Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Guest wojtekbaranowski

Czyszczenie EGR w Z18XE

Recommended Posts

Guest wojtekbaranowski

Czyszczenie EGR w Z18XE

Please login or register to see this link.


Po pierwsze objawy:

1.Niskie obroty biegu jałowego, około 500-600obr/min

2.Falowanie obrotów

3.Czasami po długim postoju po odpaleniu wariują obroty, zjawisko zbliżone do pracy na 3 cylindrach

4.Wyskakujący błąd silnika, dokładnie zaworu EGR

Wcześniejsze diagnozy:

1.Za niska temperatura pracy silnika, zawiesić się termostat, po wymianie temperatura w normie, obroty jednak bez zmian

2.Filtr powietrza, wymieniony na nowy, bez zmian

3.Przepustnica, wyczyszczona na razie bez demontażu, bez zmian.

Notorycznie pojawiający się błąd EGR skłonić mnie do czyszczenia tego ustrojstwa, a więc historia:

26.06.2008

Odkręciłem EGR, okazało się że jest totalnie zawalony nagarem i zapieczony.

Wygląda tak:

Please login or register to see this link.

Wyczyściłem zawór dokładnie, ale nie mogłem wychylić grzybka na zewnętrz, próbowałem od środka szczypcami, ale siedział za mocno. Wymoczyłem go w WD40 przez 24h, sytuacja była bez zmian. Postanowiłem go zainstalować i liczyłem, że sam odpuści pod wpływem temperatury i zacznie sie otwierać. Pomimo braku nagaru był za mocno zapieczony. Po zainstalowaniu i przejechaniu 100km nie dawał za wygraną. Postanowiłem go wymontować ponownie i za wszelką cenę ruszyć grzybek.

28.06.2008

Wymontowałem EGR ponownie i zabrałem się do wyciągania grzybka. Niestety siedział tak mocno, że żadne szczypce nie były w stanie go wydobyć. Postanowiłem przyspawać do grzybka kawałek pręta i wyciągnąć go na siłę. Tak tez zrobiłem.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Po krótkim siłowaniu grzybek skapitulował i wyskoczyć, od tego momentu chodził delikatnie i gładko. Zastosowałem jeszcze troszkę WD40 i porządnie go pootwierałem i zamykałem. Po tej operacji odciąłem pręt szlifierką i całość wyglądała  idealnie. Grzybek można otwierać nawet za pomocą łamanej pęsety, bez problemu i oporu.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Następnie wyczyściłem cały zawór oraz gniazdo w kolektorze, zamontowałem go ponownie i odpaliłem auto.

Niestety na daną chwilę nie widzę zmian, bo nadal mam błąd komputera który muszę wykasować.

Czy błąd EGR powinien zniknąć zaraz po czyszczeniu? Wydaje mi się, że jeżeli komputer ma w pamięci błąd uszkodzenia EGR, to całość zacznie działać dopiero po wykasowaniu błędu, jak sądzicie?

29.06.2008

Po przejechaniu około 35km od czyszczenia EGR ustąpił   błąd komputera, mam nadzieje że na trwałe. Obroty nadal są na  dole niskie, ale nie ma falowania, najważniejsze aby błąd egr nie powracał.


  • Dodający

    Please login or register to see this link.

  • Dodano
    2012.11.02
  • Kategoria

    Please login or register to see this link.

 

Edited by JarekS

Share this post


Link to post
Share on other sites

podpinam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest dzix

A ja z szarpaniem? Szarpała Ci furka przy odpuszczaniu gazu i podczas jednostajnej jazdy w kolumnie aut?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wojtekbaranowski

Szarpała tylko przy zamulaniu na biegach, jeśli miałem np dwójkę i praktycznie nie dodawałem gazu to szarpał ale nadal się toczył, teraz nie szarpie, tylko powoli się toczy.

W zasadzie to nie odczułem dużej zmiany, może dlatego że nie maiłem wcześniej większych problemów z tym autem. Niestety obroty mam nadal w granicach 500-600obr/min. Chyba rozbiorę i wyczyszczę dokładnie przepustnicę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zainspirowany postem wojtekbaranowski-ego postanowiłem sprawdzić jak u mnie z tym zaworem, ale ku mojemu zdziwieniu w moim Z18XE takowego nie ma... pod obudową jest pustka.

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_huh.png" alt=":huh:"> Czyżby wersje produkowane na Polskę nie miały EGR-a?

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_rolleyes.gif" alt=":rolleyes:">

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest GT-3000

mogę potwierdzić że w mojej VC 1.8 GTS z 2003 r silnik Z18XE brak ERG !! (salon Polska)

objaw z falowaniem obrotów na niskich obrotach mam taki sam ,ERG brak,więc zaczynają się schody---co to może być???

na dowód fotka zrobiona 10 minut temu ,na której widać puste miejsce na ERG:

Please login or register to see this attachment.

Edited by GT-3000

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wojtekbaranowski

Ale ZONK!!!

Faktycznie na foto brak EGR, ale reszta wygląda identycznie. Dodam, że podstawa, do której przykręca się EGR też jest przykręcana do bloku. Na foto widać tylko otwór w bloku (nierozwiercony) oraz drugi otwór, który jest czymś zaślepiony (coś jest tam przykręcone).

Mój numer silnika to 20AN3207, nie wiem czy to pomoże, ale jestem przekonany że mam Z18XE.

Edited by wojtekbaranowski

Share this post


Link to post
Share on other sites

Napiszcie roczniki modelowe aut + KW/KM - może złapiemy zasadę

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wojtekbaranowski

Rocznik modelowy 2003. Jutro sczytam wszystkie tabliczki i poszukam szczegółów.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest GT-3000

moja VC jest z 04.2003 silnik Z18XE 122KM wersja limuzyna GTS

żartując :polskie VC miały gorsze wyposażenie bo ERG nie miały

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

wojtekbaranowski (GB) MY03 - EGR jest

bajtek (PL) MY04/122KM- EGRa brak

GT-3000 (PL) MY03/122KM EGRa brak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Według mnie w Z18XE nie ma EGR-u

Mam VB z 2001 z tym silnikiem 125KM i EGR-u tam na 100 nie ma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

A ja mam na bank Z18XE rok 2002 wersja angielski i jest egr za 100%

Share this post


Link to post
Share on other sites

wojtekbaranowski (GB) MY03 - EGR jest

bajtek (PL) MY04/122KM- EGRa brak

GT-3000 (PL) MY03/122KM EGRa brak

Pałasz (VB) MY2001 EGRa brak

porosiu GB) MY2002 EGR jest

jak na razie to jedyna zasada posiadania EGRa to kiera po prawej

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wojtekbaranowski

Myślę, że obecność EGR w wersjach wyspiarskich jest uzasadniona.

W UK obowiązują dość restrykcyjne przepisy i normy dotyczące emisji spalin. Od rodzaju silnika i spełnianych norm zależy bardzo wiele. Posiadacz "ekologicznego" silnika płaci niższy road tax, tańsze ubezpieczenie, ma również mniej problemów podczas robienia przeglądów. Jeśli chodzi o przeglądy MOT to sprawy techniczne np. zawieszenie itp. są na drugim planie, najważniejsze jest badanie na analizatorze spalin. Angole potrafią męczyć auto nawet godzinę i doszukiwać się nieścisłości w wydalanych spalinach. W dowodach rejestracyjnych rzadko kiedy podają masy pojazdu, ale kwestie norm spalania są tam zawsze.

Myślę, że EGR pozostał w Z18XE właśnie ze względu na klasyfikację auta w zakresie norm spalania, co pozwala zaklasyfikować go do niższego przedziału Road Tax, to taka moja mała teoria spiskowa Vauxhall vs. Jej Wysokość Królowa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I ten i ten ma euro 4 (wynika to nawet z oznaczenia silnika - Z=euro4 ) więc....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest GT-3000

Please login or register to see this quote.

więc w Anglii poza Euro4 silniki muszą zawierać ERG,który ma możliwość dopalania spalin w silniku,zmniejszając emisję gazów i regulując obroty biegu jałowego.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wojtekbaranowski

W sumie to z anglikami bywa różnie i może lubią utrudniać sobie życie. W każdym razie moją Viki składali u siebie i zapewne stwierdzili, że EGR to piękna rzecz. Ale jak zatem wyjaśnicie to, że w polskim sklepie motoryzacyjnym bez problemu dostane EGR do mojego, a zarazem Waszego silnika? Dodam jeszcze, że mechanika na warsztacie obecność EGR bardzo zaskoczyła, ale pan na sklepie w tej samej firmie nie był już tak zaskoczony i bez problemu znalazł dla mnie nowy EGR:-)

Nie ma się już co rozwodzić nad obecnością tego ustrojstwa, bo niewątpliwie bywa w Z18XE, sam tego tam nie wstawiłem.

Wróćmy zatem do sedna, czyli problemu niskich obrotów. Po czyszczeniu EGR błąd zniknął definitywnie i zapewne nie powróci, wnioskuje więc że ustrojstwo zaczęło działać. Ale obroty nadal 500-600 i chyba już tak pozostanie. Przepustnica wyczyszczona, zatkany kanał w przepustnicy udrożniony, ale obroty jakie są takie są.

Zastanawiam się czy to nie kwestia ustawień komputera, może ma zaprogramowane 550obr/min i takie trzyma. Auto przecież chodzi dobrze, nic nie trzęsie i silnik pracuje równiutko i cichutko. Nie mam auta od nowości i nie mogę stwierdzić czy tak było od zawsze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dość ciekawy jest również fakt, że VB z silnikiem Z18XE bez EGR ma 125 km , a VC z Z18XE ma 122 km, a są to identyczne silniki, i mają tę samą normę emisji spalin EURO4. Mnie raczej cieszy brak EGR-a bo wiem, że są z nim kłopoty.

Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest GT-3000

podstawa to znaleźć info ile powinno być obrotów na biegu jałowym dla Z18XE,bo u mnie na tych 600 obr silnik w miarę równo pracuje,przy klimie ma 750 obr, a zauważyłem jedną ciekawą rzecz,gdy chwilowo miałem problem z zapłonem na jednym cylindrze(świeca fiksowała) to obroty wahały się miedzy 450-800,tak jak by komputer chciał ustawić go na ok 600 a nie udawało mu się,dopiero jak świeca załapała to drgania ustały i złapał 600 obr, na oko

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

dodatkowy wniosek z falowaniem obrotów-to falowanie może być tylko na obrotomierzu ponieważ:

1.przy prędkości obr np 3500 też występują falowania na obrotomierzu a auto w trakcie jazdy ma stałą prędkość i nie szarpie

2.test zrobiłem na innych biegach i to samo,auto płynnie jedzie a obrotomierz minimalnie faluje w zakresie 50 obr/min

3.falowania obrotomierza na biegu jałowym fałszywie wprowadzają w zakłopotanie, że silnik źle pracuje

4.obroty biegu jałowego ustala komputer na podstawie danych z czujników(dlatego przy 600obr jest niska emisja i norma EURO-4)oraz niskie zużycie paliwa

5.przy obciążeniu silnika (np. z klimą) silnik zmienia bieg jałowy na 750obr,by łatwiej można było z miejsca ruszyć

to moje wnioski

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wojtekbaranowski

To co piszesz o problemie ze świecą bardzo mnie zaciekawiło, bo po wszystkich operacjach czyszczenia przepustnicy i EGR mam mały problem z autem przy odpalaniu rano. Kiedy po nocy odpalę auto obroty od razy fiksują od 600-1200obr/min i mam wrażenie jakby nie chodził na wszystkie cylindry, jak probuje go przygazować to w ogóle nie reaguje, problem znika po 30sekundach kiedy unormuje obroty lub po zgaszeniu i ponownym odpaleniu. Może to jednak świece? Problemu nie mam kiedy auto jest cieple i w czasie dnia.

Aha i jeszcze jedna nowina, dzisiaj pojawił się kolejny "engine check", nie mam pojęcia czy to EGR i w sumie to przestało mnie to interesować. Nie mam zamiaru po raz kolejny wywalać kasy na kasowanie kompa. Auto jest po to żeby jeździć, a nie ciągle je naprawiać. Jeśli problem będzie poważny to najwyżej przestanie jeździć. Od tej pory to jest wojna, albo on albo ja!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest prozac-Mk

z tego co wiem (poszukac na forum VA) w vectrach A zaslepiaja blaszka miejsce po EGR i wszystko smiga elegancko. Jest to zawor recyrkulacji spalin, czyli zamiast samego czystego powietrza do mieszanki trafia troche spalin.

Teoretycznie bez EGRa silnik powinien lepiej pracowac

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_tongue.png" alt=":P" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wojtekbaranowski

Niestety sposób nieskuteczny, komputer już zna takie sztuczki i nie da się oszukać:-(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest GT-3000

Please login or register to see this quote.

to może być problem z jedną świecą,ja miałem nowe Beru może miały 1000km i jedna z nich fiksowała,a nie spodziewałem się i szukałem wszędzie w silniku itd.

po wymianie jednej świecy na Bosch viki odżyła,nawet na gazie auto jeździ płynnie i bez szarpań,rano pali ładnie i od razu łapie prawidłowe obroty-koszt 28zł!

proponuję tak,wykręć wszystkie świece i sprawdź czy któraś jest z czarnym nalotem,ta nie daje dobrej iskry-tak było u mnie.

teraz wymieniam wszystkie świece na Boscha bo NGK nie produkuje świec przeznaczonych do Z18XE,tylko jeden sprzedawca na allegro podał taką informację co potwierdziło to co sprzedawca powiedział mi w dużym sklepie z częściami.Pozostali sprzedawcy na allegro twierdzą ,że ich świece NGK do wszystkich modelów silnika pasują-więc wniosek-ściema

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> co do wszystkiego do do niczego

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...