Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

# Vkp Komputer Pokladowy#


otest
 Share

Recommended Posts

Witam

ZALOZENIA

Sygnaly ktore chce wprowadzic do kompa to sygnal FUEL i WEG (ewentualnie jeszcze obroty ale to juz jest w FUELl)

Zliczam co sekunde impulsy z WEG oraz mierze czas trwania impulsu fuel.

Majac te dane moge juz wyznaczyc nastepujace parametry:

1) spalanie chwilowe - GOTOWE ;

2) spalanie całkowite - GOTOWE;

3) predkosc chwilowa - GOTOWE;

4) predkosc srednia - GOTOWE;

5) zuzyte paliwo - GOTOWE;

6) przebyta droge - GOTOWE;

7) obroty silnika - GOTOWE;

8) Licznik MOTOGODZIN (2500 obr/min * 60 min = 1 MOTOGODZINA - dla benzyny moze bedzie inna);

9) przyspieszenie - GOTOWE;

9') przyspieszenie , predkosc koncowa i czas przejazdu odcinka 1/4 mili ; - To chyba wyleci zwlaszcza jak zrobie pomiar MOCY

10) ilosc paliwa w baku - w tej chwili pokazuje ilosc zurzytego paliwa ;

11) zasieg na pozostalym paliwie;

12) sygnalizacja zblizajacego sie przegladu (na podstawie przebiegu lub MOTOGODZIN ;

13) Czas podrozy - GOTOWE;

Poza tym sa trzy zestawy licznikow drogi paliwa i czasu :

- Zbiorczy - czyli wszystko od skasowania

- KierowcaA i KierowcaB - zliczane w danej chwili tylko dla jednego - uzyteczne do sprawdzenia np spalania w miescie i poza albo ocenienia stylu jazdy mojego lub zony :)

Jak wystarczy miejsca to :

20) temperature wewnetrzna;

21) temperature na wylotach z kratek wentylacji;

22) sterowanie swiatlami dziennymi;

23) programowane wycieraczki i spryskiwacze;

24) zegarek - to na samym koncu; - Chyba wyleci bo szkoda miejsca na cos co jest...

SPRZET

Uklad jest PRAWIE gotowy i pracuje na 89S52 (8 Kbajtow wewnetrznej pamieci programu - wykorzystane ponad 6K) z zegarem 11,059 MHz. Jako wyswietlacz uzylem LCD 4x20(hd44780) . Oprogramowanie oparlem na swoim psedo systemie operacyjnym obslugujacym podstawowe funkcje kazdego systemu mikroprocesorowego (obslugujacego RS, LCD (hd44780) i generujacy namiastke przerwan czasowych wywolywanych co 1ms, 10 ms 100ms itd)

Do zapisu ustawien uzyta zostala pamiec 24C04 (512 bytow na I2C - wykorzystane na razie 64 byty)

Wszystko zostalo napisane w ASEMBLERZE ale staralem sie pisac jak najwiecej komentarzy...

Wyswietlacze:

BLUE: post-4575-1180557810_thumb.jpg Black: post-4575-1180557837_thumb.jpg

Schemat docelowy :

Schemat jednostki centralnej (tej za wyswietlaczem). Sa juz na nim elementy nieoprogramowane ale prawdopodobnie beda:

1) Interface RS 232

2) Zegar czasu rzeczywiwstego - jesli bedzie zamontowany to mozna zrezygnowac z EEprom i dane wpisywac do RAMu w PCF a podtrzymywanego bateryjnie

Komp_JC.pdf

Schemat ukladu dopasowywujacego:

Komp_UD.pdf

Normalnie bedzie znajdowal sie za schowkiem.

Symulacji juz nie trzeba ciagnac z zewnatrz - po zwarciu pinu P2.3 do masy procesor wymusza na pinach P3.2 i P3.3 odpowiednie przebiegi testowe :)

Poza tym sciemniacz podswietlania nawet dosc dobrze dziala .

Ostatnia, aktualna wersja programu:

Komp_6_07.zip

- program do testow - poprawiony zapis do pustej pamieci I2C...

- przeniesiono procedurki dla "psedoprzerwan" wywolywanych co 1ms i 10 ms do prawdziwego przerwania czasowago

OPISY

89S52 posiada 8 Kbajtow wewnetrznej pamieci programu wiec mysle ze powinno wystarczyc.

Jakby bylo jej za malo to nastepny jest 89S53 ale jest 4 razy drozszy..

Jakby uklad nie wyrabial by sie czaowo to mysle nad rozbiciem ukladu na dwa procesory lw ktorym jeden bedzie zbieral dane z samochodu i wstepnie je przygotowywal a nastepnie po RS bedzie przesylal do drugiego gdzie beda wykonywane wszystkie skomplikowane operacje łacznie z przygotowaniem tekstow wyswietlanych na LCD - na razie nie ma takiej potrzeby

Do sterowania przewiduje wykorzystanie dwuch klawiszy na przelaczniku wycieraczek chyba ze bede mial wersje 2 procesorowa to da sie podlaczyc klawiature 16 klawiszowa.

W wersji dwuprocesorowej (w jednoprocesorowej tez sie da) bedzie mozliwosc wpiecia sie z laptopem i w trakcie jazdy bedzie mozna gromadzic dane do pliku a nastepnie da sie to w czyms ecxcelopodobnym wyswietlic. transmitowane beda odpowiednio sformatowane ramki ale o tym nastepnym razem.

ww scalak posiada funkcje ISP i w tej chwili jest wykorzystywana z bardzo dobrym skutkiem - nie trzeba kosci wyciagaz z plytki :)

Jak bede mial jakies nowosci, poprawki itd to bede dopisywal do tego postu (zeby nie trzeba bylo szukac istotnych informacji po calym watku).

15.05.2007

Gdzie sie wpiąć:

wszystkie sygnaly mozna "zassac" z zlacza sterownika silnika. czasami trudno sie tam dostac opisalem TUTAJ

jak mierzylem napiecia to na sygnalach jest 12V wiec trzeba zrobic uklad dopasowujacy na jednym tranzystorze i oporniku bo inaczej mozemy ubic scalak.

Generalnie interesuja nas dwa sygnaly oznaczone WEG idacy do modułu ABS przewodem koloru niebiesko- czerwonym (w dieslu niebiesko czarnym) oraz ID27 (spalania dla MID) Idacym do MIDA przewodem koloru czarno brazowym. Praktycznie we wszystkich silnilkach jest to ten sam zestaw przewodow - wchodza do sterownika w rozne miejsca ale kolory i miejsce docelowe sa te same. Z tej samej wiazki pociagnolem jeszcze plus po stacyjce "15" przewod czarny oraz mase (brazowy) czyli jedna tasma , z jednego miejsca ciagne wszystko co jest potrzebne (zasilanie i sygnały) Z tej wtyczki da sie jeszcze pociagnac sygnal idacy do obrotomierza (zielony)

W mojej wtyczce post-4575-1179250925_thumb.jpg mam w kolejnosci

Masa(brazowy), spalanie (czerwony), WEG(niebieski) ,"15" czarny.

30.05.2007

Napisalem juz procedurki zliczajace impulsy co sekunde w najblizszym czasie wrzuce wstepny program ale najpierw chce dopracowac jeden ekran na ktorym bedzie wyswietlona wartosc licznika drogi paliwa oraz obrotow....

Pojawil mi sie nieprzewidziany problem w postaci roznej interpretacji lini w zaleznosci od producenta wyswietlacza LCD. Niestety moje procedurki byly pisane pod wersje rzadziej spotykana . Na wersje standardowa juz sa gotowe - przelancza sie je przed kompilacja jednym parametrem :).

Liczniki drogi i obrotow dzialaja idealnie. Licznik spalania dziala ale nie jestem pewien poprawnosci zliczania ale mozliwe ze jestto spowodowane "jakoscia" impulsu symulujacego.

5.06.2007

Gotowe sa juz nastepujace operacje matematyczne : mnozenie 3B*3B dzielenie 6B/3B oraz wyswietlanie liczb 3 B z funkcja ruchomego przecinka i ukrywania nieznaczacych zer.

12.06.2007

Ze wzgledu na bezpieczenctwo i grzanie zasilaczy uklad podzielilem na dwa moduły

W pierwszym jest uklad dopasowujacy sygnal z CPU auta oraz zasilacz 9 V (zbijam napieciemax 14,4 do 9 V ) Tu tez schodza sie wszystkie sygnaly z auta i po "przetworzeniu" wysylam to do modulu drugiego. Docelowo bedzie on znajdowal sie za schowkiem. Jest on tak zrobiony by jakakolwiek awaria nastepnych modułów nie spowodowala awari CPU auta.

Drugi moduł to wlasciwy uklad komputera zbudowany tak ze mozna wpiac go do zlacza katowego dolutowanego do wyswietlacza. Dzieki temu mozna go umiescic w jednej obudowie z wyswietlaczem.

Jest tu rowniez stabilizator 5V ale z odpowiednio mniejszym radiatorem (zbijam 9 V na 5 V )

Na tej plytce jest jeszcze duzo miejsca na dodatkowe rzeczy (np Max 232, DS1820 itp)

post-4575-1181634557_thumb.jpgpost-4575-1181634568_thumb.jpg

post-4575-1181634584_thumb.jpgpost-4575-1181634605_thumb.jpgpost-4575-1181634617_thumb.jpg

Docelowo tasma bedzie zastapiona kablem 8 (10) przewodowym dlugosci ok 1..2 metrow

Wielkosc obudowy modułu drugiego jest taka ze da sie zamontowac przed TIDem tak ze nic nie bedzie zaslaniane. Wyobrazam sobie to w ten sposob ze do ramki obok radia bedzie przykrecony odpowiednio wyprofilowany plaskownik na ktorym zrobie swego rodzaju szybkozlaczke . Dzieki temu bede mogl szybko kompa wyjmowac z auta lub do innych celow - ale to juz w nastepnym odcinku :)

PS: Dzieki Fxd i Krzyspvfr wstepnie bede ustawial wspolczynnik spalania na ok 0,8 l/h (0,7...0,9)bez klimy lub 1,3 (1,2...1,4) z klioma :) - powinienem miec na dzien dobry mniejszy blad do korekcji.

18.06.2007

Dzisiaj zrobilem trase 600km i mialem okazje sprawdzic jak dziala licznik zuzytego paliwa.

Przejechalem 589 km i zatankowalem 37 L . Moj komputerek w tym czasie zliczyl 36,33 L wiec nie jest zle :D:D Blad pomiaru <2 %.

Co prawda nie dziala jeszcze zapis do EEproma - dlatego przed kazdym wylaczeniem musialem spisac dystans i zuzyte paliwo ale mysle ze w najblizszym czasie to skoncze :)

Jesli chodzi o dystans to pokazuje idealnie z fabrycznym drogomierzem , a predkosc jest zblizona do wskazan GPSu (fabryczny zawyza o ok 3 km/h)

Pare zdjec zrobionych z komorki :

post-4575-1182201328_thumb.jpgpost-4575-1182201344_thumb.jpg

02.07.2007

Przez dwa ostatnie dni zrobilem prawie 600km i mialem okazje sprawdzic jak dziala licznik zuzytego paliwa po korekcji wspólczynnika spalania.

Przejechalem ok 585 km i zatankowalem 39,0 L . Moj komputerek w tym czasie zliczyl 39,19 L.

Liczac ze dolalem ok 0,1 MIXOLU oraz ze poprzednie tankowanie bylo robione na praktycznie zimnym baku (zaraz po wyjezdzie z domu) a ostatnie po powrocie z trasy wiec nie jest zle

Dokladniejszy opis zrobie jak znajde troche czasu ale:

1) Zapis do EEPROM dziala wiec nie ma problemu z zapamietaniem licznikow .

2) Zrobiony jest prowizoryczny reset:

Kasuje sie wszystkie liczniki danej grupy przyciskiem x_R wcisnietym na czas ok 3 sekund- potwierdzone jest krotkim bipnieciem i tak:

Zbiorcze liczniki kasuje sie na ekranie 3 (z zliczona iloscia paliwa)

Liczniki Kierowca A i Kierowca B kasuje sie na ekranie wartosci chwilowych przy czym kasowany jest tylko aktywny kierowca ( oznaczony strzalka np A>B oznacza kierowce B )

Kasowanie wszystkich licznikow jednoczesnie mozna wykonac na oknie serwisowym (z aktualnymi wskazamiami WEG Fuel itp)

Zmiane aktywnego kierowcy robi sie krotkim wcisnieciem klawisza x_R na ekranie z wartosciami srednimi obu kierowcow. Zmiana kierowcy jest sygnalizowana znakiem > lub < w pierwszej lini

Zmiana aktywnego okna robiona jest krotkim wcisnieciem klawisza x_S.

Wszystko da sie wydedukowac z programu ktory jest wmiare okomentowany - najwazniejszym modulem jest moduł user.

W programie moga byc jakies bledy ale nie mam czasu ich teraz poprawiac- jesli ktos znajdzie takowe to niech je zglasza.

Widze ze jest jakies zainteresowanie ale do pomocy nie ma chetnych :angry: Jesli ten komp ma dzialac z innymi silnikami a w szczegolnosci z zagazowanymi to dobrze by bylo by sie gazownicy wlaczyli.

Poza tym zglosilo sie paru chetnych na gotowy produkt . Robienie go "recznie" jest troche pracochlonne i warto by pare rzeczy zlecic. Mam tu na mysli wykonanie plytek drukowanych i obudow. Zeby je jednak zamowic dobrze bybylo wiedziec ile osob byloby chetnych. Polutowanie takiej plytki i wsadzenie do gotowej obudowy jest juz wlasciwie formalnoscia tak ze kazdy kto mial lutownice w rece poradzi sobie- Zaprogramowanie kosci nie jest trudną sprawą ale jakby co to moge pomoc .

W programie jeszcze nie ma dorobionego ekranu do modyfikacji stalej spalania oraz stalej drogi - mi to jest nie potrzebne ale jesli komp mialby byc uzywany w innych samochodach to bylby niezbedny (chyba ze sie potrafi skompilowac program) .

Jak ktos ma namiary na firmy produkujace obudowy lub wytwarzajace obwody drukowane to potrzebuje namiary.

Archiwa(do usuniecia w przyszlosci):

Schemat_V1.pdf

Schemat z symulacja sygnalow:

Schemat_test_board_V2.pdf

Schemat_test_board.pdf

oraz program obsługujacy zliczanie:

Komp30v.zip

Panel "niestandardowy" okno "serwisowe"-z licznikami i nie tylko:

post-4575-1181068313_thumb.jpg

Program

Komp5VI.zip

Komp18_VI.zip

Komp_1_07.zip

Jesli by sie znalazl chetny do pomocy to:

1) moze by dopisal modul do obslugi DS1820

2) Pamieci 24c04 lub podobnej -nieaktualne

3) zaprojektowac co i w jakiej formie ma byc wyswietlane (tak by ekrany byly ergonomiczne ) - w tej chwili da sie jezdzic ale moze ktos to pouklada lepiej

4) trzeba by opracowac sposob pomiaru zuzycia gazu - ja takowego nie posiadam i nie bede sie tym zajmowal

5) opracowac/zoptymalizowac algorytmy wyznaczania wyzej wymienionych parametrow. - opracowane mam ale nie wiem czy optymalne.

6) ma ktos moze namiary na tanie , dobre panele LCD - interesuje mnie 4x20 w negatywie z pomaranczowym podswietleniem ( ale tak to mi chyba tylko w ERZE)

Jak widac wszystko co jest potrzebne udostepniam ale mam nadzieje, ze jesli ktos uzyje calosc lub czesc w swoim projekcie to rowniez udostepni i poda zrodlo na ktorym sie opieral (czyli VKP )

Linki:

Plytki drukowane Mozna zlecic np u tego allegrowicza

PonyPong programator - http://www.lancos.com/prog.html

8051 IDE http://www.acebus.com/win8051.htm

Przyda sie zapewne to http://www.8052.com/codelib.phtml

Jesli ktos nie ma programatora to moze sam sobie zbudowac : Build Your Own Microcontroller Projects

Opis sterowania LCD http://home.iae.nl/users/pouweha/lcd/lcd.shtml

Projektowanie znakow http://www.quinapalus.com/hd44780udg.html

Edited by otest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja mam jedno pytanko. W jakim programie piszesz?

Ja też już prawie zrobiłem uC do Viki ale na ATMEGA32 z podłączonym:

wyświetlaczem kolorowym od nokii 3510i

DS18B20

Pamieć 24C265 - zupełnie nie potrzebnie bo M32 ma wewnętrzną pamieć eeprom.

ADS1110 do pomiaru zasilania

Akcelerometr 2 osiowy do 2g

2 przyciski serujące

No i jeszcze kilka wejść mam wolnych na przyszłość.

Tak wiec jak piszesz program w BASCOM to moge się przyłączyć.

Pozdrawiam

Piotr

Link to comment
Share on other sites

Ja mam jedno pytanko. W jakim programie piszesz?

Ja też już prawie zrobiłem uC do Viki ale na ATMEGA32 z podłączonym:

wyświetlaczem kolorowym od nokii 3510i

DS18B20

Pamieć 24C265 - zupełnie nie potrzebnie bo M32 ma wewnętrzną pamieć eeprom.

ADS1110 do pomiaru zasilania

Akcelerometr 2 osiowy do 2g

2 przyciski serujące

No i jeszcze kilka wejść mam wolnych na przyszłość.

Tak wiec jak piszesz program w BASCOM to moge się przyłączyć.

Pozdrawiam

Piotr

Ja pisze w 8051 IDE http://www.acebus.com/win8051.htm

Nie mam za wiele czasu poznawac nowe oprogramowanie ale jesli zrodla beda dostepne to go moze przemigrujesz. Poza tym algorytmy powinny byc uniwersalne - tylko implementacja rozna.

Przyda sie zapewne to http://www.8052.com/codelib.phtml

Preferuje '51 bo ma sprzetowe dzielenie czego AVR brakuje. . Poza tym nie wiem czy istnieje assembler na AVR a jakos nie jestem przekonany do baskoma...

Link to comment
Share on other sites

Witam,

Podłączyłem się do wtyczki radia i odczyt prędkości już działa. Pomiędzy wejściem uK a wtyczką dałem tylko opornik 10kohm

Pytenko:

W którym miejscu najlepiej podłączyć się do kabla sterującego wtryskiwaczem? Prosze o konkret może jakieś zdjęcie.

PS. Nawet jak umieścimy (a czemu by nie) schemat i program na forum to mało kto będzie w stanie wykonać cały układ samemu w miare prosto i szybko.

Pozdrawiam

Piotr

Link to comment
Share on other sites

Witam,

Podłączyłem się do wtyczki radia i odczyt prędkości już działa. Pomiędzy wejściem uK a wtyczką dałem tylko opornik 10kohm

Pytenko:

W którym miejscu najlepiej podłączyć się do kabla sterującego wtryskiwaczem? Prosze o konkret może jakieś zdjęcie.

PS. Nawet jak umieścimy (a czemu by nie) schemat i program na forum to mało kto będzie w stanie wykonać cały układ samemu w miare prosto i szybko.

Pozdrawiam

Piotr

wszystkie sygnaly mozna "zassac" z zlacza sterownika silnika. czasami trudno sie tam dostac opisalem TUTAJ

jak mierzylem napiecia to na sygnalach jest 12V wiec trzeba zrobic uklad dopasowujacy na jednym tranzystorze i oporniku bo inaczej mozemy ubic scalak.

Generalnie interesuja nas dwa sygnaly oznaczone WEG idacy do modułu ABS przewodem koloru niebiesko-czerwomy (w dieslu niebiesko-czarny) oraz ID27 (spalania dla MID) Idacym do MIDA przewodem koloru czarno brazowym. Praktycznie we wszystkich silnilkach jest to ten sam zestaw przewodow - wchodza do sterownika w rozne miejsca ale kolory i miejsce docelowe sa te same. Z tej samej wiazki pociagnolem jeszcze plus po stacyjce "15" przewod czarny oraz mase (brazowy) czyli jedna tasma , z jednego miejsca ciagne wszystko co jest potrzebne (zasilanie i sygnały) Z tej wtyczki da sie jeszcze pociagnac sygnal idacy do obrotomierza (zielony)

W mojej wtyczce post-4575-1179250925_thumb.jpg mam w kolejnosci

Masa(brazowy), spalanie (czerwony), WEG(niebieski) ,"15" czarny.

Edited by otest
Link to comment
Share on other sites

Powiedz mi jeszcze jaki sygnał jest na kablu od ID27 (spalania paliwa)?

Oraz, czy sygnał przebytej drogi jest taki sam jak przy wtyczce od radia?

Ja mam kolejną funkcję dla mojego kompa:

Określanie stanu silnika lub zalanego paliwa na stacji (przy rozgrzanym silniku na biegu jałowym wciskamy gaz do dechy, a komp mierzy czas w jakim silnik wchodzi na obroty do np. 5tys obr/min oraz ilość jaka została wtryśnięta do silnika w tym czasie).

Im krótszy jest czas w jakim silnik wejdzie na obroty tym lepiej.

Link to comment
Share on other sites

Powiedz mi jeszcze jaki sygnał jest na kablu od ID27 (spalania paliwa)?

Oraz, czy sygnał przebytej drogi jest taki sam jak przy wtyczce od radia?

Z opisu Mida wynika ze ID27 jest sygnalem spalania (27 -> sygnał zużycia paliwa z ECU (A29 w przypadku diesla))

WEG jest taki sam jak na/w radiu.

Link to comment
Share on other sites

Witam,

Jeszcze jedno pytanko :)

Czy można podłączyć się w jakimś innym miejscu?

Pewne jest, że WEG jest przy wtyczce do radja.

Najlepszym miejscem do podłączenia się było by gdzieś za deską rozdzielczą bo przecież tam ma być umieszczony nasz komputerek.

PS. Układ już zlutowany, czas podłączyć się do samochodu. B)

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Witam

Kolego Otest z tego co pamiętam posiadasz VB diesel i do takiej wersji auta chyba tworzyłeś kompa. Ja też posiadam diesla i chciałbym zamontować u siebie urzadzonko zwane komputerem pokładowym. Jeżeli możesz to napisz na jakim etapie tworzenia lub testowania jest zaprojektowane przez Ciebie urządzenie.

Pozdrawiam

maxreif

Uklad sie tworzy , mam troche malo czsu , ostatni przerobilem plytke tak ze teraz wgrywam soft bez wyjmowania scalaka. (89S52) zakupilem programator do montazu :

NE49 i stracilem troche czasu by go uruchomic ale teraz download do atmela to sama przyjemnosc. Jesli ktos chce zrobic sobie samodzielnie jakis prosty to TUTAJ jest ich pelno do wyboru do koloru

Mam juz zamowione wyswietlacze :

Czarne Tło

Blekitne Tło - duze

Powoli zabieram sie za pisanie procedurek do konwersji BIN->BCD->ASCI oraz modul matematyki

Szkoda ze nie ma chetnych do pomocy i testowania...

Edited by otest
Link to comment
Share on other sites

Skoro o komputerach, to po raz kolejny powtórzę pytanie - czy ktoś wie, ile imp na odcinek drogi dają czujniki abs, i jaka jest wydajność wtryskiwaczy stosowanych w vectrach? To są jedne i te same wtryski czy w zależności od silnika są różne? Nie chcę korzystać z informacji podawanych przez sterownik silnika, chcę opomiarować od podstaw. W ostateczności ilość impulsów czujników można zmierzyć, czas wtrysku nie stanowi problemu, ale ile wtryski leją w jednostce czasu?

Edited by rysiontko
Link to comment
Share on other sites

Skoro o komputerach, to po raz kolejny powtórzę pytanie - czy ktoś wie, ile imp na odcinek drogi dają czujniki abs, i jaka jest wydajność wtryskiwaczy stosowanych w vectrach? To są jedne i te same wtryski czy w zależności od silnika są różne? Nie chcę korzystać z informacji podawanych przez sterownik silnika, chcę opomiarować od podstaw. W ostateczności ilość impulsów czujników można zmierzyć, czas wtrysku nie stanowi problemu, ale ile wtryski leją w jednostce czasu?

;Droga - impulsy na kilometr (z ABS)

;14972 imp. dla 195/65/15; 205/60/15; 205/55/16

;15795 imp. dla 185/70/14

Co do wtryskow to nie wiem. ale mi wyszlo ze sredni musza podawac 1,38ml na sekunde by osiagnac odpowiednie spalanie . Dokladniej wymierze jak juz bede mial uklad w samochodzie

-----------------------------------------------------------

Aktualizacje dotyczace projektu w pierwszym poscie.

Edited by otest
Link to comment
Share on other sites

Moje gumki to 195/55/15 - czyli?

ale mi wyszlo ze sredni musza podawac 1,38ml na sekunde by osiagnac odpowiednie spalanie

Czy liczyłeś to? Uwzględniając bsfc, a jeśli tak, to jakie - 0,5?

Link to comment
Share on other sites

Moje gumki to 195/55/15 - czyli?

Czy liczyłeś to? Uwzględniając bsfc, a jeśli tak, to jakie - 0,5?

;14972 imp. dla 195/65/15; 205/60/15; 205/55/16 obwod

;15795 imp. dla 185/70/14

mi z proporcji wyszlo dla 195/55/15 15570 <-- POPRAWKA .

Co to jest bsfc?

Ja to liczylem tak:

spalanie|dystans|litrow|sr V |czaspracy|sr. obr |calkow.ilosc obr siln.|poj wtr.na obr|wtrysk na 1s|

7 l/100 |600 km |42 |70km/h |8,57 h |2500/min |1285714,29 |0,000033 |0,001361 |

innymi slowy srednio jednorazowy wtrysk wynosil 0.033 ml na obrot co przy 2500 obrota daje srednio 1,36 ml na sekunde. Jesli to pomnoze 60*60*8,57 wyjdzie 42 litry

Teraz trzeba ta wartosc powiazac z licznikiem czasu trwania impulsu paliwa.

na jalowych obrotach wyszlo mi ok 14 obrotow na sekunde oraz sumaryczny czas 16228 *1,085us = 17,61 ms

Jest to wartosc do dobrania doswiadczalnie musze po prostu jechac przez chwile z predkoscia ok 70/godzine i zczytac czas trwania impulsu przez 1 sekunde. zaluzmy ze wyjdzie 142 msekundy . Wtedy stala wtrysku wyniesie 0.00957 ml/ms

dalej dla jalowych obrotow wyjdzie mi 17,61 *0.00957 = 0,16 ml /s co odpowiada ok 0,61 l / godzine co jest realna wartoscia :)

Edited by otest
Link to comment
Share on other sites

bsfc - brake specific fuel consumption - parametr używany m.in. przy wyznaczaniu naszej upragnionej wydajności wtryskiwaczy. Wydajność wtryskiwaczy można wyznaczyć używając tej wielkości, jak również mocy silnika, duty cycle i paru innych. Dla benzyniaka bsfc przyjmuje się średnio 0.5, dla ropniaka 0.6.

Link to comment
Share on other sites

bsfc - brake specific fuel consumption - parametr używany m.in. przy wyznaczaniu naszej upragnionej wydajności wtryskiwaczy. Wydajność wtryskiwaczy można wyznaczyć używając tej wielkości, jak również mocy silnika, duty cycle i paru innych. Dla benzyniaka bsfc przyjmuje się średnio 0.5, dla ropniaka 0.6.

A masz moze jakies zaleznosci/ funkcje to opisujace? Bo tak gleboko w to nie wchodzilem. Zalozylem ze sygnal FUEL z CPU jest liniowa funkcja zuzytego paliwa. Jedyne co MIDd musi zrobic to dla roznych silnikow zastosowac inna stala. Nie wierze zeby w MIDzie byla robiona jakas aproksymacja w zaleznosci.. no wlasnie od czego? Od predkosci, obrotow ?

Wydaje mi sie ze to o czym piszesz jest wazne jesli bralbym sygnal sterujacy bezposrednio otwarciem wtryskiwacza. W moim przypadku tym powinien zajmowac sie CPU bo dla diesla nawet nie ma sie gdzie wpiac. jedyny problem bedzie gdy pompa bedzie rozkalibrowana ale to juz powinienem dac rade u siebie skompensowac.

jesli beda duze bledy to moze bede musial zastosowac jakas aproksymacje odcinkami . Ale to dopiero przyszlosc.

Edited by otest
Link to comment
Share on other sites

http://www.rceng.com/technical.htm

http://www.teglerizer.com/fi/fi_injectorsizes.html

Masz może jakieś namiary na żródło różnych "tajnych" danych typu np. właśnie impulsy drogi, lub rozpiska wyprowadzeń multitimera (to by było extra, bo mnie czasami dobija jego obogość)?

Edited by rysiontko
Link to comment
Share on other sites

http://www.rceng.com/technical.htm

http://www.teglerizer.com/fi/fi_injectorsizes.html

Masz może jakieś namiary na żródło różnych "tajnych" danych typu np. właśnie impulsy drogi, lub rozpiska wyprowadzeń multitimera (to by było extra, bo mnie czasami dobija jego obogość)?

Z wzorow wyglada ze przeliczenia te beda przydatne jesli ktos chce wyliczyc zuzycie paliwa tylko na podstawie sygnalu z wtryskiwaczy. Nie wiem jak sie to ma do sygnalu detykowango dla MIDa.

Co do linkow to jak mam cos ciekawego to wrzucam tutaj

np w zakladce poradnik

Po podpieciu do auta wszystko dziala podobnie z ta roznica ze na jalowych obrotach mam spalanie ok 0,28 l/h a po wlaczeniu klimy wzrasta do 0.31 l/h

Mam pytanie do posiadaczy w kompa w dieslu x20DTH lub podobnego: Jakie wy macie te wartosci - bede mogl bardziej zblizona wartosc wpisac. Poteem ja bede modyfikowal doswiadczalnie.

Widze ze jest jakies zainteresowanie ale do pomocy nie ma chetnych :angry: Jesli ten komp ma dzialac z innymi silnikami a w szczegolnosci z zagazowanymi to dobrze by bylo by sie gazownicy wlaczyli.

Testy nasamochodzie zaczne dopiero jak bede mial zrobiona obsluge pamieci EEPROM bo wczesniej mija sie to z celem.

-----------------------------------------------------------

Aktualizacje dotyczace projektu w pierwszym poscie.

Edited by otest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Witam,

A tak oto wyglada moja propozycja zamontowania wlasnego komputerka.

Wyswietlacz i dwa przyciski sterujace ukryłem w popielniczce, fajnie to wyglada no i można schować wyświetlacz. Jednostke sterująca ukryłem w schowku z kąd łatwo było się podpiąć do sygnału z samochodu.

Minusem jest to, że można w coś przywalić jak się zapatrzymy na wyświetlacz, no i trzeba mieć dobry wzrok :)ale mi to nie przeszkadza.

Jest to tylko wersja testowa wiec nie zadawałem sobie trudu, żeby czarna osłona wyglądała jakoś ładniej, ale w przyszłości ;)

Pozdrawiam

post-7089-1181676126_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Witam,

A tak oto wyglada moja propozycja zamontowania wlasnego komputerka.

[ciach]

Pozdrawiam

Poradziles sobie z tymi impulsami WEG w momencie rozruchu silnika? Bo u mnie tez sie pojawiaja i nie wiem czy to sa zaklocenia na przewodach czy tez ABS sieje... Zdaje sie ze bedzie trzeba uklad znieczulic na to wejscie przez pierwsza sekunde po odpalenia silnika....

Zastanawiam czy nie da sie z robic takiej mini hamowni "inercyjnej".

Mam zrobiony pomiar przyspieszenia oraz wiem ile wazy VB wiec na podstawie tego da sie wyliczyc jaka moc trzeba wydatkowac na rozpedzenie fury. Potem na jalowym trzeba wyliczyc jakie sa opory toczenia i powietrza - musze pomyslec nad tym :)

Edited by otest
Link to comment
Share on other sites

Poradziles sobie z tymi impulsami WEG w momencie rozruchu silnika? Bo u mnie tez sie pojawiaja i nie wiem czy to sa zaklocenia na przewodach czy tez ABS sieje... Zdaje sie ze bedzie trzeba uklad znieczulic na to wejscie przez pierwsza sekunde po odpalenia silnika....

No przy uruchomieniu silnika pojawia się seria impulsów. Może to komp testuje ABS. Na zakłucenia mi to nie wygląda bo za każdym razem jest taka sama ilość impulów.

Można ten problem rozwiązać po przez odjęcie tej liczy impulsów od licznika przy każdym uruchomieniu silnika.

Zastanawiam czy nie da sie z robic takiej mini hamowni "inercyjnej".

Mam zrobiony pomiar przyspieszenia oraz wiem ile wazy VB wiec na podstawie tego da sie wyliczyc jaka moc trzeba wydatkowac na rozpedzenie fury. Potem na jalowym trzeba wyliczyc jakie sa opory toczenia i powietrza - musze pomyslec nad tym :)

Ja myslalem nad testowaniem silnika na biegu jalowym podczas postoju auta, mozna by w ten sposob okreslic:

-stan silnika

-jakosc zatankowanego paliwa

-wplyw temperatury powietrza i wilgotnosci na osiagi

Wystarczy mierzyc czas wejscia silnika na obroty i ilosc paliwa wtrysnietego w tym czasie aw yniki wyswietlac w procentach i tak

Dzisiaj mamy tylko 90% mocy bo zatankowalismy kiepskie palio ;)

Pozdrawiam

post-7089-1182531117_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Chętnie bym pomógł ale mój asembler juz nieco pordzewiał. Choć nie mówię, jak zwalczę swój samochód to fajnie będzie co nieco odświezyć :)

U mnie spalania wg komputera wyglądają tak:

rozgrzany silnik, jałowy bieg, bez odbiorników energii elektrycznej: 0,6l/h

To samo plus światła mijania - 0,7l/h, plus długie - zmienne 0,7-0,8/l

Światła mijania plus klima w trybie ECO (czyli nadmuchy tylko) 0,8l/h

światła mijania + klima ze sprężarką: 1,2l/h

Tempomat 100km/h na rozgrzanym silniku, płaski teren, bezwietrznie, światła mijania i zamknięte okna - 5,2l/100km stabilne na chwilowym spalaniu.

No i ogólnie wielkie kudosy za zrobienie samodzielnie tej zabawki.

Co do wyświetlaczy to jak będę przy okazji w Semiconductors na Hożej to popytam i pooglądam co mają, bo wybór mają bardzo konkretny. 4x20 masz na myśli znaki czy wymiar w cm, jeśli znaki to dla jakiego wymiaru zewnętrznego najlepiej?

Edited by k4syx
Link to comment
Share on other sites

Chętnie bym pomógł ale mój asembler juz nieco pordzewiał. Choć nie mówię, jak zwalczę swój samochód to fajnie będzie co nieco odświezyć :)

U mnie spalania wg komputera wyglądają tak:

rozgrzany silnik, jałowy bieg, bez odbiorników energii elektrycznej: 0,6l/h

To samo plus światła mijania - 0,7l/h, plus długie - zmienne 0,7-0,8/l

Światła mijania plus klima w trybie ECO (czyli nadmuchy tylko) 0,8l/h

światła mijania + klima ze sprężarką: 1,2l/h

Tempomat 100km/h na rozgrzanym silniku, płaski teren, bezwietrznie, światła mijania i zamknięte okna - 5,2l/100km stabilne na chwilowym spalaniu.

Co do wyświetlaczy to jak będę przy okazji w Semiconductors na Hożej to popytam i pooglądam co mają, bo wybór mają bardzo konkretny. 4x20 masz na myśli znaki czy wymiar w cm, jeśli znaki to dla jakiego wymiaru zewnętrznego najlepiej?

Spalanie masz dokladnie takie samo jak na moim kompie :)

4x20 oznacza 4 linie po 20 znakow. Rozmiar (wysokosc znaku nie ilosc ) to sprawa drugorzedna. Wazne jest zeby byl kompatybilny z hd44780 i mial podswietlenie bursztynowe a jak bylby jeszcze w negatywie to bylby szczytem marzen

Edited by otest
Link to comment
Share on other sites

Spalanie masz dokladnie takie samo jak na moim kompie :)

4x20 oznacza 4 linie po 20 znakow. Rozmiar (wysokosc znaku nie ilosc ) to sprawa drugorzedna. Wazne jest zeby byl kompatybilny z hd44780 i mial podswietlenie bursztynowe a jak bylby jeszcze w negatywie to bylby szczytem marzen

Trochę się nie zrozumieliśmy :)

Chodziło mi o to czy zależy Ci na jakimś konkretnym wymiarze zewnętrznym wyświetlacza (dla 4x20 znaków) w sensie że może lubisz małe literki albo może masz już obudowę dla całosci gotową - chodziło mi tylko o to czy masz jakiś preferowany fizyczny rozmiar wyświetlacza.

W wyświetlaczach LCD negatyw się robiło przeręcając polaryzator - o ile była możliwość żeby go rozdzielić od szybki :)

No nic, to jak będę to popytam, może jakieś fotki cyknę telefonem to sobie wybierzesz jak Cię coś zainteresuje.

Link to comment
Share on other sites

Trochę się nie zrozumieliśmy :)

Chodziło mi o to czy zależy Ci na jakimś konkretnym wymiarze zewnętrznym wyświetlacza (dla 4x20 znaków) w sensie że może lubisz małe literki albo może masz już obudowę dla całosci gotową - chodziło mi tylko o to czy masz jakiś preferowany fizyczny rozmiar wyświetlacza.

W wyświetlaczach LCD negatyw się robiło przeręcając polaryzator - o ile była możliwość żeby go rozdzielić od szybki :)

Jak znajdziesz bursztynowy w negatywie i to jeszcze 4x20 to juz bedzie szczyt marzen - rozmiar to jak napisalem sprawa drugorzedna

Edited by otest
Link to comment
Share on other sites

Guest vernon

Sorry za te dyletanckie pytanie. Na schemacie jest JP5 z sygnałem "30" (w połączeniu z przekaźnikiem). Co to za sygnał? O przekaźnik na razie nie pytam - pewnie wyjaśni się po identyfikacji wcześniejszego :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.



×
×
  • Create New...
UP