Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Parownik klimatyzacji


Guest ups00
 Share

Recommended Posts

Guest ups00

Witam musze wyjąć parownik w vectrze b poniewaz jest tam wyciek i prosil bym o jakies wskazówki na e-mail jak go wyciągnąć jakis dokladny opis ups00@wp.pl

Edited by zubek73
Link to comment
Share on other sites

Witam musze wyjąć parownik w vectrze b poniewaz jest tam wyciek i prosil bym o jakies wskazówki na e-mail jak go wyciągnąć jakis dokladny opis ups00@wp.pl

W zasadzie trzeba wyjąć całą deskę, czyli zaczynamy od zegarów, nawiewy, schowek pasażera, poduszka pasażera, rozbieramy konsolę środkową, obudowę kierownicy, kierownicę i jasiek też powinno się zdjąć... Jest to duża robótka... Na początku oczywiście wyjmujemy akumulator.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Swego czasu gdzies widzialem (chyba w TIS) procedure wymiany albo parownika albo nagrzewnicy. Sprowadzalo sie to do wyciecia dziury z boku konsoli a nastepnie po wymianie przykrecalo sie specjalna oslone dostepna w ASO. Zdaje sie ze nie trzeba bylo demolowac deski. ..ale nie jestem tego na 100% pewien.

Link to comment
Share on other sites

Swego czasu gdzies widzialem (chyba w TIS) procedure wymiany albo parownika albo nagrzewnicy. Sprowadzalo sie to do wyciecia dziury z boku konsoli a nastepnie po wymianie przykrecalo sie specjalna oslone dostepna w ASO. Zdaje sie ze nie trzeba bylo demolowac deski. ..ale nie jestem tego na 100% pewien.

tak!! jeśli ktoś potrzebuje to mam rysunki gdzieś.

Link to comment
Share on other sites

a ja mam od kberest owe rysunki i wiem gdzie, wiec jak on nie znajdzie to też moge użyczyć.

No to proszę bardzo.

W komplecie 3 zrzuty ekranu z TIS, fotka zaworu rozprężnego i dwie fotki porównawcze parownika wozu z kierą z lewej i z prawej, co by się nikt nie wpakował w parownik z wersji wyspowej wozu.

Załączone fotki nie są z wymiany parownika tylko z różnicy pomiędzy wersją wypową a naszą.

Są też załącone zrzuty ekranu z TIS, tam jest dokładnie napisane jak to zrobić.

Podpowiadam, że oringi na parownik i przewody (obie strony zaworu rozprężnego) są różne w zależności od rocznika wozu i trzeba pomęczyć gościa w serwisie aby odpowiednie sprzedał.

W serwisie trzeba również kupić zaślepkę do obudowy parownika - jest ona pokazana na zrzutach z TIS, także będzie wiadomo o co biega. Trzeba zdemontować tylko schowek, kanał powietrzny pasażera na nogi no i dla ułatwienia montażu dobrze byłoby wyjąć wentylator nawiewu kabiny, ale z tego jest porada, także luz.

post-579-1214289280_thumb.jpg

post-579-1214289286_thumb.jpg

post-579-1214289292_thumb.jpg

post-579-1214289297_thumb.jpg

post-579-1214289303_thumb.jpg

post-579-1214289308_thumb.jpg

Edited by slboss
Link to comment
Share on other sites

Dodam post jak to wygląda na żywo.

Pomijam to jak sie zdejmuje osłone przy "nogach", schowek i kanał wentylacyjny bo to banał ;)

Pierwsza fotka obrazuje przewody które są podpięte do zaworu na parowniku (mimo że jest to torx, odkręcamy kluczem nasadowym 8mm z krótką przedłużką)

Druga fotka pokazuje owy zawór na parowniku który jest zamontowany na dwie sróbki (odkrecamy ampulem 4 ) po odkręceniu wkręcamy w niego śrubkę od przewodu aby mieć za co zdjąć zawór (potrafi mocno "siedzieć")

To ww. trzeba wykręcić bo inaczej nie da rady wysunąć parownika.

Dwie kolejne fotki obrazują już wyciętą dziurę przez którą wydostajemy parownik (ja obwiercałem wkrętarką i wiertłem do metalu ;) ).

I to by było na tyle pozdrawiam i miłej pracy życze.

hehe myśle że pomogłem... :D Przynajmniej nie trzeba wybebeszać kokpitu.

post-5273-1214592145_thumb.jpg

post-5273-1214592159_thumb.jpg

post-5273-1214592176_thumb.jpg

post-5273-1214592195_thumb.jpg

Edited by slboss
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Guest matek222

Ile czasowo zabiera wymontowanie tego parownika? ile kosztuje parownik? wlasnie koles do mnie od klimy dzownil i mowil, ze jest prawdopdobnie nieszczelny. Za wymiane chce 200zł + parownik...

Link to comment
Share on other sites

Ile czasowo zabiera wymontowanie tego parownika? ile kosztuje parownik? wlasnie koles do mnie od klimy dzownil i mowil, ze jest prawdopdobnie nieszczelny. Za wymiane chce 200zł + parownik...

Jak dla mnie to 200 to sie nie opłaca komuś pałacić ;)

tak naprawde jest niedużo roboty, a parownik tyle bedzie Cie kosztował za ile go kupisz ;)

wewnątrz:

1. 4 śrubki w schowku

2. dwie w maskownicy parownika(przy nogach)

3. wyciąć dziure (ja wziąłem wkretarke i obwiercałem)

a na zewnątrz:

1. jedną srubką przykręcony przewód do zaworka

2. później dwiema owy zaworek do parownika

dokładnie nie pamiętam ile czasu, ale może około 30-40 minut rozbierania...

miłej pracy ;)

Edited by slboss
Link to comment
Share on other sites

Guest matek222
Jak dla mnie to 200 to sie nie opłaca komuś pałacić ;)

tak naprawde jest niedużo roboty, a parownik tyle bedzie Cie kosztował za ile go kupisz ;)

wewnątrz:

1. 4 śrubki w schowku

2. dwie w maskownicy parownika(przy nogach)

3. wyciąć dziure (ja wziąłem wkretarke i obwiercałem)

a na zewnątrz:

1. jedną srubką przykręcony przewód do zaworka

2. później dwiema owy zaworek do parownika

dokładnie nie pamiętam ile czasu, ale może około 30-40 minut rozbierania...

miłej pracy ;)

podobno zaslepka na parownik kosztuje 120zł? Parownik 380zł, nowy...

Edited by matek222
Link to comment
Share on other sites

Guest matek222

a zna ktoś numer czesci katalogowej tej zaslepki na parownik? w ASO opel wawrosz, nie mogli tego znalezc, jak jzu znalezli, to mieli to zapisane jako "uszczelka" i koszt 199zł...

Link to comment
Share on other sites

w oplu w siedlcach znaleźli za 150 PLN (podobno cena w ASO cenie nie równa) i to po tym jak im powiedziałem żeby sobie w TISie zobaczyli a nie odrazu wymyślam że jakieś tam zaślepki są. To później mnie przepraszali za przeoczenie.

Numeru Ci niestety nie podam, bo nie mam dostepu.

U stachowiaka zapytaj...

Link to comment
Share on other sites

Guest matek222
w oplu w siedlcach znaleźli za 150 PLN (podobno cena w ASO cenie nie równa) i to po tym jak im powiedziałem żeby sobie w TISie zobaczyli a nie odrazu wymyślam że jakieś tam zaślepki są. To później mnie przepraszali za przeoczenie.

Numeru Ci niestety nie podam, bo nie mam dostepu.

U stachowiaka zapytaj...

u mnie tez nie wiedzieli, ze mozna tak zrobic, dopiero słowo "TIS" -->i nastala jasnosc:)

Link to comment
Share on other sites

Guest matek222

Wiec i ja opisze swoja historię z parownikiem...

Opel Vectra B X20DTH rocznik 99 FL.

Opel postanowil utrudnic życie uzytkownikom VB w sprawie parownika, sa dwa rodzaje parownika w naszych samochodach:

-od roku 1996 do 2002, robia wszystkie firmy na rynku Hella, Auto klima itd. cena okolo 400zł brutto

-od roku 1999 do 2002, robi tylko jedna firma na rynku. Cena 600zł brutto

Po roku 1999 roku Opel wprowadzil parownik mniejszy od tego ktory wystepował wczesniej, co wiaze sie z mniejsza wydajniejsza pracy klimatyzacji. Z tego co wiem parwonik to urzadzenie jednorazowe, mozna je spawac(aluminium), ale jest to bardzo trudne i nie zawsze przyniesie zamierzony efekt. W parowniku wystepuje duze ciśnienie.

Najszybszym i najtanszym sposobem do dostania sie w miejsce parownika jest sposob przez schowek nad nogami pasazera. Co do zaslepki na parownik w ASO kosztuje 199zł, ale mozna tego kosztu uniknać wycinajac samemu z plaskiej blachy aluminium. Jak juz w wytniemy odpowiednia blaszke to nalezy ja wygluszyc i uszczelnic gabka twarda o grubosci okolo 2mm grubosci.

Link to comment
Share on other sites

Guest kielu

Witam mam do sprzedania Taka zaślepkę potrzebną do wymiany opisanej powyżej. Nowa Oryginalna GM cena do uzgodnienia. Pozdrawiam. pytania na kielu@poczta.fm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest zolty
Wiec i ja opisze swoja historię z parownikiem...

Opel Vectra B X20DTH rocznik 99 FL.

Opel postanowil utrudnic życie uzytkownikom VB w sprawie parownika, sa dwa rodzaje parownika w naszych samochodach:

-od roku 1996 do 2002, robia wszystkie firmy na rynku Hella, Auto klima itd. cena okolo 400zł brutto

-od roku 1999 do 2002, robi tylko jedna firma na rynku. Cena 600zł brutto

Po roku 1999 roku Opel wprowadzil parownik mniejszy od tego ktory wystepował wczesniej, co wiaze sie z mniejsza wydajniejsza pracy klimatyzacji. Z tego co wiem parwonik to urzadzenie jednorazowe, mozna je spawac(aluminium), ale jest to bardzo trudne i nie zawsze przyniesie zamierzony efekt. W parowniku wystepuje duze ciśnienie.

Najszybszym i najtanszym sposobem do dostania sie w miejsce parownika jest sposob przez schowek nad nogami pasazera. Co do zaslepki na parownik w ASO kosztuje 199zł, ale mozna tego kosztu uniknać wycinajac samemu z plaskiej blachy aluminium. Jak juz w wytniemy odpowiednia blaszke to nalezy ja wygluszyc i uszczelnic gabka twarda o grubosci okolo 2mm grubosci.

ja tez naprawiałem parownik czyli spawałem koncówki rórek ponieważ jedna z nich pękła przy zaworze rozprężnym a zaślepke sam też zrobiłem z plastiku i uszczelniłem .Jeżdze już rok jak do tej pory wszystko jest wporządku i chłodzi .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest piotronik
Dodam post jak to wygląda na żywo.

Pomijam to jak sie zdejmuje osłone przy "nogach", schowek i kanał wentylacyjny bo to banał ;)

Pierwsza fotka obrazuje przewody które są podpięte do zaworu na parowniku (mimo że jest to torx, odkręcamy kluczem nasadowym 8mm z krótką przedłużką)

Druga fotka pokazuje owy zawór na parowniku który jest zamontowany na dwie sróbki (odkrecamy ampulem 4 ) po odkręceniu wkręcamy w niego śrubkę od przewodu aby mieć za co zdjąć zawór (potrafi mocno "siedzieć")

To ww. trzeba wykręcić bo inaczej nie da rady wysunąć parownika.

Dwie kolejne fotki obrazują już wyciętą dziurę przez którą wydostajemy parownik (ja obwiercałem wkrętarką i wiertłem do metalu ;) ).

I to by było na tyle pozdrawiam i miłej pracy życze.

hehe myśle że pomogłem... :D Przynajmniej nie trzeba wybebeszać kokpitu.

Witam.

Mam problem tego typu, że chcąc przykręcić przewody do zaworu na parowniku ukręciła mi się śruba(torx). Nie mam możliwości wykręcenia jej pozostałości. Czy jeśli wykręcę ten zawór to bez problemu zamontuję go ponownie, czy będę potrzebował jakichś specjalnych uszczelek. I czy w ogóle odkręcenie go i wyjęcie nie spowoduje uszkodzenia parownika. A może muszę również dostać się do parownika od strony schowka? Błagam o szybka odpowiedź, bo chciałbym mieć "lodówkę" jadąc na wczasy. Z góry dzięki za pomoc.

Link to comment
Share on other sites

Witam.

Mam problem tego typu, że chcąc przykręcić przewody do zaworu na parowniku ukręciła mi się śruba(torx). Nie mam możliwości wykręcenia jej pozostałości. Czy jeśli wykręcę ten zawór to bez problemu zamontuję go ponownie, czy będę potrzebował jakichś specjalnych uszczelek. I czy w ogóle odkręcenie go i wyjęcie nie spowoduje uszkodzenia parownika. A może muszę również dostać się do parownika od strony schowka? Błagam o szybka odpowiedź, bo chciałbym mieć "lodówkę" jadąc na wczasy. Z góry dzięki za pomoc.

zaworek możesz wykręcić. Uszczelek nie musisz wymieniac (ja nie wymieniałem). Tam są zwykłe oringi, ale raczej nie ma możliwości wymiany ich od strony komory silnika.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Guest docentmarian
Witam musze wyjąć parownik w vectrze b poniewaz jest tam wyciek i prosil bym o jakies wskazówki na e-mail jak go wyciągnąć jakis dokladny opis ups00@wp.pl

witam,

mnie chyba interesuje cos podobnego. od pewnego czasu kapie mi woda w okolicach nog kierowcy i pasazera, kiedy jest zalaczona klimatyzacja. ma ktos pomysl co to jest?

przypuszczam, ze jest jakis klopot z parownikiem. jest jakis sposob na rozwiazanie tego problemu? dodam, ze klima poza tym dziala super. nie ubywa plynu chlodzacego. dziala ok, poza tym, ze jest mokro.

acha. mam vectre b z 2000 roku. kombi

z gory dzieki za odp. :)

pzdr. marian

Edited by docentmarian
Link to comment
Share on other sites

witam,

mnie chyba interesuje cos podobnego. od pewnego czasu kapie mi woda w okolicach nog kierowcy i pasazera, kiedy jest zalaczona klimatyzacja. ma ktos pomysl co to jest?

przypuszczam, ze jest jakis klopot z parownikiem. jest jakis sposob na rozwiazanie tego problemu? dodam, ze klima poza tym dziala super. nie ubywa plynu chlodzacego. dziala ok, poza tym, ze jest mokro.

acha. mam vectre b z 2000 roku. kombi

z gory dzieki za odp.

pzdr. marian

Jeżeli parownik byłby trzaśnięty to w rurce odprowadzającej wodę na zewnątrz byłby zielony barwnik lub w nawiewach Można to sprawdzić w serwicie klimy lub samodzielnie lampą UV.

Link to comment
Share on other sites

Guest zolty
Jeżeli parownik byłby trzaśnięty to w rurce odprowadzającej wodę na zewnątrz byłby zielony barwnik lub w nawiewach Można to sprawdzić w serwicie klimy lub samodzielnie lampą UV.

tak jak kolega jenot pisze to prawda ja u siebie miałem walnięty parownik ponieważ przez rurke na zewnątrz mi ciekł barwnik zielony, pękła rurka przy zaworze rozpręznym.Inny masz problem szukaj dalej więc

Link to comment
Share on other sites

witam,

mnie chyba interesuje cos podobnego. od pewnego czasu kapie mi woda w okolicach nog kierowcy i pasazera, kiedy jest zalaczona klimatyzacja. ma ktos pomysl co to jest?

przypuszczam, ze jest jakis klopot z parownikiem. jest jakis sposob na rozwiazanie tego problemu? dodam, ze klima poza tym dziala super. nie ubywa plynu chlodzacego. dziala ok, poza tym, ze jest mokro.

acha. mam vectre b z 2000 roku. kombi

z gory dzieki za odp. :)

pzdr. marian

Woda Ci kapie poniewąz podczas pracy klimatyzacji jest "produkowana" z tym że powinna wypływać pod samochód specjalnym kanałem. Czasem zdarza sie że jest zatkany i wtedy sie woda przelewa "górą"

Sprawdź drożność tego odpływu. 

Chyba że to nie jest czysta woda, to wtedy jest możliwość taka że to nagrzewnice szlag trafił.

Link to comment
Share on other sites

Guest docentmarian
Woda Ci kapie poniewąz podczas pracy klimatyzacji jest "produkowana" z tym że powinna wypływać pod samochód specjalnym kanałem. Czasem zdarza sie że jest zatkany i wtedy sie woda przelewa "górą"

Sprawdź drożność tego odpływu. 

Chyba że to nie jest czysta woda, to wtedy jest możliwość taka że to nagrzewnice szlag trafił.

dzieki za odp. a jak to sprawdzic? gdzie szukac tego odplywu? nie mam zielonego pojecia o mechanice poza lego technikiem.. :) bylbym wdzieczny za jasniejsze wytlumaczenie.. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest zolty
dzieki za odp. a jak to sprawdzic? gdzie szukac tego odplywu? nie mam zielonego pojecia o mechanice poza lego technikiem.. :) bylbym wdzieczny za jasniejsze wytlumaczenie.. :)

odpływ masz przy grodzi z tyłu silnika na sciance jest tam mała gumowa koncówka przy poduszce srodkowej silnika napewno znajdziesz .możesz ja sciągnąć i sprawdzić jakimś drutem przepchać

Link to comment
Share on other sites

Guest matek222

Czy byl juz kiedys u Ciebie parownik naprawiany?? dziwne ze Ci cos kapie,bo parownik jest w szczelnej plastikowej obudowie... w zasadzie jesli jest fabryczny parownik nie powinno sie cos takiego dziac..

Link to comment
Share on other sites

odpływ masz przy grodzi z tyłu silnika na sciance jest tam mała gumowa koncówka przy poduszce srodkowej silnika napewno znajdziesz .możesz ja sciągnąć i sprawdzić jakimś drutem przepchać

Tylko z tym przepychaniem to radze delikatnie bo jest możliwożść uszkodzenia parownika.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...
UP