Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Sign in to follow this  
Szwejk

Wentylatory W Dieslu

Recommended Posts

Witajcie,

Pytanie do posiadaczy diesla - czy przy włączonej klimatyzacji kręcą się u Was obydwa, czy tylko jeden wentylator?

Odkąd mam Vectrę (4 lata) to zawsze w takiej sytuacji działał tylko ten mniejszy przed chłodnicą. Drugi (blizej silnika) włączał się jedynie, gdy wskaźnik temp. przekraczał 90 stopni.

Ostatnio zauważyłem, że kręci się również ten w komorze silnika - nawet gdy silnik jest zimny. Czy tak powinno być?

Jeśli wyłącze klimę przyciskiem ECO, obydwa wiatraki się zatrzymują.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Tak jak piszesz na pocżatku przy włączonej klimie pracuje tylko ten mniejszy wentylator. Drugi mi załącza sie po przekroczeniu 90 stopni wiec cos chyba jest nie tak skoro pracuja oba na raz.Moze jakis pzrekaznik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Please login or register to see this attachment.

-schemat z X20 ale powinienes miec ten sam i zachowanie powinno byc takie samo.

Jesli wlaczysz na zimnym silniku klime to łapie K87 oraz rusza sprezarka.

Jesli cisnienie wzrosnie powyzej 16 bar zwiera sie pierwszy czujnik w S65.

Powoduje to zlapanie stycznikow K51,K52, K53 - przez co zalaczaja sie M11 (went klimy) przez rezystor ("B") oraz M4 (went chlodnicy) rowniez przez rezystor ("B")

Jesli sprezarka nie nabije pierwszego cisnienia (a temperatura silnika jest niska) to oba ww wentylatory powinny pracowac w polaczeniu szeregowym bez zadnego rezystora (najnizsze obroty)

Jesli jeden z rezystorow jest padniety to na moment rusza oba a potem zatrzyma sie ten z padnietym rezystorem . Ruszy ponownie dopiero jak beda warunki na prace bezposrednia (bez rezystora)

Poniewaz teraz jest chlodno wiec pewnie zawor rozprezny zbija cisnienie przed parownikiem . Powoduje to, ze czujnik pierwszego cisnienia jest rozwarty i oba wentylatory pracuja w szeregu bez rezystorów (w lecie cisnienie leci w góre i wentylatory od razu przelaczaja sie na prace równoległą przez rezystory).

Moja rada: Sprawdzcie obaj wentylatory chlodnicy. Najprosciej to zrobic wyjmujac K51 i zewrzec zaciski 8(87) z 4(30) - jesli wentylator nie ruszy to opornik padniety - jesli ruszy to sprawdzic przekaznik.

Uprzedzajac pytania typu " ktory to jest przekaznik" od razu pisze, ze nie wiem dokladnie ale na pewno w skrzynce przed akumulatorem. Ja je "identyfikuje " po kolorach przewodów.

Edited by otest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Otest, dziękuję za obszerne wyjaśnienie. Jak rozumiem, może to być normalny efekt przy obecnej temp. otoczenia, ale sprawdzę przekaźnik zgodnie z Twoją radą.

Czy z załączonego schematu da się odczytać kolory przewodów (BRW, RTGE,...)?

Przy sprawdzeniu: wyłączam zapłon, lokalizuję i wyciągam przekaźnik i zwieram odpowiednie styki w gnieździe - po włączeniu zapłonu wentylator powinien ruszyć, tak?

Ew. padnięcie przekaźnika oznaczałoby, że jest ciągle zwarty, zgadza się? (czy na odwrót

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_rolleyes.gif" alt=":rolleyes:">)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Pierwszy olor to kolor podstawowy izolacji a drugi to kolor paska

główne zyły to:

RT - czerwony

SW - czarny

BR - brazowy

Lokalizujesz liczac ilosc kabli a nastepnie szukasz sterujacego cewka:

BR-GE brazowo zolty - K87 (4 p) wszystkie inne czerwone

BR-GE brazowo zolty - K53 (5 p) dodatkowy przewod RT-WS -czerwono bialy drugi RT-GE czerwono zolty

BR-VI brazowo filetowy - K74 (4 p) dodatkowy przewod RT-GE -czerwono zółty

BR-WS brazowo bialy - K96 (6 p) dodatkowe przewody RT-GE -czerwono zółty

BR-GE brazowo zolty - K52 (5 p) dodatkowy przewod RT-GE -czerwono zółty

BR-GE brazowo zolty - K51 (4 p) dodatkowy przewod RT-WS -czerwono bialy

Cyferki przy kablach to przekroj zyly

Wylanczasz zaplon wyjmujesz przekaznik i przy zwieraniu ODPOWIEDNICH stykow od razu wentylator ci sie zalaczy (lub nie jak walniety) bo zasilanie stykow idzie z lini "30" czyli przed stacyjka! (nie dotyczy k52 i k53 bo zasilanie idzie posrednio przez inne wiec trzeba czytac schemat)

czy przekaznik/styk jest padniety to rowniez trzeba sprawdzic na schemacie- narysowane sa stany beznapieciowe - styk 87A jest wtedy normalnie zwarty.

Generalnie stuki moga sie zgrzac (zawsze beda zwarte)lub wypalic (zawsze beda rozwarte) poza tym moze cewka pasc. - wszystko to mozesz sprawdzic miernikiem podlanczajac kabelkami przekaznik do akumulatora.

PS Sprawdzile mu siebie - kreca sie oba wentylatory.

Edited by otest

Share this post


Link to post
Share on other sites

prosze o pomoc. W lecie jak zalaczylem klime to oba wentylatory zaczely sie krecic powoli. teraz w zimie (na polu -1st.) jak zalaczylem klime to zaden z wentylatorow nie ruszyl. sprawdzalem dzialanie wentylatorow odpinajac czujnik S66 z chlodnicy i zwarlem napjpierw pin 1 z 2 - ruszyly oba na wolnym biegu, potem 1-2-3 to zaczely krecic sie szybciej obydwa, potem 1-2-3-4 to krecily sie na maksa obydwa wiec wentylatory sa sprawne. patrze na schemat i widze ze jak zlapie K60 (przekaznik sprezarki) to powinny sie zalaczyc tez wentylatory na najwolniejszym biegu (oba). Czy moze w zimie jak jest zimno to sie sprezarka nie zalacza ? Czy cos mam nie tak ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Kotlet

Klima z tego co pamiętam nie włącza się poniżej 4 stopni. Od 4 wzwyż śmiga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A sa wogole jakies przeciwskazania co do zalaczania klimy w zimie, czy tez w temperaturach ponizej 10 stopni, czy tez ponizej tych +4 st.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli dobrze pamietam -to wręcz zaleca się włączenie klimy raz na jakis czas w zimie.

ja tylko przy silnych mrozach poniżej - 10 jeżdżę na ECO.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...