Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Lampka Oświetlenia Wnętrza


Marecki78
 Share

Recommended Posts

więc tak...

mam vectrę 1,6GL C16NZ z roku 1993 i w standardzie lampkę jednożarówkową (żarówka rurkowa) włączaną poprzez otwieranie drzwi lub pokrętłem świateł.

zakupiłem dziś na szrocie za 5zł lampkę z 3ma żarówkami - rurkowa na środku i dwie W5W po bokach.

taką jak ta - bez ściemniacza...

post-13535-1186501192_thumb.jpg

po wyjęciu starej lampki widzę tylko dwa podpięte przewody. Cóż muszę uczynić żeby zapalały się boczne żaróweczki w nowej lampce niezależnie od siebie i przy zamkniętych drzwiach? jakieś dodatkowe przewody muszę przeciągnąć? czy może pod sufitówką są gdzieś jakieś tajemne kostki których eszcze nie znalazłem ;)

bo moim zdaniem wystarczy równolegle podpiąć plus pod boczne żaróweczki z głównej rurkowej - i podpiąć na stałe masę do nich...

pozdrawiam

Edited by Marecki78
Link to comment
Share on other sites

Ja mam taka lampke i ida do niej 4 przewody. Ale bez problemu dalo by sie wykozystac te 2 bo przeciez boczne lampi zapala sie wlacznikami, wiec zaden problem zapozyczyc troche pradu :P

Link to comment
Share on other sites

no prąd zapożyczysz - ale masę musisz oddzielnie zapodac na stałe - bo inaczej zapali się tylko wtedy gdy wyciągniesz pokrętło od świateł ;)

a ja chcę niezależnie ;)

tzn boczne po zamknięciu drzwi i włączeniu - a środkowa po otwarciu drzwi ;)

Link to comment
Share on other sites

Dodatkową masę bierzesz ze śrubki mocującej ten cały plastik pod dachem w który wkładasz lampkę.

Ale nie zapominajcie, że ta lampka ma w sobie opóźnienie wygaszania i tutaj trzeba troszkę inaczej podłączyć.

A o tym już było na forum bo sam zmieniałem na taką. ;)

A co do świecenia. To podłączając jak w oryginale, środkowa zaświeca się jak w starej i dodatkowo gaśnie z opóźnieniem po zamknięciu drzwi, lub natychmiast jak przekręcisz zapłon. A boczne zaświecasz kiedy chcesz ale.... wyłącznie po przekręceniu zapłonu. :(;)

Edited by Dominiks
Link to comment
Share on other sites

  • Root Admin
tzn boczne po zamknięciu drzwi i włączeniu - a środkowa po otwarciu drzwi ;)

:blink: czy mozesz to dokladnie sprecyzowac bo nie bardzo teraz kumam o co chodzi, co ma kiedy sie zapalac ? :blink::unsure:

Link to comment
Share on other sites

Dodatkową masę bierzesz ze śrubki mocującej ten cały plastik pod dachem w który wkładasz lampkę.

Ale nie zapominajcie, że ta lampka ma w sobie opóźnienie wygaszania i tutaj trzeba troszkę inaczej podłączyć.

A o tym już było na forum bo sam zmieniałem na taką. ;)

A co do świecenia. To podłączając jak w oryginale, środkowa zaświeca się jak w starej i dodatkowo gaśnie z opóźnieniem po zamknięciu drzwi, lub natychmiast jak przekręcisz zapłon. A boczne zaświecasz kiedy chcesz ale.... wyłącznie po przekręceniu zapłonu. :(;)

no moja jest bez opóźnienia ;)

:blink: czy mozesz to dokladnie sprecyzowac bo nie bardzo teraz kumam o co chodzi, co ma kiedy sie zapalac ? :blink::unsure:

1. środkowa żaróweczka zapalać sie będzie przy otwieraniu drzwi i ewentualnym wyciągnięciu włącznika świateł

2. żaróeczki boczne będą się zapalać kiedy je włączę sam - a czy drzwi otwarte czy zamknięte to juz nie będzie miało na to wpływu ;)

teraz jasniej?? ;)

Link to comment
Share on other sites

no moja jest bez opóźnienia ;)

1. środkowa żaróweczka zapalać sie będzie przy otwieraniu drzwi i ewentualnym wyciągnięciu włącznika świateł

2. żaróeczki boczne będą się zapalać kiedy je włączę sam - a czy drzwi otwarte czy zamknięte to juz nie będzie miało na to wpływu ;)

teraz jasniej?? ;)

Czy aby na pewno bez opóźnienia? Ale jeśli tak to szkoda, fajna funkcja. ;)

A co do podłączenia to prościzna. śodkową podłanczasz jak w oryginale czyli stały "+" tan co dochodzi do lampki i chwilowy "-" ten co pojawia sie po otworzeniu drzwi lub pociągnięciu włącznika.

I oba te kabelki już masz przy lampce. :)

Teraz tylko potrzebny Ci stały"-", który weźmiesz z miejsca jak pisałem wyżej i podłączysz do tych bocznych halogeników. I oczywiście dorobisz sobie drugą końcówkę z tego "+" co juz masz.

I dlatego potrzebujesz mieć 4 kabelki:

-2x stały +,

1 minus chwilowy

1 minus stały :);)

Link to comment
Share on other sites

Czy aby na pewno bez opóźnienia? Ale jeśli tak to szkoda, fajna funkcja. ;)

napewno...

sam wyciągałem na szrocie z viki - i nie ma płytki do opóźniacza ;)

ale za 5zł to się nie martwię ;) bo mam w garażu jakowyś opóźniacz to i może sobie go zamontuję ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

a tak z ciekawości

czy wymiana żarówki tej środkowej (od otwartych drzwi) dokonywana jest przez ten okrągły otwór z tyłu czy lampka jest rozbieralna? Muszę ją wymienić i tak do końca nie jestem pewien czy się ją rozbiera a nie chce przypadkowo uszkodzić płytki

Link to comment
Share on other sites

O ile dobrze pamiętam to wyciąga się tą szybke z przodu. Trzeba ją delikatnie podważyć.

dokladnie jak kolega pisze wyzej.

Link to comment
Share on other sites

lampke całą się wyciąga ale czy szkiełko przednie się oddziela od reszty?

tak oddziela sie. wiem bo sam robiłem. delikatnie podważ nożem albo czyms i wyjdzie.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
A co do świecenia. To podłączając jak w oryginale, środkowa zaświeca się jak w starej i dodatkowo gaśnie z opóźnieniem po zamknięciu drzwi, lub natychmiast jak przekręcisz zapłon. A boczne zaświecasz kiedy chcesz ale.... wyłącznie po przekręceniu zapłonu. :(;)

Moze odgrzewam "kotleta", ale potrzebuje wiedziec czy lampka oswietlenia wnetrza zapala sie rowniez po wylaczeniu zaplonu (jade autem, parkuje, wylaczam silnik = zaplon i zapala sie lampka). Tak zachowuja sie lampki w nowych modelach Opli (jezdze Astra H n-Joy i tak zachowuje sie w niej lampka). Generalnie podoba mi sie ten sposob dzialania i chetnie wymienie sobie lampke na oryginal, jesli dziala wlasnie w ten sposob. A jesli nie, to przystosuje sobie stara aby dziala wg ww schematu z Astry.

Link to comment
Share on other sites

Moze odgrzewam "kotleta", ale potrzebuje wiedziec czy lampka oswietlenia wnetrza zapala sie rowniez po wylaczeniu zaplonu (jade autem, parkuje, wylaczam silnik = zaplon i zapala sie lampka). Tak zachowuja sie lampki w nowych modelach Opli (jezdze Astra H n-Joy i tak zachowuje sie w niej lampka). Generalnie podoba mi sie ten sposob dzialania i chetnie wymienie sobie lampke na oryginal, jesli dziala wlasnie w ten sposob. A jesli nie, to przystosuje sobie stara aby dziala wg ww schematu z Astry.

We VA i VB tego nie spotkałem. Ale faktycznie miła funkcja, podejrzewam, że działa na zasadzie "po zaniku + po kluczyku" pojawia się impuls w samej lampce i stąd efekt zapalania się po wyłączeniu zapłonu. Jak znam opla i lampki (astra,calibra, vectra, corsa, omega) to sam układ jest właśnie w lampce a nie "gdzieś tam". Kumpel ma w astrze 1 od omegi i fajnie to działa, bo właśnie omega B miała w oryginale układ rozjaśniania i ściemniania światła w kabinie. Szrot, 10 zł i ma już to u siebie ;) Ja mam u siebie na maxa rozbudowaną jaką montował opel we va, są 4 przewody, w tym "+ po kluczyku" zatem na logikę istnieje i to realna szansa na zaadoptowanie tego w viki A !

Link to comment
Share on other sites

Ja mam u siebie na maxa rozbudowaną jaką montował opel we va, są 4 przewody, w tym "+ po kluczyku" zatem na logikę istnieje i to realna szansa na zaadoptowanie tego w viki A !

Tez tak mysle - zwlasza jesli w wersji "rozbudowanej" na przewodzie masowym od drzwi plynie juz nie prad zarowki, ale tylko niewielki prad majacy na celu inicjacje elektroniki do sciemniania lampki. Nie mam takiej lampki wiec nie mam jak sprawdzic multimetrem. Jesli prad jest niewielki (tylko sterowanie elektronika), to wystarczy 1 przekaznik i duzy kondensator elektrolityczny i mozna to tak podlaczyc, aby po wylaczeniu zaplonu na kablu masy od drzwi pojawial sie "-" na kilka czy nawet kilkanascie sekund.

Link to comment
Share on other sites

Tez tak mysle - zwlasza jesli w wersji "rozbudowanej" na przewodzie masowym od drzwi plynie juz nie prad zarowki, ale tylko niewielki prad majacy na celu inicjacje elektroniki do sciemniania lampki. Nie mam takiej lampki wiec nie mam jak sprawdzic multimetrem. Jesli prad jest niewielki (tylko sterowanie elektronika), to wystarczy 1 przekaznik i duzy kondensator elektrolityczny i mozna to tak podlaczyc, aby po wylaczeniu zaplonu na kablu masy od drzwi pojawial sie "-" na kilka czy nawet kilkanascie sekund.

Zgadza się Januszu, nawet coś takiego na allegro sprzedają jako "moduł podtrzymywania oświetlenia w kabinie". Można to kupić za niewielkie pieniądze i mieć już tam coś więcej niż seria ;). Nawet spotkałem się z czymś takim opartym na przewodach masowych. czyli masa pojazdu ;) oraz masa do żarówki. I zdaje rezultat ;) Jednakże, to o czym piszesz jest też ciekawe, chyba ford focus ma też już ten bajer ? Sprawdzę to. Dość pożyteczna funkcja, zwłaszcza zimą ;)

Link to comment
Share on other sites

Jednakże, to o czym piszesz jest też ciekawe, chyba ford focus ma też już ten bajer ? Sprawdzę to. Dość pożyteczna funkcja, zwłaszcza zimą ;)

Do lipca 2008 jezdzilem Focusem II 1.8 TDCI. Lampka miala taki "bajer" + jeszcze po wlozeniu zarowek w oprawki pojawilo sie oswietlenie przestrzeni na nogi kierowcy i pasazera (fabrycznie byla wiazka i oprawki - tylko zarowek nie bylo :-P )

Link to comment
Share on other sites

Do lipca 2008 jezdzilem Focusem II 1.8 TDCI. Lampka miala taki "bajer" + jeszcze po wlozeniu zarowek w oprawki pojawilo sie oswietlenie przestrzeni na nogi kierowcy i pasazera (fabrycznie byla wiazka i oprawki - tylko zarowek nie bylo :-P )

No właśnie, dobrze coś takiego kojarzyłem właśnie we focusie. Jak zrobi się cieplej, to postaram się zrobić taki motyw u siebie. Mam te sprawę ułatwioną, bo mam już + po kluczyku, kwestia tylko małego przekaźnika i może mi się uda "zmodyfikować" lampkę tak, by po wyłączeniu silnika takowa lampka się zapalała ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
Guest krainagsm

Witam,

jeśli ktoś ma taką lampkę ze ściemniaczem to potrzebowałbym symbol tranzystora użytego w układzie lampki, mój jest spalony i środkowa lampka cały czas świeci po podaniu stałej masy na styk 31 (masa od bocznych żarówek)

dziękuje i pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...
UP