Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Kontrola trakcji


Guest zyziu22
 Share

Recommended Posts

Guest zyziu22

Witam wszystkich jestem posiadaczem viki 2.0 tdi 2000 r po lifcie i mam pytanie czy można lub uruchomić kontrole trakcji i jak to się robi szukałem po forum albo nie mogę znaleźć lub nie umiem szukać dzięki z góry

Link to comment
Share on other sites

Jezeli Twoja Viki wyposazona jest w TC to jest ona wlaczona caly czas. Mozesz miec przycisk wlaczania/wylaczania TC na panelu srodkowym obok przycisku wlaczajacego klime. Jesli owego nie posiadasz to znaczy ze caly czas dziala i nie mozesz jej wylaczyc. Wsiad do Viki, dodaj gazu tak aby ruzyc z piskiem opon i zobaczy czy zacznie Ci migac kontrolka TC na desce rozdzielczej. Jesli zacznie migac to znaczy ze system wlaczony i aktywny. :P

Pozdrawiam

Edited by ozzy
Link to comment
Share on other sites

Jak dobrze pamiętam - to 1,6 16V i 2,0 DTi nie miały kontroli trakcji.

Link to comment
Share on other sites

Guest M_a_r_e_S

W DTI (DTH) kontrola trakcji była tylko na zamówienie, innej opcji nie było :(

Ja mam właśnie taką z TC bo niemiaszek sobie to zażyczył :)

Link to comment
Share on other sites

Dobry problem, tylko popraw temat na "Kontrola trakcji, TC - jak uruchomić"...

Sam się nad tym głowię i może wspólnymi siłami coś się uda zrobić.

Sam jeżdżę Vectrą B '01 Y22DTR (2,2 DTI) i u siebie nie mam TC. Mam także problem opisywany już na forum z często wyłączającym się ABS z powodu pęknięć elektroniki ale brak mi czasu zrobić (chyba już będę musiał). Swojego czasu zastanawiałem się nad instalacją nowej (tzn. używanej) pompy ABS pasującej do mojego pojazdu ale z modelu posiadającego TC. I tutaj gdy zacząłem drążyć, tzn. gdy popytałem osoby dużo bardziej biegłe w EPC to dostałem odpowiedź, że w Vectrach B były tylko 2 modele pomp ABS: model przedliftowy i poliftowy bez żadnego podziału z kontrolą trakcji czy bez. Jeżeli ta informacja jest pewna, a przynajmniej tak na razie zakładam, to uruchomienie TC powinno być jedynie związane z pozostałą elektroniką, a dokładniej z modułem ABS i ECU, które można już programować przez Tech2.

Stąd wniosek, ze TC można sobie wgrać bez żadnych ingerencji w elektronikę. [jeszcze nie potwierdzone]

Osobnym problemem jest istnienie przycisku wyłączającego TC, do którego może być juz pociągnięta instalacja albo nie.

Link to comment
Share on other sites

Witam .

No nie jest to takie proste bo pompy może są takie same ale są dwa różne moduły

K50 - moduł ABS

K95 - moduł ABS i TC

Tak więc zakładając TC musisz wymienić moduł ABS na ABS i TC.

Link to comment
Share on other sites

Odwieczny problem na forum. Ci co nie mają TC to koniecznie chcą mieć. Ci co mają to koniecznie chcą mieć wyłączane ;).

Link to comment
Share on other sites

według mnie za dużo zachodu, i wcale to nie jest takie proste oprócz wymiany modułu ABS jak chcecie rozwiązać sprawę ograniczania obrotów silnika w momencie załączenia tc bo według mnie to nie tylko oprogramowanie w ecu.

Link to comment
Share on other sites

Guest M_a_r_e_S
Odwieczny problem na forum. Ci co nie mają TC to koniecznie chcą mieć. Ci co mają to koniecznie chcą mieć wyłączane

Faktycznie tak jest........ja mam TC i tak naprawde przydaje sie tylko na śliskiej nawierzchni.

Ja dużo jeżdże ale prawie nigdy sie nie włancza....pisze prawie :)

Poprostu przy normalnej jeżdzie jest to tylko gadżet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest staho
Witam .

No nie jest to takie proste bo pompy może są takie same ale są dwa różne moduły

K50 - moduł ABS

K95 - moduł ABS i TC

Tak więc zakładając TC musisz wymienić moduł ABS na ABS i TC.

Witam

Jak rozpoznać że w samochodzie mam moduł K50 czy K95.

Niedawno wymieniałem sterownik ABS-u po mi padł. Numery wybite na pompie zgadzały się z numerami pompy którą kupiłem, tak więc wymieniłem sam sterownik. Aha pompa pochodziła z takiej samej Vectry jak moja czylo poliftingowa tylko z innym motorem (2,5v6) CDX wersja angielska.

Po wymianie zapaliła mi sie kontrolka TC i świeci cały czas. Nie wiem w czym problem.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest piotrekrm

Witam Wszystkich, jestem nowy na forum tak samo jak jestem od niedawna posiadaczem VB z kontrolą trakcji... czy może mi ktos wyjaśnic jak sie tego systemu używa? Chciałem sie jezcze dowiedziec o taki element pod maską przy akumulatorze to jest pompka doładowania powietrza (to zdaje się jest cos co współpracuje ze ssaniem w samochodzie) a mianowicie przy uruchomieniu zimnego silnika hałasuje to urządzenie. Czy to jest rozbieralne? czy tylko wymiana na nowe ?

Link to comment
Share on other sites

Kontrola Trakcji to uklad automatyczny zapobiegajacy zrywaniu przyczepnosci kol osi napedowej,nic z tym sie nie robi,dziala samo z siebie.

a tu link :http://pl.wikipedia.org/wiki/ASR

Edited by Svetla
Link to comment
Share on other sites

Chciałem sie jezcze dowiedziec o taki element pod maską przy akumulatorze to jest pompka doładowania powietrza (to zdaje się jest cos co współpracuje ze ssaniem w samochodzie) a mianowicie przy uruchomieniu zimnego silnika hałasuje to urządzenie. Czy to jest rozbieralne? czy tylko wymiana na nowe

wpisz w wyszukiwarke - "pompa powietrza wtórnego" - wszystkiego się dowiesz, nie zaśmiecając forum ;)

Link to comment
Share on other sites

a tu link

TC nie jest równoznaczne ASR. Z tej definicji można wziąć pod uwagę zaledwie początek.

jak sie tego systemu używa

Masz pewnie przycisk TC na konsoli. Jak go wciśniesz to wyłączysz system (zapali się kontrolka). Spróbuj sobie ruszyć "z piskiem" z włączonym i wyłączonym to poczujesz różnicę

hałasuje to urządzenie. Czy to jest rozbieralne? czy tylko wymiana na nowe ?

nic nie ruszaj - użyj wyszukiwarki :)

PS. Łączę do podobnego tematu

Edited by zubek73
Link to comment
Share on other sites

TC nie jest równoznaczne ASR. Z tej definicji można wziąć pod uwagę zaledwie początek.

System kontroli trakcji[edytuj]Z Wikipedii

(Przekierowano z ASR)

Skocz do: nawigacji, szukaj

System kontroli trakcji – system zaliczany do grupy systemów Advanced Vehicle Control Systems (albo Automated Highway Systems), którego głównym zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania (objawiającego się ich buksowaniem). Pośrednio systemy takie mogą wpływać również na polepszenie właściwości trakcyjnych pojazdu podczas ruchu w zakręcie. Większość systemów działa jedynie w zakresie niskich prędkości pojazdu (do 40 km/h) aczkolwiek budowane są też wersje działające dla całego zakresu prędkości. Jest kolejnym po ABSie systemem podwyższającym bezpieczeństwo czynne. Działanie systemu wpływa także na zmniejszenie zużycia opon i paliwa. System ten wykorzystuje elementy systemu ABS. Może również wykorzystywać inne elementy, jak jednostkę sterującą pracą silnika.

W zależności od producenta samochodu system taki może posiadać różne nazwy. W Polsce jednym z popularniejszych określeń jest ASR (od niem. Antriebsschlupfregelung lub ang. acceleration slip regulation). Nazwa ASR jest wykorzystywana w pojazdach produkowanych m.in przez koncern Mercedes-Benz, Volkswagen, Fiat lub Rover. Koncerny Ford i Saab stosują nazwę TCS (od ang. Traction control system). Firma BMW stosuje oznaczenie ASC (od ang. Automatic Stability Control) lub ASC+T. Stosowane są również oznaczenia TC (ang. Traction Control) i inne.

Zasada działania [edytuj]

W momencie rozpoznania przez jednostkę sterującą poślizgu któregoś z kół lub osi, następuje zmniejszenie ich prędkości, które realizowane może być na kilka sposobów:

wykorzystanie hamulców do przyhamowania kół znajdujących się w poślizgu – rozwiązanie zapewniające szybki czas reakcji systemu, jednakże negatywnie wpływające na komfort podróży.

opóźnienie zapłonu lub całkowite jego odłączenie przy jednoczesnym odcięciu wtrysku

przymknięcie przepustnicy – w rozwiązaniach, gdzie przepustnica jest sterowana elektronicznie by wire, jest ona przymykana wbrew woli kierowcy. W rozwiązaniach tradycyjnych występuje dodatkowa przepustnica. Rozwiązanie najbardziej komfortowe, ale o najdłuższym czasie reakcji.

W zależności od szczegółowych rozwiązań wykorzystywany jest tylko jeden sposób sterowania, dwa lub wszystkie.

W pojeździe bez systemu kontroli trakcji po najechaniu na śliską powierzchnię przez jedno z kół napędowych, spadnie opór stawiany układowi napędowemu przez to koło, koło zacznie się obracać szybciej niż wynika to z prędkości toczenia się koła, w wyniku czego będą wzrastały obroty układu napędowego. Na skutek (efekt uboczny) działania mechanizmu różnicowego, który powoduje że moment obrotowy jest taki sam na wszystkich kołach napędzanych, drugie koło napędowe toczące się prawidłowo nie będzie wykorzystywać swej przyczepności. Zjawisko utrudnia ruszenie gdy jedno z kół jest na śliskiej nawierzchni, utrudnia jazdę po śliskiej nawierzchni szczególnie na zakręcie. Zjawisko to występuje też w wyniku najechania na kałużę, wówczas silnik który utracił obciążenie gwałtownie zwiększa obroty, a po odzyskaniu przyczepności układ napędowy musi wytracić obroty do prędkości wynikającej z prędkości jazdy, co wywołuje szarpnięcie pojazdem, zmianę warunków przyczepności kół do jezdni, bardzo niebezpieczne na zakrętach.

W samochodzie wyposażonym w system kontroli trakcji, system wykrywa taki stan - gdy na śliskiej powierzchni kręci się tylko jedno z kół napędowych - system kontroli trakcji ogranicza moc silnika, a następnie włącza częściowo hamulec ślizgającego się koła, tak aby układ różnicowy mimo wszystko przeniósł moment napędowy również na drugie koło. W ten sposób, dzięki systemowi kontroli trakcji, na śliskiej powierzchni optymalnie napędzane są wszystkie koła napędowe. Należy zauważyć, iż w tym przypadku system kontroli trakcji działa jako elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego.

A ja mysle ze,calosc:)

Masz pewnie przycisk TC na konsoli. Jak go wciśniesz to wyłączysz system (zapali się kontrolka). Spróbuj sobie ruszyć "z piskiem" z włączonym i wyłączonym to poczujesz różnicę

nic nie ruszaj - użyj wyszukiwarki :)

PS. Łączę do podobnego tematu

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Na razie niewiele - braki czasu, choć do jazdy obecnie by się przydało to TC :-)

Ustaliłem dosłownie ostatnio różnice pompy ABS. Moja pompa, czyli ta bez TC posiada numerek 430 (nalepka na elektronice) a ta, która pasuje do nas i ma TC ma oznaczenie 5.2/5.3 czy jakoś tak. Jak dostanę interface od Miśka to napisze dokładniej bo widziałem to przez chwilę w OP-COM-ie jak mi DJ_Tomcat diagnozował. Poza tym teraz doczytałem w poście staho, który także jest z Tychów, że ma taką pompę z TC (chyba) i spróbuję z nim się spotkać i coś co najmniej pooglądać. Dodatkowo sprawdzałem u siebie pod miejscem na wyłącznik TC na konsoli nie mam tam instalacji ale były ponoć wersje 2,2 16V (Y22DTR) z fabrycznie zainstalowanym TC zarówno z wyłącznikiem jak i bez wyłącznika na konsoli.

Niemniej z tematu nie rezygnuję, jedynie ustalam odpowiednio priorytety tego co robię :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Na razie niewiele - braki czasu, choć do jazdy obecnie by się przydało to TC :-)

Ustaliłem dosłownie ostatnio różnice pompy ABS. Moja pompa, czyli ta bez TC posiada numerek 430 (nalepka na elektronice) a ta, która pasuje do nas i ma TC ma oznaczenie 5.2/5.3 czy jakoś tak. Jak dostanę interface od Miśka to napisze dokładniej bo widziałem to przez chwilę w OP-COM-ie jak mi DJ_Tomcat diagnozował. Poza tym teraz doczytałem w poście staho, który także jest z Tychów, że ma taką pompę z TC (chyba) i spróbuję z nim się spotkać i coś co najmniej pooglądać. Dodatkowo sprawdzałem u siebie pod miejscem na wyłącznik TC na konsoli nie mam tam instalacji ale były ponoć wersje 2,2 16V (Y22DTR) z fabrycznie zainstalowanym TC zarówno z wyłącznikiem jak i bez wyłącznika na konsoli.

Niemniej z tematu nie rezygnuję, jedynie ustalam odpowiednio priorytety tego co robię :D

Odgrzeje kotleta. Mam x20dth bez trakcji, vectra po lifcie. Czy zmieniło się coś w kwestii montażu tc? Wystarczy tylko kupić sterownik k-95 i przełącznik? I będzie działać (nie uwzględniam zmian w instalacji elektr).

Link to comment
Share on other sites

Poproś kogoś, kto ma w poliftowej Vectrze TC, by wszedł w kodowanie wariantowe i odczytał Ci, czy możesz ustawić na diesla. Jeśli tak, to przerzucisz całą wiązkę razem z tym modulatorem. Jeśli nie, to kup modulator od Astry G (zdarzały się 2.0 diesle z TC) i dorabiaj wiązkę

Link to comment
Share on other sites

Nieco się dowiedziałem, jednak w większości przypadków, każdy mówi, że montaż TC się nie opłaca. Dlatego m.in w tym wariancie (x20dth) była trakcja na zamówienie.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Witam Panowie,nie wiem czy w dobrym temacie ale mam nadzieje ze mnie nie zlekcewazycie i odpowiecie na moj problem.

Mam Vectre 2.0 16v Sedan i mam przycisk do wlaczenia kontroli trakcji gdy go wcisne kontrolka swieci sie normalnie na desce rozdzielczej i jak mu depne to dziala ,ale jak wylacze kontrole trakcji to kontrolka TC gasnie jak powinna lecz gdy wdepne viki z piskiem opon to zaraz wlacza sie doslownie na chwile sama i gasnie po chwili,a wiec tak jakby byla zawsze na czuwaniu czy jakos tak,a chcialbym zeby bylo tak ,jesli jest wlaczona to ok bo tak chce ale jesli chce zeby byla wylaczona to zeby taka wlasnie byla,bym mogl wdepnac w jakiejsc sytuacji i zeby TC nie zamuliła startu.

Odpiszcie prosze bardzo czy da sie cos zrobic z tym.Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

ten przycisk wyłącza kontrole trakcji a nie włącza. a to migotanie przy ruszaniu oznacza, że działa. czyli jeszcze raz. jak wciśniesz TC i pojawi się pomarańczowa kontrolka na desce to znaczy, że jest wyłączona. czyli, żeby nie działała kontrola trakcji to musisz wcisnąć ten przycisk ;)

Link to comment
Share on other sites

Dokładnie tak jak pisze dami, ja jak kupiłem swoją Vecie to też z początku myślałem że jak wcisnę i się świeci to znaczy że działa, ale kiedy się pali to jest wyłączona. Ogólnie to nie bardzo ją lubię, może się przydać jedynie w zimę przy ruszaniu na śliskiej nawierzchni. Pozdr

Link to comment
Share on other sites

oj jezdziłem na kontroli trakcji te 4 miesiace odkad kupilem auto ehh,i wlasnie to mnie zdziwilo ze gdy chcialem jakos szybko wjechac na ulice tak nagle to zawsze pisk sekundowy i pozniej nagla utrata mocy zamiast przyspieszac ,ehh wnerwialo mnie to bo przypominalo mi o moim bylym aucie a mianowicie nieszczesnym fiacie palio weekend... ktory ze tak powiem nie mial zbytnio mocy.

mialem juz dawno szukac w internecie pomocy ale nie chcialo mi sie rejestrowac ,teraz tego zaluje bo moglo byc juz dawno po problemie;P

dzieki za odpowiedz:)

Edited by bhn
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Witam mam pytanko w które miejsca mam podpiąć przewody wychodząc z włącznika kontroli trakcji,ponieważ nie mam oryginalnej instalacji .Ok zrobione .

Edited by Marek 33
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...
UP