Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Nie działa klimatyzacja i błąd ECU 1.9 150 KM Z19DTH


Recommended Posts

Witam!

Mam problem z układem chłodzenia i klimatyzacji w VC 1.9 150 KM. Problem objawia się błędem, który wykrył OPCOM "P1482-04 Fan Control 2 Circuit Open".

Zacząłem sprawdzanie od przeglądania schematów. Sprawdziłem wszystkie trzy biegi na krótko. Wbijałem sonde w wszystkie 3 kable sygnałowe biegów wentylatora chłodnicy, a drugi koniec kabla do minusowej klemy. Na krótko wszystkie 3 biegi działają, czyli sam moduł sterowania wentylatora jest sprawny. Następnie sprawdziłem przejście między wtyczką do modułu wentylatora chłodnicy, a do wtyczki skrzynki bezpieczników (UEC). Był brak przejścia na drugim biegu). Zacząłem sprawdzać wiązkę od strony wentylatora chłodnicy. Przewód od 2 biegu ucięty... Brak połączenia z UEC. Za to przewód od 2 biegu został połączony z jakimś kablem i puszczony w kierunku ECU (tak jakby "nasi tu byli", a może tak powinno być, a tego nie wiem). Już nie zdejmowałem koła i nadkola, żeby się dostać do ECU i zobaczyć czy ten przewód rzeczywiście tam biegnie. Następnie sprawdziłem parametry klimatyzacji w OPCOM i ukazały mi się parametry, które pomimo włączenia A/C nie zmieniają się. Klimatyzacje nabiałem rok temu. Gdzieś wyczytałem fragment posta, że po włączeniu klimatyzacji uruchamia się 2 bieg wentylatora chłodnicy. Ten wpis chyba dotyczył Zafiry. Dorzucam zdjęcia. Może ktoś będzie mi w stanie pomóc.

Z góry dzięki za pomoc i info!

5375cdc616abd21857f31d47a6ac9703.jpgd9842f048f2716b6af0e52b93dfbb81b.jpg738b6fbe924196105cc3c71bd6c22830.jpg26648f63eb1b537a626fc17f7e251c6f.jpgafce7e85c541346f88bc08b18fcb632e.jpg

Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, majowy napisał:

Następnie sprawdziłem parametry klimatyzacji w OPCOM i ukazały mi się parametry, które pomimo włączenia A/C nie zmieniają się. Klimatyzacje nabiałem rok temu.

No to mam średnią wiadomość, na jednym ze zrzutów masz parametr A/C Pressure. Masz tam wartość 135 kPa, na takim ciśnieniu klima nie pójdzie, masz nieszczelność.

17 godzin temu, majowy napisał:

Gdzieś wyczytałem fragment posta, że po włączeniu klimatyzacji uruchamia się 2 bieg wentylatora chłodnicy. Ten wpis chyba dotyczył Zafiry

Masz 3 biegi wentylatorów i są one włączane po kolei. Możesz włączyć klimę a na początku wentylator nie włączy się w ogóle bo jeszcze nie będzie takiej potrzeby. Albo będzie się włączać i wyłączać.

Z tym problemem elektrycznym Ci nie pomogę, ale wiem, że masz dziurę w układzie i bez zrobienia tego klima i tak nie ruszy :P

Link to post
Share on other sites

W jakimś temacie też ktoś pisał, że z tym parametrem ciśnienia to bywa różnie. Zależy od temperatury w komerze silnika itd. wtedy zmienia się to ciśnienie. Ale jeżeli czujnik jest sprawny to, też mi się wydaje że wszystko uleciało przez jakąś nieszczelność. A jaki powinien być prawidłowy odczyt? Ile kPa?

Link to post
Share on other sites

Przepraszam, że post pod postem, ale naprawiłem usterkę i chciałem podzielić się informacjami, które może komuś się kiedyś przydadzą.
Sprawdziłem na schematach w TIS połączenie do wentylatora. W Vectra C z silnikiem Z19DTH sprawa jest dość prosta, bo nie ma nawet przekaźników od wentylatorów chłodnicy. Schemat wygląda tak: wentylatory -> moduł sterowania wentylatorami -> skrzynka bezpieczników pod maską (UEC) -> "komputer" sterownik silnika (ECU).
Na początku sprawdziłem na krótko wszystkie 3 biegi wentylatora. Metrowy przewód do klemy - akumulatora i podłączałem się bezpośrednio pod przewody sygnałowe od biegów wentylatora. Wszystkie biegi się włączały. W ten sposób wyeliminowałem usterkę modułu sterowniki wentylatorów chłodnicy.
Następnie sprawdziłem wiązkę od wentylatorów i ich modułu sterującego do UEC. Napotkałem tam robótkę magika elektryka (przewód podlutowany do przewodu odpowiadającego za 2 bieg). Przewód zrobiony przez magika chował się za przednim prawym nadkolem. Od razu pomyślałem, że leci prosto do ECU. Sprawdziłem dalej wiązkę do UEC. 10 cm za robotą magika okazało się, że przewód się utlenił i pomimo, że jego izolacja wyglądała OK, to po lekkim pociągnięciu po prostu puścił i rozpadł się w rękach. Następnie została kwestia sprawdzenia przejścia między UEC a ECU. Rozebrałem prawe przednie nadkole od strony pasażera i wiedziałem, że zastanę tam kabelkologie magika. Tak też było. Robota magika była OK i tak naprawdę musiała działać jakiś czas, ale do połączenia dał kiepski przewód i zrobił słabe połączenie lutowane przez co połączenie też się utlenioniło. Połączyłem chwilowo (co widać na foto) przewód którym sprawdzałem przejścia (długi do którego podlutowałem szpilkę, testowałem nim połączenia, bo inaczej nie dałoby rady podłączyć się do pinu w kostce do ECU). Przejście jest (od samej kostki modułu sterowania wentylatorami, przez UEC, aż do kostki ECU). Potem zostało tylko wpiąć kostki i trzymać kciuki, że ECU sprawny. ECU sprawny! Wentylatory działają na wszystkich biegach (testowane przez OPCOM). Jutro zostaję zrobić to staranie, wszystko dobrze polutować i zaizolować. Napisałem wypracowanie, ale po to, żeby każdy zrozumiałem. Mając lutownicę, multimetr, trochę wiedzy, schematy i samozaparcie da się to ogarnąć i etapami sprawdzać co jest sprawne i lecieć od urządzenia końcowego do początkowego (lub na odwrót, jak kto to woli).
Temat do zamknięcia. Rozwiązano problem. ab24d524bf0cc23c8062cbdd71af5ede.jpg

Link to post
Share on other sites
Dnia 8.06.2020 o 15:15, majowy napisał:

W jakimś temacie też ktoś pisał, że z tym parametrem ciśnienia to bywa różnie. Zależy od temperatury w komerze silnika itd. wtedy zmienia się to ciśnienie. Ale jeżeli czujnik jest sprawny to, też mi się wydaje że wszystko uleciało przez jakąś nieszczelność. A jaki powinien być prawidłowy odczyt? Ile kPa?

To wszystko prawda, ale jeśli masz szczelny układ to Twoje aktualne ciśnienie sugeruje że jest u Ciebie dosyć spory mróz (-20*C), a mamy czerwiec ;) Podtrzymuję więc, że masz nieszczelność. Przy obecnych temperaturach (15-25*C) powinno być około 500-700 kPa

Jak kabelki ogarnąłeś to pozostaje Ci ogarnąć szczelność i będzie działać.

Link to post
Share on other sites

Postanowiłem sam wizualnie obejrzeć układ. Znalazłem nieszczelność na sprężarce. Zamówiona. Jutro do kanału i zakładam na auto. Oby to tylko była ta nieszczelność, bo inwestycja zbliża się do granicy opłacalności [emoji3]ecb2a137c54e7ebd9501ab686e549713.jpg&key=6b63305049bb08a4f1a519d0cbe9713bb9cd3d437ebc5056c91e0750cd750961

 

EDIT: Sprężarka wymieniona i klimatyzacja działa [emoji6]

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...
UP