Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Sign in to follow this  
Fenol

Trochę o wydechu

Recommended Posts

Ponieważ mitów o wydechu jest pewnie więcej niż użytkowników tego forum, kilka podstaw może się komuś przydać.

Please login or register to see this link.

Share this post


Link to post
Share on other sites

fajna stronka

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe jak juz czytam o zjawiskach falowych w artykułach Grabowskiego to przed oczami mam wzory długością przypominające fizykę kwantową

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20"> Te na obliczenie wydechu jeszcze nie są tak straszne, ale na obliczenie dolotu jest tragedia kiedyś próbowałem dla zabawy policzyc i dałem sobie spokój po mniej więcej 10% obliczeń.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

nie sikaj

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

człowiek nie jest taki, żeby nie dał rady

a jak masz linki do tych artykułów to dawaj.

Można by nawet utworzyć takie działy o różnych często poruszanych kwestiach tunningu, gdzie ludzie wrzucaliby linki do znalezionych artykułów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Był kiedyś taki człowiek,specjalista od wydechów i nazywał się inż.Pachoń - nie jestem pewien ale on chyba projektował słynną dwururkę do Malucha (Wupex) - tyle,że jakoś nie mogę znaleźć aktualnych info o nim.

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_tongue.png" alt=":P" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiedzialem gdzie napisac... ale to chyba najbardziej odpowiedni temat

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Jak na prace silnika wedlug tych teorii wplynie zamontowanie podwojnego wydechu, w sensie z dwoma tlumikami koncowymi po obu stronach? I jakie znaczenie ma zastosowanie roznej szerokosci rur?

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest sidien

Tez troche czytalem o tym i z tego co mie sie "wydaje" to najwazniejsza jest czesc wydechu zaczynajac na kolektorze a konczac na katalizatorze. Na tym odcinku najwazniejsza role odgrywaja zjawiska falowe, dalsze czesci wydechu maja za zadanie przedewszystkim wygluszyc jego prace. Pierwszy tlumik tlumi tonywyzsze a koncowy nizsze.

Zdaje sobie sprawe z tego ze to co napisalem jest maksymalnym uproszczeniem sprawy, ale jest to temat bardzo zlozony. Od jakiegos czasu sam mysle nad zlozeniem nowego wydechu bo ten co mam jest juz "troszke" dziurawy, a ostatnio trafila sie okazja zdobycia darmowej kwasowki. Niestety im wiecej szukam i czytam tym wieksza mam swiadomosc ile jeszcze nie wiem.

Dla zainteresowanych podklejam dwa pomocne linki:

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

-> rozkminialem kiedys ten temat u siebie. chorowalem wtedy na nowy zderzak Zender'a. po wizycie w MG i rozmowie z Michalem koncepcja zmienila sie diametralnie i musialem zdowolic sie jedynie 'starym' Zender'em. jesli idziesz w strone mocy, a nie wygladu to pozostan przy standardowym schemacie ukladu wydechowego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Nie bardzo rozumiem... Ze niby podwojny wydech gorzej wplywa na silnik? Rozwazalem taki wariant, ale potem pomyslalem jak w takim razie ma sie to do OPC, Porsche, Mercedesow i innych takich- znakomita wiekszosc na podwojnym... gazie

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

tylko weź pod uwagę, że wszystkie mają prowadzony podwójny wydech już od silnika a VB po prostu tego nie dasz rady zrobić ze względu na brak miejsca

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

VC takze? Wydawalo mi sie, ze tam jest po prostu jakis rozgaleznik. Przeciez VC sa wersje i takie i takie? Poza tym jak patrze na Zafire czy Astre OPC to tez mi sie wierzyc nie chce, ze maja od silnika 2 wydechy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

-> dokladnie jak jabolkg pisze. zreszta sam zapytaj specow od wydechow.

Edited by un_ix

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem jak jest w VC bo w życiu nie zaglądałem pod spód, ale zawsze zasada jest jedna. Układ wydechowy żeby był najbardziej sprawny musi mieć z każdego cylindra identyczną długość drogi wydalania spalin czyli wszystkie rury muszą być takiej samej długości. Poza tym zbyt wczesne rozprężenie gazów wylotowych pogorszy osiągi silnika a właśnie zrobienie rozgałęźnika i poprowadzenie dwóch rur rozpręży gazy wylotowe. Teraz tylko pozostaje pytanie, czy jeśli rozgałęźnik zbuduje się już za środkowym tłumikiem na ile ten spadek mocy będzie odczuwalny dla zwykłego użytkownika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli za dwururkę uważamy jeden tłumik ( ostatni czy też końcowy jak kto woli ), z którego wychodzą dwie końcówki ( ozdobne, o dowolnym kształcie ) i jeśli jest on dedykowany przez producenta do konkretnego modelu pojazdu i konkretnej pojemności to taki tłumik w zasadzie poza wyglądem oraz odgłosem nic większego w " osiągi " samochodu nie wniesie. Nie pomoże, bo moc tylko od zamiany z fabrycznego na taki ( dedykowany ) nie wzrośnie. Natomiast zamiana tłumik typu " taki mi się podoba, bo z Mercedesa albo z Subaraka " to już pewnego rodzaju ryzyko. I więcej z tego szkody niż korzyści.

Natomiast drugi rodzaj dwururki ( o tym chyba myślał jabolkg ) to po prostu układ podwójny wydechu. Czyli taki, który stosowany jest w silnikach 6-, 8- cylindrowych, w układzie V, gdzie na jeden rząd cylindrów przypada właśnie jedna rura a właściwie jeden oddzielny układ wydechowy. Takie jednostki są zazwyczaj podwójnie " uturbione ", stąd też takie rozwiązanie jest tutaj wymuszane konstrukcyjnie ( choćby Toyota Supra czy Nissan 300ZX )...

V 6-ki bez doładowania mają zazwyczaj pojedynczy układ wydechowy, to znaczy wszystko łączy się w ostatniej puszce ( tłumiku ) albo tuż za kolektorami wydechowymi pod podłogą samochodu ale tutaj obowiązują już ściśle wyliczone normy i prawidła więc ingerencja ( samodzielna ) w układ może powodować różne komplikacje i niespodzianki. Z kolei 8-cylindrowce - czy rzędowe czy widlaste - to zazwyczaj konstrukcje " dwudrożne ".

Bywają wyjątki ale one tylko potwierdzają regułę...

Pamiętacie ( swoją drogą jeden z najlepszych samochodów kiedyś tak zwanej niższej klasy średniej ) Toyotę Carinę E 2.0 GTI ?

Silnik o mocy 175 KM ( to samo co Celica ), ale tutaj był pewien ewenement. Mianowicie pod podłogą bagażnika układ został podzielony na dwie części i w ten sposób pod tylnym zderzakiem, po lewej i prawej stronie zamocowane były dwie pełnowymiarowe puchy ( tłumiki ). Pomimo tego, że z zewnątrz można było rozróżnić wersję GTI od zwykłej 2-litrówki ( listwy progowe, inne znaczki, zderzak przedni, nie mówię o środku, który też się różnił od standardu ) to czasem wydawało mi się, że to dość przypadkowa konstrukcja, jakby zrobiona w ostatniej chwili tylko po to by po tym właśnie można było rozróżnić tę wersję Cariny od pozostałych modeli...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piotreq, oczywiscie mowa o podwojnym wydechu - dwa tlumiki koncowe. Dwururkami w ogole bym sobie nie zaprzatal glowy

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Rozumiem juz, ze w niektorych silnikach sa dwa osobne uklady wydechowe. Nie wiem jednak dalej jak to jest np w VC, Astrze czy Zafirze, gdzie takie wydech oferowany jest dodatkowo np w wersji OPC lub pakiecie Irmschera. Tam konstrukcyjnie nie ma chyba dwoch kompletnych wydechow a jedynie rozgalezienie za tlumikiem srodkowym? Pytanie, czy ma to rzeczywiscie negatywny wplyw na prace silnika? Wowczas chyba markowi tunerzy nie oferowaliby takich modyfikacji? A mowa przeciez o najrozniejszych silnikach - jak dobrze kojarze Tommy mial podwojny wydech w GTS 1.8. Podwojne sa tak w wersji VC Irmscher 3.2 jak i Astra OPC 2.0T - zgadza sie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeśli ci chodzi o Astre III OPC to ma ona pojedyńczy układ wydechowy poprowadzony centralnie , Astra II OPC także ma pojedyńczy układ wydechoy) a zafira owszem ma podwójny, chyba że się mylę to poprawcie

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_tongue.png" alt=":P" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20">

Edited by Bako

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

dokładnie tak samo jest w VC

są dwa tłumiki jedynie na końcu - wcześniej tylko prosta rura

jak dla mnie to poza tym że zrobisz cięższe auto z dwoma tłumikami na końcu to nie odczujesz żadnej różnicy

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Edited by hapko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Odczuje roznice wizualna oraz emocjonalnie przynajmniej 5PS i tylez samo Niutkow

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20"> A jesli i w praktyce niewiele strace to robie podwojny

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_tongue.png" alt=":P" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem jak jest w 3,2 V6 w Vectrze C - jeszcze nie widziałem.

Generalnie w samochodach gdzie jest podwójne turbo muszą być 2 oddzielne układy wydechowe. Przy " tylko " jednej turbinie - rura jest pojedyncza natomiast podwójny tylny tłumik - to już " opcja tuningowa " czy też kwestia pakietu wyposażenia aczkolwiek nie jest to fabrycznie założone ot tak sobie z przypadku. Układ wydechowy prozaicznie rzecz ujmując można porównać do komina czy szybu wentylacyjnego. Źle skonstruowany układ powoduje, że w piecu źle się pali ogień a dym wraca do paleniska i go dusi. Tak samo bywa w układach wydechowych...

Moim zdaniem dołożenie drugiego tłumika nie wpłynie na pogorszenie czy wyraźną poprawę osiągów samochodu poza wyglądem. Czy ma to sens ? Jeśli się to komuś podoba to jak najbardziej tak... To kwestia gustu a o takim przecież się nie dyskutuje...

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oczywiscie ze ladne bedzie

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> Taka krzyzowka nowego Zendera na ktory jak widze nie tylko ja choruje:

42045_0.jpg

oraz wydechu na ksztalt OPC, np jak u DjWilka:

logoxr4.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wydaje mi sie żeby w normalnym aucie zmiana samego końcowego tłumika wnosiła cos nowego do jego charakterystyki. Sam przy przebiegu 20 tysięcy km zamontowałem w garażu końcowe tłumiki od wersji 2.8 V6, wystarczyło dorobić przejściówkę ze średnicy 55mm (1.9cdti) na 65mm które jest w 2.8 V6, dla porównania w tym samym miejscu starsze 3.2 V6 ma tylko 45mm. W VC jest o tyle dobrze że są już fabryczne uchwyty na drugi tłumik.

Jako ciekawostka:

Wydechy w VC:

Please login or register to see this image.

Wydechy w Signum:

d689b5dbb8a0700b.jpg

W VC puszki wychodzą z rozgałęzienia, w Signum prawy wydech wychodzi z lewego ;) Dochodzi jeszcze różnica końcówek, u góry widać wersje przedliftową chyba w 2004 roku była już zmiana na nowy typ końcówek jak na zdjęciu drugim. Jedne są ścięte, drugie nie.

Edited by shaqal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Shaqal, ciekawy temat poruszyles - wlasnie o grubosci rur zupelnie zapomnialem. Czy w V6 jest sens kombinowac z grubszymi rurami? Na chlopski rozum to chyba mialoby sens gdyby od samego kolektora byla grubsza, a nie tylko na koncu? Kata nie chce wywalac, wiec zabawe bede zaczynal dopiero do srodkowego - czy w zwiazku z tym jest sens wprowadzac jakies udziwnienia czy lepiej leciec na standardowej grubosci?

I czy w VB da sie zrobic tak jak w Signum - to by rowniez upraszczalo sprawe

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak kata chcesz zostawić to już nawet nic nie kombinuj z grubszymi rurami bo to i tak nie ma sensu

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Juz sie naczytalem tylu roznych opinii ze chyba go zostawie. Nie przekonuja mnie zadne strumienice itp wynalazki. Chyba ze... znajdzie sie jakis spec, ktory dokladnie policzy jak go wybebeszyc/pomniejszyc, aby calosc dobrze wspolgrala z nowym serduchem.

Dla przykladu w wyniku jakichs tam (podobno) testow maniacy Octavki ustalili, ze optymalnie przy dlubaniu w tych ich 1.8T jest zostawic 1/3 kata i wg tego schematu leci El-Tec przy wydechach z kwasowki wlasnie w Octavii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kombinujesz, Mireczku, kombinujesz...

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_rolleyes.gif" alt=":rolleyes:">

Ale jak znam życie to idziesz w dobrym kierunku...

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_cool.png" alt="B)">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...