Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Samoczynne włączanie się nawiewu kabiny.


Recommended Posts

Witam serdecznie.

Jestem szczęśliwym jak dotąd posiadaczem Viki B z 99 roku wersja polift z manualną klimą.

Ostatnio kilka razy spotkała mnie przykra niespodzianka w postaci wyładowanego akumulatora. Okazuje się że samoczynnie załącza się wentylator nawiewu który zawsze zostawiałem ustawiony na "1". Nauczyłem się już że wysiadając z auta wyłączam nawiew na "0" i wtedy wszystko jest OK jednak trochę to niekomfortowe.

Kilka razy sprawdzając sytuację po wejściu rano do samochodu nawiew dało się włączyć bez wcześniejszego włączenia zapłonu. Po przejechaniu jakiejś trasy często wszystko jest ok czyli po wyjęciu kluczyka nawiew się wyłącza, jednak kilka razy załączył się po wystygnięciu silnika w nocy lub dłuższym postoju. Po przeczytaniu kilku postów o podobnych problemach stwierdziłem, że wyjęcie przekaźnika R6 lub bezpiecznika F2 zatrzymuje pracę nawiewu co jest normalne jednak na wyjęcie bezpiecznika F40 reaguje tylko na włączonej stacyjce.

Często właśnie rano jak zauważę, że nawiew może działać bez kluczyka próbowałem wyjmować przekaźnik R6 i wtedy automatycznie "klika" czyli załącza się po włożeniu do gniazda co mogło by świadczyć o tym że skądś dostaje napięcie , natomiast kiedy zdarzy się że nawiew nie załączy się bez kluczyka (normalny objaw) wyjęcie przekaźnika nie powoduje jego "kliknięcia" czyli zadziałania i dzieje się to dopiero w momencie włączenia zapłonu. Zasadniczo wygląda tak jak by zasilanie R6 było zależne nie tylko od "zapłonu" ale jeszcze jakiegoś czujnika. 

Wiem że większość szanownych forumowiczów będzie pisać że to rezystor dmuchawy ale moim zdaniem nie tutaj leży problem, ponieważ uszkodzenie rezystora raczej powodowało by pracę ciągłą nawiewu lub tylko na "4"tym biegu więc to chyba nie to.

Dodam że nawiew działa całkowicie prawidłowo na wszystkich biegach jednak czasem po ostygnięciu auta jeśli nie przełączę go na pozycję "0" konsoli potrafi sam załączyć przekaźnik R6 uruchamiając tym samym nawiew kabiny.

Czy ktoś miał podobne doświadczenia lub może naprowadzić na jakąś wskazówkę ? Będę wdzięczny za wszelką pomoc.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

No niestety jak na złość problem jak szybko się pojawił tak szybko zniknął. Pewnie nie na długo ale póki co wszystko wróciło do normy.

Podejrzewam że problem może leżeć w kostce stacyjki jak kolego zasugerowałeś.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Wymieniłem na razie kostkę stacyjki bo nic innego wg.schematu nie przyszło mi do głowy.

Pomiar "starej" nie wykazał jednak nieprawidłowości poza połączeniem styku "W" z "30" który działa jednak tylko na wciśniętym bolcu. Spróbuję ją jeszcze obejrzeć od środka. Poobserwuję i dam znać.

Link to post
Share on other sites

Cewka przekaźnika R6 zasilana jest ze styku „U” stacyjki przez bezpiecznik F40. Z drugiej strony podłączona jest do masy  samochodu. Nie ma po drodze żadnych dodatkowych czujników.
Zasilanie przełącznika nawiewu idzie przez styk R6 oraz bezpiecznik F2.
Przy objawach o jakich piszesz, uszkodzona może być kostka stacyjki lub uszkodzona izolacja na przewodach od stacyjki do przekaźnika R6 i tam mogą być zwarcia.

 

Zasilanie R6.pdf

Link to post
Share on other sites

Mądrego to i warto posłuchać. Dzięki Tasiol za rozwianie wątpliwości.

Istotnie jak nawiew sam się załączył to pomagało jedynie (poza przekręceniem na "0") wyjęcie F2 lub R6. Na wyjęcie F40 brak reakcji.

Kostka została wymieniona zapobiegawczo bo jak pisałem też mi się tak wydawało i na razie problem nie występuje. Stara kostka była firmy TOPRAN (201 799)

Pomierzyłem ją miernikiem ale nie zasadniczo nie doszukałem się żadnych nieprawidłowości poza tym że stacyjka na stykach "W" działa ale tylko przy wciśnięciu "palca" do którego wchodzi mechanizm kluczyka. Wymianę przy okazji innej naprawy zleciłem mechanikowi więc nie wiem czy coś wpycha ten bolec podczas normalnego użytkowania czy stacyjka chodzi tylko "na płasko" na której to pozycji działają wszystkie pozostałe styki w kostce. Spróbuję ją jeszcze rozebrać w celu analizy ale obawiam się że rozleci się na kawałki po zwolnieniu zaczepów.

Dzięki bardzo za pomoc i zaangażowanie.

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...
UP