Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Guest colocolo

Geometria czy zbieżność

Recommended Posts

Guest colocolo

Czym się różni ustawienie zbieżności od geometrii?

W jednym warsztacie twierdzą że trzeba sprawdzić i ustawić geometrię po wymianie końcówek drążków

w innym że w tym modelu się nie ustawia i że tylko zbieżność

Czym się to różni?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this link.

Poczytaj- wszystko jest wyjaśnione

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Być może rozdzielają to w ten sposób, że mając na myśli ZBIEŻNOŚĆ - ustawiają tylko przednie koła ale to i tak jest przecież geometria zawieszenia i układu kierowniczego. Przy geometrii ( tej pełnej ) dochodzą tylne koła, ewentualnie kąty pochylenia kół, wyprzedzenie sworznia osi zwrotnicy - wszystko zależy od pomiaru wstępnego, potem jest regulacja i pomiar końcowy.

Geometrię i tak w przypadku korekt zaczyna się od tyłu ( jeśli jest taka potrzeba i konieczność ) potem ustawia się przód. Zła geometria tyłu powoduje, że kierownica będzie przekrzywiona i oczywiście samochód może być nieco nerwowy przy wjeżdżaniu na śliską czy mokrą nawierzchnię. VB ma z tyłu regulowaną zbieżność ( wahacz wzdłużny w podłodze ) a VC chyba też... Tył nie jest ustawialny zazwyczaj w samochodach, które mają sztywną belkę zawieszenia tylnego ( skrętną ). W zawieszeniach wahaczowych czy wielowahaczowych tył ustawia się.

Po wymianie końcówek drążków kierowniczych jak zwał tak zwał trzeba zrobić i ustawić geometrię czy zbieżność...

Pamiętajmy też o tym, że do prawidłowego ustawienia geometrii pojazdu ważny jest stan opon i felg.

Edited by Piotreq

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest danowek

I dodam, że geometrie robi sie pod obciążeniem, czyli - teoretycznie - samochód powinien byc dociążony albo odważnikami, albo w srodku powinny siedzieć na tylnym siedzeniu 2 osoby.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

dokładnie tak !!!!!!!!!!!!! w warszawie spotkałem jeden taki zakładzik gdzie dociążają ! w aso niestety nie robią tak

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_sad.png" alt=":(" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/sad@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest machnikoss

Witam, jestem świeżo po wymianie końcówek drążków kierowniczych i nadal lekko mi ściąga na prawo. Mechanik ustawił tylko zbieżność, bo stwierdził że w moim modelu geometrii się nie ustawia, gdzie można sprawdzić to tak na 100% bo jakoś nie do końca mu ufam. VC kombi 2.0 DTH Y20DTH (101 km) 2004 r

Share this post


Link to post
Share on other sites

po wymianie drążków i końcówek ustawia się raczej tylko zbieżność.Co do geometrii to czy w twoim modeli się nie ustawia to raczej nie byłbym pewny czy to prawda proponuje zmienić mechanika. Znam przypadki jak mój mechanik ustawiał zbieżność po innych super mechanikach bo źle zrobili spróbuj od tego bo to tańszy koszt.Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na 100% procent robi się zbieżność i kąty - czyli geometrię zawieszenia.

Widać że partacz nie mechanik.

Pół baku paliwa i po 70 kg na przodzie (pasażer, kierowca)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest machnikoss

Tak myślałem, że to mechanik jak z koziej d*py trąba. Czy po wymianie końcówek muszę ustawiać też geometrię?

Share this post


Link to post
Share on other sites

u mnie była ustawiana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odgrzeje 1.5 rocznego kotleta

Wlasnie zostal u mnie wymieniony silentblock/tuleja wachacza przedniego ten aluminiwy odlew z lewej strony i pytanie brzmi:

Czy trzeba robic geometrie zbieznosc?

Share this post


Link to post
Share on other sites

musisz ocenić czy auto jedzie prosto, a swoją drogą to zrobienie geometrii przynajmniej raz w roku na pewno nie zaszkodzi, np. po wymianie kół na letnie lub zimowe, oczywiście jeśli ktoś zmienia

problemem mogą być śruby regulacyjne z tyłu, lubią się zapiekać i wtedy pozostaje tylko wymiana, dlatego w vc przy ustawianiu geometrii trzeba zwrócić na to uwagę ale to tak poza tematem

Share this post


Link to post
Share on other sites

No wlasnie ku mojemu zdziwieniu kierownica jest prosto i auto jedzie prosto,jakby nigdy nic

Share this post


Link to post
Share on other sites

no to masz problem z głowy

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20"> ale mimo wszystko na przyszłość sprawdziłbym czy śruby regulacyjne dadzą się ruszyć, bo prędzej czy później ustawienie geometrii może być niezbędne, a po co narażać się na niepotrzebne koszty

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Please login or register to see this quote.

    mnie niestety nie ominęło

    Please login or register to see this image.

    /emoticons/default_sad.png" alt=":(" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/sad@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

...odgrzeje kotleta

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

To jak ma to wyglądać w końcu?

Please login or register to see this quote.

Ewentualnie jakie odchyły mogą być w wadze...

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20"> Czy te dwie osoby (w przypadku pierwszym) czy te 70 kg (w przypadku drugim) to taka orientacyjna wartość?

Bo to, że nie może być żadnych luzów oraz ciśnienie w kołach musi być odpowiednie to jest raczej jasne(?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Jak robiłem zbieżność w ABC na Madalińskiego dowiedziałem się że ciśnienie w kołach jest nie ważne,

bo oni mają sprzęt z pomiarem laserowym

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_mysli.gif" alt=":mysli:">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Akurat u nich już nigdy geomerti nie zrobię. Nie uśmiecha mi się ZAWSZE do nich wracać i poprawiać to co wcześniej "ustawili". A do tego dochodzi podejście do klienta tego młodszego diagnosty. Nie tylko ja miałem z nim problemy, zawsze głupio mądry...

A co do ciśnienia w kołach...bez właściwego nie jeżdżę stąd moja opinia o ciśnieniu. No a to czy musi być odpowiednie czy też nie to nie wiem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ten młodszy to były wojskowy z mojej kompani ,

zawsze był głupio mądry

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie,

ostatnio miałem regenerowane wahacze przód (sworznie) i na zimowych ściąganie w prawo zostało w stopniu małym (takim jak przed regeneracją), natomiast dzisiaj założyłem 225/45/17 i miałem wrażenie że strasznie nerwowa jest kierownica po przesiadce z 205/55/16 i strasznie mocno ściąga w prawo. Teraz powiedzcie mi, z czym uderzyć do zakładu? Kierownica jest prosto i jedzie prosto, puszczam kierownicę i momentalnie skręca w prawo. Geometria czy zbieżność? Bo nie chcę aby robili ze mnie łosia i korzystali z mojej niewiedzy ciągnąć za nic kasę

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Dodam tylko, że z przodu wymienione dwie duże tuleje, zregenerowane sworznie. Amorki wydają się być dobre, bo samochodem nie buja i wracają szybko do swojej pozycji. Wymienione również łożyska amorków. Z tyłu natomiast nowe są amorki, łączniki, gumy. Reszta brak luzów, zawieszenie ciche (prócz przodu, bo chyba łączniki zaczynają luz mieć i czasami póknie)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Geometria to ustawienie czterach kol. Czyli zbierznosc kont poczylenia. Zbierznosc robi sie w autach ktore na tyle maja belke bez mozliwosci zmiany ustawien kol tylnych. Wtedy robi sie tylko zbieznosc kol przednich. W samochodach z zawieszeniem wachaczowym lub wielo wachaczowym na tyle lub przodzie robi sie geometrie zawieszenia. W VC na tyle masz zawieszenie wielowachaczowe (trzy wachacze na kolo) z przodu jest zwykly Mcperson a wiec robi sie geometrie.

W autach w ktorych robi sie geometrie najpierw ustawia sie tylne kola potem na podstawie tylnych kol ustawia sie kola przednie nie odwrotnie. Auto prowadzi sie tylnymi kolami a przednimi sie skreca.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Czyli jadę ustawić geometrię i ewentualnie zabezpieczyć się w nowe śruby?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Podstawa przed geometria to pozbycie się wszelkich luzów.W zakładzie gdzie robię geometrię zawsze sprawdzają luzy w zawieszeniu i amorki przed zabiegiem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Jezeli nie miales jeszcze ustawianej osi tylnej to jest prawdopodobne ze bedziesz musial wymienic tez wachacze krotkie proste.(na tym wachaczu ustawia sie zbieznosc kola)Sruby lubia sie zastac w lulejach. Pomaga tylko wyciecie wachaczy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

post do usunięcia

Edited by oczko82

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...