Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Czyszczenie Intercoolera


k4syx
 Share

Recommended Posts

Szukam szukam i nic nie widzę - więc piszę :)

Macie jakieś doświadczenia z czyszczeniem intercoolera?

Czy jest sens, jeśli tak to kiedy (jaki przebieg), jakie to są koszta?

Po nagrzaniu się silnika traci trochę mocy, zastanawiam się czy może to być spowodowane syfem w intercoolerze - tym że jak jest go odpowiednia ilość to na początku chłodzi przepływające powietrze ale potem jak się nagrzeje sam od niego to mogiła...

Bredzę czy mogę mieć rację?

Edited by k4syx
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest ArturL

Przecież to normalna chłodnicai jak jest zapchana to nie chłodzi skutecznie i efektywnie. Myślę, że czyścić można (olej w środku z turbiny, kurz, itp.) tylko czym? Nie wiem.

Czy zimą, podczas mrozów, też Ci mulił po nagrzaniu?

Miałem podobnie jak Ty i po niedawnej wymianie przelewów i porządnym odpowietrzeniu zniknęło i cały czs jest OK.

Link to comment
Share on other sites

Guest opteron

Guzik prawda, silnik zawsze będzie słabszy po nagrzaniu IC. W vektrze B jest nieszczęśliwie umieszczony i brak mu dobrego chłodzenia. Tutaj nie pomoże żadne czyszczenie ani tym bardziej wymiana wężyków (które ostatnio wydają się być lekarstwem na wszystko). Jeśli ktoś chce prawdziwej poprawy to proponuje wygospodarować sobie miejsce za grillem lub zamiast niego i jego centralne chłodzenie załatwi sprawę. Dodam tylko że w KAŻDYM aucie po nagrzaniu IC odnoowuje się spadek mocy powodowany rozrzedzeniem powietrza przez wzrost temp. Jednak o ile? To już sprawa jego umiejscowienia i co za tym idzie chłodzenia...

Link to comment
Share on other sites

Jeśli silnik traci moc po nagrzaniu to znaczy że jest nadmiernie wyeksplatowany i nadaje sie do kapitalnego remontu.

IC nie ma nic do tego.

Link to comment
Share on other sites

Jeśli silnik traci moc po nagrzaniu to znaczy że jest nadmiernie wyeksplatowany i nadaje sie do kapitalnego remontu.

IC nie ma nic do tego.

Popieram. Nagrzanie silnika i spadek mocy ma niewiele wspólnego z IC... Ciepły i " zdrowy " silnik winien mieć większą sprawność od silnika zimnego.

Owszem, IC jest dość nieszczęśliwie umieszczony w VB, trzeba zrzucić zderzak, dobrze, gdy samochód jest podparty a koło lewe przednie też jest zdjęte, generalnie zakole przeciw błotne z lewej strony też można zrzucić, bo przeszkadza... No i dolna osłona silnika też będzie utrudniać wyjęcie IC. Nie mówię o innych " drobiazgach ", których przy demontażu IC należy też się jakoś chwilowo pozbyć...

Czyszczenie IC jest jak najbardziej wskazane. Czym ? Czymś, co skutecznie rozpuszcza sadzę, węgiel, tłuszcz, olej i temu podobne produkty silnikowe... Benzyna ekstrakcyjna, zalać IC do pelna na jakiśczas, pobełtać, wylać " zawiesinę ", czynność powtarzać do momentu aż płyn będzie w miarę czysty... Przedmuchać sprężonym powietrzem. Nawet jak zostaną resztki takiej mieszanki benzyny z sadzą to i tak się spalą po uruchomieniu silnika...

Czysty i drożny IC to więcej czystego powietrza... Silnik tylko na tym skorzysta...

Poza tym - moim prywatnym zdaniem - czyszczenie kolektora ssącego winno się zacząć od zdjęcia i wyczyszczenia chłodnicy IC !!!

Bo prawda jest taka, że to co mamy w kolektorze ssącym - w znacznej mierze mamy też w IC niestety...

Tak więc do roboty, Szanowni Koledzy...

Ja u siebie wyczyszczę lada moment...

Edited by Piotreq
Link to comment
Share on other sites

Dzięki za odpowiedzi!

Rzeczywiście umieszczony jest masakrycznie - jak to oglądałem to nijak nie widzę skąd miałoby go powietrze strumieniem chłodzić. Z tego co piszecie mycie mu się przyda, tak więc pomyślę o tym - ale raczej nie samodzielnie bo warunków nie mam pod blokiem.

Remont silnika brzmi przerażająco :)

Wiem na pewno że mój był mocno jeżdżony, a licznik jest po przekręcie.

Co mnie cieszy to to że w zimie nie było utraty mocy, a i teraz w dni zimniejsze jest lepiej (nie traci), więc może remont aż nie będzie konieczny.

Spróbuję też coś wyknuć żeby skierować do IC trochę powietrza.

Generalnie za grilem jest masakra - chłodnica jest znakomicie zasłonięta wiatrakiem i jego mocowaniem, dodatkowo chyba na całej długości styka się z IC dodatkowo go podgrzewając - a sam IC jest totalnie zasłonięty.

Myślę o odchudzeniu mocowania wentylatora - bo idzie centralnie środkiem i jest litą płachtą plastiku - oraz o przymocowaniu blachy lub plastiku odchylającego strumień powietrza zza atrapy na IC.

Link to comment
Share on other sites

Guest opteron

gizbern i Piotreq z całym szacunkiem ale Wy chyba czasem nie wiecie o czym piszecie...

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

gizbern i Piotreq z całym szacunkiem ale Wy chyba czasem nie wiecie o czym piszecie...

Pozdrawiam

Silnik spalinowy winien mieć największą sprawność jak się zagrzeje, czyli po osiągnięciu temperatury roboczej. Fakt, że zimny silnik ma "lepsze chwilowe osiągi" zaraz po starcie nie oznacza, że można go piłować do bólu... Gęsty olej, większa szczelność zimnego silnika - w zasadzie tylko takie parametry wpływają na być może chwilowo lepsze efekty ( lepsze chwilowe przyspieszenie ) ale to tylko pozór, a pozory mylą i nie jest to zasługa zimnego IC. Zimny, nierozgrzany, niedogrzany silnik, dopóki olej silnikowy nie dotrze do wszystkich smarowanych miejsc zużywa się dużo szybciej od silnika nasmarowanego i zagrzanego. Olej silnikowy po osiągnięciu temperatury roboczej rozrzedza się, jest to normalne, ale dopiero wówczas zapewnia ochronę elementom i podzespołom silnika.

Gdyby nie fakt, że po starcie zimnego silnika, że nie jest on jeszcze nasmarowany - żywotność silników spalinowych zwiększyłaby się kilkukrotnie.

Nie mów, że nie wiem o czym piszę, bo być może pomyliłeś pojęcia. Zdrowy, sprawny i zagrzany motor ma swoją sprawność, wyliczoną praktycznie na hamowni. Różnice pomiędzy poszczególnymi silnikami tego samego typu są i będą, sięgają nawet kilku procent, bo nie ma przecież dwóch identycznych ( sklonowanych ) silników. Jeżeli od norm wyliczonych dla prawidłowo pracującego silnika spalinowego, po osiągnięciu wszystkich niezbędnych do tego parametrów występują odchyłki ponad normę, na przykład wyraźny spadek mocy, zwiększone spalanie i tak dalej to tutaj się zgodzę, że nawet zamrożony IC niewiele mu pomoże...

Intercooler w Vectrze jest umiejscowiony nieszczególnie, ale to nie nasza wina. Natomiast nie wierzę, że podczas jazdy IC nie jest chłodzony wystarczająco, tak przecież nie może być. Zwłaszcza, jeśli idzie o diesle.

Poza tym, czy TD czy Turbobenzyna - nie wolno piłować od samego początku, dopóki silnik się nie zagrzeje ( zatrze się sprężarka ). Ten silnik osiąga sprawność po zagrzaniu więc też po podgrzaniu powietrza w układzie IC. Nawet ciepłe ( w upalne lato ) powietrze chłodzi IC podczas jazdy chociaż wiadomo, że w temperaturze 40 - 50 stopni przy rozgrzanym asfalcie jest mniej skuteczne niż jesienią czy wiosną. Tutaj się z Tobą zgodzę. Tak samo po ostrzejszej albo w ogóle dłuższej jeździe - winno się odczekać nawet kilka minut po to, by olej troszkę ostygł i wychłodził sprężarkę i wyrównały się ciśnienia.

Gdyby tak było jak mówisz, to rajdy na 1/4 mili odbywałyby się bez grzania silników, bo nie chodzi tutaj tylko o rozgrzanie opon w celu zwiększenia ich przyczepności...

A swoją drogą - można IC wyczyścić metodą " na leniucha " - bez zdejmowania go. Potrzebny jest kanał...

Trzeba zdjąć albo poluzować dolną osłonę silnika, by mieć dostęp do dolnego węża IC. Trzeba go zdjąć. Górny wąż oczywiście też. Dolny otwór zatkać ale szczelnie. Przez górny wlewać benzynę estrakcyjną, do górnego poziomu. W takim położeniu zostawić na jakiś czas. Później przez dolny wylot zlewamy tę maź, czynność możemy powtórzyć. Na koniec należałoby wszystko przedmuchać sprężonym powietrzem, pozakładać węże, osłonę i ... w drogę...

Edited by Piotreq
Link to comment
Share on other sites

Guest opteron

Nie pomyliłem niczego.

Ciepły silnik i przegrzeny IC oraz ciepły silnik i schłodzony IC. Nie miałem na myśli katowania "zimnego" silnika...

Teraz się rozumiemy.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Nie pomyliłem niczego.

Ciepły silnik i przegrzeny IC oraz ciepły silnik i schłodzony IC. Nie miałem na myśli katowania "zimnego" silnika...

Teraz się rozumiemy.

Pozdrawiam

Po to jest to FORUM - informacjami, spostrzeżeniami czy umiejętnościami należy dzielić się z innymi. Ty pomożesz komuś, ktoś Tobie... wszystko szybko, miło, bezinteresownie...;)

Śmiem twierdzić, że takiej bazy informacji i doświadczeń nie posiadają niektóre ASO !!!

No i mamy tematy do dyskusji !!!

Pozdrawiam. B)

Edited by Piotreq
Link to comment
Share on other sites

Aaaa chłopaki to może ja zamąciłem..... :D

Chodzi mi nie o to że jak się rozgrzeje to traci moc, tylko o to że już rozgrzany po jakimś czasie traci moc.

Przykładowo jadę sobie, jest zimny, jest super, dochodzi do 90C, jest super, dalej sobie jadę, i po około 20? może 25? km od zagrzania traci moc lekko.

Dlatego podejrzewałem intercooler - resztę mam porobioną, wyczyszczony też kolektor i EGR (podobno - muszę to skontrolować), turbinka chodzi aż miło, podciśnienie też ok, przepływka nowy Bosch - więc zostaje mi chyba tylko IC.

Pomysł z kanałem jest szprytny, naprawdę super - będę musiał zagadać z jakimś mechaniorem niedaleko :)

A w międzyczasie zostaje mi lekko poprawić nawiew na chłodnicę i sam IC.

Tylko czym? Chyba jakiś arkusz blachy, plastik przy chłodnicy mógłby się nieco potopić chyba.

Co sądzicie o pomyśle?

Acha - dzięki Artur za sugestię, ale mam już powymieniane przelewy, nie ma problemu z odpowietrzaniem też....

Edited by k4syx
Link to comment
Share on other sites

Guest opteron

Myślę że łatwo i tanio można sobie zrobić wymuszony obieg przy IC, stosując szeroki wentylator z nagrzewnicy jakiegoś auta. Ja coś takiego zrobiłem w astrze TD. Można zrobić sobie włącznik ręczny lub zastosować włącznik termiczny który będzie badał temp IC. Bez przeróbek wlotu powietrza, bez zmiany położenia IC (a to dość kłopotliwe i pracochłonne) a zyskamy na dynamice nawet przy jeździe po miejscu. Pomysł tani i sprawdzony.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Guest Rafał78

Kiedyś dzwoniłem do zakładu chip tuning Wwa Ul Młodnicka i pierwsze co powiedzieli jak usłyszeli przebieg i rocznik i że kolektor nie był czyszczony to, to że należy koniecznie wyczyścić IC i dolot dla nich jest to standardowa procedura żeby chip maiał ręce i nogi bo jest tam syfu co niemiara (nie mylili się) cena chipu około 1400zł + 200 czyszczenie IC i dolotu z moimi gratami.

Narazie jestem 10000km od czyszczenie dolotu i coraz bardziej rozglądam się nad czyszczeniem IC

Link to comment
Share on other sites

Kiedyś dzwoniłem do zakładu chip tuning Wwa Ul Młodnicka i pierwsze co powiedzieli jak usłyszeli przebieg i rocznik i że kolektor nie był czyszczony to, to że należy koniecznie wyczyścić IC i dolot dla nich jest to standardowa procedura żeby chip maiał ręce i nogi bo jest tam syfu co niemiara (nie mylili się) cena chipu około 1400zł + 200 czyszczenie IC i dolotu z moimi gratami.

Narazie jestem 10000km od czyszczenie dolotu i coraz bardziej rozglądam się nad czyszczeniem IC

Dodam tylko ze ten syf w kolektorze do sadza przyklejona do przeposzczonego przez turbine (i odme) oleju.

syf ten sie tworzy tylko tam gdzie dochodza spaliny po otwarciu EGR.Jesli nawet w IC zbierze sie olej ze scianek to zostanie on po wystartpwaniu silnika bardzo szybko porwane .

W IC bedzie taski sam syf jak w tej metalowej rurze od turbiny.

Jesli ktos ma tam syf to i w IC tez bedzie .

Reasumujac: WG mnie czysczenie IC bedzie zbedna praca (jesli za turbina czysto) bo demontarz jest klopotliwy a w srodku tez bedzie czysto. Jesli czysscic to z zewnatrz.

Nie wiem co ci z chip tuningu czyscili.....

Edited by otest
Link to comment
Share on other sites

Guest Rafał78
Nie wiem co ci z chip tuningu czyscili.....

Jeśli pytasz mnie to nic mi nie czyścili bo koletkor wyczyścił mi Piotreq a chip robiłem w Poznaniu. Musze zdjąc rurę i zobaczyć co tam jest ale wydaje mi się skoro chłodniczka IC składa się ciękich kanalików to nie zaszkodzi przepłukanie jej benzynką w celu udrożnienia i pozbycia się ewentualnego szlamu z oleju

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmm w rurce za turbiną - tej co górą idzie za silnikiem patrząc od przodu, bezpośrednio połączoną z wylotem powietrza z turbiny było mniej więcej czysto - lekko ścianki przyciemnione, troszkę tylko.. Ale turbina mi poprzednia puszczała olej więc możliwe że po prostu zlatywał potem niżej pchany powietrzem. Spróbuję w wolnej chwili zajrzeć do IC od góry, może grzebnąć czymś dłuższym w środek i zobaczyć co tm siedzi.

Sprawa nie jest bardzo uciążliwa, ale irytuje jak swędzenie po ukąszeniu komara :)

Pomysł z drugim śmigłem jest ok ale to juz sporo więcej pracy jest, na razie pokombinuję z samym IC czy to na pewno przez niego. Jeśli tak to będę rzeźbił jak go schłodzić :)

Link to comment
Share on other sites

Guest opteron

Nie chodziło mi o klasyczne śmigło jak na chłodnicy, ale o cylindryczny wentylator nagrzewnicy, który pokryje większą część IC. Resztę trzeba zabudować jakimiś kawałkami z tworzywa.

Edited by opteron
Link to comment
Share on other sites

Nie chodziło mi o klasyczne śmigło jak na chłodnicy, ale o cylindryczny wentylator nagrzewnicy, który pokryje większą część IC. Resztę trzeba zabudować jakimiś kawałkami z tworzywa.

A to się tam zmieści?

Z tego co zaglądałem to miejsca tam minimalnie jest. Póki co obczaiłem jeszcze że w dolnej kratce zderzaka skrajne segmenty nie są żebrowane ale lite - też dziwnie bo jak dla mnie nie robią nic poza zmniejszeniem przepływu powietrza na IC i kawłek chłodnicy :/

Link to comment
Share on other sites

Zdejmij wąż z IC ( ten, który idzie do dolotu ) i " pomacaj " palcem w środku IC. Będziesz wiedział, czy jest syf czy nie. Jeśli będzie na ściankach to w wąskich kanalikach chłodnicy tym bardziej... Wtedy na kanał i dalej już wiesz... ;)

Link to comment
Share on other sites

Ano pechowe - zaraz idę palucha wtykać w intercooler.

Swoją drogą co mieliście na myśli pisząc że jak po nagrzaniu silnik słabnie to do remontu?

Jakieś konkretne usterki na które wskazywałoby słabnięcie?

Link to comment
Share on other sites

Pechowe macie to miejsce umieszczenia IC, ja mam nad chłodnicą i dostęp jest łatwy.

Cóż... Omesia to nie Vikcia...

W Vectrze jest faktycznie trudny dostęp. Aczkolwiek jak się zdejmie przedni zderzak i belkę - ( prawie ) wszystko jest na wierzchu... I tutaj można już kombinować z dodatkowym nawiewem, czytaj : dodatkową kierownicą powietrza (!!! ) doładowania ( ależ to brzmi !!! ) czyli z tym co opisywał opteron, bo to ma sens. Tyle, że mnóstwo z tym zachodu... Zresztą gdyby takim dodatkowym wiatrakiem mógłby sterować po prostu wiatrak chłodnicy cieczy. Dawałby tylko impuls, zasilanie bezpośrednio z akumulatora poprzez cewkowy przekaźnik i pod względem elektrycznym by grało. Tylko jak skonstruować obudowę i jak tam wcisnąć ten silnik skoro jest tak mało miejsca ?

Natomiast co do czyszczenia IC - polecam absolutnie metodę " na leniucha " - to co pisałem kilka postów wstecz... I upieram się, że można i warto to zrobić. Osobiście to zrobię, czekam tylko na chwilę czasu, bo ciąglę jeżdżę, i gdybym miał jeszcze raz czyścić kolektor dolotowy ( ssący ) to przy okazji przeczyściłbym IC !!!

Proponuję dodać suplement do porady Ochmana dotyczącej czyszczenia kolektora ssącego p.t. " Wyczyść też IC metodą na leniucha "...

Ano pechowe - zaraz idę palucha wtykać w intercooler.

Swoją drogą co mieliście na myśli pisząc że jak po nagrzaniu silnik słabnie to do remontu?

Jakieś konkretne usterki na które wskazywałoby słabnięcie?

No i jak ? Zasyfiony ???

W ciemno twierdzę, że tak...

A brudny palec ciężko się domywa...

Link to comment
Share on other sites

Guest Rafał78

Piotreq daj znac jak będziesz czyścił IC to wpadniemy ze swoim "paliwkiem" większą ekipą do twojego warsztatu i poczyścimy.I jak zrobiłeś tuning przepływki. Jeśli tak jaki efekt. Na Tomka jeszcze poczekamy pewnie nie może palca domyć

Edited by Rafał78
Link to comment
Share on other sites

Zdjąłem wąż z góry, czyli zza IC - przed silnikiem.

Tam jest takie kolanko plastikowe więc za daleko sobie nie pogrzebałem, ale palec wyszedł umaziony na czarno+duża dawka oleju. W wężu gumowym też trochę oleju czarnego stało.... Poprzednia turbina lała olejem i prawdopodobnie spora część z tego zalega mi teraz w intercoolerze.

A to jeszcze na _GÓRZE_ IC, więc ile musi dołem stać?

Zastanawiam się tylko skąd ewentualnie mógłby się tam znaleźć syf innego niż olej typu - przecież generalnie za turbiną to już raczej jest szczelnie, nie?

W każdym razie będę musiał pomyśleć o czyszczeniu.

Piotreq, jeśli masz też zamiar swój czyścić to możemy kiedyś połączyć te "przyjemności" - Rafał78 mówił że fajnie wyczyściłeś mu kolektor, więc jak byłbyś chętny to byśmy się razem zgadali i też jakaś kaska by z tego była :)

Co Ty na to?

--------------\

o widzę ze Rafał tez jesteś na nasłuchu :D

Edited by k4syx
Link to comment
Share on other sites

Piotreq daj znac jak będziesz czyścił IC to wpadniemy ze swoim "paliwkiem" większą ekipą do twojego warsztatu i poczyścimy.

No to zajeżdżajcie do mnie - Rafał wie co, jak i gdzie... Przeczyścimy, pogadamy...

Umówcie się obaj i dajcie mi znać. Proponuję przyszły tydzień, bo ten mam już do soboty zawalony...

I jak zrobiłeś tuning przepływki. Jeśli tak jaki efekt.

Jeszcze nie ale usilnie myślę nad tym i fizycznie do tego dojrzewam...

Na Tomka jeszcze poczekamy pewnie nie może palca domyć

Z tego to się uchachałem... :lol:

Edited by Piotreq
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.



×
×
  • Create New...
UP