Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

moby75

[porada]zmiana Podświetlenia Konsoli I Przycisków

Recommended Posts

jak obiecałem-mini porada -podświetlenie przycisków sterowania w kierownicy

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="<fileStore.core_Emoticons>/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

potrzeba nam 6 diód(ale lepiej mieć zapas) w wymaganym kolorze,3mm matowe(nie trzeba rezystorów ,juz są na płytce)

narzedzia-lutownica ,pompka do cyny,małe obcinaczki ,śruboręty -w tym jeden lub dwa małe zegarmistrzowskie

torxy nr 10 i 27,coś do wiercenia i wiertełko 1 lub 1,5 mm

Please login or register to see this attachment.

Prace zaczynamy od odkręcenia poduszki od kierownicy(torx 27),dwie śruby z tyłu kierownicy,poduszka powinna zejść ładnie ,jeśli odkręcimy te śrubki ,odkładamy ją na górę kierownicy żeby nam nie przeszkadzała(kabel od poduszki jest bardzo krótki)

Please login or register to see this attachment.

Potem odkręcamy przyciski (torx10) ,oraz rozpinamy wtyczki wiązek klaksonu i przycisków,mamy teraz całą wiązke z przyciskami wolną ,możemy sobie z nią pójść na warsztacik lub do domu

Please login or register to see this attachment.

Please login or register to see this attachment.

Aby rozebrać przyciski należy odpiąć zatrzaski z tyłu przycisków oraz podważyć cienkimi śrubokrętami ten płaski element zatrzaśnięty z tyłu przycisku(uwaga należy zwrócic uwagę żeby nie zgubić blaszek ze środka )

na czerwono zaznaczyłem gdzie podważyć cienkim śrubokrętem

Please login or register to see this attachment.

Mamy wszystko na wierzchu ,teraz trzeba usunąć diody SMD z płytki,usuwamy w tym celu ile sie da cyny przy ich stopkach,powinny odejść(u mnie troche nie wyszło i musiałem je odrywać ,co spowodowało zerwanie ścieżek na płytce)

Please login or register to see this attachment.

Miejsce po diodach SMD oczyszczamy z resztek cyny i nawiercamy otworki na stopki naszych diud w wymaganym rozstawie,byle tam gdzie będzie styk,nawiercamy otworki pod stopki diud i wlutowujemy(nie pamiętam gdzie idzie plus

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="<fileStore.core_Emoticons>/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> )

Please login or register to see this attachment.

Please login or register to see this attachment.

Diody po wlutowaniu i sprawdzamy jeśli wszystko świeci starannie skracamy stopki z tyłu płytki(to bardzo ważne żeby nic z tyłu nie wystawało,jeśli będą wystawać stopki choć 1mm,nie złożymy z powrotem całego przycisku)

Please login or register to see this attachment.

składanie nie jest najłatwiejsze,kolejność następująca

1 przykładamy do płytki ten tył plastykowy

2 zakładamy blaszki(wypukłym do góry)

3 uważnie przykładamy wierzch przycisku ,potem dociskamy aż sie zatrzaśnie

Please login or register to see this attachment.

Potem zakładamy z powrotem przyciski na kierownicy ,zapinamy wiązki,pamiętając o odpowiednim ich ułożeniu jak było,zakładamy poduchę ,dokręcamy dokładnie

Sprawdzamy czy działa i otwieramy browar

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="<fileStore.core_Emoticons>/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Edited by moby75

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proszę bardzo - bawcie się

W tej poradzie zobaczycie jak zmienić kolor podświetlania zegarów, wyświetlacza komputera, przycisków, pokręteł, wyłącznika świateł oraz przycisków do otwierania szyb.

W moim przypadku podświetlanie jest niebiesko – czerwone, ale Wy możecie dobrać własne kolory zmieniając kolor diod (wybór kolorów jest ogromny tak więc wszystko zależy tylko od waszej wyobraźni)

To co zobaczycie było zrobione przed wykonaniem tej porady tak więc na zdjęciach są zaprezentowane elementy już po zmianach (wybaczcie za marną jakość zdjęć 2MP z komórki)

No to zaczynamy.

Na wstępie należy zaznaczyć że jeżeli nie masz kilkunastu… a może nawet kilkudziesięciu wolnych godzin i duuuużo cierpliwości to nie zabieraj się za zmianę koloru – bo sprawa nie jest prosta

Co potrzeba do wykonania zadania:

narzędzia:

Kilka wkrętaków (śrubokrętów jak kto woli) płaskie, krzyżakowe PH1 i PH2, Torks TX6; TX7; TX10, szczypce, lutownica, cyna, odsysacz

Please login or register to see this link.

Diody o kącie świecenia 120°, rezystory (ok. 420Ω)

W diodach musimy zwrócić uwagę na bieguny + i - (jak podłączysz odwrotnie to nie zaświeci) jeżeli obejrzysz nową diodę to na pewno zwrócisz uwagę na różną długość ich nóżek - dłuższą z nich podłączamy do plusa.

(A tak rozpoznajemy gdzie jest plus a gdzie minus w diodach już wlutowanych bądź z przyciętymi nóżkami)

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Zaczynamy od wyjęcia przycisków znajdujących się na konsoli środkowej (jak to zrobić patrz:

Please login or register to see this link.

Przygotowanie diody do zamontowania w przycisku.

Please login or register to see this link.

Przycinamy nóżkę dodatnią z diody następnie to samo robimy z rezystorem, dla wygody diodę "wbijmy" w styropian i lutujemy do niej rezystor, efekt końcowy j/w

Po wyjęciu przycisków rozmontowujemy je i zmieniamy oryginalną żarówkę na wcześniej przygotowaną diodę z rezystorem

Aby wyjąć żarówkę trzeba ją wylutować bądź malutkim wiertłem (1mm) rozwiercić miejsca gdzie jest przylutowana, następnie większym wiertłem (3mm) wiercimy otwór pod rezystor, niestety trzeba to zrobić w celu zminimalizowania "wystawania" diody z uchwytu (na zdjęciu wnętrze przycisku TC bez dodatkowej żarówki, inaczej niż w przypadku np: przycisku klimatyzacji gdzie jest jeszcze żarówka informująca o włączeniu klimy). Krótszą nóżkę diody lutujemy do otworu (1mm) minus (patrz zdjęcie - każdy przycisk, bieguny ma ułożone w ten sam sposó

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_cool.png" alt="B)">, nóżkę dodatnią z rezystorem wkładamy jak najgłębiej do otworu (3mm) dodatniego. Następnie lutujemy to na stałe. Jeden z przycisków gotowy i tylko kilka następnych do zrobienia.

Please login or register to see this link.

Efekt końcowy:

Please login or register to see this link.

Teraz przechodzimy do przycisków otwierania szyb - tutaj sprawa jest dość prosta.

Najpierw wyjmujemy przyciski w ten sposób:

Please login or register to see this link.

Rozmontowujemy je:

Please login or register to see this link.

Po rozmontowaniu przełącznika delikatnie wyciągamy płytkę drukowaną z obudowy (UWAGA: tam są metalowe blaszki sterujące przyciskiem należy obchodzić się z nimi bardzo delikatnie) a następnie przystępujemy do wylutowania diody pamiętając o biegunach

W jej miejsce wlutowujemy Naszą i po sprawie tu nie trzeba stosować dodatkowych rezystorów (są już fabryczne). Składamy wszystko i cieszymy się nowym kolorem przycisku.

A teraz może zajmiemy się pokrętłami w konsoli środkowej.

Wyjmujemy cały ten element z auta (patrz zdjęcie poniżej) wykręcając dwa wkręty w górnych rogach a następnie wypinając linki i przewód który znajduje się z tyły. Po wyjęciu musimy zdjąć pokrętła wciskając po dwa zatrzaski po przeciwnych stronach (patrz zdjęcie). Teraz widoczną płytkę z miedzianymi ścieżkami możemy rozdzielić z białą obudową - musimy to zrobić w celu wyjęcia oryginalnych mocowań żarówek - będą nam potrzebne - w miejsca żarówek wlutowujemy kawałek miedzianego drutu po stronie ujemnej (patrz zdjęcie) a do tego drutu diodę, ułatwi nam to późniejsze ustawienie optymalnego kąta diody dla uzyskania najlepszego efektu podświetlania, stronę dodatnią widać na zdjęciach (wiadomo o co chodzi).

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Jeżeli zastosujemy dwa kolory podświetlania jak tu:

Please login or register to see this link.

musimy dać przesłonę w celu oddzielenia kolorów.

Efekt końcowy:

Please login or register to see this link.

A teraz wyłącznik świateł.

Wyciągamy wyłącznik z auta (jak to zrobić znajdziesz tu

Please login or register to see this link.

i

Please login or register to see this link.

Po rozmontowaniu wyłącznika podłączamy diody

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

No to teraz najciekawsze - zegary i wyświetlacz. (Jak rozmontować znajdziecie tu:

Please login or register to see this link.

Zaczniemy od czegoś prostego - wyświetlacz

Ściągamy białą obudowę wyświetlacza (2 lub 4 wkręty na rogach) i wywalamy oryginalne żarówki z uchwytami a w ich miejsce lutujmy diody (patrz zdjęcie) Nie pomylić biegunów.

Please login or register to see this link.

I gotowe składamy wszystko do kupy i przechodzimy do finalnej przeróbki - zegary.

Please login or register to see this link.

Po odkręceniu i podważeniu zatrzasków (4 sztuki) oddzielamy zegary o ramki. Teraz trzeba wyjąć zegary z obudowy aby to uczynić wypinamy taśmę:

Please login or register to see this link.

i odkręcamy jeden wkręt:

Please login or register to see this link.

Nie musimy sciągać tej niebieskiej foli ze scieżkami.

No to teraz przechodzimy do delikatnych spraw - zatrzaski

Please login or register to see this link.

Tu trzeba mieć dużo cierpliwości i delikatności, po tej operacji widzimy to:

Please login or register to see this link.

Aby oddzielić tarczę zegarów od elektroniki możemy zrobić tak:

Please login or register to see this link.

Przy obrotomierzu i prędkociomierzu są 4 luty i 2 wkręty, natomiast paliwo i temperatura (zdjęcie) mają 3 luty i dwa wkręty.

Ja oddzieliłem to wylutowując wszystkie luty i wykręcając wkręty (na forum wyczytałem o metodzie z widelcem polegającej na ściągnięciu wskazówek) po pomyślnym oddzieleniu ukaże nam się to:

Please login or register to see this link.

Oczywiście bez diod. Na tym zdjęciu doskonale widać metodę jaką wybrałem do umiejscowienia diod, drut miedziany podłączony do masy (-) na którym znajdują się diody (1 dioda = 1 rezystor nie łączcie więcej niż jednej diody do rezystora bo efekt podświetlenia będzie nie równomierny)

A tak to świeci:

Please login or register to see this link.

Diody czerwone są pod elementami czerwonymi na tarczy zegarów bez nich nie widać czerwieni.

Nie będę pisał jak to połączyć bo każdy widzi jak to wygląda a sposobów połączenia jest setki, może Któryś z was znajdzie lepszą metodę.

Ok teraz czerwone wskazówki:

Po pierwsze musimy przygotować 6 takich diod:

Please login or register to see this link.

I umieścić je tak:

Please login or register to see this link.

I po gigantycznej dawce nerwów z ustawianiem diod i montowaniem wszystkiego w całość przyszedł czas na złożenie samochodu do poprzedniego stanu i cieszenie się z nowej kolorystyki deski w Twojej Viki.

Pozdrawiam

G.Redman

Share this post


Link to post
Share on other sites

No panowie - kawał dobrej roboty (czyt. porady) zrobiliście

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> :)

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Gratulacje i dziękuję

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

przyklejam aby nie zaginęła w gąszczu tematów.

Może umieścimy ja na stronie głównej przy okazji ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

a ma ktos sposoba jak zmienic podswietlenie prz automacie PRND321

bo nie swieca mi wszystkie i niemam pojecia jak sie do tego zabrac ani jak to rozebrac

thnx 3mka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

tam jest tylko jedna zarowka

i podswietla bieg na ktorym jest w tym momencie skrzynia

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

rozbiera sie podobnie jak przy manualu w tej poradzie wyzej widac srubki

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest se@l

Kilka moich uwag do porady mobiego:

- ponieważ te niebieskie diody dają po oczach i przy kręceniu kierownicą trochę mnie to irytowało u siebie wywaliłem rezystory SMD z płytki i wstawiłem jeden 3,3 k. Przyciemniło to trochę diodki, do tego spiłowałem grzbiety na płasko co dalej rozproszyło światło i teraz już mi się podoba.

- przy zdejmowaniu diodek SMD rozgrzać cynę z jednej strony i szybko (0,5 sekundy) przełożyć na drugą stronę to odpadnie, nie używać siły aby właśnie nie pozrywać bardzo delikatnych ścieżek.

- nie wierciłem w płytce, wystarczy zagiąć nóżki na 90° w lewo i w prawo i obciąć, potem trochę cyny i trzyma doskonale.

- rezystory na czerwone diody (2V) mogą być te 420 ale do niebieskich (3,5V) już są za małe, minimum 680 omów, dałem raz 330 i po tygodniu zaczęły padać, tak że 420 na moje jest za mało.

- teraz co do wiercenia w przyciskach 1mm wietełkiem... sam kiedyś poradę dałem z tym wiertełkiem i fajnie to idzie ale czasochłonne. Ostatnio robiłem bez żadnego lutowania, poprostu trzeba odpowiednio powyginać nóżki tak aby trafiły na blaszki - styki. 3 razy mniej roboty.

- dla posiadaczy klimatronika i oryginalnego radia, zapraszam dodatkowo do mojego tematu na VU, nie jest tak dokładnie ale zawsze coś

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

Please login or register to see this link.

Pozdrawiam wielbicieli niebieskich światełek

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Dlatego ja podłączyłem pod podświetlenie deski i przyciski przyciemniają się razem ze wszystkim

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

I tak musiałem skądś dorwać zasilanie do tego podświetlenia, bo tym samym kabelkiem od radia idzie zasilanie na MID'a (trzeba go odciąć żeby wyświetlała się data, dot. tylko nie oryginalnego radia

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20"> )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wasielewskis

Jestem właśnie po zmianie podświetlenia przycisków sterujących radiem w kierownicy - wlutowałem czerwone diody. Jednak mam taki problem, że w momencie naciśnięcia któregokolwiek z przycisków wszystkie diody zaczynają świecić nieco mocniej, nie wiem czy to normalne - proszę o radę.

wasyl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wasielewskis

Problem zniknął po podłączeniu w aucie, a podłączałem na wczorajszym spocie, Ci co byli widzieli efekty

Share this post


Link to post
Share on other sites

a ile ogolnie jest żaróweczek jeśli chce się zrobić podświetlenie wszystkiego - liczników, wyświetlacza, konsoli i przyciskow?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

a tematu nie łaska poczytać ,poza tym jest na forum lu stronie klubowej rozpiska żarówek

inna kwestia to :co chcesz zrobić ,zamienić na diody czy kolorowe żarówki,jak jasne chcesz mieć na diodach,to musisz dać troche wiecej diod

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

trochę więcej - to mało powiedziane

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20"> :D

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

mi juz poszło około 120 szt - a jeszcze licznika nie ruszyłem nawet

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_tongue.png" alt=":P" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

hehe,my to wiemy ,tylko co kolega ma zamiar zrobic to nie wiadomo

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolego zastanów się co robisz, weź pod uwagę że rezystory wytwarzają ciepło przy redukcji z 12-14 na 3.3V dość sporo, a z tych miejsc jest dość ograniczona możliwość jego odprowadzenia. Uważaj żeby się to nie skończyło tragicznie dla auta. Jeżeli już koniecznie musi ich tyle być to na twoim miejscu użył bym jakiegoś układu stabilizującego napięcie 3,2-3,4 V i wyeliminował rezystory z układu bo może być cieplutko.Bądź zastosował rezystory większej mocy tyle że to drogo wyjdzie i są większe od standardowych.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest VB 1.6 16v (x16xel)

Please login or register to see this quote.

nie no kolego to nie tak owszem rezystory się może i grzeją, ale nie przy takim poborze energii. Jak by ktoś podłączył silniczek 3 v na prąd stały to rezestor by mu niezle namieszał. Jednak przy diodach to nie ma opcji. Ja co prawda wymieniłem już dawno całe podświetlanie włącznie z przyciskami klimatyzacji nawiewu itp lecz pragnę wyrazi swoją opinię na temat w/ opisanej porady. piszecie że kosztuje to sporo itd a czy nie lepiej zamiast zabawy z zegarami pozakładac zegary idyglo założyłem je u siebie w 4 godziny najwięcej zajęło mi podświetlenie wskazówek , jeśli ktoś chce wyjasnię co i jak na prv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

No... zdziwił byś się jak potrafią się zagrzać, zmierzyłem temp w swoim układzie (co prawda nie w zegarach, ale w lampach tył

Please login or register to see this link.

, dochodziła do 70 st C

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20"> )

Edited by G.Redman

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest januszpi

Please login or register to see this quote.

nie prawda są dwie żaróweczki sam wymieniałem na diody T5 czerwone

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teraz przechodzimy do przycisków otwierania szyb - tutaj sprawa jest dość prosta.

Najpierw wyjmujemy przyciski w ten sposób:

Please login or register to see this link.

Rozmontowujemy je:

Please login or register to see this link.

Po rozmontowaniu przełącznika delikatnie wyciągamy płytkę drukowaną z obudowy (UWAGA: tam są metalowe blaszki sterujące przyciskiem należy obchodzić się z nimi bardzo delikatnie) a następnie przystępujemy do wylutowania diody pamiętając o biegunach

W jej miejsce wlutowujemy Naszą i po sprawie tu nie trzeba stosować dodatkowych rezystorów (są już fabryczne). Składamy wszystko i cieszymy się nowym kolorem przycisku

Witam, po której stronie jest plus, a po ktorej minus?

Edited by Sylwek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

prześledź przebieg czarnego kabelka to jest +, minus w brązowym

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki, teraz na pewno nie pomylę biegunów

Edited by Sylwek

Share this post


Link to post
Share on other sites

własnie rozebralem jeden z przycisków i dozzedlem do wniosku ze zmieszczenie tam rezystora faktycznie graniczy z cudem... zatem gdybym kupił diody na 12v nie musiial bym go tam umieszczac ?? czy to nie łatwiej ?? poprawcie mnie jeśli sie myle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

moze i łatwiej ,TYLKO W NASZYCH AUTACH JEST NAPIECIE 14,4 VOLT A NIE 12V wiec dioda ulegnie spaleniu po niedługim czasie

ileż mozna tłumaczyć,jak chcesz to zakładaj12v, my mamy 3v diody z opornikami i jakoś sie udało ,wiec nie pisz że sie nie da

Share this post


Link to post
Share on other sites

noo napisalem zebyscie mnie poprawili i mnie poprawiliscie... myslalem ze 12v.. teraz juz wszystko rozumiem:))

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest beny85

witam w nastepnym tygodniu biore sie za wymiane podswielenia mam pytanie czy to maja byc normalne diody led 3mm (35stopni swiecenia) czy diody super flux 3mm (100stopni swiecenia) i czy maja byc 3mm czy wieksze no i ile potrzeba do zmiany calego podswietlenia a do zmiany komputera nie wystracza 4normalne zamienniki w2w?z gory dziekuje za pomoc i pozdrawiam

Edited by beny85

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

odpowiedzi na te pytania znajdują się w poscie 1 i 2

na pytanie o ilość ledów jednoznacnej odpowiedzi nie ma, napisze tylko że: dużo

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_tongue.png" alt=":P" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...