Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Zawor dogrzewajacy powietrze przy filtrze w x16sz


 Share

Recommended Posts

Witam. Autko od momentu zakupu cos muli i nie wiem dlaczego. Ostatnio wzialem sie za dolot powietrza i zastanawia mnie zawor ktory zasysa cieple powietrze znad kolektora. Kiedy auto jest wylaczone zawor jest domkniety. Kiedy wl silnik zawor sie otwiera (organoleptycznie jakby przesuwal sie do tylu), ale z tego co wiem powinien sie zamykac tak jak przy wyl silniku po nagrzaniu-TAK JEDNAK SIE NIE ROBI. Dzis po trasie 50 km caly czas byl uchylony. Zaraz po uruchomieniu silnika sie otworzyl i wogole sie nie zamknal. WIEC COS JEST NIE TAK !!

Drugie pytanie: czy jezeli wlaczone jest zasysanie cieplego powietrza tym malym kroccem to wtedy zasysanie zimnego wlasciwa gruba rura za grila jest wylaczone tak ??

Link to comment
Share on other sites

WIEC COS JEST NIE TA
Chyba nic lub wszystko. :mrgreen:

Przerabialiśmy to już kiedyś tutaj i niestety do niczego konkretnego nie doszliśmy.

Niestety po odpaleniu autka zaworek ten otwiera się pod wpływem podciśnienia, kóre doprowadzane tam jest czerwonym wężykiem. I niestety tak jak zauważyłes juz później nawet jak sie nagrzeje nie zamyka tego ciepłego powietrza. Na zdrowy rozum to po rozgrzaniu powinno zamknąć dolot cieplego i zostawic otwarte zimne. A niestety tak nie jest. Dlaczego? Nie wiem. I wychodzi na to, że dolot zimnego zpod zderzaka wogóle tu nie jest konieczny. :razz: Lepiej by chyba było jakby zamykanie klapki bylo sterowane jakims termostatem. :roll: Ale cóż, albo większość Vectr ma coś zwalone. Albo zawalil coś konstruktor. :roll: :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest talasiek

Tą klapką właśnie steruje termostat !! Znajduje się on w tej czarnej "gruszcze" nad wtryskiem i można go wyregulować jeżeli działa nie poprawnie :wink: Zasada działania tego mechanizmu jest prosta i sterowana jest podciśnieniem, które owy termostat zamyka lub otwiera. Jeżeli termostat jest zimny otwiera podciśnienie (w czerwonej rurce) i dopływ zimnego powietrza jest zamykany (w puszcze filtra powietrza). Jeżeli termostat się nagrzeje to odcina podciśnienie i klapka wraca do położenia centralnego, czyli otwiera zimne powietrze, ale nie zamyka ciepłego!! Tak ten układ jest skonstruowany, że nie ma możliwości zupełnego odciecia ciepłego powietrza. Ja osobiście mam zdjętą rurę, która prowadzi do kolektora i praktycznie caly czas jeżdzę na zimnym powietrzu. Zimne powietrze zawiera wiecej tlenu niz gorące, a przecież głownie o tlen chodzi w procesie spalania. Nie zauważyłem żeby silnik dłużej się rozgrzewał, za to poprawiła się jego praca, szczególnie kiedy jest gorący. Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

piotrek jak chcesz to sie zamienie :) z toba na ten kolektor do mojej cali :) tzn ta rure i filt wiem ze z gazem jak jezdzisz to ponoc wlasnie muli autko w mojej tej srebrenej wiki przeciez tego nie mialem :) ale w cali jezdze bez gazu i mi cos takiego by sie przydalo :) hehe chyba ze chcesz jezdzic jak masz to spoks :)

Link to comment
Share on other sites

Tą klapką właśnie steruje termostat !! Znajduje się on w tej czarnej "gruszcze" nad wtryskiem i można go wyregulować jeżeli działa nie poprawnie :wink: Zasada działania tego mechanizmu jest prosta i sterowana jest podciśnieniem, które owy termostat zamyka lub otwiera.

A to ciekawa informacja. Musze sprawdzić, bo u mnie cały czas jest to podciśnienie i otworzone ciepłe na full.( i rurę też mam zdjetą) :wink:

Dzięki za info.

I znowu czegoś nowego sie dowiedziałem. :mrgreen: :wink:

[ Dodano: Wto 21 Lis, 2006 ]

No i dziś pokusiłem sie by sprawdzić ten "termostat"

No i wykreciłem puszkę, wyczepiłem to coś (termostat) w co wchodzą wężyki jeden do puszki filtra a drugi do kolektora. I niestety jak na moje oko to to nie jest żaden termostat tylko rodzaj zaworu kulkowego. A z drugiej strony niby od czego miałby się rozgrzać? Od powietrza zasysanego przez filtr czy jak? Bo jak tak talasiek, uwazasz to przecież juz po otwarciu i zasysaniu zimnego to znowu by sie ochłodzil i znowu by zamknoł całkowicie zimne. :roll:

Nie wiem czy rozkrecałeś to coś. Ale w tej śrubce regulacyjnej jest otworek. A ta śrubka jest jak dysza. Po drugiej stronie jest mały śrut który to zatyka i otwiera przelot przez nią.

Jeszcze musze dojść do końca jak to ustawić. Ale krecąc śrubką mniej lub bardziej otwierasz wylot podciśnienia z wężyka z powrotem do puszki. Jak za dużo bedzie wylatywało tą dyszą, to pozostałe podciśnienie bedzie za małe by otworzyć klapke.

Jestem w trakcie eksperymentów. Ale z pierwszych spostrzeżen i wstepnych regolacji wywnioskowałem, że klapka na biegu jałowym jest otworzona na ciepłe. Po dodaniu gazu klapka zamyka lub prawie zamyka ciepłe i tym samym otwiera zimne. Czy tak ma być? Myślę, że to jest logiczne. :wink: :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Odgrzewam "kotleta" bo temat mnie dlugo nurtowal :

Klapka sterujaca rozdzialem cieplego/zimnego powietrza w puszcze filtra w silnikach 1,6/1,8 jest sterowana termostatem, ktory znajduje sie z tylu puszki nad wtryskiem.

Polecam jako lekture (bardzo ladnie wyjasnione): http://www.astra.auto.pl/content/view/313/1/

Uzupelnienie co do pracy termostatu - temperature zadzialania reguluje sie wkrecajac lub wykrecajac srubke "C" przedstawiona na zdjeciu z artykulu z ww linka. Aby otworzyc klapke na zimne powietrze wczesniej (zmniejszyc temperature zasysanego powietrza) nalezy srubke "C" wykrecic bardziej. Aby zwiekszyc temperature zadzialania - nalezy srubke wkrecic. Role termostatu pelni blaszka bimetaliczna znajdujaca sie w obudowie. Nagrzana blaszka cofa sie ku tylowi, zmniejszajac docisk kulki pelniacej role zaworu na otworze w srubie "C". Powoduje to zasysanie powietrza z dolotu i tym samym redukcje podcisnienia do silownika w puszce filtra powietrza. Mniejsze podcisnienie powoduje zamykanie klapki doplywu cieplego powietrza.

Ja swoj termostat rozebralem (wykrecilem srube "C" i wyjalem kulke) i wszystko wymylem w benzynie. Ustawilem srube "C" tak, aby silownik w puszce filtra zaczynal zamykac dolot cieplego juz przy okolo 18oC w puszce nad wtryskiem (temp mierzona termometrem elektronicznym - czujnik byl puszce dolotu. Chcialem uzyskac ok 20oC w dolocie). Nalezy zwrocic pozniej uwage, czy po calkowitym wylaczeniu silownika (np przez zdjecie rurki podcisnienia z termostatu w puszce dolotu) klapka zamknie calkowicie dolot cieplego powietrza znad kolektora wydechowego (w tym celu zdejmujemy pokrywe filtra i patrzymy). Jesli nie - nalezy wymontowac puszke filtra, wymontowac obudowe silownika i tak wykrecic ciegno sterujace klapka, aby klapka zamykala prawie calkowicie dolot goracego powietrza.

Po dosc dlugim grzaniu silnika na postoju (temp powietrza ok 5oC), przy powyzszych regulacjach, uzyskalem temperature na wylocie z filtra powietrza ok 27oC a w puszce dolotu okolo 35oC. Dlaczego tak duzo? Jak widac, w goracej komorze silnika powietrze atmosferyczne majace ok 5oC jest zdolne nagrzac sie do ponad 30oC! Tu pomoc moze juz tylko termoizolacja weza dolotowego i puszki filtra, co zamierzam w wolnym czasie zrobic :-)

Edited by Janus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...
UP