, którego obroty on zlicza. Czujnik dokręciłem i jest gitara :)

A ja rozrusznik chciałem regenerować... nowy czujnik w ASO kupować...

Edited by sahhar
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Mam podobną przypadłość - przy odpalaniu zaświeca się kontrolka silnika i brak wskazań obrotomierza, a silnik pracuje nie równo, po przegazowaniu problem ustapił. Pojechałem na sprawdzenie błędów i wyspoczyło P0725 i 1590. Decyzja wymiana czujnika wału korbowego. Założyli nowy i problem zniknął, jak się okazało na 1 dzień, wczoraj po odpaleniu w ciągu dnia na cieplym silniku po 10 min postoju znowu kontrolka silnika i takie same objawy jak wcześniej - tyle, źe po przegazowaniu problem już nie zniknął i silnik jest w trybie awaryjnym. Mechanik twierdzi, że powodem może być wiązka elektryczna od czujnika do silnika.... Co o tym sądzicie ?? Jaka może być przyczyna ??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...
UP