Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Klapy Zawirowań, Zasada Działania, Efekty...


Guest opteron
 Share

Recommended Posts

Guest opteron

Witam, pytanie mam odnośnie efekty działania tych klap w kol. ssącym. Jako że padł mi siłowniczek od nich i właśnie go reanimuję w domu jeżdżę póki co bez. Nie czuję różnicy przestawiając klapy z jednego skrajnego położenia w drugie. Jakie jest Wasze zdanie na ich wpływ na pracę silnika, moc, spalanie?

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Witam, pytanie mam odnośnie efekty działania tych klap w kol. ssącym. Jako że padł mi siłowniczek od nich i właśnie go reanimuję w domu jeżdżę póki co bez. Nie czuję różnicy przestawiając klapy z jednego skrajnego położenia w drugie. Jakie jest Wasze zdanie na ich wpływ na pracę silnika, moc, spalanie?

pozdrawiam

Ustaw je tak by byly otwarte. jak sa zamkniete to silnik ssie tylko przez polowe zaworow ssacych. Zamykanie ich na chwile ma na celu zawilowanie powietrza w cylindrach tak ze paliwo wstrysniete lepiej sie wymiesza z powietrzem i co za tym idzie lepiej/szybciej spali. Z tego co zauwazylem przestawiaja sie one na moment podczas mocniejszego dodawania gazu ( ale nie zawsze - np u mnie na luzie nawet jak wcisne gaz do dechy to nie drgna a w y20DTH nawet na luzie przy przegazowce przestawiaja sie).

Link to comment
Share on other sites

Guest opteron

Ciekaw jestem czy ktoś je usunął w ogóle. Zapewne wpłynęło by to pozytywnie na spalanie ale odbiło by się (być może) brakiem zawirowań a w związku z tym wolniejszą reakcją na gwałtowne dodanie gazu. Mniejsze opory wlotu powietrza pewnie przyczyniły by się do poprawy osiągów max silnika. Jak to zwykle w życiu, każdy kij ma dwa końce. Ciekawi mnie czy ktoś to próbował obejść?

Link to comment
Share on other sites

Guest opteron

Widzę że niechętnie chcesz poprzeć argumentami swoją wypowiedź.

Powszechnie znaną metodą na poprawę sprawności silników benz oraz dieseli jest zmniejszenie do minimum zawirowań w kol. ssący, zmiejszenie oporów przepływającego powietrza. W tym celu poleruje się kolektory na wysoki połysk, węże prowadzi się optymalnie aby po drodze było jak najmniej "zakrętów". Każdy element utrudniający przepływ powietrza zmniejsza sprawność silnika, zwiększa spalanie ale też niema absolutnie żadnego znaczenia na zużywanie się silnika. Stąd prosiłem abyś rozwinął trochę swoją myśl. Tutaj klapy wg mnie mają na celu chwilowe "utrudnienie" przepływu w nagłym naciśnięciu na gaz, aby czujnik ciśnienia doładowania szybciej zarejestrował przyrost w kol ssącym i tym samym szybciej zwiększył dawkę paliwa sądząc że turbina osiągnęła odpowiednie ciśń. doładowania. W momencie gdy silnik dostanie pełną dawkę paliwa ilość spalin rozpędza ją jeszcze bardziej i klapy mogą się otworzyć i nie stawiać więcej zdecydowanie niechcianego oporu. Jednak jeśli są one otwarte również są one źródłem niepotrzebnych strat!

Link to comment
Share on other sites

Powszechnie znaną metodą na poprawę sprawności silników benz oraz dieseli jest zmniejszenie do minimum zawirowań w kol. ssący, zmiejszenie oporów przepływającego powietrza. W tym celu poleruje się kolektory na wysoki połysk, węże prowadzi się optymalnie aby po drodze było jak najmniej "zakrętów". Każdy element utrudniający przepływ powietrza zmniejsza sprawność silnika, zwiększa spalanie ale też niema absolutnie żadnego znaczenia na zużywanie się silnika. Stąd prosiłem abyś rozwinął trochę swoją myśl. Tutaj klapy wg mnie mają na celu chwilowe "utrudnienie" przepływu w nagłym naciśnięciu na gaz, aby czujnik ciśnienia doładowania szybciej zarejestrował przyrost w kol ssącym i tym samym szybciej zwiększył dawkę paliwa sądząc że turbina osiągnęła odpowiednie ciśń. doładowania. W momencie gdy silnik dostanie pełną dawkę paliwa ilość spalin rozpędza ją jeszcze bardziej i klapy mogą się otworzyć i nie stawiać więcej zdecydowanie niechcianego oporu. Jednak jeśli są one otwarte również są one źródłem niepotrzebnych strat!

Roznica miedzy benzyna i dieslem polega na tym ze w benzynowym tloki wytwazaja podcisnienie (i to dosc spore - bo wystarczy na sterowanie silownikami np klimatyzacji) a ilosc powietrza zasysana jest niewspolmiernie mniejsza niz w dislach (po drodze jest jeszcze klasyczna przepustnica) W Dieslach powietrze praktycznie nie ma przeszkod po drodze a nawet jest dodatkowo wpychane w cylindry turbina.

Klapki zawirowan maja na celu zawirowac powietrze w CYLINDRACH. Przez chwilowe odciecie jednego zaworu ssacego na cylinder nastepuje przyrost predkosci powietrza przez drugi zawor. powoduje to zawirowanie powietrza w cylindrze a co ze tym idzie umozliwia podobno lepsze zmieszanie wiekszej dawki paliwa z z powietrzem. Mysle ze otwarte klapki nie stanowia duzego oporu dla powietrza. Wiekszym problemem jest osadzajaca sie maz z oleju i sadzy.....

Link to comment
Share on other sites

Guest ArturL

Klapki powodują, że strumień powietrza z turbulentnego zamienia się w uporządkowany i wirujący, a przez to zwiększa sie jego prędkość i - w skrócie- objętość. Jak napisał otest umożliwia to lepsze mieszanie się z ON i efektywniejsze spalanie.

Gdy przepływ jest nieregularny, spalanie ON jest mniej efektywne (mniejsza moc z danej jego objętości), co daje mocniejsze wciskanie pedału gazu dla osiągnięcia tej samej prędkości samochodu, co powoduje szybsze zużywanie elementów silnika (wyższe obroty - większe spalanie) i może katalizatora (gorsza jakość spalin). W silniku w omedze 2.5dti spadek wynosi ok 5KM (ze 150 na 145), czyli ok. 3%

Edited by ArturL
Link to comment
Share on other sites

Guest opteron

No Panowie... tak już lepiej! :-) Nie znałem topologii działania tego oplowskiego patentu.

Dzięki za wyjaśnienie

BTW

Roznica miedzy benzyna i dieslem polega na tym ze w benzynowym tloki wytwazaja podcisnienie (i to dosc spore - bo wystarczy na sterowanie silownikami np klimatyzacji) a ilosc powietrza zasysana jest niewspolmiernie mniejsza niz w dislach (po drodze jest jeszcze klasyczna przepustnica) W Dieslach powietrze praktycznie nie ma przeszkod po drodze a nawet jest dodatkowo wpychane w cylindry turbina.

Tak ale przy wciśniętym gazie do oporu, przepływ jest ograniczony już tylko oporami związanymi z budową i krztałtem ukł. ssącego. Nie ważne benz czy diesel, turbo czy nie, opory są większe im większy jest przepływ powietrza. Dlatego też wszyscy czują poprawę po wyczyszczeniu kol. ssącego :-)

pozdrawiam

Grzegorz

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

czytając powyższe informacje, wydaje mi się, że duże znaczenie ma tutaj czystość kolektora ssącego poprzez łatwiejszy obieg i dostep powietrza do cylindrów. Brudny kolektor utrudnia prawidłowy przepływ powietrza, czy tak?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest rafaello79

Panowie a co wy na to -zaworki sprawne sprawdziłem(podłanczając w miejsce zaworu od turbiny na wejściu 9b na wyjściu 8b ) ciśnienie 9b na pompie ,układ szczelny- a klaki się nie otwierają po dodaniu gazu napięcie na wtyczce 7,70v nie zmienne od poruszania pedałem gazu- myślałem że potrzebuje obciązenia aby się załączyć i do wlotu out wpiołem vacuometr podczas jazdy wogule nie reaguje wskazówka!! ?? co wy na to ? co daje impuls na kabel od klap? naturalnie że komputer ale co wywołuje ten impuls,i czy klapy powinny się podnosić przy zwykłym dodawaniu gazu czy potrzebują normalnej jazdy mój silnik to y20dth 2000r z góry dziękuje i pozdrawiam

Edited by rafaello79
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Guest marcinstolinski

Też mam taki problem że ani drgną, a jak podłącze na krótko to Cięgiełko chodzi -chodzą lekko....

Link to comment
Share on other sites

Aż mnie naszło żeby zejść i sprawdzić u siebie czy to działa. W związku z tym pytanie:

- czy to cięgno działa tak jak w przypadku turbo? Tzn. czy jest zasysane po uruchomieniu silnika?

Chciałem zobaczyć czy pracują prawidłowo i czy czasem kolektor się nie kwalifikuje do czyszczenia.

Ustaw je tak by byly otwarte. jak sa zamkniete to silnik ssie tylko przez polowe zaworow ssacych.

To znaczy jak trzeba ustawić to cięgno?

----------

Sprawdziłem to cięgno i chodzi dosyć lekko i szybko wraca na swoje pierwotne położenie. Zastanawia mnie tylko fakt, że jest całe unorane czarnym olejem, który potem kapie na ten wąż poniżej. Czyżby syf w kolektorze?

Edited by janek1984
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Witam Wszystkich

Jestem posiadaczem vectry od miesiaca moja viki to 2.0 dti z 1999 roku mam taki kłopot myśle ze moze to byc cos z tymi klapkami zawirowan

tylko ze niewiem gdzie one sie znajduja :( problem wyglada tak :

gdy rozpedzam auto na 3,4,5 biegu na wysokich obrotach powiedzmy od 3 tys. auto jakby chcialo przyspieszac ale cos go przyhamowywuje jest to taki jakby 1 sekundowy spadek mocy po czym znow 2-3 sek. przyspiesza i spadek :/ i tak w kółko

dodam ze zawor egr byl czyszczony czy wiecie czy te klapki moga byc problemem ?? gdzie one sie znajduja ?

Edited by topo
Link to comment
Share on other sites

Witam Wszystkich

Jestem posiadaczem vectry od miesiaca moja viki to 2.0 dti z 1999 roku mam taki kłopot myśle ze moze to byc cos z tymi klapkami zawirowan

tylko ze niewiem gdzie one sie znajduja :( problem wyglada tak :

gdy rozpedzam auto na 3,4,5 biegu na wysokich obrotach powiedzmy od 3 tys. auto jakby chcialo przyspieszac ale cos go przyhamowywuje jest to taki jakby 1 sekundowy spadek mocy po czym znow 2-3 sek. przyspiesza i spadek :/ i tak w kółko

dodam ze zawor egr byl czyszczony czy wiecie czy te klapki moga byc problemem ?? gdzie one sie znajduja ?

Ty to do ilu krecisz tego diesla??

Link to comment
Share on other sites

No wiesz podczas wyprzedzania czy jezdzenia po obwodnicach z wiekszymi prędkościami to obroty sa powyzej 3 tyś a pozatym w pracy mialem combo 1,7 dti i on krecil sie do 4,5 i tyś bez takich objawów w każdym bądz razie ktoś może mi wytłumaczyć gdzie znajdują sie te klapki zawirowań ?

Link to comment
Share on other sites

czytając powyższe inf. wnioskuję, że klapki zawirowań mają wpływ na mozliwość "nagłego" przyśpieszenia samochodu. W moim przypadku nagłe nacisnięcie pedału gazu nie powoduje zwiekszenia prędkości samochodu, następuje stopniowe zwiekszanie prędkości. czyżby negatywny wpływ na przyśpieszenie miały nieprawodłowo działające klapki zawirowań?

Link to comment
Share on other sites

No wiesz podczas wyprzedzania czy jezdzenia po obwodnicach z wiekszymi prędkościami to obroty sa powyzej 3 tyś a pozatym w pracy mialem combo 1,7 dti i on krecil sie do 4,5 i tyś bez takich objawów w każdym bądz razie ktoś może mi wytłumaczyć gdzie znajdują sie te klapki zawirowań ?

w kolektorze ssacym http://img507.imageshack.us/img507/5163/re...fpic0150of3.jpg mysle ze nie trzeba tlumaczyc gdzie to jest. tutaj masz temat http://forum.vectraklub.pl/index.php?showt...zenie+kolektora

Edited by Sebek_DTR
Link to comment
Share on other sites

Klapki powodują, że strumień powietrza z turbulentnego zamienia się w uporządkowany i wirujący

Jeżeli ruch uporządkowany (laminarny) to nie wirowy. Chyba klapki powodują odwrotny skutek, zmieniają ruch laminarny w turbulentny(wirowy) i to właśnie powoduje lepsze wymieszanie się powietrza z paliwem. Podobnie jest z wymianą ciepła, w ruchu turbulentnym jest ono intensywniejsze. Każda przeszkoda w kanale, w którym przepływa płyn ( czy to ciecz czy gaz) powoduje zmianę charakterystyki przepływu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Grzeg28

Witam

Co do tego kolektora ssącego i czyszczenia to macie jakiś zakład w Warszawie i okolicach który , by to zrobił. Czy każdy mechanik podejmie się czyszczenia kolektora i wymiany przewodów podciśnienia. Ja po prostu nie mam czasu ani pojęcia jak to zrobić.

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

witam

czy pracę tych klap zawirowań można sprawdzić za pomocą OP-Coma analizując parametry pracy silnika LIVE

w moim przypadku niepokoi mnie pozycja 25 z załącznika:

"stosunek pulsów zaworu elektromagnetycznego regulacji poziomu zawirowania"

który bez względu na stan cieplny i obrotów silnika jest ciągle 0.0 %.. :(

sprawdzi ktoś u siebie jak zmienia się ten parametr i czy to świadczy o walniętym elektrozaworze od tych klapek (checka nie wyświetla i nie ma błędów)

w załączniku elektrozawór i jak by ktoś mógł napisać jak go na szybko sprawdzić ( gdzie dmuchać, gdzie ciągnąć, co zatkać :P ) pomyłka może kosztować 300zł więc wole spytać. Wiem że pod względem elektrycznym powinno być zasilanie 12 V rezystancja ok. 5,7 Ohma

PS. czy ktoś by wziął na czerwcowy zlot vacuometr to może w wolnym czasie by się coś zmierzyło w instalacji podciśnienia =)

post-32033-1274131768,8113_thumb.jpg

post-32033-1274131780,1304_thumb.jpg

Edited by adam_hybrid86
Link to comment
Share on other sites

Guest rafaello79

Cyt: brzoza

Najczęstszym powodem 99% jest pęknięta membrana w nim.. A nie uszkodzenie cewki

Ale można to zdiagnozować samemu.Nic się tam nie uszkodzi itp. zabrać do mieszkania i popracować nad nim , przy okazji przeciągnąć przez niego strzykawka olej napędowy i może być OK.

-Odpinamy zawór i ustami zasysamy powietrze gdzie pisze VAC nie powinno być przejścia.

Jeżeli możemy zassać powietrze na VAC- zawór uszkodzony.

Można zassać powietrze na VAC- jak jest napięcie podane.

Na OUTcie powinniśmy zasysać powietrze z zewnątrz czyli z grzybka lub z trzeciego wyjścia na którym jest osłonka gumowa(zależy w jakim aucie)- bez napięcia

-Po podłączeniu baterii 9V do zaworu [bo taka można nabyć w każdej chwili] powinno być przejście pomiędzy VAC a OUT. Nie może zawór zasysać powietrza z zewnątrz. Zatykamy wiec OUT palcem , zaciągamy powietrze VAC i słyszymy czy zawór przepuszcza.

Wtyczkę elektryczną do zaworu która pomaga mi w podaniu napięcia na zawór można nabyć na szrocie z rozbitego sam.itp. jest bardzo pomocna..

Reasumując jest to przełącznik

Przykładasz sobie napięcie 12V do złącza elektrozaworu. Musisz usłyszeć kliknięcie. Bez przyłożonego napięcia elektrozawór nie będzie przepuszczał powietrza (dmuchaj w kruciec z napisem "VAC") po przyłożeniu napięcia elektrozawór się otworzy i będzie przepuszczał.

Rozbieranie elektrozaworu jest gdzieś w temacie Bo to jest przyczyna tych niedomagań niebieska membrana.. Z tym ze jest ich dwie !! można do czasu zakupu regenerować tą membranę specjalnym silikonem tworzącym powlokę elastyczną http://img100.imageshack.us/img100/9872/obraz1.gif Wszystko na temat elektrozaworu

Link to comment
Share on other sites

Cyt: brzoza

Najczęstszym powodem 99% jest pęknięta membrana w nim.. A nie uszkodzenie cewki

Ale można to zdiagnozować samemu.Nic się tam nie uszkodzi itp. zabrać do mieszkania i popracować nad nim , przy okazji przeciągnąć przez niego strzykawka olej napędowy i może być OK.

-Odpinamy zawór i ustami zasysamy powietrze gdzie pisze VAC nie powinno być przejścia.

Jeżeli możemy zassać powietrze na VAC- zawór uszkodzony.

Można zassać powietrze na VAC- jak jest napięcie podane.

Na OUTcie powinniśmy zasysać powietrze z zewnątrz czyli z grzybka lub z trzeciego wyjścia na którym jest osłonka gumowa(zależy w jakim aucie)- bez napięcia

-Po podłączeniu baterii 9V do zaworu [bo taka można nabyć w każdej chwili] powinno być przejście pomiędzy VAC a OUT. Nie może zawór zasysać powietrza z zewnątrz. Zatykamy wiec OUT palcem , zaciągamy powietrze VAC i słyszymy czy zawór przepuszcza.

Wtyczkę elektryczną do zaworu która pomaga mi w podaniu napięcia na zawór można nabyć na szrocie z rozbitego sam.itp. jest bardzo pomocna..

Reasumując jest to przełącznik

Przykładasz sobie napięcie 12V do złącza elektrozaworu. Musisz usłyszeć kliknięcie. Bez przyłożonego napięcia elektrozawór nie będzie przepuszczał powietrza (dmuchaj w kruciec z napisem "VAC") po przyłożeniu napięcia elektrozawór się otworzy i będzie przepuszczał.

Rozbieranie elektrozaworu jest gdzieś w temacie Bo to jest przyczyna tych niedomagań niebieska membrana.. Z tym ze jest ich dwie !! można do czasu zakupu regenerować tą membranę specjalnym silikonem tworzącym powlokę elastyczną http://img100.images...9872/obraz1.gif Wszystko na temat elektrozaworu

Trochę zawikłane ale zrozumiałem to tak:

BEZ NAPIĘCIA na elektrozaworze

* nie da się zassać powietrza przez VAC - jeśli da się ciągle zasysać to zawór uszkodzony

* OUT jest połączony z AIR i jest tam normalny przepływ powietrza

Z NAPIĘCIEM >9V na elektrozaworze:

* mamy swobodny przepływ powietrza między OUT I VAC

* dolny króciec AIR jest odcięty od VAC i OUT

dobrze zrozumiałem?

jeśłi tak to jak sprawdzić siłownik klap (właściwie membranę)? do niego dochodzi jeden wężyk podciśnienia

jak zmieniają się u was te 3 stosunki pulsów: ciśnienia ładowania, EGR i klapek zawirowań.

czy elektrozawory, EGR i siłownik klap można przemyć WD-40 ? czy nie zrobi nic membranie

Edited by adam_hybrid86
Link to comment
Share on other sites

Guest rafaello79

Trochę zawikłane ale zrozumiałem to tak:

BEZ NAPIĘCIA na elektrozaworze

* nie da się zassać powietrza przez VAC - jeśli da się ciągle zasysać to zawór uszkodzony

* OUT jest połączony z AIR i jest tam normalny przepływ powietrza

Z NAPIĘCIEM >9V na elektrozaworze:

* mamy swobodny przepływ powietrza między OUT I VAC

* dolny króciec AIR jest odcięty od VAC i OUT

dobrze zrozumiałem?

jeśłi tak to jak sprawdzić siłownik klap (właściwie membranę)? do niego dochodzi jeden wężyk podciśnienia

jak zmieniają się u was te 3 stosunki pulsów: ciśnienia ładowania, EGR i klapek zawirowań.

czy elektrozawory, EGR i siłownik klap można przemyć WD-40 ? czy nie zrobi nic membranie

BEZ NAPIĘCIA na elektrozaworze

* da się zassać powietrze przez VAC przy zatkanym OUT- powinno być słychać trykanie membrany zaciągającej powietrze przez filtr (nie może powietrze przelatywać swobodnie bez odgłosów trykania lub w ogóle nie dać się zassać)

Z NAPIĘCIEM >12V na elektrozaworze:(zwykły zasilacz domowy ja miałem od drukarki :))

* mamy swobodny przepływ powietrza między OUT I VAC

* dolny króciec AIR jest odcięty od VAC i OUT

* wciągając powietrze przez VAC przy zatkanym OUT słyszymy trykanie , podajemy napięcie i automatycznie powinno nastąpić zamknięcie dolnego króćca a z tym samym i zatrzymanie możliwości dalszego zasysania powietrza

* jak sprawdzić siłownik klap (właściwie membranę)? -należy sprawdzić czy w ogóle można swobodnie poruszać dźwignią od klap(czy klapy nie są zapieczone od nagaru),i sprawdzić siłownik pneumatyczny przy klapach czy ma całą membranę tj. zdjąć wężyk z siłownika, wcisnąć jego dolną dźwignię i zatkać palcem otwór na który zakładamy wężyk, trzymając zatkany puszczamy dźwignię, jeśli zostaje na miejscu i nie spada SIŁOWNIK OK JAŚLI ZARAZ LUB POWOLI OPADA W DÓŁ siłownik ma uszkodzoną membranę

* nie polecam WD40 zniszczy membranę do końca polecam: wężyk ze strzykawką i ropą i płukanie to bezpieczny sposób

* no i sprawdź czy masz dobrze podłączone przewody od napięcia i podciśnienia klapami steruje szara wtyczka czyli elektrozawór z podłączoną szarą wtyczką powinien być połączony z siłownikiem pneumatycznym klap zawirowań

myślę ze bardziej zrozumiałe :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...
UP