Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

[Z20NET] Wysokie spalanie, wykres sondy lambda


Recommended Posts

Cześć, od czasu gdy wymieniałem termostat, mam problem z wysokim spalaniem. Żeby mieć lepszy dostęp wypinałem pierwszą sondę lambda. Po wymianie termostatu spięciu wszystkiego, zauważyłem średnie spalanie na poziomie 14,6L. Na początku myślałem, że zima, miasto, to możliwe spalanie. Jednak po przejechaniu ponad 500km, średnie spalanie nie spadło. Każde niewielkie dodanie gazy pokazuje spalanie chwilowe ponad 20L

Sprawdziłem wykresy sond i pierwsza pracuje chyba prawidłowo - oscyluje w zakresie od niecałych 0,1 do 0,9V. Natomiast druga sonda bez gazu w zasadzie leży, wykres podnosi się tylko przy dodaniu gazu.  

Stąd moje pytanie, czy sonda pierwsza ma prawidłowy wykres, czy wykres drugiej sondy nie powinien też oscylować tak jak pierwszej? Może gdzieś indziej szukać problemu? Dodam, że silnik pracuje normalnie, auto przyspiesza bez problemów, komputer nie pokazuje błędów. 

Screenshot_20210402-205504.jpg

Screenshot_20210402-205317.jpg

Link to post
Share on other sites

Jak wytniesz kata to druga też będzie tak falować. Masz tak jak powinno być

Link to post
Share on other sites

Mi z20net po mieście pali w zależności od warunków 12,5 do 15 l po mieście. W trasie od 9 do 11 l. LPG liczone po tankowaniu. Komputer pokładowy żyje własnym życiem i raz zawyża raz zaniża. Jeśli Twoje 14,6 jest tylko po mieście to jest to możliwe, szczególnie przy cięższej nodze.

Edited by oriencik
Link to post
Share on other sites

Ja w zimę po mieście, samemu w aucie miałem 13+ 

Link to post
Share on other sites

Z wykresu pierwszej sondy można stwierdzić że mieszanka jest prawidłowa, tj. raz bogato, raz ubogo. Druga sonda powinna generalnie stać wysoko tj. powyżej 6V - mieszanka uboga w tlen. Nie powinna w każdym razie oscylować jak pierwsza. Generalnie bardzo istotne są korekty długie - one mówią wszystko o mieszance. Podaj jakie masz. Jeśli check nie wywala to masz zapewne w normie, aczkolwiek możesz mieć mocno na minusie - sterownik może korygować skład mieszanki zalewając silnik paliwem. Ale przed prorokowaniem trzeba sprawdzić. To spalanie na benzynie czy gazie? 

Link to post
Share on other sites

Ale to łatwo sprawdzić w necie takie informacje - sam o tym dużo ostatnio oglądałem i czytałem. Katalizator dopala spaliny jak jest sprawny i w tym procesie również tlen, dlatego napięcie powinno być możliwie wysokie właśnie rzędu 0,6V. Czym wyższe napięcie tym mniej tlenu sonda wykrywa. Za katalizatorem nie powinno być już tego tlenu za dużo. Natomiast u mnie na PB sonda oscyluje właśnie wysoko - tlenu mało. Na LPG oscyluje nisko - tlenu dużo. Nie wiem z czego to wynika.

Link to post
Share on other sites

@Ronal
im wartość bliższa 1V tym mieszanka bogatsza i im wartość bliższa 0 V tym uboższa. Dużo powietrza (w tym tlenu) i mało paliwa to uboga mieszanka. mało powietrza i dużo paliwa mieszanka bogata. Jak czytam Twój wywód to mam wrażenie, że wiesz, że dzwoni ale nie bardzo, w którym kościele.

Link to post
Share on other sites

Dzięki za odpowiedzi. Wykresy były robione na gazie. Zrobilem w święta 700km i faktycznie spalanie wróciło do normy.  Trzy miesiące nie robiłem dłuższej trasy tylko większość po mieście i widać 14 z hakiem to norma.  Znowu polubilismy sie z Signum :)

Link to post
Share on other sites

Właśnie, tylko czytasz i sklejasz do kupy klocki które nie są koniecznie ze sobą powiązane. Ja znam to z dośawiadczenia i wiem że sonda nie będzie stała na bogato. Znam 1 przypadek gdzie 2 sonda stała na bogato. Uszkodzona była wtedy 1 i pokazywała tylko połowę sinusoidy przez co sterownik lał za dużo paliwa. Po wymianie problem ustąpił

Link to post
Share on other sites

Zawartość procentowa tlenu (od 4 do 5%) wskazuje na mieszankę ubogą, wartość napięcia sygnału wysyłanego przez czujnik jest w takim przypadku mała (od 0 do 0,1V). Natomiast mała zawartość procentowa tlenu (od 0 do 0,5%) wskazuje na mieszankę bogatą, napięcie wysyłane przez sondę lambda ma w takim przypadku wartość od 0,7 do 0,8V.

Także czym mniej tlenu - tym napięcie wyższe. Więcej tlenu - mniejsze. Działa to trochę na odwrót niż logika podpowiada, bo zdawałoby się że więcej tlenu - napięcie będzie wyższe. Ale tak nie jest. Generalnie z wielu źródeł zawsze opis działania sond jest taki sam. 

Link to post
Share on other sites

A sprawdzałeś też to w miarę nowych autach gdzie katalizator jest dobry? Ja sprawdzałem na 2 Oplach właśnie 1.8XE i sonda za katem już oscyluje prawie jak ta pierwsza, co wskazuje że praktycznie już nie działa ze starości katalizator. Natomiast kiedyś patrzyłem jak działa w Mitsubishi też starym aucie ponad 16 letnim, ale tam generalnie oscylowała wysoko i według teorii prawidłowo. W miarę możliwości sprawdzę to na jakimś kilkuletnim aucie. 

Edited by Ronal
Link to post
Share on other sites

@Ronal w jaki sposób Twoje teorie i sprawdzanie na innym aucie, ma pomóc autorowi tematu?

Jeśli macie jakieś info, żeby podpowiedzieć Koledze, to jak najbardziej.

Przepychanki n/t teoretycznej wiedzy proszę przenieść na pw. Tu pomagamy realnie, a nie cytujemy książki.

Link to post
Share on other sites

Kolego @Ronal
właśnie napisałeś dokładnie to co ja tylko dodałeś parę cyferek. Poszukaj fabrycznych charakterystyk pracy sond dla silników z normami euro 4 i może Ci się rozjaśni. Poza tym w więksxości opli 2 sonda stoi mniej więcej na poziomie 0.120 V 0.150V. Więc wychodzi na to, że u @YankesShow
jest tak jak być powinno.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...
UP