Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Guest GT-3000

świece Z18XE

Recommended Posts

Guest GT-3000

Poprzedni właściciel wymienił świece na nowe 1000 km temu,świece BERU 4-elektrodowe,nie robił to w ASO tylko w stacji obsługi pojazdów......

od początku gdy kupiłem VC silnik nie równo pracował na biegu jałowym po nagrzaniu,dodatkowo gdy silnik osiągnął 85st.C pojawiały się mocne szarpnięcia podczas przyspieszania na wysokim biegu w zakresie 1600-2000 obr/min

na zimnym silniku wszystko pracowało płynnie i bez zarzutu

jedynie na biegu jałowym (za nim osiągnął 85st) również pracował nie równo raz 550 obr,czasem 650 obr,falowania do 700obr itp.

przewaliłem forum-z wnioskiem że to przepustnica lub ERG,rozebrałem wyczyściłem i szarpania znikły!

dalej na biegu jałowym silnik nie równo pracuje,znalazłem info na forum VB ale dotyczył X18XE ,że po wymianie świec z 4 elektrodowych na 2 elektrodowe problem znikł...

dlatego pytanie czy mam dobre świece?

bo nie znalazłem na forum nic o świecach do Z18XE-chyba ,że dzisiejsze słońce mnie oślepiło

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

z góry dziękuję za pomoc ja i moja viki

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

jednoelektrodowe GMa albo NGK

4 i 2 elektrodowe to jak dla mnie zbedny wydatek do vectry

kiedys byl szal na te wieloelektrodowe

w sumie dalej jest

ale jak stwierdzilem po swoich autach

najlepiej chodza na oryginale

albo na NGK ktore to ostatnio zamontowalem do auta

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest GT-3000

Please login or register to see this quote.

więc producent montuje oryginalnie 1-elektrodowe?

jak by ktoś kto ma Z18XE na fabrycznych świecach sprawdził ilu elektrodowe są świece.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

NGK BKR5EQUPA albo oryginalne. W ASO dobiorą.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest toshiro

Please login or register to see this link.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest GT-3000

dzięki za linki,ale nie wiem dalej ile elektrodowe mają być świece-

nie będę jechał do ASO wymieniać świece bo do końca nie mam pewności czy za nierówną pracę silnika odpowiadają te świece

poza tym wyciągnięcie świec to max 10 min roboty,wykręcałem je i przeczyściłem na wszelki wypadek-ale wyglądały jak nówki

nie będę wyrzucał nowych świec dopóki się nie dowiem czy to ich wina,może źle szukam ale kieruję się tropem jednego użytkownika VB z silnikiem x18xe który po wymianie świec z 4 na 2 elektrodowe rozwiązał problem z nierówną pracą silnika

a po dużych sukcesach z czyszczeniem przepustnicy nie mam ochoty dać zarobić ASO za drobiazgi (mam w firmie małe zaplecze warsztatowe do napraw naszej floty,więc korzystam za free)

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

a tak dodatkowe WAŻNE pytanko-jakie obroty na biegu jałowym ma mieć Z18XE ?

ja mam tak ok 550-650 obr/min wygląda tak jak by falowały

Share this post


Link to post
Share on other sites

moim zdaniem zarówno oryginalne (kat: 1214011/Bosh FGR8 KQE0), jak i te z katalogu NGK są 4 - elektrodowe

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest GT-3000

Please login or register to see this quote.

przede wszystkim na wyłączonej klimie,chociaż z klimą też bez różnicy,co zauważyłem to na zimnym silniku od 2 dni mam takie zjawisko ,że po zapaleniu silnika obroty rosną do 1400,spadają do 600 i znów do 1400,gdy wcisnę pedał gazu do 2500 i puszczę to wtedy obroty na biegu jałowym opadną do 500-600 i tak pozostaje do pełnego nagrzania silnika.

ogólnie na biegu jałowym silnik drży,pracuje nie równo bo ma niskie obroty,już od 750 obr silnik pracuje b.ładnie,praktycznie "stoi"

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest GT-3000

Please login or register to see this quote.

moje świece tak właśnie wyglądają jak mi podałeś !!

a więc zły trop----- to nie świece,i na pewno nie cewka bo jest zespolona i nachodzi dokładnie na same świece,brak kabli W.N.

PYTNIE DLACZEGO MAM TAK NISKIE OBROTY (550obr/min) I NIERÓWNA PRACĘ SILNIKA Z TEGO POWODU ?

Dodam że na gazie jest dokładnie tak samo jak na benzynie.........

Please login or register to see this attachment.

Edited by GT-3000

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wojtekbaranowski

Ja się podłącze bo mam to samo auto i chyba ten sam problem. Silnik 1,8.

Obroty na rozgrzanym silniku około 550-600. Pojawia się czasami lekkie falowanie, ale naprawdę minimalne. Obroty spadają tak nisko dopiero po około 3sekundach po zatrzymaniu auta, jeśli chociaż troszkę się toczy to zawsze ma 750. Przeczyściłem przepustnice bez rozbierania ostatnio, nic się nie zmieniło. Świec nie sprawdzałem. Filtr powietrza nowy.

Wyskoczył mi ostatnio błąd egr i przepływomierza. Nie czyściłem egr bo nie mam pojęcia jak to zrobić.

Jeśli chodzi o działanie auta to jak dla mnie jest ok. Mimo niskich obrotów nic nie trzęsie, nie ma drgań, silnik chodzi dosyć płynnie.

Zauważyłem natomiast dziwną sytuacje po włączeniu klimatyzacji. Jak mam włączoną klime to obroty są idealne, zawsze około 750. Jak wyłączę klime wracają do 550-600.

Może się wydawać, że wszystko z autem jest ok, ale te obroty mnie drażnią, nie moge oderwać wzroku od obrotomierza, jak jakiś maniak!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest GT-3000

Please login or register to see this quote.

jak włączę klimę to silnik ma obroty ok 750 i pracuje równo, więc objawy mamy takie same

może to erg źle pracuje,ale mnie żadnych błędów VC nie monituje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wojtekbaranowski

Pisałeś, że czyściłeś przepustnice i EGR. Można wiedzieć jak czyściłeś EGR. Szukałem o tym na forum, ale wszystko dotyczy zaworu w starszych wersjach silnikowych, do tego 1.8 nic nie znalazłem.

Błąd na razie nie wraca i sądzę, że to była kwestia przypadkowa. Jak stwierdzili mechanicy wszystko z autem ok, a o obrotach nie miel zielonego pojęcia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W Z18XE fabrycznie są świece 4 elektrodowe. Wasze obroty napewno nie są winą świec. Ja bym sprawdził czasy wtrysków na PB i na LPG. Może jakiśczas pojeździć tylko na benzynie bo źle ustawiony gaz mógł mapę wtrysków rozregulować. Nie wszystkie silniki Z18XE mają EGR. Te w VB 125 km napewno EGR nie posiada, może niektóre VC też. Egr był by dobrym tropem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest GT-3000

Please login or register to see this quote.

zanim założyłem gaz jeździłem na benzynie i silnik od początku tak pracował ,żadnych błędów nie wyświetlał

co do ERG to coś mi się zdaje, że go w tym Z18XE nie ma,albo przegapiłem,czyściłem przepustnicę i myślałem ,że ERG jest z boku przepustnicy a to był silnik krokowy sterujący przepustnicą,zabudowany i nie rozbieralny,z tego wynika że silnik przepustnicy ustawia odpowiednie wychylenie przepustnicy regulując tym bieg jałowy,nie równa praca przepustnicy może falować obroty,np w momencie gdy przy kącie ustawienia przepustnicy oznaczający biegu jałowy silnik się przytnie i przeskoczy o większy kąt niż ma mieć,póżniej znów się podniesie za dużo itd. oznacza to falowanie obrotów.nie może utrafić na taki kąt ustawienia przepustnicy by mieć zadaną prędkość obrotową biegu jałowego przez komputer........to taka teoria

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wojtekbaranowski

To dziwne z tym EGR, bo komputer wskazał mi błędy EGR, a w dodatku pytałem się w sklepie o EGR do mojego silnika i też był dostępny. Jutro podniosę maskę i sprawdzę czy jest, wiem już jak wygląda i gdzie powinien się znajdować.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wojtekbaranowski

Podczas wieczornego powrotu do domu zapalił mi się po raz kolejny engine check. Wkurzyłem się na maksa i powiedziałem KONIEC.

Dojechałem do domu, podniosłem maskę, znalazłem EGRa, wziąłem klucze w rękę i go wykręciłem. Moje zaskoczenie byłe konkretne.

Ogólnie to EGR znajduje się po prawej stronie silnika, bliżej przodu, jest doskonale widoczny, ale trzeba zdjąć osłonę silnika. Nie zrobiłem fotki miejsca, w którym jest bo wykręcałem go w ciemnościach pod domem. Wygląda tak jak ten na aukcji:

Please login or register to see this link.

Dostęp do EGRa jest idealny. Nie potrzeba specjalnych narzędzi. Przykręcony jest śrubami TORX, ale ja użyłem standardowej nasadki 10mm na grzechotkę. Przykręcony jest dość mocno, ale wystarczy użyć niewielkiej siły i śruby puszczają i lekko się wykręcają.

Mój EGR na 100% nie otwierał się od długiego czasu, bo jest na nim dużo nagaru i spieków, mam nadzieje, że będzie jeszcze działał. Dzisiaj spryskam go WD40, a jutro dokładnie wyczyszczę.

Oto foto mojego zasyfiałego EGR-a:

Please login or register to see this link.

Zastanawia mnie tylko jak po wyczyszczeniu sprawdzić czy się otwiera, jest jakaś możliwość wpięcia w kostkę i sprawdzenia na zapłonie?

Edited by wojtekbaranowski

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest GT-3000

to ja też go poszukam i wykręcę bo może on świruje z tym biegiem jałowym

przy okazji znalazłem kolejną mała usterkę,termostat mi nie działa,zawiesił się i otwiera na maxa obieg do chłodnicy

w poniedziałek może zdążę go wymienić,na allegro są po 34zł

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> takie termostaty,ale kupie na miejscu bo to nie droga cześć

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

tak na marginesie 'BEZ WD 40 VECTRY C nie naprawisz'

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

taki morał po pierwszych usterkach w tym aucie

Edited by GT-3000

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wojtekbaranowski

Jeśli chodzi o wkład do termostatu to na allegro jak najbardziej, ale w sklepach motoryzacyjnych jest rzadko dostępny, mają raczej całe termostaty po około 150zł. Ja kupiłem cały termostat do tigry, już nie pamiętam,ale użyłem samego wkładu, zapłaciłem 40zł.

Wyczyściłem EGR, namoczyłem przez 24h w wd40, założyłem i na razie nie widzę różnicy, może jak się dobrze nagrzeje to puści i będzie się otwierał. Nie mam pojęcia jak go sprawdzić po wymontowaniu, nie chce kombinować z pinami żeby czegoś nie spalić. W każdym razie po przekręceniu zapłonu zawór nie reaguje, może działa dopiero w odpowiednich warunkach.

A wracając do tych obrotów to mój pierwszy trop to też był termostat, wymieniłem go jakiś czas temu bo był zawieszony, niestety nie pomogło, temperatura w normie, ale obroty nadal za niskie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest GT-3000

termostat to na pewno nie ma wpływu stabilną pracę biegu jałowego lecz na powolne nagrzewanie i większe spalanie,

gdyż silnik nie pracuje w temperaturze 85-90st najlepszą dla najmniejszego spalania.mam gaz sekwencje i długo mi się nagrzewa za nim się przełączy,szkoda benzyny

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

jak się dobiorę do ERG to sprawdzę czy faktycznie da się skontrolować pracę ERG wyciągniętego z silnika

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wojtekbaranowski

Moje pierwsze spostrzeżenia po próbie czyszczenia EGRa:

1.EGR jest uszkodzony lub nadal zapieczony, pomimo czyszczenia ciężko dojść w każde miejsce na zamkniętym zaworze, sądzę że gdyby była możliwość jego otwarcia czyszczenie byłoby skuteczniejsze

2.Obroty bez zmian, po podłączeniu powtórnym EGR po czyszczeniu, silnik chwilę wariował na obrotach i wrócił do normy, nadal trzyma koło 550obr/min

3.Na próbę odpiąłem EGR od wiązki i odpaliłem silnik, wszystko chodziło bez zmian, tak jakby komputer w ogóle nie widział braku EGR, po ponownym podłączeniu obroty wariowały przez kilka sekund i wszystko się uspokoiło.

4.Problem obrotów zdecydowanie zależy od EGR, który jest przyczyną na 98%, odłączanie i podłączanie zaworu powoduje samo z siebie problem z obrotami, mimo iż nie mam pewności co do stanu zaworu.

Sposoby zaradzenia problemowi na dzień dzisiejszy:

1.Kupno nowego zaworu - tylko w przypadku 100% pewności, że to on jest przyczyną problemów

2.Sprawdzenie starego zaworu jeśli jest taka możliwość. Planuję sprawdzić czy zawór otwiera się gdy silnik jest odpalony lub jest na samym zapłonie. Postaram się wymontować zawór, zaślepię kolektor a sam zawór podłączę osobno do wiązki i będę obserwował zachowanie w czasie pracy silnika. Spróbuj zorganizować działający zawór, nówka ze sklepu i też podłączę pod wiązkę. W przypadku, gdy uzyskam informacje na jakich pinach podłączyć napięcie aby sprawdzić zawór , postaram się popróbować.

3.Kupno używanego sprawnego zaworu. Tymczasowy środek zaradczy. Osobiście jestem w stanie zaakceptować taką wersję, ponieważ z reguły często zmieniam auta i ewentualny powrót problemu będzie miał w przyszłości na głowie następny właściciel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wojtekbaranowski

Temat dotyczący EGR przeniosłem do osobnego wątku:

Please login or register to see this link.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

To w Z18XE jest możliwość wymiany samego wkładu w termostacie?

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_unsure.png" alt=":unsure:"> Do tej pory byłem przekonany, że w grę wchodzi jedynie wymiana całego termostatu.

Ma ktoś z Was jakieś namiary na ten wkład za 40 zł? Na piątek mam umówioną w ASO wymianę za 300 zł (oczywiście oryginał GM), ale różnica w cenie jest diametralna, więc warto to jeszcze raz przeanalizować.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest GT-3000

300zł w ASO za termostat!!!! kolego ,wymienisz sobie go sam,max 40min roboty,i 2 piwa jeszcze zdążysz przy tym wypić

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

dojście do termostatu jest od przodu,po lewej stronie silnika patrząc od chłodnicy,nachodzi na niego gruby wąż od chłodnicy,jak kupię wkładkę termostatu to wymienię i opis zostawię na forum....przed wymianą trzeba spuścić ok 2-3L płynu,po wymianie wlać z powrotem,to najbrudniejsza robota reszta to pestka(O ile uszczelka pod termostatem nie będzie zniszczona)

link do termostatu na allegro

Please login or register to see this link.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wojtekbaranowski

Potwierdzam! Wymiana termostatu to pestka, polecam wkład z allegro, dla niecierpliwych najtańszy termostat w obudowie do innego opla, np tigry, vectry b itp. musi być na tyle samo stopni co ten z allegro. Uszczelkę wystarczy delikatnie oderwać, wyczyścić, przesmarować silikonem czerwonym i załatwione. Jedyny mankament to to, że nadal mamy stary czujnik temperatury, mój na szczęście był ok i temperaturę pokazuje odpowiednią.

Wiem, że rozbijam temat na dwa posty, ale tą kwestię pociągnę tutaj. Pytanie do GT-3000. Jak czyściłeś przepustnice? Po odkręceniu jest pod nią jakaś uszczelka? Planuje odkręcić to ustrojstwo i dobrze wyczyścić, ale martwi mnie połączenie i obecność uszczelki? Chociaż z reguły te uszczelki w gaźnikach są wytrzymałe i powinna wytrzymać jedną rozbiórkę.

Po porażce z EGR postanowiłem bliżej się przyjrzeć przepustnicy.

Budowa:

1.Nie mam pojęcia jak jest sterowana przepustnica, nie ma tam żadnej linki jak w konwencjonalnych układach. Myślę, że sterowana jest przez komputer tylko pytanie jak zbiera informacje z pedału gazu...

2.Do przepustnicy oprócz kostki z kablem podłączone są 4 gumowe przewody. Ich ułożenie będę opisywał patrząc od przodu auta.

a) Jedna para przewodów służy do podgrzania przepustnicy. Wężyk od termostatu jest pociągnięty prosto do przepustnicy i wchodzi z lewej strony. 3cm dalej z prawej wychodzi drugi wężyk, który podłączony jest do zbiorniczka z płynem chłodzącym. Podczas przygazowania widać jak przez przepustnice przelewa się płyn chłodzący i trafia prosto do zbiorniczka wyrównawczego.

b ) Jeden z wężyków wchodzi do przepustnicy z lewej strony zaraz obok tego, który jest pociągnięty od termostatu. Nie mam pojęcia do czego służy, ale jego wlot w przepustnicy jest dużej średnicy i nie ma szans na jego zatkanie.

c) Ostatni wężyk wchodzi w przepustnicę z prawej strony, ma około 25cm długości i jest pociągnięty prosto z pokrywy zaworów na silniku. Jego wlot w przepustnicę ma niecałe 2mm średnicy i u mnie był totalnie zatkany, dopiero użycie cienkiego drutu udrożniło przelot.

3.Na przewodzie powietrznym (duża czarna rura instalowana na przepustnice) jest jeszcze jedna odma, dość gruby wąż, który podobnie jak ten ostatni opisywany przeze mnie, wchodzi prosto w pokrywę klawiatury.

Po udrożnieniu zatkanego kanału w przepustnicy nie odczułem zmiany, auto odpalałem od tej pory 2 razy i za każdym razem dziwnie wariowało zanim złapało obroty, niestety po rozgrzaniu mam nadal 500-600obr/min. Ostatecznie dochodzę do wniosku, że te obroty są zaprogramowane w komputerze, bo strzałka obrotomierza stoi idealnie prosto, bez falowania, komputer nie pokazuje błędów, auto w sumie chodzi dobrze.

Stwierdziłem, że nie będę odkręcał przepustnicy, bo udało się ją idealnie wyczyścić w środku, sprawdziłem i udrożniłem kanały, więc wydaje mi się że wszystko powinno być ok.

JEŚLI KTOŚ MA PROBLEM Z ANALIZĄ TEKSTU TO MOGĘ WRZUCIĆ FOTO PRZEPUSTNICY< DAJCIE ZNAĆ.

Edited by wojtekbaranowski

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...