Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Trochę o wydechu


Fenol
 Share

Recommended Posts

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hehe jak juz czytam o zjawiskach falowych w artykułach Grabowskiego to przed oczami mam wzory długością przypominające fizykę kwantową :D Te na obliczenie wydechu jeszcze nie są tak straszne, ale na obliczenie dolotu jest tragedia kiedyś próbowałem dla zabawy policzyc i dałem sobie spokój po mniej więcej 10% obliczeń.

Link to comment
Share on other sites

hehe jak juz czytam o zjawiskach falowych w artykułach Grabowskiego to przed oczami mam wzory długością przypominające fizykę kwantową :D Te na obliczenie wydechu jeszcze nie są tak straszne, ale na obliczenie dolotu jest tragedia kiedyś próbowałem dla zabawy policzyc i dałem sobie spokój po mniej więcej 10% obliczeń.

nie sikaj :D

człowiek nie jest taki, żeby nie dał rady

a jak masz linki do tych artykułów to dawaj.

Można by nawet utworzyć takie działy o różnych często poruszanych kwestiach tunningu, gdzie ludzie wrzucaliby linki do znalezionych artykułów.

Link to comment
Share on other sites

Był kiedyś taki człowiek,specjalista od wydechów i nazywał się inż.Pachoń - nie jestem pewien ale on chyba projektował słynną dwururkę do Malucha (Wupex) - tyle,że jakoś nie mogę znaleźć aktualnych info o nim. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nie wiedzialem gdzie napisac... ale to chyba najbardziej odpowiedni temat :)

Jak na prace silnika wedlug tych teorii wplynie zamontowanie podwojnego wydechu, w sensie z dwoma tlumikami koncowymi po obu stronach? I jakie znaczenie ma zastosowanie roznej szerokosci rur? :)

Link to comment
Share on other sites

Guest sidien

Tez troche czytalem o tym i z tego co mie sie "wydaje" to najwazniejsza jest czesc wydechu zaczynajac na kolektorze a konczac na katalizatorze. Na tym odcinku najwazniejsza role odgrywaja zjawiska falowe, dalsze czesci wydechu maja za zadanie przedewszystkim wygluszyc jego prace. Pierwszy tlumik tlumi tonywyzsze a koncowy nizsze.

Zdaje sobie sprawe z tego ze to co napisalem jest maksymalnym uproszczeniem sprawy, ale jest to temat bardzo zlozony. Od jakiegos czasu sam mysle nad zlozeniem nowego wydechu bo ten co mam jest juz "troszke" dziurawy, a ostatnio trafila sie okazja zdobycia darmowej kwasowki. Niestety im wiecej szukam i czytam tym wieksza mam swiadomosc ile jeszcze nie wiem.

Dla zainteresowanych podklejam dwa pomocne linki:

http://fiat-furious.pl/html/tuning_a/mod_w.../mod_wydech.htm

http://fiat-furious.pl/html/tuning_a/mod_w...od_wydech_2.htm

Link to comment
Share on other sites

Jak na prace silnika wedlug tych teorii wplynie zamontowanie podwojnego wydechu, w sensie z dwoma tlumikami koncowymi po obu stronach? I jakie znaczenie ma zastosowanie roznej szerokosci rur? :)

-> rozkminialem kiedys ten temat u siebie. chorowalem wtedy na nowy zderzak Zender'a. po wizycie w MG i rozmowie z Michalem koncepcja zmienila sie diametralnie i musialem zdowolic sie jedynie 'starym' Zender'em. jesli idziesz w strone mocy, a nie wygladu to pozostan przy standardowym schemacie ukladu wydechowego.

Link to comment
Share on other sites

-> rozkminialem kiedys ten temat u siebie. chorowalem wtedy na nowy zderzak Zender'a. po wizycie w MG i rozmowie z Michalem koncepcja zmienila sie diametralnie i musialem zdowolic sie jedynie 'starym' Zender'em. jesli idziesz w strone mocy, a nie wygladu to pozostan przy standardowym schemacie ukladu wydechowego.

Nie bardzo rozumiem... Ze niby podwojny wydech gorzej wplywa na silnik? Rozwazalem taki wariant, ale potem pomyslalem jak w takim razie ma sie to do OPC, Porsche, Mercedesow i innych takich- znakomita wiekszosc na podwojnym... gazie ;)

Link to comment
Share on other sites

Nie bardzo rozumiem... Ze niby podwojny wydech gorzej wplywa na silnik? Rozwazalem taki wariant, ale potem pomyslalem jak w takim razie ma sie to do OPC, Porsche, Mercedesow i innych takich- znakomita wiekszosc na podwojnym... gazie ;)

tylko weź pod uwagę, że wszystkie mają prowadzony podwójny wydech już od silnika a VB po prostu tego nie dasz rady zrobić ze względu na brak miejsca

Link to comment
Share on other sites

tylko weź pod uwagę, że wszystkie mają prowadzony podwójny wydech już od silnika a VB po prostu tego nie dasz rady zrobić ze względu na brak miejsca

VC takze? Wydawalo mi sie, ze tam jest po prostu jakis rozgaleznik. Przeciez VC sa wersje i takie i takie? Poza tym jak patrze na Zafire czy Astre OPC to tez mi sie wierzyc nie chce, ze maja od silnika 2 wydechy...

Link to comment
Share on other sites

Nie wiem jak jest w VC bo w życiu nie zaglądałem pod spód, ale zawsze zasada jest jedna. Układ wydechowy żeby był najbardziej sprawny musi mieć z każdego cylindra identyczną długość drogi wydalania spalin czyli wszystkie rury muszą być takiej samej długości. Poza tym zbyt wczesne rozprężenie gazów wylotowych pogorszy osiągi silnika a właśnie zrobienie rozgałęźnika i poprowadzenie dwóch rur rozpręży gazy wylotowe. Teraz tylko pozostaje pytanie, czy jeśli rozgałęźnik zbuduje się już za środkowym tłumikiem na ile ten spadek mocy będzie odczuwalny dla zwykłego użytkownika.

Link to comment
Share on other sites

Jeśli za dwururkę uważamy jeden tłumik ( ostatni czy też końcowy jak kto woli ), z którego wychodzą dwie końcówki ( ozdobne, o dowolnym kształcie ) i jeśli jest on dedykowany przez producenta do konkretnego modelu pojazdu i konkretnej pojemności to taki tłumik w zasadzie poza wyglądem oraz odgłosem nic większego w " osiągi " samochodu nie wniesie. Nie pomoże, bo moc tylko od zamiany z fabrycznego na taki ( dedykowany ) nie wzrośnie. Natomiast zamiana tłumik typu " taki mi się podoba, bo z Mercedesa albo z Subaraka " to już pewnego rodzaju ryzyko. I więcej z tego szkody niż korzyści.

Natomiast drugi rodzaj dwururki ( o tym chyba myślał jabolkg ) to po prostu układ podwójny wydechu. Czyli taki, który stosowany jest w silnikach 6-, 8- cylindrowych, w układzie V, gdzie na jeden rząd cylindrów przypada właśnie jedna rura a właściwie jeden oddzielny układ wydechowy. Takie jednostki są zazwyczaj podwójnie " uturbione ", stąd też takie rozwiązanie jest tutaj wymuszane konstrukcyjnie ( choćby Toyota Supra czy Nissan 300ZX )...

V 6-ki bez doładowania mają zazwyczaj pojedynczy układ wydechowy, to znaczy wszystko łączy się w ostatniej puszce ( tłumiku ) albo tuż za kolektorami wydechowymi pod podłogą samochodu ale tutaj obowiązują już ściśle wyliczone normy i prawidła więc ingerencja ( samodzielna ) w układ może powodować różne komplikacje i niespodzianki. Z kolei 8-cylindrowce - czy rzędowe czy widlaste - to zazwyczaj konstrukcje " dwudrożne ".

Bywają wyjątki ale one tylko potwierdzają regułę...

Pamiętacie ( swoją drogą jeden z najlepszych samochodów kiedyś tak zwanej niższej klasy średniej ) Toyotę Carinę E 2.0 GTI ?

Silnik o mocy 175 KM ( to samo co Celica ), ale tutaj był pewien ewenement. Mianowicie pod podłogą bagażnika układ został podzielony na dwie części i w ten sposób pod tylnym zderzakiem, po lewej i prawej stronie zamocowane były dwie pełnowymiarowe puchy ( tłumiki ). Pomimo tego, że z zewnątrz można było rozróżnić wersję GTI od zwykłej 2-litrówki ( listwy progowe, inne znaczki, zderzak przedni, nie mówię o środku, który też się różnił od standardu ) to czasem wydawało mi się, że to dość przypadkowa konstrukcja, jakby zrobiona w ostatniej chwili tylko po to by po tym właśnie można było rozróżnić tę wersję Cariny od pozostałych modeli...

Link to comment
Share on other sites

Piotreq, oczywiscie mowa o podwojnym wydechu - dwa tlumiki koncowe. Dwururkami w ogole bym sobie nie zaprzatal glowy ;)

Rozumiem juz, ze w niektorych silnikach sa dwa osobne uklady wydechowe. Nie wiem jednak dalej jak to jest np w VC, Astrze czy Zafirze, gdzie takie wydech oferowany jest dodatkowo np w wersji OPC lub pakiecie Irmschera. Tam konstrukcyjnie nie ma chyba dwoch kompletnych wydechow a jedynie rozgalezienie za tlumikiem srodkowym? Pytanie, czy ma to rzeczywiscie negatywny wplyw na prace silnika? Wowczas chyba markowi tunerzy nie oferowaliby takich modyfikacji? A mowa przeciez o najrozniejszych silnikach - jak dobrze kojarze Tommy mial podwojny wydech w GTS 1.8. Podwojne sa tak w wersji VC Irmscher 3.2 jak i Astra OPC 2.0T - zgadza sie?

Link to comment
Share on other sites

jeśli ci chodzi o Astre III OPC to ma ona pojedyńczy układ wydechowy poprowadzony centralnie , Astra II OPC także ma pojedyńczy układ wydechoy) a zafira owszem ma podwójny, chyba że się mylę to poprawcie :P

Edited by Bako
Link to comment
Share on other sites

pod podłogą bagażnika układ został podzielony na dwie części i w ten sposób pod tylnym zderzakiem, po lewej i prawej stronie zamocowane były dwie pełnowymiarowe puchy ( tłumiki ).

dokładnie tak samo jest w VC

są dwa tłumiki jedynie na końcu - wcześniej tylko prosta rura

jak dla mnie to poza tym że zrobisz cięższe auto z dwoma tłumikami na końcu to nie odczujesz żadnej różnicy ;)

Edited by hapko
Link to comment
Share on other sites

dokładnie tak samo jest w VC

są dwa tłumiki jedynie na końcu - wcześniej tylko prosta rura

jak dla mnie to poza tym że zrobisz cięższe auto z dwoma tłumikami na końcu to nie odczujesz żadnej różnicy ;)

Odczuje roznice wizualna oraz emocjonalnie przynajmniej 5PS i tylez samo Niutkow ;) A jesli i w praktyce niewiele strace to robie podwojny :P

Link to comment
Share on other sites

Nie wiem jak jest w 3,2 V6 w Vectrze C - jeszcze nie widziałem.

Generalnie w samochodach gdzie jest podwójne turbo muszą być 2 oddzielne układy wydechowe. Przy " tylko " jednej turbinie - rura jest pojedyncza natomiast podwójny tylny tłumik - to już " opcja tuningowa " czy też kwestia pakietu wyposażenia aczkolwiek nie jest to fabrycznie założone ot tak sobie z przypadku. Układ wydechowy prozaicznie rzecz ujmując można porównać do komina czy szybu wentylacyjnego. Źle skonstruowany układ powoduje, że w piecu źle się pali ogień a dym wraca do paleniska i go dusi. Tak samo bywa w układach wydechowych...

Moim zdaniem dołożenie drugiego tłumika nie wpłynie na pogorszenie czy wyraźną poprawę osiągów samochodu poza wyglądem. Czy ma to sens ? Jeśli się to komuś podoba to jak najbardziej tak... To kwestia gustu a o takim przecież się nie dyskutuje... ;)

Link to comment
Share on other sites

Oczywiscie ze ladne bedzie :) Taka krzyzowka nowego Zendera na ktory jak widze nie tylko ja choruje:

42045_0.jpg

oraz wydechu na ksztalt OPC, np jak u DjWilka:

logoxr4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nie wydaje mi sie żeby w normalnym aucie zmiana samego końcowego tłumika wnosiła cos nowego do jego charakterystyki. Sam przy przebiegu 20 tysięcy km zamontowałem w garażu końcowe tłumiki od wersji 2.8 V6, wystarczyło dorobić przejściówkę ze średnicy 55mm (1.9cdti) na 65mm które jest w 2.8 V6, dla porównania w tym samym miejscu starsze 3.2 V6 ma tylko 45mm. W VC jest o tyle dobrze że są już fabryczne uchwyty na drugi tłumik.

Jako ciekawostka:

Wydechy w VC:

3b76266c31b86078.jpg

Wydechy w Signum:

d689b5dbb8a0700b.jpg

W VC puszki wychodzą z rozgałęzienia, w Signum prawy wydech wychodzi z lewego ;) Dochodzi jeszcze różnica końcówek, u góry widać wersje przedliftową chyba w 2004 roku była już zmiana na nowy typ końcówek jak na zdjęciu drugim. Jedne są ścięte, drugie nie.

Edited by shaqal
Link to comment
Share on other sites

Shaqal, ciekawy temat poruszyles - wlasnie o grubosci rur zupelnie zapomnialem. Czy w V6 jest sens kombinowac z grubszymi rurami? Na chlopski rozum to chyba mialoby sens gdyby od samego kolektora byla grubsza, a nie tylko na koncu? Kata nie chce wywalac, wiec zabawe bede zaczynal dopiero do srodkowego - czy w zwiazku z tym jest sens wprowadzac jakies udziwnienia czy lepiej leciec na standardowej grubosci?

I czy w VB da sie zrobic tak jak w Signum - to by rowniez upraszczalo sprawe :)

Link to comment
Share on other sites

Jak kata chcesz zostawić to już nawet nic nie kombinuj z grubszymi rurami bo to i tak nie ma sensu ;)

Juz sie naczytalem tylu roznych opinii ze chyba go zostawie. Nie przekonuja mnie zadne strumienice itp wynalazki. Chyba ze... znajdzie sie jakis spec, ktory dokladnie policzy jak go wybebeszyc/pomniejszyc, aby calosc dobrze wspolgrala z nowym serduchem.

Dla przykladu w wyniku jakichs tam (podobno) testow maniacy Octavki ustalili, ze optymalnie przy dlubaniu w tych ich 1.8T jest zostawic 1/3 kata i wg tego schematu leci El-Tec przy wydechach z kwasowki wlasnie w Octavii.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.



×
×
  • Create New...
UP