Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

August

Spalanie/branie oleju silnikowego 1.9 CDTi - jestem w szoku

Recommended Posts

Witam,

dzisiaj byłem w ASO w celu umówienia się na zmianę kół i przegląd. W czasie oczekiwania na swoją kolej podsłuchałem rozmowę szefa serwisu z jednym z klientów która dotyczyła spalania/brania oleju silnikowego w silnikach 1.9 CDTI 150KM. Słuchałem uważnie bo mam taki sam silniczek.

Ale do rzeczy: ten pierwszy (szef serwisu) tłumaczył temu drugiemu (klientowi), że normy brania oleju dla tych silników GM ustanowił bardzo szeroko tzn 0,6l/1000km co oznacza, że pomiędzy jednym a drugim przeglądem w najgorszym wypadku samodzielnie poprzez dolewki "wymienisz" nawet 2 czy 3 krotnie olej. Podobno norma ta dotyczy normalnej eksploatacji auta od momentu "dotarcia" silnika.

Poza tym zdziwiło mnie jeszcze jedno, że kontrolka poziomu/ciśnienia oleju (pomiar komputera) nie współgra z mierzeniem ręcznym na bagnecie.... Z tego co zrozumiałem klient się pytał, bo co kilka tyś km zapala mu się kontrolka i dolewa po 200/300 ml oleju, przy czym wskaźnik oleju na bagnecie nie pokazuje nic niepokojącego, poziom oleju jest w okolicy optymalnego poziomu. W sumie mu się nie dziwię, że go to stresuje bo dla mnie każda zapalająca się na pulpicie kontrolka informująca o awarii/usterce nie działa kojąco.

Czy ktoś z Was spotkał się z takim problemami i tłumaczeniami? Czy może być prawdziwe stwierdzenie, że według normy GM silnik może brać nawet ponad 0,5 litra oleju na 1000km i jest to ok? Ja osobiście jestem w szoku... normalnie strach się bać, przecież dla turbiny olej silnikowy jest zabójczy. Czy ktoś gdzieś widział na sieci albo dysponuje takimi danymi jak normy brania oleju? Ciekawe co jeszcze ma takie szerokie normy GM......

Pozdrawiam,

August

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Carramba

Please login or register to see this quote.

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_ohmy.png" alt=":o" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/ohmy@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musiał to być jakiś skrajny przypadek. CDTI absolutnie nie biorą oleju, w przeciwieństwie do silników TDI, gdzie producent sprzedaje pokrowce na litrową bańkę oleju, która powinna być zawsze w bagażniku

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20"> Zamiast postarać się aby silniki nie brały oleju, wolą sprzedawać takie pokrowce z rzepami, co by się bańka w bagażniku nie obijała

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Normy ustalane są tak wszędzie, żeby ASO nie miał kilometrowych kolejek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

0,6l/1000km to jest norma, nie ma co sie bac. Co z ta kontrolka to juz nie wiem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kontrolka poziomu a ciśnienia oleju to dwie różne sprawy. Ja ta pierwsza się zaświeci, to trzeba dolać, a jak ta druga to przeważnie już za późno

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_tongue.png" alt=":P" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

nie wiem czy taki skrajny bo ten pierwszy (szef serwisu) mówił, że konieczność dolewki, żeby się kontrolka nie świeciła jest bardzo często spotykanym problemem (on to nazywał niedogodnością) silników CDTi a szczególnie 150KM. Coś chodziło o sposób pomiaru ciśnienia albo poziomu oleju (klient ją opisał jako żółta lampka z kanisterkiem i szlaczkiem pod spodem, mi to dalej nic nie mówi). Ja interpretuje konieczność dolewki (bez względu na źródło) jako konieczność uzupełnienia brakującego oleju (czyli silnik łyknął co nieco). Dalej jestem w szoku, że GM dopuszcza spalanie 6l oleju na 10tyś km dla nowych w pełni sprawnych silników. Osobiście, jako 100% laik w technicznych aspektach, uważałem że jakość silnika to między innymi czy bierze olej czy nie...

Pozdrawiam

August

Share this post


Link to post
Share on other sites

takie normy ma kazdy producent. spotkalem sie z toyota avensis A 1.8, ktora brala olej 0,5l/1000km przy spokojnej jezdzie (kobieta), autko mialo przebieg ok 50kkm (podobno przypadlosc tych silnikow, akcji serwisowej nie przeprowadzono)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oficjalnie jest 0.6l na 1000km, ale dla mnie to jest po prostu niedopuszczalne. To jest szmelc, a nie silnik, jezeli tyle bierze oleju.

Co do kontrolki to jakies herezje. Jak trzeba dolac to jest zolta grafika z narysowana olejarka w malym wyswietlaczu pod obrotomierzem. Nie wiem jak jest w poliftach, gdzie nie ma tego wyswietlacza

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_laugh.png" alt=":lol:">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

pewnie chodziło mu o olejarkę tylko, że tak ją nazwał

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> a ja go tylko cytowałem. Prawdę mówiąc sam nigdy tej kontrolki nie widziałem, no chyba że to ta w prawym górnym rogu nad prędkościomierzem, co się zapala jak się włączy zapłon (VC po lifcie) i gaśnie po zapaleniu silnika.

Pozdrawiam

August

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Ehh, porozmawiaj z kims kto ma Audi czy VW z silnikiem 2.0 TDI, wtedy dowiesz się co to udręka dolewania oleju.

Warto podkreślić, że nie jest taki zwykły nowy silnik, ma turbosprężarkę, która czasem lubi "wciągnąć" troche oleju i wypuścić w postaci dymku za autem

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Potwierdzam ! Dokładnie tak jest . Też byłem w szoku gdy do auta za prawie 200 tys zł dodają elegancki pokrowiec na litr oleju

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeżeli auto biierze olej to trzeba sie temu uważnie przyjrzeć albo brakuje jakiejs cyfry z przodu w przebiegu albo autem jezdzil stary dziadek do kościoła, Diesel prędzej czy poźniej będzie brał olej w rodzinie mam dwa diesle nie licząć znajomych i każdy z tych diesli wykazuje apetyt na olej

Share this post


Link to post
Share on other sites

po zakupie nowego auta silników wcale sie nie dociera, nie ma takiej potrzeby

ponieważ dokładnośc i jakośc materiałó i obróbki współpracujących elementów jest bardzo wysoka

silniki sa poddawane kilkugodzinnym testom obciązęniowym na hamowniach i to w zupełności wystarczy

a w czasie normalnej jazdy będą zuzywać olej ze względu na zmienne obciązenia i temperatury, częste odpalania itd itp

kilka dni temu remontowałem silnik fiata sieny 1.6 16V po 320000km przebiegu w tym 290000 na LPG

zuzywał jakieś 3.4-3.9 l oleju na 10000km , właściciel postanowił go wyremontować (moimi rękoma)

rozebrałem go w mak i co sie okazało:

silnik w środku czyściutki

tłoki, jak prosto z półki sklepowej

panewki główne i korbowodowe wyslizgane ale parametry zgodne z luzem roboczym

wał nietknięty, sprawdzane średnice czopów

jedynie co to pierścienie tłokowe starte o ok 0.8 mm

no i naturalna sprawa zajeżdzone jak pięty Jezusa uszczelniacze na zaworach

grzybki zaworów ssących miały na sobie mazi na jakieś 4 mm

a wydechowe taką samą grubość spalonej skorupy

pomiar cylindra średnicówką wykazał zużyćie 0.02 mm !!!!!!!!!!

nie było zadnego jaja, wszystko poskładałem, silnik dostał nowe pierścienie, panewki, uszczelki, termostat

splanowałem głowice 0.05 mm, obrobione i dotarte zostały gniazda i zawory

po odpaleniu delikatnie zakopcił i tak chodził sobie godzinkę na wolnych obrotach

potem następna godzinka na 2000obr/min i klient mógł go odebrac

stan oleju na maxa

następnego dnia pojechał do Wa-wy i jeszcze tego samego dnia wrócił, razem 1052 km z Vmax 120km/h

rano podjechał do mnie abym powtórnie wszystko sprawdził

oleju nie ubyło nawet mm, te silniki sa naprawde trwałe i w miarę wysilone

z kolei w CDTI lub JTD jak kto woli przyczyną może być turbina a w szczególności jej uszczelnienie

kolega ma stilo jtd, po zmianie softu i turbo na większą loche zuzycie oleju spadło z 0.5l na 1000km do zera

a baliśmy sie ze bedzie gorzej

Share this post


Link to post
Share on other sites

U bardzo wielu producentow norma to 0,6l/1000km.

Wiekszosc nowych silnikow lubi brac olej, zwlaszcza jak sa nie dotarte (ponizej 40kkm), potem juz nie. Z doswiadczenia moge powiedziec, ze tak jest na przyklad w bmw, fordzie, oplu (wszystkie benzyny, co do diesli sie nie wypowiadam).

Ja tam bym sie specjalnie nie obawial, ze 1.9 diesel 150km troche bierze oleju. 150km to juz troche jest, a silniki turbo lubie olej, jak to sie mowi... turbo zyje, turbo pije.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

shaqalisko, nie wsadzaj wszystkich do jednego wora

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">...ja nie dolewam nic między zmianami oleju (zmiana co 15tys km)....no raz trochę spanikowałem i dolałem 70ml, ale w sumie niepotrzebnie

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

instrukcja podaje 0,6l/1000km tak jak pisano wcześniej

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

ja u siebie dolalem 0,6l ale w przeciagu 10kkm

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> a samochod ma juz 9 lat

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Michael1916

Moja Viki na poczatku ( do przebiegu ok 20-30tyskm) potrzebowala dolewek oleju ok. 0.5l na 5-7tys km. teraz przebieg 74tys i nie dolewam zupelnie nic. Wlasnie dzisiaj sprawdzalem poziom i jest 3/4 na bagnecie a przejechane od wymiany 15tys km.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja też na razie nie zaobserwowałem zużycia. Ale zrobiłem dopiero ledwie kilka tys.

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolega ma służbową VC CDTI 150 PS. Dlatego raczej jej zbyt nie oszczędza ale z kolei wszystko odbywa się nie po mieście lecz na dłuższych trasach ( częste wyjazdy z warszawy w Polskę ). Jego silnik bierze dużo więcej niż mój. Zdarza się, że 1000 km nawet około litra. Wszystko zależy od stylu i sposobu jazdy... na Moja VB 2001 rok Y22DTR - zmieniam co 15 000 km - na okres między wymianami dolewam góra 0,5 litra. Tylko dlatego, że po wymianie miarka na bagnecie pokazuje górną granicę, po czasie poziom obniża się ale na 15 000 kilometrów nigdy bez dolewki nie opadł poniżej dolnej podziałki. Czyli jest to ilość 0,6 - 0,8 litra ale na 15 000 km. Moim zdaniem bardzo dobrze.

Co do silników CDTI lub JTD jak kto woli. W silniku 1,7 CDTI ( 16V Isuzu ) GM podniósł normę zużycia oleju. Jak się okazało, że klienci nękają serwisy z tego powodu, że zaobserwowali wyższe zużycie oleju niż zadeklarowane 0,6 litra na 1 000 km to norma wzrosła o drugie tyle...

Nie ma chyba silnika turbinowego, który nie wessie poprzez turbinę choćby odrobiny oleju. Oczywiście ważne jest jak wielka jest ta odrobina... Dużo zależy też od tego na jakim oleju jeździmy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

jak kupilem viki miala 106kkm z ogonkiem teraz 150kkm i olej wlewam tylko podczas wymiany. ehhh zeby tak ON tez nie pila

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest dizel

ja tam nie narzekam...

y22dtr; 240kkm; wymiany oleju co 40-45kkm i pomiędzy wymianami dolewam 2 góra 3 razy po pół litra czyli wychodzi, że tyle co nic ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

tylko nikt nie dodał ,że tą normę mierzy się w kilometrach przejechanych na zimnym silniku , póki nie skasują się luzy montażowe do momentu rozgrzania silnika do normalnej temperatury pracy .Bo w tych nowych dieselkach luzy montażowe są naprawdę spore . Dalsze spalanie oleju wynika jak już było wspominane z kondycji turbinki ,no chyba ,że ktoś non stop lubi sadzić po obrotach to nie ma mocnych musi spalić olej i to każdy silnik bez różnicy czy diesel czy benzyna .Dla przykładu silniki w F1 podczas jednego wyścigu spalają 3L oleju i jest to normalne

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

tutaj bym sie nie zgodził, rozbierałem ju z kilka Z19DTH i nic takiego nie stwierdziłem

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nie chodzi mi tu konkretnie o Z19DTH bo tu GM dziabnoł sobie silnik od fiata a wspomniał ktoś ,że CDTI nie biorą oleju ,to proponuje polatać 1.3 CDTI który jest w Corsie -C lub Astrze - H

Edited by jacol_m10

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

no i w tym przypadku co chcesz od tego silnika hm?

przeciez to tez fiat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...