Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

loloslol

Problem po czyszczeniu i adaptacji przepustnicy Z16XER

Recommended Posts

Witam,
Chciałbym poprosić o pomoc i wsparcie w rozwiązaniu pewnego problemu. Pacjent to Astra H z 2009r Z16XER plus LPGTECH324OBD.
Kilka dni temu wykonałem czyszczenie przepustnicy oraz za pomocą op-com'a "reset wartości wyuczonych". Po resecie w skład którego wchodzą: reset wartości sondy lambda, reset przepustnicy oraz faz rozrządu, uruchomiłem auto na benzynie żeby nagrzać silnik do włączenia wentylatora. W trakcie tego procesu auto przełączyło się na LPG. Kiedy zauważyłem że chodzi na gazie wróciłem na Pb ale zaobserwowałem dziwne zachowanie sygnału z sondy przed katalizatorem - wskazanie spadło do minimum i zaczęło się zwiększanie czasów wtrysków benzynowych, przeszedłem na gaz - tu sonda falowała idealnie w zakresie 0 - 0,8V. a czasy wtrysków były jak zwykle na biegu jałowym. Po tym zabiegu rozjechały się parametry w ECU benzynowym na tyle, że nie ma możliwości aby ECU nauczyło się ich poprawnie. Dodatkowo nie ma możliwości zapalenia silnika na benzynie ponieważ przez długie czasy wtrysków ustawiane przez ECU silnik jest silnie zalewany, telepocze i gaśnie. Próbowałem ponownie zresetować wartości wyuczone, ale ECU jakby pamięta ostatnio zapamiętane wartości i nie udaje się uruchomić auta na PB. Przejechałem również ze 100km na tych mocno zalewających czasach sądząc że w końcu się nauczy, niestety nie chce wejść w prawidłowy zakres. Tymczasem na LPG jest idealnie - sondy pracują wzorowo, auto jeździ bez zastrzeżeń. 
Co do wskazań sondy - podczas jazdy na LPG sonda faluje idealnie między 0 a 0,8V, po przełączeniu na Pb sygnał sondy (przed katalizatorem) spada do minimum jakby mieszanka była za biedna powodując że czasy wtrysków ustalają się na bardzo wysokich poziomach no i silnik jest silnie zalewany. Sonda praktycznie nie faluje stoi na minimum, czasami minimalnie podskoczy. 
Czy ma ktoś jakiś pomysł - czy istnieje możliwość np TECHem zmiany parametrów tak aby z powrotem była możliwość skalibrowania silnika na Pb?
pozdrawiam
Krzysiek

loloslol

 

Silnik: 1.6 Z16XER

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sprawdź ciśnienie paliwa. Być może to zbieg okoliczności. Może załamałeś przewód paliwowy. Reset powinien przywrócić fabryczne ustawienia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za info, ciśnienie OK, generalnie to jak się w trakcie jazdy z LPG przełączy na Pb to czasy wtrysku strasznie wzrastają - bo sonda leży na dole - jakby mieszanka była za uboga, a tymczasem jest taka bogata, że strzela z rury, wali paliwem no i auto jest okrutnie zamulone. Tymczasem na LPG sonda pracuje wręcz książkowo, wystarczy tylko przełączyć na Pb i sygnał sondy schodzi prawie do 0, bardzo rzadko lekko wzrasta. 

Wygląda jakby sonda była uwalona, ale na gazie pracuje pięknie, nie wiem czy jest taka możliwość żeby tylko na Pb zfixowała?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po resecie warto żeby auto chodziło na PB a nie na LPG.

Może spróbuj odłączyć akumulator na jakiś czas i może uda się później opkomem skasować korekty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

umówiłeś się z Wojtkiem w końcu ? :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Próbowałem kilkukrotnie - za każdym razem to samo. Nie można uruchomić auta na Pb bo dawki paliwa są takie wysokie, że go zalewa. Mało tego po resecie op-comem on jakby pamięta ostatnie wartości czasów wtrysków i od nich zaczyna adaptację - czyli zalewa i nie chce się uruchomić.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Dzwonię do niego od wtorku - nie odbiera 😞 

Share this post


Link to post
Share on other sites

sam próbowałem się do niego wbić z moim problemem i dopiero przyszły tydzień :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Pewnie mu się spiętrzyło, tak czasami bywa :-) trudno - zaczekam :-)

Wpadłem jeszcze na pewien diabelski plan, zerknij, co o tym sądzisz??

Please login or register to see this link.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"I odłącz przewód lpg od sondy 
.. Może sieje ster lpg."

Ten pomysł mi się spodobał

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziś przetestuję, a co sądzisz o takim emulatorze sondy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emulowanie sondy to nie najlepszy pomysł .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale tylko na chwilę - żeby wyprowadzić ECU na prostą (na wolnych obrotach)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Michał a jak by zrobić SPS Techem ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

A co to sps techem :P 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  1. Witam ponownie,

Sonda lambda wymieniona - efekt - bez zmian. Auto doskonale działa na LPG, na Pb nawet się nie chce uruchomić.

Odłączyłem również przepływkę na wolnych obrotach na benzynie - żadnej różnicy - brak reakcj. Wymieniłem przepływkę - bez zmian.

Nie odłączyłem jeszcze sondy od sterownika LPG, ale wydaje mi się, że również nic się nie zmieni.

Załączam zdjęcie sondy świeżo po wykręceniu.

Zrobiłem zrzutkę z  torque żebyście mogli zerknąć, zaraz wrzucę link

 

 

Please login or register to see this attachment.

Edited by loloslol

Share this post


Link to post
Share on other sites

I odłącz przewód lpg od sondy 
.. Może sieje ster lpg."

Odłączyłem przewód od sondy z komputera LPG - nic to nie zmieniło, odczyty z OBD - tak samo jak z podłączonym kabelkiem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zbudowałem emulator - działa rewelacyjnie, za pomocą potencjometru można zmieniać napięcie w zakresie 0,1 do 0,8V i podłączyłem zamiast sondy. Na interfejsie diagnostycznym pięknie widać jak ECU mierzy napięcie z emulatora i pokazuje dokładnie zmiany od 0,1 do 0,8V. Wykonałem ponowny reset do wartości wyuczonych no i próba adaptacji z ręcznym emulatorem. Trochę się trzeba było okręcić, ale wolne obroty udało mi się skalibrować - po podłączeniu z powrotem sonda zaczęła pięknie falować na wolnych. Teraz dopiero było widać jak bardzo regulacja wyszła poza zakres. Niestety rozjechało się w całym zakresie i mimo, że na wolnych i w pewnym niewielkim zakresie (przy małym obciążeniu silnika) sonda pracuje i auto zachowuje się prawidłowo. Niestety po dodaniu gazu korekty wychodzą poza zakres a sonda spada na dół no i auto zamula. No i jeszcze nie zapala. Czekam aż ostygnie i spróbuję zaadaptować od ostygniętego silnika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Michał, Dawid, 

Czy TECHem jest możliwość wyzerowania korekt?

Rozjazd polega jakby na tym, że Dla ECU poprawne korekty (offset tak się zaprogramował) leżą powyżej + 25procent - w praktyce sonda spada na dół - korekty rosną do maxa i brakuje zakresu żeby zaczęło się falowanie sondy.
Podczas robienia adaptacji na wolnych mieszając potencjometrem doprowadziłem do stanu, gdy korekty zeszły nieco poniżej górnego poziomu, (czasy wtrysków spadły do 3-4 ms) a jak podłączyłem sondę to ona zrobiła resztę - jak tylko zaczęła falować korekty ustawiły się wokół zera.

Dodzwoniłem się do Wojtka, do wtorku nie ma szans, we wtorek będziemy się umawiać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Próbowałeś po odłączenie akumulatora . Wczoraj bawiłem się opcom i w pewnym momencie moduł się zawiesił i nie przyjmował komend. Po odłączeniu akumulatora wróciło do normy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Czego ja już nie próbowałem...

Czyniłem różne próby - i po odłączeniu akumulatora i po resecie wartości wyuczonych. Przed chwilą wykonałem adaptację od wystudzonego silnika (po mojej wczorajszej przymieszce z emulatorem i zaadaptowaniem wolnych obrotów na gorącym silniku), pięknie przeszło aż do załączenia wiatraka - oczywiście samo odpalenie musiałem zrobić na gazie i kilka sekund potrzymać na LPG bo na Pb nie ma szans zapalić. Po adaptacji na wolnych obrotach dodałem parę razy gazu - nadal go szarpie, ale jakby mniej. Jadę w trasę, zobaczę  - może się wyuczy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Załączam filmik z uczenia ECU podczas jazdy - on wiele wyjaśnia. Zwróćcie uwagę, co się dzieje po przekroczeniu 20% obciążenia silnika.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i wyszło szydło z worka. Problem się częściowo wyjaśnił, aczkolwiek nie został jeszcze rozwiązany.
Jak pisałem wcześniej

Please login or register to see this link.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...