Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Ząbkowanie opon - czy muszę kupować nowe?


Guest dzix
 Share

Recommended Posts

Witajcie

Kupiłem Vectrę z 6 tygodni temu. Gość dodawał całe koła zimowe. Ostatnio sobie je nawet pomalowałem żeby nie rdzewiały. Zauważyłem dwie rzeczy:

1. praktycznie wszystkie mają wyząbkowane krawędzie zewnętrzne (mniej lub bardziej)

2. wszystkie są założone odwrotnie na koła. Otóż opony to pirelli snow sport czy jakoś tak. Dwie sztuki model 190 a dwie 210. Na tych oponach po jednej stronie napisane jest w 4 językach (do wewnątrz) a po drugiej stronie (na zewnątrz).

Po założeniu kół do auta czyli zmianie z letnich na zimowe jestem seryjnie przybity hukiem jaki dobiega podczas jazdy. Nie wierzę że ktoś mógłby jeździć na takich kołach i nic sobie z tego nie robić.

Jako że wyząbkowania są obecnie na zewnątrz widoczne to jakiś bakłażan musiał je przełożyć bo z tego co wyczytałem na forum to opony w VB ząbkują się od wewnątrz.

I teraz pytanie:

Czy warto powrócić do prawidłowego montażu opony na feldze czyli przełożyć je tak jak podaje fabryka? Czy to coś pomoże? Huk jest denerwujący i wydaje mi się że moje dziecko które urodzi się za miesiąc, będzie się bało tego dźwięku. Opony nie są jeszcze takie złe więc nie uśmiecha mi się wydatek min. 800 zł na nowy komplet.

Pomóżcie!!!

Link to comment
Share on other sites

Wiesz nikt tutaj nie podejmie decyzji za Ciebie... ale z wyząbkowanymi oponami nic nie zrobisz, są raczej do wymiany, albo do słuchania huku podczas jeżdżenia...

Ogólnie Pirelli zimowe nie są za ciche a wyząbkowane to sobie mogę tylko wyobrazić...

Ale powód jest także inny, a raczej problem... dlaczego są wyząbkowane? Bo jeśli jest jakiś problem z zawieszeniem to nie sztuką jest kupić nowe opony i sprawić aby były wyząbkowane po jakimś krótkim czasie...

Także zacząłbym od szukania powodu ząbkowania opon...

Link to comment
Share on other sites

Czy warto powrócić do prawidłowego montażu opony na feldze czyli przełożyć je tak jak podaje fabryka? Czy to coś pomoże?

Już nic z nimi nie zrobisz.

Także zacząłbym od szukania powodu ząbkowania opon...

i niestety musisz zrobić tak jak kolega Ariel napisał, bo same z siebie się nie poząbkowały niestety.

Link to comment
Share on other sites

Czy warto powrócić do prawidłowego montażu opony na feldze czyli przełożyć je tak jak podaje fabryka? Czy to coś pomoże?

Już nic z nimi nie zrobisz.

Także zacząłbym od szukania powodu ząbkowania opon...

i niestety musisz zrobić tak jak kolega Ariel napisał, bo same z siebie się nie poząbkowały niestety.

Dzięki. Tak się spodziewałem. Tak to już jest jak się kupuje samochód od 45 latka spokojnego który był tak spokojny że aż zapomniał że się w samochodzie czasem wymienia części.

[ Dodano: Czw 02 Lis, 2006 ]

Wiesz nikt tutaj nie podejmie decyzji za Ciebie... ale z wyząbkowanymi oponami nic nie zrobisz, są raczej do wymiany, albo do słuchania huku podczas jeżdżenia...

Ogólnie Pirelli zimowe nie są za ciche a wyząbkowane to sobie mogę tylko wyobrazić...

Ale powód jest także inny, a raczej problem... dlaczego są wyząbkowane? Bo jeśli jest jakiś problem z zawieszeniem to nie sztuką jest kupić nowe opony i sprawić aby były wyząbkowane po jakimś krótkim czasie...

Także zacząłbym od szukania powodu ząbkowania opon...

Co do zawieszenia to już wymieniłem wszystko co można było i z przodu i z tyłu łącznie z amortyzatorami i sprężynami. Amortyzatorów nie było prawie.

Gościowi pewnie huczało to pojechał do wulkanizacji i mu jakiś mózg odwrócił.

Link to comment
Share on other sites

Co do zawieszenia to już wymieniłem wszystko co można było i z przodu i z tyłu łącznie z amortyzatorami i sprężynami. Amortyzatorów nie było prawie.

No to ladnie :neutral:

Link to comment
Share on other sites

Guest .:Andy:.

zmien napewno opony...bo z tego co piszesz...to sa to opony kierunkowe...i wlasnie takie objawy sa tego jak sie zle je zalozy...zabkowanie,nierowne zuzycie i przyspieszone zuzycie a co gorsza niespalnienia swojej roli....

tzn niekiedy nie trzeba nawet zmieniac opon na feldze...wystarczy pozamieniac odpowiednio kola na autku-lewa prawa strona..ale pytanie jak sa one wywazone i jak stosunkowo proste...

dwa zawieszenie-zabkowanie sie bierze dosc czesto z usterki w zawieszeniu....tyl amorki...przod np. drazki

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

tzn niekiedy nie trzeba nawet zmieniac opon na feldze...wystarczy pozamieniac odpowiednio kola na autku-lewa prawa strona..

jak to sobie wyobrażasz przy kierunkowych oponach?

przecież jak zamienisz prawą z lewa stroną to kierunek toczenia opony będzie odwrotny.

No chyba ze sie myle ?

Link to comment
Share on other sites

Guest .:Andy:.
.:Andy:. napisał/a:  

tzn niekiedy nie trzeba nawet zmieniac opon na feldze...wystarczy pozamieniac odpowiednio kola na autku-lewa prawa strona..  

jak to sobie wyobrażasz przy kierunkowych oponach?

przecież jak zamienisz prawą z lewa stroną to kierunek toczenia opony będzie odwrotny.

No chyba ze sie myle ?

jasne,ze mozliwe bo skoro wczesniej byly zle zalozone to przy zamianie zalozysz dobrze..jakby nie bylo mozliwe to opony by sie musialy dzielic na prawe i lewe...a tak nie jest...mozna pozamieniac kola...tylko bardzo nikle szanse aby wszystkie bez zmieniania sie udalo...

a tak normalnie jak sie zaklada to sie poprostu wybiera najbardziej proste felgi daje sie je na przod i pozniej z waleznosci jak sie postanowi na ktora strone ma isc felga tak sie zaklada odpowiednio opone...ale mimo tego niekiedy ludzie sie myla i na odwrot przykreca...wiadome,ze kola sie kreca jak wskazowki zegara i tak trzeba sobie zobczyc na kolo i na opone czy jest ok....

Jak też jest źle ustawiona zbieżność to opony będą poząbkowane...

to tez jest powod ale wtedy to jest scinanie opony...i to sie rozni od zabkowania...choc poczatkowy efekt jest prawie taki sam...

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

jakby nie bylo mozliwe to opony by sie musialy dzielic na prawe i lewe...a tak nie jest...mozna pozamieniac kola...tylko bardzo nikle szanse aby wszystkie bez zmieniania sie udalo...

jak już sa założone na felgi to właśnie dzielą się na prawe i lewe- lewego kola nie założysz na prawą strone i na odwrót bo kierunek toczenia bedzie zły.

ze kola sie kreca jak wskazowki zegara i tak trzeba sobie zobczyc na kolo i na opone czy jest ok....

zależy z której strony patrzysz :roll:

od strony pasażera krecą się zgodnie a od strony kierowcy przeciwnie.

Link to comment
Share on other sites

Guest .:Andy:.

to co mowisz jest oczywiste....ale apropo tego postu- to wlasnie ze zalozysz...bo skoro masz zle zalozone na poczatku(tak jak ma mozliwe autor tego postu) to albo przekladasz na feldze albo zamieniasz stronami kola..i o to mi chodzilo jako rade,ze nie koniecznie musi wywalac kase na przekladanie i wywazanie

a jesli sa dobrze zalozone to wiadome,ze sie nie da :wink: no chyba,ze ktos chce szybko sie pozbyc opon :roll:

Link to comment
Share on other sites

to co mowisz jest oczywiste....ale apropo tego postu- to wlasnie ze zalozysz...bo skoro masz zle zalozone na poczatku(tak jak ma mozliwe autor tego postu) to albo przekladasz na feldze albo zamieniasz stronami kola..i o to mi chodzilo jako rade,ze nie koniecznie musi wywalac kase na przekladanie i wywazanie

a jesli sa dobrze zalozone to wiadome,ze sie nie da :wink: no chyba,ze ktos chce szybko sie pozbyc opon :roll:

Dalej nie mogę zrozumieć tego zjawiska. Opony Pirelli Winter Sport czy jakoś tak. Bieżnik mają tak jakby kierunkowy ale nigdzie nie ma informacji w którą stronę mają się kręcić. Bieżnik jest w lekką jodełkę i trzy rzędy lameli idą w jedną stronę a dwa w drugą. Zasadą jest więc montowanie opon tak aby patrząc na nie od strony przedniego zderzaka jodełka układała się z górę czyli dziubek w dół (jak w traktorze). Co ciekawe rzeczywiście chyba te opony są na tyle wynalazkowate że dwie można założyć tylko na lewą stronę a dwie tylko na prawą. Sęk w tym że stosunek moich 4 sztuk to 3 prawe do 1 lewej. W dodatku wszystkie są pozakładane odwrotnie na felgi. Wydaje mi się że starcy którzy jeździli tym autem wcześniej mieli kasę, kupili drogie opony i nic ich to nie obchodziło jak są założone. Kiedy na skutek wybitych amorów zaczęli narzekać na hałas pojechali do wulkanizacji i poprosili o pomoc. Mądrala w wulkanizacji nie miał pojęcia o tym że opony są takie mądre - zauważył wyząbkowanie to przełożył na felgach. W międzyczasie nastała wiosna i Pani właścicielka wpakowała się w dziurę niszcząć jedną lewą oponę. Podjechali na wulkanizację i dołożyli prawą oponę na lewą stronę (ta lewa nie jest wyząbkowana).

Wniosek:

Nie ma co dziada rżnąć - kupuję 4 szt. nówek Firestone Winterhawk a te pirelki oddam gratis jakiemuś gospodarzowi do wozu konnego.

Link to comment
Share on other sites

i o to mi chodzilo jako rade,ze nie koniecznie musi wywalac kase na przekladanie i wywazanie

a teraz rozumiem :grin:

Nie ma co dziada rżnąć - kupuję 4 szt. nówek Firestone Winterhawk a te pirelki oddam gratis jakiemuś gospodarzowi do wozu konnego.

Dokładnie

Link to comment
Share on other sites

Guest .:Andy:.
i o to mi chodzilo jako rade' date='ze nie koniecznie musi wywalac kase na przekladanie i wywazanie  

a teraz rozumiem  :grin: [/quote']

to fajnie :grin:

to co mowisz jest oczywiste....ale apropo tego postu- to wlasnie ze zalozysz...bo skoro masz zle zalozone na poczatku(tak jak ma mozliwe autor tego postu) to albo przekladasz na feldze albo zamieniasz stronami kola..i o to mi chodzilo jako rade' date='ze nie koniecznie musi wywalac kase na przekladanie i wywazanie

a jesli sa dobrze zalozone to wiadome,ze sie nie da :wink: no chyba,ze ktos chce szybko sie pozbyc opon :roll:[/quote']

Dalej nie mogę zrozumieć tego zjawiska. Opony Pirelli Winter Sport czy jakoś tak. Bieżnik mają tak jakby kierunkowy ale nigdzie nie ma informacji w którą stronę mają się kręcić. Bieżnik jest w lekką jodełkę i trzy rzędy lameli idą w jedną stronę a dwa w drugą. Zasadą jest więc montowanie opon tak aby patrząc na nie od strony przedniego zderzaka jodełka układała się z górę czyli dziubek w dół (jak w traktorze). Co ciekawe rzeczywiście chyba te opony są na tyle wynalazkowate że dwie można założyć tylko na lewą stronę a dwie tylko na prawą. Sęk w tym że stosunek moich 4 sztuk to 3 prawe do 1 lewej. W dodatku wszystkie są pozakładane odwrotnie na felgi. Wydaje mi się że starcy którzy jeździli tym autem wcześniej mieli kasę, kupili drogie opony i nic ich to nie obchodziło jak są założone. Kiedy na skutek wybitych amorów zaczęli narzekać na hałas pojechali do wulkanizacji i poprosili o pomoc. Mądrala w wulkanizacji nie miał pojęcia o tym że opony są takie mądre - zauważył wyząbkowanie to przełożył na felgach. W międzyczasie nastała wiosna i Pani właścicielka wpakowała się w dziurę niszcząć jedną lewą oponę. Podjechali na wulkanizację i dołożyli prawą oponę na lewą stronę (ta lewa nie jest wyząbkowana).

Wniosek:

Nie ma co dziada rżnąć - kupuję 4 szt. nówek Firestone Winterhawk a te pirelki oddam gratis jakiemuś gospodarzowi do wozu konnego.

wlasnie tak powinno byc...ale prawie zawsze na oponach jest oznakowanie..taka strzalka albo kreseczka z dziubkiem...albo pod slowem directional ....

no ale jak mowisz,ze sa zle zalozone to napewno to mialo duzy wplyw na opony...dlatego trzeba uwazac na wulkanizatorow..jak sie ich nie zna...chyba,ze ma sie fachowca..

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

ale prawie zawsze na oponach jest oznakowanie..taka strzalka albo kreseczka z dziubkiem...albo pod slowem directional ....

jak jest kierunkowa to ma zawsze oznaczenie kierunku toczenia.

Link to comment
Share on other sites

Ściananie to już naprawdę zbiezność musi być skopana... przy niewielkich odchyłkach będzie się to objawiało ząbkowaniem opon...

Spotakłem się z przypadkiem, co prawda nie w Oplu ale w innym autku, że jedne opony były bardziej poddatne na ząbkowanie od innych...

Link to comment
Share on other sites

Spotakłem się z przypadkiem, co prawda nie w Oplu ale w innym autku, że jedne opony były bardziej poddatne na ząbkowanie od innych...

Bo tak jest niestety.

Link to comment
Share on other sites

Guest sledziu

Ząbkowanie opon to przypadłośc wielu aut a zawieszeniem wielowachaczowym i nie ma na to wpływ opona a raczej nastaw zawiechy. Najczęściej zabkowanie wystepuje w kombiakach ale także w innych bryłach. Z tego co słyszałem to np. w Lagunach efekt ząbkowania tylnych opon jest przypadłościa ale czy to prawda to nie wiem.

Link to comment
Share on other sites

Mędrcy zawsze mówili,że ząbkowanie jest efektem uszkodzonych amorów/zawieszenia

Wytarcie lewej lub prawej strony- zbieżność

Wytarty środek- za duże ciśnienie

Wytarte na zewnątrz i wewnątrz 1cześnie- za małe ciśnienie

Wytarcia plackowate- przeciążone auto

O ekstremach nie wspomnę- pęknięcia kordu, wystające druty itp..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Czy ząbkowanie występuje na całej powierzchni opon czy tylko na krawędziach?

U mnie tylne opony zaczęły szumieć więc sprawdziłem co się dzieje i okazało się że mam wewnętrzną krawędź opon poząbkowaną.

Czy najbardziej prawdopodobną przyczyną jest zbyt duża zbieżność?

Link to comment
Share on other sites

u Mnie kolego jest to samo

koła są pochylone w taki sposób / \, zaznaczam że elementy zawieszenia zostały wymienione na nowe

Zbieżność zrobiona tak jak należy a opony ząbkuje jak cholercia :unsure:

Nie wiem czy to nie jest wina opon... made in China

Edited by matrox
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Ja bym tam dał je na przód wyząbkowanym na zewnątrz i pojeździł szybciej na łukach :)

Może trochę je dotrzesz i będzie ok.

upne trochu .. :)

testował ktoś ten patencik co pisał witek .. ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...
UP