Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

II stopień wentylatorów nie działa - kończą mi się pomysły


Recommended Posts

Witajcie.
Od jakiegoś czasu próbuję wyeliminować usterkę wentylatorów chłodnicy.
Dokładnie chodzi o błąd:
P1482-04 Obwód wentylatora 2 stopień regulacji Otwarty

Takich tematów jest sporo, ale wierzcie mi - przeczytałem chyba cały Internet na ten temat.
Co zrobiłem i wyeliminowałem:
-bezpieczniki: sprawdzone
-moduł wentylatorów: wyeliminowałem, bo mam już trzecią używaną sztukę i w każdej sztuce pojawia się dokładnie ten sam błąd. Wszystkie trzy nie mogą być uszkodzone dokładnie tak samo.
-testy wentylatorów w Op-Com: I stopień - działa i kręci się jeden wentylator. II stopień - nie działa. Test wykonawczy nie aktywuje się wcale. III stopień - działa i kręcą się dwa wentylatory.
-kasuję błąd, kontrolka auta z kluczykiem znika, ale za chwile powraca razem z błędem.
-kontrolka auta z kluczykiem znika po uruchomieniu silnika i samochód jeździ normalnie. Zgaduję, że w przypadku, gdy powinien załączyć się II bieg wentylatorów, to załącza się trzeci.
-wtyczka do modułu wentylatorów - wymieniona
-przewody - sprawdzone tak głęboko, jak mogłem. Do momentu, gdzie wiązka schodzi w dół, głębiej.

Sprawdziłem prąd na stykach wtyczki i wygląda to tak, jak na załączonych zdjęciach. W mojej wtyczce jest 7 przewodów. 4 grube i 3 cienkie.
Pomóżcie proszę, bo już skończyły mi się pomysły.

Wyłączony zapłon.

IMG_20201108-zaplon-off.jpg.a0843d413575983d9b25b22a80d031ac.jpg

 

Kluczyk w pozycji zapłon:

IMG_20201108_zaplon.jpg.36c7deb7d666cc76e1997e69957519fa.jpg

 

Edited by wimm
poprawiłem numer błędu
Link to post
Share on other sites

Powiedzcie mi proszę którędy idą przewody z modułu wentylatorów.
Przejrzałem całą wiązkę od wtyczki modułu do UEC i nic podejrzanego nie zauważyłem. Przewody idą do wtyczki XE - patrząc od przodu skrzynki UEC - tej po prawej stronie. Po drodze wiązka się rozdziela, mniej więcej w okolicy wlewu płynu do spryskiwaczy. Rozdzielona wiązka schodzi gdzieś w dół, pomiędzy chłodnicami i silnikiem.
I teraz: Przewody modułu wentylatorów idą wszystkie do UEC, a z UEC do ECU, czy w tym rozdzieleniu część idzie do UEC, a część do ECU. Chciałem następnym razem rozebrać moduł UEC i tam szukać przerwy w przewodach, gdzieś pomiędzy pinami a bezpiecznikami.
Czy to ma sens?

Link to post
Share on other sites

Cześć, na potrzeby wyeliminowania samego modułu, możesz zrobić test:

- Przekaźniki w module sterowane są masą (3 mniejsze piny odpowiadają za każdy bieg wentylatora). Z tego co pamiętam lewy (szerszy pin) (en bliżej przewodu od modułu to stały minus, natomiast prawy szerszy to stały plus. (opis tych pinów ze zdjęcia jest moim zdaniem zły, ponieważ wczoraj naprawiałem swój moduł i wysterowałem go na krótko z akumulatora. Ewidentnie przekaźniki sterowane są masą.). 

Odpinasz wtyczkę od kostki, zostawiasz moduł podpięty pod wentylator. Plus i minus z akumulatora podpinasz przewodem do pinów - tak jak opisałem wyżej. Dodatkowy minus z akumulatora przykładasz do poszczególnych małych pinów i zacznie Ci się załączać poszczególny bieg. Każdy musi zadziałać, w moim przypadku "100% sprawny moduł" który kupiłem, nie miał jednego biegu. Jeśli masz wszystkie biegi, to później musisz szukać przerwy w wiązce od wtyczki do sterownika ECU. Musi być przejście w każdym z przewodów. Jeśli jest, to wtedy wina ECU. Ale ja zacząłbym od modułu, jeśli przy zmianie biegu w Op-Comie słychać cykanie przekaźnika z modułu, to znaczy że sygnał z ECU dochodzi i sam moduł jest walnięty. Wtedy opalarką + wkrętak trzeba wydrapać tą masę i poprawić luty na ścieżkach (są zimne luty) i wymienić ten bezpiecznik termiczny (ludzie mylą go z rezystorem). 

 

 

schemat.jpg.d21167a1cd189e2dd61530f272b8633a.jpg.2ca8a4751f82bc69ba75c97d3a60e7aa.jpg

Link to post
Share on other sites

Tak to wygląda na 100%, wczoraj to przerabiałem. Tak można sprawdzić ręcznie moduł i mieć 100% pewności. Polecam także by druga osoba stała przy wiatraku i w momencie zasterowania danego biegu przez Op-com niech słucha, czy przekaźnik cyknął - jak tak i wentylator nie działa, to na 100% moduł jest do naprawy.

 

PS. Teraz ogarnąłem że masz diesla! Sory, widzę że ta wtyczka jest inna (więcej pinów), mój błąd. Ale może na coś Cię to naprowadzi, ja to robiłem w swoim 1.8 benzyna... To polecam w takim razie posłuchać, czy cykają przekaźniki w momencie sterowania przez Op-Com. Jak tak, to działaj z samym modułem bo w nim jest problem. Jak nie, to musisz przebałuszyć tą wiązkę. 

f9f0080e4a9e87b75c6999035f19 (1).jpg

Edited by Ronal
Link to post
Share on other sites

Dzięki za podpowiedzi. 
Mam 1.9cdti 150KM automat. Na chłodnicy dwa wentylatory. Mój moduł wygląda tak. Wtyczka ma 7 pinów. 5 pin od lewej jest fabrycznie zaślepiony (we wtyczce zatkany). Zdjęcia w pierwszym poście robiłem sam i tak to właśnie u mnie wygląda.
modul-1.jpg.34d860e0c9db625ae32d149f6bbedac5.jpgmodul-2.jpg.82893b885e104065be9c2ad924b7e576.jpg

Link to post
Share on other sites

Witam  , rozumiem ze te dwie wtyczki podłaczasz do wentylatorów , i tak naprawde na czym polega te trzy biegi , 1-jeden wentylator 100% , 2 - dwa wentelatory 50% , a 3 - dwa  obroty 100% , 

Link to post
Share on other sites

Witaj.
Tak. Wtyczki wpinam do wentylatorów. Nie jestem do końca pewien co do pracy wentylatorów, ale chyba wygląda to tak:
1 stopień - rusza wentylator po lewej (strona kierowcy). On włącza się również, gdy uruchomię klimatyzację.
2 stopień - nie wiem, bo mam błąd.
3 stopień - ruszają obydwa wentylatory pełną parą.
Drugi bieg powinien kręcić obydwoma wentylatorami, ale nie z pełną mocą - chyba. No i mój problem nie dotyczy samych wentylatorów, bo podczas testu biegu 3 obydwa się kręcą, więc prąd mają. Problem dotyczy błędu i braku uruchomienia stopnia 2. 

Link to post
Share on other sites

 rozumiem ze wszystkie biegi sa załaczne po przekroczeniu jakiegos progu temperatury , niema  gdzies w instrukcji ile stopni jaki bieg wentelatorów ? , to jedno a jesli op-comem robisz test to powinien moduł URC wysyłac sterowanie na ten moduł wiatraków tak na logike , wiec jesli masz masz jeszcze cierpliwosc , to miernik i po kolei sprawdzaj(wpinaj sie w przewody ) przy kazdym biegu , pomijajac 12v  bo moze sie okazac ze masa moze byc sterowaniem , bo raczej watpie aby URC sterował napieciem ze jak jeden max to 12v a jak 2 wiatraki 50% mocy to jakies 8v (przykład) i mysle ze tym wszystkim steruje sterownik silnika .

Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, kar26 napisał:

[...]

wiec jesli masz masz jeszcze cierpliwosc , to miernik i po kolei sprawdzaj(wpinaj sie w przewody ) przy kazdym biegu , pomijajac 12v  bo moze sie okazac ze masa moze byc sterowaniem , bo raczej watpie aby URC sterował napieciem ze jak jeden max to 12v a jak 2 wiatraki 50% mocy to jakies 8v (przykład) i mysle ze tym wszystkim steruje sterownik silnika .

Mogę prosić o wyjaśnienie?
Gdzie się dokładnie wpiąć? Nie jestem pewien, czy testy w Op-Com w ogóle ruszą na wyjętej wtyczce z modułu wentylatorów. Mógłbym więc wbić się igłą w cienki przewód za wtyczką modułu, włączyć test pierwszego biegu i sprawdzić na którym przewodzie jakie jest napięcie. To samo zrobić na biegu 3.
Jeśli tak, to jak się wbić? Minus w kabel a plus to plusowej klemy? Mam multimetr, to mogę sobie do jego końcówki dolutować igłę :)

8 minut temu, kar26 napisał:

 rozumiem ze wszystkie biegi sa załaczne po przekroczeniu jakiegos progu temperatury , niema  gdzies w instrukcji ile stopni jaki bieg wentelatorów ?

Dobry pomysł, poszukam informacji jak dokładnie powinny pracować wentylatory.

Link to post
Share on other sites

ja to bym przed modułem sie wpinał bo jak wypniesz to  sterownik silnika odbierze jako bład wentelatorów , lub tryb awaryjny i bedzie zapobiegawczo przed przegrzaniem silnika wymuszał pełna moc wentylatorów a to bedzie dawac błedny odczyt .

Link to post
Share on other sites

lub jest trzecia opcja czy ten moduł wiatraków jest sterowany po can( trzeba sprawdzic w tisie  jutro powiem ) jesli po canie to sterownik moze byc sprawny a jest zwora w instalacji i dla tego jest taki cyrk , kiedys mialem podobna sytuacje ale z klimą w zzafirze , sterownik wiatraków załączał przez op-coma klime niby wszystko ok a klima nie chciała wystartowac , sprawe kaszaniła wiazka miedzy sterownikiem silnika a modułem wiatraków  , a to sie od kiedy tobie to dzieje ?

Link to post
Share on other sites

Mam ten błąd od kiedy kupiłem to auto. Czyli od sierpnia.
To jest już trzeci moduł wentylatorów. Wszystkie kupiłem używki. Błąd zawsze jest ten sam, czyli: II stopień - obwód otwarty. Wykluczam więc moduł. To byłby chyba największy zbieg okoliczności, gdybym kupił wszystkie moduły tak samo uwalone ;) Błąd sygnalizuje lampka auta z kluczykiem. Znika po uruchomieniu silnika.
Klima pracuje bez problemów. Bez względu czy mam ją włączoną, czy nie, ten błąd jest cały czas obecny. Nawet gdy go wykasuję, to od razu wyskakuje ponownie. Czyli to wszystko wygląda tak, jakby gdzieś przerwany był przewód sterujący II stopniem wentylatorów.
Poza tym auto jeździ bez problemów. Latem jak było bardzo gorąco, to nie przegrzewał się, ani nic. Lampka sygnalizująca błąd również nigdy nie wyskoczyła w czasie jazdy.

Edited by wimm
Link to post
Share on other sites

jutro sprawdze podłączenia tego modułu bo widze ze na tym module sa dwie sprezyny to jak by opornica i strerowanie wychodzi moim zdaniem z ECU , bo test wiatraków robisz w sterowniku silnika (czy myle sie?) jesli tak to napiecia ida z UEC 

Link to post
Share on other sites

Tak. Test wentylatorów wykonuję w Op-Comie w kategorii silnik. Op-Com łączy się opcją CAN.
Coś mi jeszcze nie daje spokoju: Wymieniałem wtyczkę do modułów, żeby wykluczyć pourywane piny itp (ponadto była pęknięta). Te moduły są różne dla różnych silników i wersji Vectry. Co ciekawe, gdy kupowałem, jedną wtyczkę widziałem i taką bez wolnych pinów. Pin 5 był zajęty. U mnie w ogóle jest brak przewodu na pin 5 i fabrycznie we wtyczce było to zaślepione. I tak jest teraz. Ale może, cholera, poprzedni właściciel coś kombinował jeśli chodzi o połączenie.

P.S: Mam jeszcze ten wcześniejszy moduł i sobie go z ciekawości rozebrałem. Więc w razie czego widzę, co tam siedzi w środku. Te sprężynki są połączone z miedzianymi blaszkami, a te z kolei z takimi bębenkami z miedzianym uzwojeniem. Wyglądają trochę jak miniaturowe transformatory.

Edited by wimm
Link to post
Share on other sites

Wiesz jesli poprzedni autor tego zamieszania cos kombinował to pierwsze co trzeba zrobic to tis2000 i po patrzec połaczenia czy nie ma gdzies zwory a potem posprawdzac  miernikiem napiecia przed modułem wywołujac test wiatraków(zakładajac ze wszystkie kabelki sa zgodne ze schematem) i dopiero na koncu zostaje sam moduł który reguluje który ma sie obracac i z jaka siła , tak ja to widze .

Link to post
Share on other sites

To o czym ja pisałem, to moduł do starszych wersji (z pojedynczym wiatrakiem) sory za wprowadzenie w błąd. Właśnie w przed-liftach był tylko 1 wiatrak i 1 taki moduł. U mnie nie było 1 i 3 biegu - nie dało się ich zasterować. Uszkodzony był właśńie ten moduł. On składa się jedynie z przekaźników (każdy do jednego biegu), sprężyn (opornic) i w moim przypadku bezpiecznika termicznego. Nic więcej tam nie ma. Doszedłem do tego że moduł jest walnięty, gdy sterując Op-Comem słyszałem że perfidnie cykają w nich przekaźniki, ale wiatrak się nie załącza. Czyli sygnał z ECU szedł. U Ciebie widzę w tym module jest także bezpiecznik termiczny - sprawdź miernikiem czy ma przejście, może jest uszkodzony. Nie wiem w jaki sposób steruje się te podwójne moduły. Ja bym pierw proponował posłuchać, czy przy działających biegach słychać w nich cyknięcie - przy załączeniu biegu. Jeśli tak, to już Cię na coś naprowadzi. Możliwe, że wszystkie moduły mogą mieć przepalony np. ten bezpiecznik mały termiczny przy sprężynie. 

 

Ogólnie opcje są 3 - walnięte moduły, uszkodzona wiązka, uszkodzony ECU. Z tym że uszkodzonie ECU raczej odpada. 

modul-2.jpg.82893b885e104065be9c2ad924b7e576.jpg

Edited by Ronal
Link to post
Share on other sites

Znalazłem tutaj na forum opis, jak idą kable od wtyczki ECU do samej wtyczki do tych modułów. Możesz sobie sprawdzić całą ścieżkę, czy gdzieś nie ma przerwy - miernikiem na "przedzwonkę" i będzie potrzebna igła, żeby weszła w konkretny pin w ECU. Ogólnie to wygląda tak: 

Wysoka prędkość wentylatora(drugi bieg wentylatora): PIN XC93 | 10  ====> XE3 | 4 ====> XE2 | 40 ====> złącze modułu wentylatora 1

Niska prędkość wentylatora(pierwszy bieg wentylatora)  PIN XC93 | 59  ====> XE3 | 3 ====> XE2 | 39 ====> złącze modułu wentylatora 4 

Trzeci bieg wentylatora PIN XC93 | 61  ====> XE3 | 2 ====> XE2 | 45 ====> złącze modułu wentylatora 7 

 

Gdzie XC93 to wtyczka do sterownika silnika, jak widać cała wiązka idzie później we wtyczkę XE3 i dalej do XE2 i dopiero do modułu. Ale póki co trzeba pominąć XE3 i XE2 i sprawdzić przejście z samego ECU do modułu. W kostce ECU będzie to pin kolejno (drugi bieg - pin nr. 10), (pierwszy bieg pin nr. 59) i (trzeci bieg pin nr. 61). Dodaję schemat wtyczki ECU i modułu:

Patrząc na schemat wtyczki: drugi bieg jest na pin nr. 1, pierwszy pin nr. 4 i trzeci pin nr. 7

Czyli tym sposobem trzeba sprawdzić przejście w całym układzie. Jak będzie przerwa na 2 biegu, to dalej będzie trzeba skrócić obszar poszukiwań do kostki XE3 i XE2. 

 

 

5725174e8551e_zczewentylatora.jpg.b084680422e06850b24853577446a139.jpg

ECU.jpg

Link to post
Share on other sites

@Tantalos To wyeliminowałem jako pierwsze. Obecnie wymieniłem moduł wentylatorów już po raz trzeci.


@Ronal Wielkie dzięki za garść informacji. Czyli wtyczka modułów łączy się jakoś dodatkowo z ECU? Byłem przekonany, że przewody z wtyczki idą do skrzynki UEC i stamtąd dopiero wychodzą do ECU. Czy masz może informację którędy idą przewody z wtyczki modułu do ECU?

PIN XC93 | 10  ====> XE3 | 4 ====> XE2 | 40 ====> złącze modułu wentylatora 1
Rozumiem, że jest to pin 4 we wtyczce XE3, tak? Pomyślałem, że zanim zdejmę zderzak i dobiorę się do ECU, mógłbym zrobić jakiś test i obejście przewodu: Wpiąć igłą zapasowy przewód w przewód który idzie to ECU i poprowadzić go do wtyczki XE3. Wtedy miałbym jakiś trop, że przerwa jest gdzieś we wiązce idącej ze skrzynki UEC, za silnikiem, do ECU.
Wiązka, tak mi się wydaje, idzie którymś z dwóch peszli przyczepionych do obudowy filtra powietrza - dolnym lub górnym. Potem te wiązki schodzą w dół do ECU.

Link to post
Share on other sites

Robiłem też obejścia aby sprawdzać wiązki, testowałem przekaźniki w module wentylatorów na krótko, Testowałem opkiem sam moduł ale to było 5 lat temu i nie pamiętam gdzie co i dokładnie jakie kable sprsawdzałem. Chciałbym ale nic więcej nie pomogę.

Link to post
Share on other sites

Dobrałem się dziś do wtyczki ECU. Dużo tam nie zdziałałem, bo do pełnego dostępu trzeba by podnieść auto, zdemontować cały plastik nadkola i od spodu przejrzeć przewody. Mogę tylko powiedzieć, że na początkowym odcinku wiązka wygląda dobrze. Sucho, czysto, nie ma śladów ingerencji. 
No nic, szukam dalej 😕 

Link to post
Share on other sites

Niestety tutaj dużo już nie pomogę, bo ja mam przed-lifta. U mnie sterownik jest na górze przy głowicy. Dostęp mam dobry. Widzę, że w po-lifcie ich poniosło montując ECU gdzieś przy nadkolu? Masakra... Współczuję, problem jest mega upierdliwy. Tak, kable idą pierw z ECU później do tych dwóch wtyczek. Faktycznie, zrobienie obejścia jest mądrym pomysłem. Jeśli masz dostęp do wtyczki XE3, to pociągnij kabelek z pin nr. 4 bezpośrednio pod złącze wentylatora nr. 1. Zakładając że dalej wiązka z XE3 do ECU będzie okej, to jest spora szansa że 2 bieg zadziała. Jak nie, to będzie trzeba dokopać się do ECU bezpośrednio. 

Link to post
Share on other sites

@wimm @ronal opis tych pinów przy kości ECU jest do wersji na jeden wiatrak silniki 1.8b 1.6b. W 1.9 cdti jest całkiem inna kość. Jak nie zapomnę poszukam schematu do Twojej.

Sygnał(masa) do wentylatora idze z ecu, do uec następnie do modułu wentylatora. Dlaczego sygnał masowy jest poprowadzony przez skrzynkę bezpieczników nie wiem.

XE2 i XE3 to kość UEC, którymi sygnał wchodzi i wychodzi. Te kości akurat w dth będą takie same, ale znowuż kość przy wentylatorze będzie inna. 

@Ronal @wimm Te przejścia co podałeś są do wentylatora na jeden wiatrak. Poniżej wrzuciłem do wentylatora na dwa wiatraki tj. w z19dth

Kość przy ecu w 1.9 to xc56 a nie xc93.  

Edited by kupier
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...
UP