Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Sign in to follow this  
Followers 0
Kristo19

Indeks nośności opony

16 posts in this topic

Witam.Mam taki dylemat otóż zastanawiam się na tym jak należy interpretować indeks nośności opony.Tzn jeżeli masa dopuszczalna pojazdu(info w dowodzie) wynosi 1800 kg to jaki najmniejszy powinien być indeks nośności zamontowanych w aucie opon?? Czy to jest tak że ta 1800 kg dzieli się przez 4 ( bo tyle jest opon w aucie) i wychodzi nam po 450 kg na oponę czyli najmniejszy jaki możemy zastosować to "80" ?? I jeszcze jedno jak nam Viki z 2000 roku X18XE1 i fabrycznie wyszła chyba na oponach 195/65R15 z indeksem nośności 91 chyba, natomiast teraz na zimę kupiłem i już założyłem opony 185/65R15 z indeksem 88 T.Czy mogę bezpiecznie na nich pomykać?? U mnie w dowodzie masa dopuszczalna to 1800 kg??

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

kliknij

Please login or register to see this link.

.

W googlach znalezione. Napewno to ci pomoze.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

W zasadzie powinno się wziąć nacisk na oś .... bo dla sedana to mało ważne

Przykład nacisku (p/t) dla VB (Z18XE/sedan) - 920/945,

ale dla kombi może już być znaczące bo z tym samym silnikiem ma rozkład masy 920/1025

ale jak kupujesz z zapasem to można się tym nie przejmować i dzielić /4.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opony są już tak robione, że nie trzeba się przejmować indeksem nośności bo on rośnie wraz z rozmiarem opony. Praktycznie nie sposób kupić opony z za małym indeksem. Zawsze jest jeszcze duuuży zapas. Pod warunkiem oczywiście, że nie stosuje się opon mniejszych niż zaleca producent. Ale tak już raczej nikt nie robi. Dziś ludzie nie wiadomo czemu zawyżają rozmiar opon.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Jak najbardziej wiadomo. Szersza opona na większej feldze lepiej wygląda

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Please login or register to see this quote.

No tylko że auto powinno jeszcze jeździć przynajmniej tak dobrze jak wygląda. Krawężniki, dziury, nierówności - to jest nasza codzienność a nie gładkie autostrady. Butów sobie chyba nie kupują dwa rozmiary za dużych, to dlaczego z oponami kombinują? Miałem raz niskoprofilowe opony w VA i nigdy więcej bo auto ma się miękko toczyć i nie być upierdliwe w miejskiej jeździe.

Edited by vectraA1992
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Niestety nie wszyscy patrzą praktycznie. Z moich eksperymentów zauważyłem że jeśli np. przerzuciłem sie ze 185/65 na 185/60 to samochód zaczął prowadzić się pewnie i nie woziło go tak na boki. Przy tak małej zmianie to jeszcze nie czuć różnicy ale jak niektórzy zakładają np na profilu 35 to już jest koszmar bo cały czas tylko myślisz żeby nie załatwić felgi więc robisz sobie tylko kłopot

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

I to jest kwintesencja tego, co miałem na myśli

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czyli mam rozumieć że na tych moich zimowych oponkach Klebera 185/65R15 z indeksem 88T w Viki X18XE1 z 2000 roku(sedan) mogę pomykać spokojnie bez obaw??

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> Bo oryginalnie były montowane chyba 195/65R15 91H...

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spokojnie. I tak masz zapas. Z resztą często zalecają zakładać nawet lekko węższe opony na zimę od fabrycznego rozmiaru. Ja nigdy nie przejmuję się indeksem

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

To jest akurat mądrość z serii 'usłyszanych u Stefana w garażu'. Jeżeli producent dopuszcza bądź zaleca węższe ogumienie, to jest to napisane w instrukcji. Jeżeli producent przewiduje 195/65R15 91H, to zastosowanie 185/65R15 88T jest niedopuszczalne. Takie opony są kilkukrotnie słabsze i to pod względem kilku parametrów.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

No dobra są troszkę słabsze wiadomo ale i tak mam sporu zapas bo: całkowita dopuszczalna masa mojego auta to 1800 kg, a indeks nośności mam 88 czyli 560 kg na oponę co daje 1240 kg na auto więc mam 1240-1800=440 kg zapasu.Moje auto to sedan więc jak pisał Zubek rozłożenie ciężaru jest proporcjonalne na obie osie, a nawet w kombi zmieściłbym się w normie.A co do prędkości to dopuszczalna na tych oponkach to 190 km/h więc mi wystarczy i tak szybciej nie jezdzę niż te 130 km/h.Więc dlaczego są niedopuszczalne według Ciebie??

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Bo te wszystkie parametry mają zastosowanie do warunków laboratoryjnych a warunki drogowe bywają ekstremalne. Lepiej mieć wtedy zapas nie mniejszy od tego, jaki przerwiduje producent

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

no to teraz już zupełnie nie wiem czy mogę takich używać (185/65R15), chyba nic się nie stanie...Tym bardziej że już je kupiłem i założone mam to już wymiana u mnie odpada, musze przy nich zostać.Myślę że taki zapas jaki posiadam jednak wystarczy...

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Stać się raczej nic nie stanie bo VB można spotkać nawet na 175, ale opony o wyższych parametrach sa po prostu odporniejsze na złe warunki drogowe i może się np. okazać, że słabsze opony wybąblują się na bokach zanim zjeździsz bieżnik, na skutek licznych spotkań z dziurami, podczas gdy mocniejsze przetrzymałyby bez problemu. Jeśli ktoś kiedyś trzymał w jednej ręce oponę z indeksem T a w drugiej z indeksem V, to wie o co chodzi. Te pierwsze to wydmuszki.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

te wszystkie parametry mają taki zapas bezpieczeństwa, że....

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.