Skocz do zawartości

Witamy na Vectra Klub Polska

Guest Image

Witamy na Vectra Klub Polska, podobnie jak na większości społeczności internetowych, musisz się zarejestrować aby uczestniczyć w naszym wspólnym życiu ale nie martw się jest to bardzo prosty proces, który wymaga minimum informacji, aby zostać zarejestrowanym.

Zakładając konto na Vectra Klub Polska, możesz uzyskać następujące przywileje:

  • Zakładać nowe tematy i pisać odpowiedzi w innych
  • Subskrybować tematy i fora, aby uzyskać powiadomienia
  • Uzyskać własną stronę profilu i poznawać nowych przyjaciół
  • Wysyłać prywatne wiadomości do innych użytkowników.

Gość matek222

!!! PODSTAWY CAR AUDIO + Poradnik B. Nazar'a + znalezione w necie

Polecane posty

Gość matek222

Prosty System Car Audio 2.1

Przyznam, że nie jestem specem od Car Audio, ale mam na jego temat dośc dużą wiedzę. Zdobyłem ją czytając wiele artykułów, postów na forach, doświadczając na własnej skórze. Niestety w wielu tekstach znalezionych w Internecie, umieszczonych przez amatorów Car Audio, czytałem, że dobrym rozwiązaniem jest zamontowanie tzw. „jajek” w tylną półkę i „jest git”. Nie będę się wymądrzał w tym poście, napiszę to, co wiem z największą starannością i postaram się obalić kilka mitów. Nie będę również poruszał kwestii wyższości jednej firmy produkującej sprzęt muzyczny, nad drugą.

Od zakupu mojego pierwszego CA mija już 2 lata i wiem z doświadczenia, że najgorszym doradcą w wyborze sprzętu i jego montażu jest pośpiech. Podstawą całego zestawu jest Radioodtwarzacz. Nie ma jednak co się rozpisywać na temat dostępnych modeli - wszystko zależy od gotówki jaką dysponujemy. Jedno, co pewne: powinien być firmowy. Uznanej marki, nie jakieś „no name”. Powinien również mieć komplet dwóch wyjść RCA , ale to już chyba standard. Jedną z podstawowych zasad jest to, aby drzwi, w których są zamontowane głośniki były wytłumione. Do tego używamy specjalnych mat miękkich i twardych. Tanim i dobrym sposobem jest również użycie mat dekarskich (dla ułatwienia: Soudal dostępnych np. w Castoramie na dziale budowlanym). Zawsze tłumimy całe drzwi, tak aby nie było żadnych dziur, przerw pomiędzy matami. Wszystkie cięgna zamków, szyb powinniśmy zabezpieczyć tak, aby nie uderzały o blachę. Dokładne wytłumienie drzwi ma największe znaczenie dla brzmienia naszych głośników. Jeśli nie potrafimy tego zrobić sami, możemy udać się do zakładu specjalistycznego gdzie wykonanie takiego wytłumienia kosztuje od 300zł wzwyż. Według mojej wiedzy, lepiej zamontować głośniki gorszej jakości w wytłumione drzwi, niż lepsze głośniki w gołe blachy które będą drżeć i zniekształcać dźwięki. Kolejnym elementem naszego systemu są kable. Kabel głośnikowy, łączący wzmacniacz ze zwrotnicą powinien mieć 2,5mm2 i najlepiej, żeby był z miedzi beztlenowej, która z biegiem lat nie traci swoich właściwości przewodzących. Kable łączące zwrotnice z głośnikiem nisko/średnio tonowym i wysokotonowym już nie musi być tak gruby. Powinien jednak być dobrej jakości. Zasilanie wzmacniacza powinno być pociągnięte specjalnie przeznaczonym do tego celu kablem z akumulatora - tutaj grubość zależy od mocy naszego wzmacniacza. Grubość przewodu można obliczyć sobie ze wzoru:

S[mm2]=(0,02*L*I)/U

gdzie:

S- szukany przekrój w milimetrach kwadratowych (nie średnica!!!)

L- długość przewodu jaką chcemy zainstalować

I- Max prąd płynący w przewodzie

U- maksymalny założony spadek napięcia (zwykle nie większy niż 0,2...0,3V)

Oczywiście obliczenia dotyczą jednej żyły przewodu zasilającego.

Przykład:

Mamy wzmacniacz o mocy 4x100W pobierający prąd do 30A, długość linii zasilającej to 6m, maksymalny spadek napięcia na jednej żyle przewodu to 0,2V (czyli w sumie na całym urządzeniu będzie spadek 0,4v - po 0,2V na linię masy i zasilania)

S=(0,02*6*30)/0,2=18mm2

Masa natomiast nie musi być z akumulatora, choć powinna. Wystarczy jeśli zabierze się ją z gołej blachy w pobliżu wzmacniacza. Musimy również pamiętać, że będą nam potrzebne dwa komplety kabli RCA wraz z jednym kablem do sterowania z radia. Zasadą, jaką powinniśmy się kierować podczas prowadzenia brzmi: nie należy kłaśc kabla zasilającego wzmacniacz tą samą stroną co reszty kabli. Nie warto ułatwiać sobie montażu i ciągnąć wszystkich kabli jednym progiem, ponieważ nawet najlepiej ekranowe kable mogą dostać przebić od kabla zasilającego. Wówczas, zamiast muzyki w głośnikach pojawią się trzaski. Dlatego właśnie, w większości Opli powinniśmy przeprowadzać zasilanie lewym progiem samochodu, a resztę kabli, czyli RCA i głośnikowe, prawym progiem.

W większości samochodów w przednich drzwiach mamy głośniki o średnicy 13cm i 16,5. Gdyby jednak otwór okazał się za mały lub też głośnik zahaczałby o szybę, możemy zastosować dystanse, co ważne - z impregnowanego MDF. Tweetery możemy zamontować w standardowym miejscu, jednak najlepszą lokalizacją dla nich są przednie słupki. Przedni zestaw głośnikowy dwudrożny (dwudrożny = osobny głośnik nisko/średniotownoy i osobny głosnik wysokotonowy, aby czasami nikt nie pomylił z dwudrożnym (koaksjalnym) głośnikiem smile.gif), który będzie ładnie grał, możemy nabyć już od około 300zł. Oczywiście niezbędnym elementem naszego zestawu jest wzmacniacz. Wzmacniacz powinien być 4-kanałowy który może działać na kanałach 4/3/2. Jego moc oczywiście zależy od zapotrzebowania naszego sprzętu na RMS (z reguły to minimum 4x50, maksimum 4x100). Czterokanałówka powinna się cechować płynną regulacją filtra dolnoprzepustowego LPF i górnoprzepustowego HPF. W zestawie 2.1 będziemy używać wszystkich 4 kanałów. Dwa pierwsze pójdą na przedni zestaw głośnikowy, a na subwoofer użyjemy pozostałych dwóch kanałów, będą one zmostkowane w jeden. Jeżeli mamy już wzmacniacz możemy zastanawiać się nad subwooferem. Nie tubą….dlaczego?:

-przede wszystkim tuby nie można zestroić

-tuba to po prostu sprasowany papier

-jakosc dzwieku z tuby budzi wiele zastrzeżeń

-bass refex przewaznie zamontowany jest z tyłu, co nie wpływa dobrze na dźwięk

-tuba buczy, a nie gra.

Subwoofer w profesjonalnych systemach audio jest z reguły w zamkniętej obudowie z MDF. Głośniki są w różnych rozmiarach, najczęściej spotykane to 25cm(10`) i 30cm(12`). W zależności od preferencji słuchowych osoby, głośnik niskotonowy potrzebuje innej obudowy. Oznacza to, że dla jednego słuchacza będzie dobrze grał w obudowie zamkniętej np. 30 litrów, a dla drugiego słuchacza musi mieć już np. 50 litrów obudowy bass reflex. Tendencja jest taka, że obudowy otwarte z tzw. Bass-reflex są większej pojemności od tych zamkniętych.

Dla bardziej wymagajacych czytelnikow wzucam ciekawa lekture...

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć link

połączyłem posty autora (rafix1)

poprawiłem końcówkę artykułu o uwagi w postach, które usunąłem, a w dalszej części tego tematu jest porównanie różnych typów obudów subwooferów

Edytowano przez rafix1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Danielo24

Zgadzam sie z tym artykułem. Najważniejszą sprawą jest wygłuszenie drzwi i tak naprawde zalezy to tylko od grubosci portfela. Ponieważ mozna wygłuszyc drzwi matami z Castoramy i bedzie tanio (nie dokonca jestem przekonany do tych mat - w zimie mogą być problemy z ich twardnieniem i mogą niestety odchodzic od powierzchni) ale lepsze są maty do tego celu stworzone. Ja ostatnio spotkałem sie z matami Czeskiego producenta Standardplast - Vibroplast, świetne maty i nie trzeba używać opalarek itp przy układaniu żeby sie ułożyła odpowiednio. Niestety cena materiału na jedne drzwi bez robocizny to około 200zł wiec niemało. Ja właśnie przymieżam sie do takiej operacji - chciałbym zrobić przednie drzwi - wsadzić lepsze głośniki w systemie odseparowanym. Zostaje nadal CDR500, który może rewalacyjną jednostką nie jest ale... jak dla mnie daje sobie rade w tym aucie. Nie bede wsadzał wzmacniacza i suba (narazie)

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> Wiem z odsłuchu że zwykłe głosniki z Viki po wygłuszeniu drzwi brzmią o 100% lepiej - blachy nie wpadają w rezonans i bas staje sie bardzo klarowny. Oczywiscie głosy audiofili zaraz mnie "zniszczą" ale dla zwykłego zjadacza chleba to wystarczy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Witam chciałbym wam przedstawić pewien artykuł na temat kabli głośnikowych.

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć link

Szukam teraz stronki jak pewien Student (teraz już chyba inżynier) obala po kolei wszystkie mity związane z hi-end audio.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wpadło mi w oko kilka fajnych linków z poradami i filmikami :

Jak samemu zaprojektować skrzynie basową

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć link

Obijanie skrzyni subwoofera np. filcem (po angielsku, ale ładnie zobrazowane

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="<fileStore.core_Emoticons>/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> )

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć link

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć link

Montaż wzmacniacza

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć link

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć attachment

Ustawianie GAIN na wzmacniaczu

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć link

Jakiej grubości użyć kable zasilające wzmacniacza

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć attachment

I jeszcze kilka istotnych informacji (zapożyczonych z forum www.elektroda.pl) …

DLACZEGO ? …:

- Dlaczego nie montuje się głośników z tyłu?

- Montowane w półce głośniki wykazują się bardzo słabą odpowiedzią impulsową (grają niedokładnie i bez dynamiki)

- Psują scenę dźwiękową (jak idziesz na koncert to stoisz twarzą do sceny a nie tyłem)

- Grają w sufit albo do ucha pasażera nadwerężając jego słuch (szkodzą)

- Elipsy nie potrafią odtwarzać dźwięku poprawnie (kształt membrany jest nieodpowiedni)

- Luźna uwaga- to dresiarskie metody nagłaśniać auto od tyłu.

- niepotrzebnie wydaje się na nie pieniądze które można by dodać do sumy na system przedni i kupić przód wyższej jakości.

- W połączeniu z subwooferem powodują piekielny bałagan w dźwięku - psują dźwięk i kłócą się z subwooferem.

- Dlaczego do przodu głośniki odseparowane,a nie współosiówki

- Najlepiej żeby był to 16cm woofer, tweeter oraz zwrotnica

- Jest to optymalne najczęściej stosowniejsze rozwiązanie

- Daje poprawną scenę dźwiękową

- Dobrze zainstalowany i dobrany wystarczy na nagłośnienia całego samochodu (nie licząc subwoofera)

- Gra dobrze bo:

– tweetery grają w kierunku słuchacza a nie w jego nogawkę czy sufit

- woofery mają komorę drzwi która poprawia ich grą (musi być wytłumiona)

- Pasmo dzieli zwrotnica, która wydatnie poprawia dźwięk nie obciążając głośników niepotrzebnym pasmem.

- Tweeter ma miejsce żeby się wybrzmieć (odległość od głowy jest odpowiednia)

- woofer jest bliżej niż w przypadku montażu z tyłu lepiej go słychać, a co najważniejsze mamy go przed sobą.

- głośniki odseparowane są zazwyczaj wyższej jakości od tych współosiowych (mowa tu o systemach za minimum przyzwoitości, czyli w okolicach 200zł i wzwyż)

- Dlaczego Skrzynia a nie Tuba ?

-Głośnik subwoofera powinien pracować w sztywnej odpowiednio dopasowanej, obliczonej, dedykowanej obudowie.

- Tuba jest zła, bo jest zrobiona z kartonu który nie jest sztywny, głośniki w tubie są miernej jakości,

- tuby strojone są na efektywność a co za tym idzie mają duże braki w jakości dźwięku,dodatkowo jest to sprzęt robiony po najniższych kosztach (wiadomo co za tym idzie)

- Skrzynka robi „bum bum” a tuba „buuuuu buuuuu „

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="<fileStore.core_Emoticons>/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

- Skrzynka powinna byś wykonana z MDF'u i wyliczona odpowiednim programem na podstawie parametrów głośnika.

- Kupno tuby to wyrzucenie pieniędzy w błoto

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="<fileStore.core_Emoticons>/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć link

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć link

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć link

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć link

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć link

Podpięcie głośnika (jedno i dwucewkowego )

schemat40ez.jpg

(ad 1 - brakuje notki, że mozna tak podłaczać, ale tylko w przypadku, że należy puścić sygnał MONO)

Można dorzucić jak ktoś ma coś przydatnego

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="<fileStore.core_Emoticons>/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Pozdrawiam.

Edytowano przez Domlo

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego kabel 50mm2 jest cieńszy (mniejsza średnica) od innego kabla 50mm2 ?

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć image

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Obliczanie przekroju:

Liczy się sumę przekrojów pojedynczych nitek miedzianych w kablu i stąd bierze się przekrój 50mm2 (powietrze między nitkami się nie wlicza do przekroju)

jakbyśmy mieli jedną litą żyłę o przekroju 50mm2 to by miała średnicę 8mm i wchodziła by w rozety dla kabla 10mm2 biggrin.png

Czyli,

im cieńsze miedziane druciki tworzą danej wielkości przekrój, tym "grubszy" kabel (żyła bez izolacji), a grubszy jest dlatego, że ma więcej powietrza między nitkami.

dla przypomnienia, POLE KOŁA = PI r2 , gdzie PI=3,14; r=promień koła, czyli połowa średnicy koła msn-wink.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Pany nie będe zakładał nowego tematu czy op[łaca się zakup czegoś takiego czy to poprostu marketing i zbędny bajer

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć link


i co to w praktyce daje

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

A masz problem z pętlą masy?? Jak nie to jest Ci to nie potrzebne, zakładanie tego jako bajer żeby wyglądało mija się z celem.

Ten separator to nic innego jak filtr, obcinając część pasma eliminuje powstające szumy, zakłócenia pojawiające się w torze, tyle że wycinając szum, buczenie wycina również część pasma akustycznego przez co tracisz na jakości dźwięku.

O pętli masy możesz poczytać np tutaj

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć link

Po któtce, może pojawić się w przypadku połączenia urządzeń więcej niż jednym obwodem masowym.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Panowie kupilem takie cos. Ktos mi powie ile to ma watt?

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć attachment

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć attachment

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

  • Kto przegląda   0 użytkowników

    Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×