Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

damian88719

Silnik 2.5 V6 LPG , olej w układzie chłodzenia.

Recommended Posts

Witam serdecznie forumowiczów i zapaleńców nawal użytkujących tak zacny samochód jakim jest Vectra. W mojej Viki po 7 latach użytkowania, raz mniej, raz więcej intensywnego pojawiła się awaria która stawia dalszy los auta pod znakiem zapytania. Otóż od ok 2 miesięcy w zbiorniczku płynu chłodzenia zaczął pojawiać się powoli olej. Stopniowo było go coraz więcej. Nie mając innego auta musiałem nadal jezdzić Viki. Doszło do tego że cały układ chłodzenia zawalony jest mieszanką płynu z olejem, konsystencja budyniu. Początkowo liczyłem że to chłodniczka oleju. Wyciągnołem ją i sprawdziłem szczelność używając sprężonego powietrza (jeden otwór zatkałem, drugim podałem cisnienie na szybkozłączke). Całość zanużyłem w wodzie i grzałem do ok 90 stopni. Niestety nic. Chłodniczka szczelna. Pozostają opcje: 1.uszczelka pod którąś głowicą  2 uszczelki pod obiema głowicami, 3 pęknięcie w głowicy lub obu . 4 blok.   Więcej podejrzeń nie mam, może coś pomijam i o tym nie wiem. 

Proszę osoby które mogą coś wiedzieć w tym temacie o pomoc. Czy można ustalić która uszczelka albo głowica nawaliła? A może powinienem jeszcze sprawdzać gdzie indziej??? Piszę tą wiadomość w piątek. Jutro sobotka, może zacznę powoli wykręcać więcej z Viki, na ten moment jestem po dolotach, listwie wtryskiwaczy i chłodniczce oleju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zadałeś pytanie

Please login or register to see this quote.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czyli nie masz innych podejrzanych co mogło jeszcze spowodowac dostawanie sie oleju??

Edited by damian88719

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja nie mam

Share this post


Link to post
Share on other sites

pierwsza jest do sprawdzenia chłodniczka oleju

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam kupioną drugą chłodniczkę, tą samoróbke (rurka aluminiowa z żeberkami dookoła) ale nie ma moim zdaniem sensu jej montowac i wszystkiego skręcać, płukać cały układ i robić jazdy próbne. Skoro stara chłodniczka nic nie wykazała to trzeba kopać dalej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, dodam jeszcze że robiłem pomiar kompresji cylindrów i wszystkie mają ok 14bar. Gbydy jeden miał gorszą kompresje to najpierw zdejmowałbym tą głowicę która leży nad tym cylindrem. A tak to loteria która to głowica czy obie.

Edited by damian88719

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wymień tą chłodniczkę. Z doświadczenia wiem że powietrze może nie pokazać że jest dziuraww

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok wymienię ją profilaktycznie. Ale nie sądze aby to rozwiazało problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może żeby rozwiaż temat chłodniczki opisze dokładniej co zrobiłem aby sprawdzic czy to ona się rozszczelniła. Były trzy testy. Do każdego chłodniczka miała szczelnie zatkane otwory olejowe i podłączone powietrze na 8bar szybkozłączką.

Test 1. - na szybko.  Powietrze 8bar. Psikanie dookoła czymś co sie pieni, jakiś detergent - nie pokazało nic ale pomyslalem ze to słaby test. 

Test 2. wanienka wody - zanużyłem chłodnicze z podłączonym wężem powietrza. Wanienka na kuchence gazowej i grzanie do około 90 stopni. Okazało sie że po ok 50 stopniach na chlodnicze między najdrobniejszyni blaszkami zaczeły pojawiać sie bąbelki. Im woda byla cieplejsza tym wiecej ich bylo. Były one na całej długości i szerokości chłodniczki między blaszkami, , Bąbelki pojawiały sie niezależnie czy było podawane ciśnienie czy nie.  Uznałem ze to może być para wodna. Woda zblizając się do temp wrzenia szybciej zagotuje sie jak ma jakiś punkt  . Poza tym dziwiło mnie to że te bąbelki pojawiają się dosłownie wszedzie na całej chłodniczce a nie szybkie bąblowanie w konkretnym punkcie. 

Test 3. wanienka oleju - kupiłem 10l kujawskiego, grzałem do 100 st. . Olej ma wyższą temp wrzenia wiec pozbyłem się problemu bąbeków pary wodnej powstających na zew chłodniczki. Niestety ten test równiez nie ujawnił nieszczelności.

Nie wiem jak lepiej sprawdzić taki element jak chłodniczke oleju,  Może powinienem pozostawić ją na dłuższy czas np nalac do niej full oleju, zatkac, podac cisnienie, i włożyć do miski z wodą. Moze po dniu cos sie pojawi.

Edited by damian88719

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zamiast tyle kombinować, już dawno wymieniłbyś tą chłodniczkę. Ja nie bawiłem się tak, tylko puściłem ciśnienie z chłodniczą zanurzoną w wodzie i nic nie wykazało, a nieszczelność była taka że po 5km już nie mieściło się w zbiorniczku. Jak chcesz to kombinuj, ja wymieniałem chłodniczkę. Czeka jeszcze tylko mozolne płukanie układu. Nawet po miesiącu potrafią się pokazać oczka z oleju

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wykonałem ostatni test chłodniczki, Nalałem do niej oleju na full. Zakręciłem z obu stron śrubami M16x1.5 . Jedna śruba przelotowa z dospawaną szybkozłączką na powietrze. Całość zanurzona w wodzie i gotowana. Ciśnieni 7 -8 bar.  W garku nie widać oleju.  Zmiana wagi przed gotowaniem i po 2 godzinach gotowania z olejem pod cićnienem  - bez zmian w wadze całego układu testowego.   Przy ilości oleju jaka mi dostawała się do układu chłodzenia wykluczam chłodniczkę. Wymienię ją profilaktycznie ale to nie ona wg mnie jest przyczyną. Przyczyna obstawiam lezy w uszczelkach pod glowicami.    Teraz jestem na etapie czyszczenia i szlifowania głowic i myślę o wymianie prowadnic zaworowych bo mają luzy, jedne więsze, drugie mniejsze. Gładzie cylindrów ok, wałki ok. . Dam znac czy udało się wskrzesić potworka. 

Edited by damian88719

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...