Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Witboj

Wentylator nawiewu - jak naprawić.

308 posts in this topic

Działa wam wentylator nawiewu? Kiedyś przestanie, na 100%... Powód jest oczywisty, zupełnie jak w alternatorze są tam tzw. szczotki, które się ścierają. Żywotności szczotek to 150-250 tys km. Długość życia zależy od prędkości pracy wentylatora (im szybszy bieg tym mniej kilometrów przeżyją) i od tego, czy jeździ się na trasie czy w mieście (w mieście jest więcej postojów i wiatrak działa, a auto nie jedzie ;-) )

Opel oczywiście szczotek nie sprzedaje, tylko całe wiatraki drogie jak diabli. Nawet używki chodzą po 250 zł…

Na szczęście prawie pasują standardowe szczotki do alternatorów Bosch 8 x 10 mm. W wiatraku jest 8 x 9 mm. Koszt dwóch szczotek to ok. 16 zł. Na szlifierce stacjonarnej należy je zmniejszyć do właściwego rozmiaru oraz obcinamy końcówki na śrubkę. Następnie wyciągamy wentylator (patrz porada nt. dezynfekcji klimy), odkręcamy dwie śrubki, zaciągamy plastikową osłonkę, wyciągamy stare szczotki (odcinamy je zachowując odpowiednia długość przewodu), dolutowujemy nowe szczotki, oczyszczamy tor pracy szczotek papierem ściernym, składamy wszystko do kupy i już. Wentylator głośniej działa dopóki szczotki się nie dotrą.

Jakie są najczęstsze objawy startych szczotek? Wentylator raz działa a raz nie. Lepiej działa przy większych prędkościach jazdy oraz na szybszych prędkościach obrotowych, na niższych prędkościach obrotowych oraz na postoju może nie działać wcale. W końcu w ogóle nie działa.

Jeśli wybieracie się w gorące kraje, a przebieg auta oscyluje w granicach 200 tys. proponuję wyciągnąć wentylator i sprawdzić grubość szczotek, jeśli w najcieńszym miejscu wynosi ok. 8mm wymienić.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

u Bemusa wlasnie na postoju nie dziala

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> Chyba Witku masz klienta na naprawę

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_laugh.png" alt=":lol:">

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

A jaki Bemus ma przebieg? U mnie narazie działa (160 kkm), ale trzeba być czujnym

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_laugh.png" alt=":lol:">

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

230 ponad

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Zobaczymy, jakie suveniry przywiezie z tej Chorwacji i wtedy pogadamy... ;-)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

dobiłem do 194.000 przebiegu i wentylator powiedział good-bye. Jednak Prezes wie co mówi

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Thx za poradę - jutro zabieram się do pracy

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

wysłałem ojca do Bosch Car Service po te szczotki... Właśnie dzwonił, że oni nie wiedzą jakie mają być, bo muszą mieć dokładny nr. itd. itp.

Co oznacza wymiar 8x10mm długość x wysokość???

Facet umie wyszukiwać po roku produkcji i typie samochodu - może ktoś ma jakiś wzorzec...

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeżeli w serwisie mają problem ze znalezieniem odpowiednich szczotek ( komputeryzacja 8) ), to zawsze można spróbować znaleźć odpowiednie szczotki w jakimś zakładzie naprawiającym pralki. Jest ich tak duzo rodzajów ( szczotek elektrycznych ) że napewno coś dobierzecie. Przekonałem się o tym, gdy musiałem dokupić szczotki do silnika Boscha ( wprawdzie nie w samochodzie ), a serwis zawołał 240 zł za 2 szt :shock: . Dobrałem sobie prawie identyczne ( różniły się tylko długością kabelka, a wymiary były identyczne ) i za 4 szt zapłaciłem 24 zł 8) .

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

To jest sześciościan. Długość ok 1,5 cm, wysokość i szerokość 10 na 8 mmm. Nic więcej Ci nie powiem. ja to kupowałem w małym sklepiku i facet ma to wszystko na wierchu i bierzepo koleji szczotki w łapke i mierzy po prostu suwmiarką i tyle...

I Ty tez idź do zwykłego motoryzacyjnego, a nie żadnych Boschów. A najleiej wyszukaj zwykły sklep z częściami do rozruszników i alternatorów

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szczotki są różnego typu i nie można założyć szczotek np od odkurzacza do wentylatora, bo nie wytrzymają prądu. Trzeba zwrócić uwagę na kolor(chodzi o zawartość miedzi) i odpowiednio, poza wymiarem i podłączeniem, dobrać. Powodzenia.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

operacja zakończona sukcesem... Do ostatniej śruby osłony wentylatora trzeba mieć rzeczywiście odpowiedni klucz :x

Za szczotki zapłaciłem 8 zł + papier ścierny 100 ( do zeszlifowania szczotek ) 3zł = 11 zł

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_laugh.png" alt=":lol:">

P.S. To był mój pierszy raz :oops: z elektrycznością i się udało :!:

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witboj .. miałes racje w tym co napisałeś , jednak u mnie były takie objawy jak mówisz ale po rozebraniu okazało sie ze szczotki są jak nowe natomiast powód był inny , nie wiem jak to sie nazywa fachowo - ale chyba komutator ma takie miedziane blaszki na około i po nim szczotki jeżdzą .. i własnie nie było dwóch takich blaszek poprostu odpadły i jak wentylator sie zatrzy,ał własnie w tym miejscu to nie miał siły ruszyć - ten jak mysle komutator to rzecz nie wymienna , ale znalazłem taki silniczek w garażu tyle ze był z audi 100 z 86 roku

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> - silniczek był inny ale komutator dokladnie taki sam , wiec otworzyłem mój silniczek - ( trzeba rozgiąć takie zagiete skrzydełka ) i zmieniłem co trzeba - teraz zamiata jak nowy !

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dodam jeszcze, że u Bemusa naprawa w/g powyższych zaleceń przebiegła sprawnie już dość dawno :-) Wszystko działa OK.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

No więc udało się :!: :!: :!: DZIAŁA :!: :!: :!: zawsze i o każdej temperaturze

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20"> :hello1:

Więc rozebrałem go żeby się dostać do szczotek. Były jeszcze stosunkowo długie mimo to wymieniłem je oraz przetarłem papierem i zabezpieczyłem odpowiednim środkiem bezpiecznik wentylatora (taki duży, zielony po lewej stronie). Oto jak wyglądały

szczotka9gj.jpg

Mam nadzieję że już będzie dobrze :wink: Podziękowania dla Witboja za porady. Dzięki twojej ilustrowanej poradzie wymiana przebiegła w mgnieniu oka :wink:

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

u mnie ten sam problem przy 163kkm

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

JA MAM 188 TYŚ I TEŻ MI KLEKŁ! TYLKO NIE WIEM JAK TE SZCZOTKI WYMIENIĆ!MOZE KTOS PODPOWIE BO NAWET NIE WIEM GDZIE ZNAJDUJE SIE TEN NADMUCH!POMÓZCIE JESLI MOZECIE

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masz tu:

Please login or register to see this link.

A o szczotkach do tego silnika to kiedyś Witboj opisywał pasują od alternatora tylko trzeba je spiłować. Poszukaj na forum. Było o tym.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

MAM PYTAŃKO DO WSZYSTKICH! CZY KTOŚ Z WAS OCZYWIŚCIE JA BYM PIERW PIENIĄŻKI PRZELAŁ NA KONTO ZAKUPIŁ BY MI TAKIE SZCZOTKI DO WENTYLATORA! JA W TEJ CHWILI JESTEM WE WŁOSZECH I PADAM Z GORRĄCA A TU TAKIE COŚ TRUDNO DOSTAĆ! NAWET JEŚLI KTOŚ CHCE MOŻE WYSTAWIĆ NA ALLEGRO I PODAĆ MI LINKA NA 100 KUPIE! PROSZE O POMOC I O ODPOWIEDZ! Z GÓRY DZIĘKUJE! :mrgreen:

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weź stuknij na GG do pana Stachowiaka i może załatwisz wysyłkę do Włoch. Nie jesteś klubowiczem, ale te szczotki drogie nie są.

Nr GG 2447800

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

ostatnio jakoś słabo mi chodził wentylator nawiewu, pomyślałem sobie, że kupie szczotki i sobie wymienie, no i wszystko pięknie. Wczoraj kupiłem dwie szczotki do alternatorów bosha 8x10 mn, w wentylatorze są 8x9 wiec bez problemu można dopasować. Rozkręciłem co trzeba, wyjąłem wentylator i pojawił się problem... nie moge go rozkręcić żeby sie do nich dostać...

tutaj podaje link do jego zdjęć... może poradzicie jak mam się do nich dostać...?

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

_________________

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie rozbierałem takiego silnika, ale powinieneś zacząć od zdjecia tego plastikowego wiatraka. Może pod nim widać miejsca osadzenia szczotek.

Jesli nie to zdemontuj ten matalowy element (zdjęcie poniżej) celem wyjęcia wirnika. Rób to delikatnie i powoli, gdyż szczotki do komutatora dociskane są detalem sprężynującym np. sprężyna.

Please login or register to see this link.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

chciałem zdjąc ten wiatrak, ale nie mam pojęcoia jak? nie ma tam zadnych srub, probowalem go zbic z tego metalowego co wystaje ale nie dalo rady...

Ten metalowy element tez nie jest przykrecony tylko chyba nabity,

cos bede myslal jeszcze nad tym

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spróbuj podgrzać w goracej wodzie, często pomaga. Zanurz tylko wiatrak, silnik w miarę możliwości oszcędź.

Pozdrawiam

Robert

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.