Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

regulacja ręczna - samopoziomowania oryginalnych xenonów VB


Kamil_K
 Share

Recommended Posts

Tak się przymierzałem, przymierzałem... i nabyłem oryginalne lampy Bosh'a xenonowe do VB

Chciałbym je założyć w mojej Viki, ale raczej nie planuję istalowania całego systemu sampoziomowania, więc chciałem podłączyć regulację do układu "regulacji pozycji reflektorów - sterowanie przy włączniku"

Zapewne niedługo przy sprzyjających okolicznościach wolnego czasu rozbiorę oryginalną lampę i zobaczę co i jak, ale zbierając informację:

1) Czy ktoś podłączył już kiedyś układ regulacji reflektora xenonowego pod system regulacji pozycji zwykłych świateł?

2)poszukuję opisu/schematu kostki w relektorze, co do czego, który pin to jaki sygnał itd.... bo chciałbym wiedzieć co i jak połączyć.

3) czy ktoś się podzieli wiedzą jak "w lampie" wygląda ten układ samopoziomowania czy jest tam silniczek krokowy który pochyla całą soczewkę

4) Do zwykłych lamp do silniczków ustawienia poziomu świateł idą 3 przewody i zakładam, że podobnie jest przy układzie samopoziomowania, z tą różnicą że sygnał idzie z czujników na wahaczu a nie z przełącznika zespolonego ... czy dobrze myślę?

EDIT (bo udało się w mojej Viki to zrobić):

1) da się ... kilka info poniżej :)

2) schemat instalacji opisuje dokładnie co gdzie i jak

3) układ w lampie działa na podobnej zasadzie jak zwykły silniczek dostaje sygnał od potencjometru i odpowiednio ustawia poziom

4) można przetworzyć sygnał z potencjometru przy włączniku na taki jak podają czujniki poziomowania

W załączniu schemat instalacji ksenonów :)

ksenony.pdf

Edited by Kamil_K
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dzięki będę szukał :)

EDIT: znalałem i niestety nic o kostkach ani podłączeniach nie było...

Edited by Kamil_K
Link to comment
Share on other sites

THX... inny temat znalazłem ten ze zdjęciami VB i zamontowanymi ksenonami ;)

Podpisuję się pod słowami nowych użytkowników... znaleźć co z "szukajką" to nie lada szutka...

i z tego co przeczytałem to nikt sobie nie poradził z tym "ręcznym" sterowaniem samopiomozimowania... :(

Edited by Kamil_K
Link to comment
Share on other sites

Podbiję z jeszcze jedna prośba pytaniem:

czy może mi ktoś z TIS lub innego źródła ściągnąć schemat inastalacji samopoziomowania i ksenonów :unsure:

Ja mam tylko schematy VB bez ksenonów... :(

Na razie się nie poddaję i może jednak uda się jakoś przy pomocy elektroniki i elektroników uruchomić sterowanie tym poziomowaniem z kabiny :)

Link to comment
Share on other sites

Na Allegro natknalem sie na cos takiego: http://www.allegro.pl/show_item.php?item=490501963, cyt. "Lampy przerobione z silniczkami regulacjia z orginalnego włącznika świateł"

Czy ktos cos takiego przerabial? Czy to tylko kwestia odpowiedniego dobrania przewodow czy zastosowania jakiegos skomplikowanego myku elektrycznego?

To bylby calkiem ciekawy sposob na zalozenie swiatel ksenon do auta bez samopoziomowania.

Edited by zubek73
łącze wg życzenia / zubek
Link to comment
Share on other sites

Uważnie przyjżałem się tym lampom i nie zauważyłem żeby były one w jakiś szczególny sposób przerobione. Nie wiem co autor aukcji miał na mysli pisząc o przeróbce lamp i przystosowaniu ich do regulacji ręcznej. Warto zapytać się sprzedającego na czym polegała jego przeróbka.

Link to comment
Share on other sites

MIR dwa lub trzy dni temu zakładałem taki temat ... w dziale tunning ;)

na razie mam schematy i powoli próbuję zmotywować Oggway'a żeby odczytał o co tam biega :)

Link to comment
Share on other sites

Guest matek222

az tak drogie jest samo poziomowanie, ze chcecie sie bawic w manualna regulacje w ksenonach?? watpie zeby podczas jazdy chcialo wam sie regulowac poziom siwatel co wieksza gorke itd...

Link to comment
Share on other sites

Guest zdzis27

O ile dobrze widze ,to te lampy byly rozbierane i sa tam poprostu zamontowane silniczki od zwyklych lamp.Na dwoch ostatnich forkach widac wtyczki ,do ktorych podpina sie zasilanie od regulacji :)

Edited by zdzis27
Link to comment
Share on other sites

Ja aktualnie mam od Zdzis27 i Lasera schematy ... będę pórobał temat przerobić w ten sposób żeby lampa została bez takich ingerancji ... (poza docelowym bixenon-em) a sterowanie jakoś elektorniką oszukać i zamienić sygnał oryginalnie podawany przez czujniki z wachaczy na sygnał z przełącznika...

czy się uda... to pytanie do Oggway'a na którego wiedzę w tym temacie liczę :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Wszędzie czytałem że się nie da...

i przyszedł oggway, który nie wiedział że się nie da i zrobił :lol:

reasumując można sterować oryginalnymi ksenonami potencjometrem przy włączniku świateł... on podaje sygnał 0-12V a czujniki poziomowania przy wachaczach 0-5V wystarczy to zgrać... brzmi bardzo prosto... a układ Pawła działa i ksenony można regulować :)

na aledrogo występują ksenony, które mają wycięte oryginalne silniczki od lampy ksenonowej i w ich miejsce wkeljone zwykłe silniczki ale chyba nie o taką "modyfikację" chodziło...

oggway'owi udało się u mnie zostawić całość instalacji i wykorzystać oryginalne kable które sterują poziomowaniem w lampie :)

Edited by Kamil_K
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kolega "Kamil K" mógłby zrobić niedługo całą poradę z załączonymi schematami i fotkami.

Napewno to paru osobom (i Mnie) by się przydało i nie powstawały by co jakiś czas tematy typu regulacji xenonów.

Link to comment
Share on other sites

Kolega "Kamil K" mógłby zrobić niedługo całą poradę z załączonymi schematami i fotkami.

Napewno to paru osobom (i Mnie) by się przydało i nie powstawały by co jakiś czas tematy typu regulacji xenonów.

:) No to moze w koncu i ja cos skrobne w tym watku skoro Kamil mnie i tak "pomalowal" ;)

1) Nie ma tu zadnej filozofii

2) Ksenon wymaga dwoch potencjometrow. Ilosc krokow silniczkow do podniesienia lamp oblicza sterownik w lewej lampie na podstawie roznic napiec wyjsciowych z tych potencjometrow.

3) Sterownik podaje na potencjometry zasilanie (0V i +5V) i odbiera sygnal w tym samym zakresie napiec (analogowy - zadnej madrej elektroniki przy czujnikach)

Co zrobilem u Kamila?

4) Jeden z potencjometrow (tylny) zamienilem na malutki montazowy potencjometr 10kOhm (najlepiej A, czyli liniowy - wygodniej regulowac - proporcjonalna relacja kat obrotu potencjometra -> ruch lampy)

5) Pobralem sygnal wracajacy na "nieksenonowe" silniczki z potencjometra kabinowego (zmienia sie w zakresie ok. 1-12V)

6) Dorobilem prosciutki rezystancyjny dzielnik (w pospiechu zrobilem podzial 1:3 na rezystorach 1kOhm - byly pod reka ;)) zmieniajacy napiecie 1-12V na napiecie 0,3-4V). Dokladniejszy podzial (12:5) dal by nieco wieksza regulacje lamp, ale jesli napecie wyjsciowe przekroczyloby 5V, to sterownik lampy uznalby to za blad czujnika i profilaktycznie opuscilby obydwie lampy. Bezpieczniej jest wiec miec podzial napiecia 1:3. Zakres regulacji i tak jest wieeelki.

7) Sygnalem wyjsciowym z dzielnika nakarmilem wejscie przedniego potencjometru sterownika ksenonow (zasilanie - zbedne)

Skutek:

8) Potencjometr montazowy schowany w skrzynce bezpiecznikowej pod maska (znajdujacy sie na jednym kawalku uniwersalnego laminatu z dzielnikiem napiecia) pozwala na "zgrubna" regulacje polozenia swiatem

9) Potencjometr kabinowy pozwala na regulacje swiatel tak samo jak w klasycznych lampach.

10) Oczywiscie wynikiem calej zabawy jest "poziomowanie" a nie "samopoziomowanie" :)

Cos narysowac czy teraz juz nie trzeba? :)

Zycze wam powodzenia we wprowadzaniu tego patentu w zycie. A jak po udanej zabawie bedziecie wciagali zasluzone piwko, to pomyslcie czasem pozytywnie o "wymyslaczu rozwiazan durnych, aczkolwiek dzialajacych" ;)

Pozdrawiam serdecznie

Edited by Oggway
Link to comment
Share on other sites

Oggway wszystko świetnie opisał :)

ja na początku wątku wkleiłem schemat i to chyba podstawa całego przedsięwzięcia.... po pierwsze i najważniejsze lampy trzeba podłączyć zgodnie ze schematem i wszystkim kablami w tym przedewszystkim połączenie lamp ze sobą... bo lewa lampa steruje zarówno lewym jak i prawym silniczkiem :)

Link to comment
Share on other sites

Teraz po studiowaniu tematu xenonów chyba sobie takie zafunduję. Bo mam bardzo tanie dojście do oryginałów. :P

Nie koniecznie ale przydał by się jakiś prosty schemat.

Dzielnik hym. Nie pamiętam już lecz wydaje mi się że poprawny to "B".

Ale nie czaje " 4) Jeden z potencjometrow (tylny) " i włąśnie czy to są właśnie te czujniki samopoziomowania?

Bo "2" wynika że chyba tak

Może bym zafundowął sobie takie czujniki z wachacza i zamontuje je na przud i na tył na wachaczu i łącze wszystko jak na schemacie i teoretycznie powinno działać. Mam Vb przed lifta.

A cha i na załączonym schemacie ".1" to jest połączenie masy?

Nie dawno widziałem jak jeden z kolegów narysował na kartce wszystkie wyprowdzenia w lampach, lecz teraz nie mogę tego znaleź.

post-17676-1235083679_thumb.jpg

Edited by dexter23pl
Link to comment
Share on other sites

Nie dawno widziałem jak jeden z kolegów narysował na kartce wszystkie wyprowdzenia w lampach, lecz teraz nie mogę tego znaleź.

W pierwszym poście masz schemat ksenonów i tam są rozpisane wszystkie połączenia...

jak założysz oryginalne czujniki na wachaczach to nie będzie problemu i wszystko powiino działać jak w oryginale.

Ale nie czaje " 4) Jeden z potencjometrow (tylny) " i włąśnie czy to są właśnie te czujniki samopoziomowania?

układ samopoziomowania działa na zasadzie dwóch potencjometórw... jeden z przodu drugi z tyłu...

jeśli samochód np zostanie dopakowany z tyłu to komp. uzna że światła świecą za wysoko i je opuści ... jeśli np bardziej dociśnięta zostanie przednia oś to układ podniesie światła....

układ który stworzył oggway ma za zadanie "symulować te czujniki"

wynikiem calej zabawy jest "poziomowanie" a nie "samopoziomowanie"

wiec jeden potencjometr jest schowany pod maską i w zasadzie można go użyć tylko początkowo do ustawienia a mogłoby go tam w ogóle nie byc a drugi potencjomer jest imitowany przez napięcie podowane z potencjometra z kabiny (zwykła regulacja) po wcześniejszym zmniejszeniu napięcia.

Dexter przedyskutuj schemat z jakiś elektrykiem lub elektronikiem i na pewno wytłumaczy co i jak podłączyć :)

Ja bez oggway'a bym sobie nie poradził i dlatego sam się za to nie zabierałem ;)

Jeśli natomiast zamierzasz założyć oryginalne czujniki na wachacze to w ogóle nie ma tu żadnej filozofi tylko podłączasz wszystko zgodnie ze schematem :)

Link to comment
Share on other sites

układ który stworzył oggway ma za zadanie "symulować te czujniki"

ROTFL :) Poczulem nieco bossskosci :)

By nie przedluzac i nie pompowac tematu - a przy okazji pokazac, ze to naprawde zadna wielka filozofia - zalaczam fotke fragmentu schematu podlaczenia ksenonow z naniesionymi moimi "dodatkami". Teraz juz raczej nikt nie powie, ze to trudne, prawda? :)

post-15625-1235114009_thumb.jpg

Zdjecie nie pomniejszane by bie zginely szczegoly - linie oryginalnego schematu sa niestety slabo widoczne. Prosze adminow o zaoszczedzenie mi warna ;)

Pozdrawiam serdecznie

EDIT: Gdyby sie okazalo, ze w tym schemacie regulacja kabinowa dziala odwrotnie (podnosi lampki zamiast opuszczac) to nalezy zamienic miejscami podlaczenia przewod 13 (zamiast do dzielnika rezystancyjnego - podlaczyc na slizgacz potencjometru) z przewodem 12 (zamiast na potencjometr - puscic go na dzielnik). To jest wirtualna zamiana czujnika tylnego z przednim. U Kamila troszke sie spieszylem i nie mam pewnosci ktory czujnik jest udawany potencjometrem montazowym, a ktory dostaje sygnal z kabiny przez dzielnik. Przepraszam :)

W kazdym razie jak napisal juz KamilK - u Niego ten uklad dziala poprawnie.

Edited by Oggway
Link to comment
Share on other sites

"Oggway" no i wszystko stało się jasne, naprawde prościej się już nie dało wyjaśnić. :D

Lecz nurtuje mnie jeszcze jedna sprawa z tego schemartu.

Bo rozumiem że "E65" i E66" to lampy i w nich są podzespoły. Przetwornica, żarówki i silniczek. Lecz nie mogę się domyśleć co to jest oznaczone ".1"

W jednej lampie "E65" jest to niby wbudowane a w "E66" jest poączone poza lampą. A tak to wszystko jest jasne.

Przepraszam że mieszam lecz chce mieć wszystko jasne.

Edited by dexter23pl
Link to comment
Share on other sites

Lecz nurtuje mnie jeszcze jedna sprawa z tego schemartu.

Bo rozumiem że "E65" i E66" to lampy i w nich są podzespoły. Przetwornica, żarówki i silniczek. Lecz nie mogę się domyśleć co to jest oznaczone ".1"

.1 to moduly sterujace i przetwornice WN. Dla lewej lampy przetwornica jest na schemacie zintegrowana, bo przeciez faktycznie jest dokrecona na sztywno od spodu do lampy. Dla lampy prawej jest poza lampa, bo siedzi na przewodach w przestrzeni nad prawym nadkolem. Jakos wyjatkowo dobrze schemat oddaje rzeczywistosc :)

Pozdrawiam serdecznie

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

dzis zamontowalem ten ukladzik do poziomowania ale niestety nie ma zadnej reakcji :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.



×
×
  • Create New...
UP