Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

lesiu155

Z19DT i kilka problemików zwiastujących wydatki

Recommended Posts

Cześć i czołem!

Od jakiegoś czasu zaobserwowałem zwiększone dymienie - zarówno na biało w trasie jak wcisnę gej gazu i przy odpalaniu, jak również i na czarno czasem (2tyg temu myłem furę i ostatnio widzę, że zderzak czarny przy końcówce). Co do ostatniego - tłumik nabrał basowego pomruku więc pewnie do wymiany i może to przez sadzę, w końcu od 10 lat chodzi... Furacz rocznik 2008, 280kkm przebiegu, fabrycznie bez DPFa, EGR zaślepiony blaszką z otworkami (a i tak czasem szarpnie przy 2k rpm). Oleju nie bierze, pali niewiele, ciężko pali na zimnym (od dłuugiego już czasu, alternator robiony i bez zmian, aku od nowości jak i świece) - zastanawiam się nad zaworkiem zwrotnym. Lany na LukOilu lub Orlenie zazwyczaj zwykłą ropą.

Korekty wtrysków przy 120 km/h (2005 RPM), światła i klima włączone, po jakichś 150-170km ciągłej jazdy:
1) 0,62
2) 2,28
3) -1,03
4) -1,88

Na postoju bez obciążenia po tej trasie dawki było odpowiednio większe - o ile, nie pamiętam.

I nie wiem od czego zaczynać, żeby zawczasu zrobić tak, aby później nie było problemów. Dodam, że ostatnio wlałem puszkę Liqui Moly do wtrysków na mniej niż pół zbiornika (nie znam korekt wtrysków przed wlaniem, różnicy w pracy nie odczułem), jeżdżone w zasadzie wyłącznie w trasie ~270km, raz na jakiś czas kilka km w mieście ale to od święta. Ktoś coś powie? Może czegoś nie uwzględniłem i przyda się więcej info, jestem do dyspozycji :)

Zawczasu bardzo dziękuję :)

Edited by lesiu155

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i chyba wykrakałem - turbo mi nie dmucha za bardzo. Na postoju różnica 0,2 bara mniej, na pełnym ogniu ~0,6 bara plus spore opóźnienie. Zawór? EGR pracuje wg. OpComa normalnie, szyna CR również. Co do dymienia - IC? Jak sprawdzić, czy nie ma nieszczelności? Oleju nie bierze, a przynajmniej nie widać. Błędów brak.

Edited by lesiu155

Share this post


Link to post
Share on other sites

Słychać jakieś syczenie? Mi ostatnio pencła rura od turbo, ktoś tam pisałe że icek był nieszczelny, Musisz to sprawdzić. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak jak koledzy wyżej napisali pierwsze co sprawdź czy nie ma nieszczelności na dolocie. Weź kogoś żeby podkręcił trochę obroty a Ty w tym czasie słuchaj pod maską czy coś nie syczy. Ściśnij ręką przewód dolotu przed kolektorem za turbo czy robi się twardszy. U mnie dopiero po ściśnięciu przewodu wyszło co i gdzie jest nieszczelne. Zajrzałbym jeszcze do filtra powietrza. 

P.S. co do ciężkiego palenia to czytałem coś kiedyś że winą może być rozrusznik, przytarte łożyskowanie rozrusznik ma mniej mocy słabiej kręci a diesel potrzebuje strzału. Może być słaby aku.

Edited by Łukal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właśnie syczeć to nawet jakby mniej syczał niż normalnie... Ale będę szukał. Podejrzewam, że może po kolei wszystko się sypać po 10 latach i prawie 300kkm... Chciałem zobaczyć jak gruszka pracuje ale nijak nie mogłem jej zlokalizować.

@Łukal - który to przewód? Bo jak szukam czasem zdjęć z opisami to jest masakra coś znaleźć, a aż tak mocno kumaty (jeszcze) nie jestem. I co ma filtr powietrza do tego? Wymieniałem na wiosnę :)

Rozrusznik regenerowany, jedynie co to albo aku bo od nowości siedzi albo te paliwo - w pierwszym poście mi się pomieszało, miałem na myśli rozrusznik, a nie alternator czego nie zauważyłem ;) Przy czym aku nadal trzyma te 14-14.1V.

Jeszcze pytanie co do korekt - czy w moim 8V też jest problem z kostkami czy to dotyczy tylko 16V? Bo mam żółte ale wyglądają spoko, a wg. tutorialu to inaczej u mnie wygląda nawet jakby chcieć wyjąć, uciąć i polutować...

Edited by lesiu155

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przewód ten który idzie od intercoolera do kolektora gumowy.

Filtr powietrza jeżeli byłby zapchany nie puszczał by wystarczającej ilości powietrza i to mogło by być przyczyną słabego ciśnienia turbo i dymienia. 

Czepił bym się jeszcze podciśnienia które steruje prawie wszystkim. Zmienną geometrią turbiny czy klapami gaszącymi. Jeżeli tam będzie pęknięty cienki przewód od zaworków też nie wysteruje odpowiednio elementów.

Przyczyn może być niestety wiele...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę, że gdyby to był filtr to stopniowo by tracił moc, a to nagle się stało...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Filtr powietrza czysciutki w zasadzie.

Ściągnąłem zderzak, sąsiad pokrecil obroty na ~3k rpm i totalnie nic nie słychać, sciakalem rury między IC, a kolektorem i nic nie słychać. Za to zdjąłem wężyki z zaworu i jeden sobie zasysał powietrze co chwilę, a drugi totalnie nic nie czuć - zarówno wężyk jak i króciec zaworu. Odpaliłem test ciśnienia doładowania i też nic się nie wydarzyło, ani na ekranie, ani na wężyku/króćcu... IC wygląda idealnie w przeciwieństwie do chłodnicy klimy 😉

Edited by lesiu155

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może właśnie jest problem ze sterowaniem turbiną? Posprawdzałbym czy wszystkie wężyki podciśnienia są na miejscu i nie są w jakiś sposób uszkodzone, łącznie z tym który wchodzi do gruszki turbo. Ten przewód wychodzi od zaworka przy pasie przednim (okolice akumulatora) i schodzi po wentylatorze chłodnicy w dół. Część tego przewodu jest w osłonce termicznej może tam gdzieś jest nieszczelność? Miałem już dwa razy przypadek w rodzinie z przewodem który wysunął się z gumowych elementów (kolanek) przy turbo i auto zachowywało się jakby tego turbo nie było. W jednym wystarczyło wetknąć wężyk a w drugim troszkę go obciąć gdyż pękł przy samym wejściu do gruszki.

P.S.

Moja chłodnica klimy w dolnej części była już w takim stanie że można było włożyć palec między żeberka i było go widać z drugiej strony :) Valeo wyszło ok 260zł plus uszczelki metalowo gumowe 2x 1,40zł, czas operacyjny, jak się człowiek weźmie do roboty, ok 1 godziny. Dodatkowo wyszło że przewód do turbo (ten o którym wcześniej pisałem) przetarł przewód aluminiowy od klimy który znajduje się w jego pobliżu :) Do tego nabicie mnie wyszło 200zł za kompletnie pustą klimę.

Edited by Łukal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najprawdopodobniej tak jest dlatego też szukam drugiego zaworu na podmiankę ale coś strasznie z tym ciężko w Wawie, żeby ktoś użyczył... A co do turba, to ja nie wiem ale u mnie jest to tak zabudowane, że totalnie nic nie widzę... Ale spróbuję jeszcze dzisiaj zerknąć.

Póki klima chłodzi w miarę to nie będę się jeszcze tego czepiał :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten przewód od intercoolera do kolektora powinien robić się twardszy-pompować się tak że prawie nie da się go ścisnąć. 

Jeżeli turbo nie dmucha przyczyną może być jeszcze gruszka przy turbo. Element do którego wchodzi wąż podciśnienia. Miałem taki problem kiedyś w golfie tdi gruszka się wysypała a w środku było pełno rdzy. Jest to urządzenie podciśnieniowe więc musi być szczelne żeby pracować poprawnie. Można to prowizorycznie sprawdzić strzykawką a nawet ssąc ustami. W warsztatach pompką podciśnieniową. Ja zbudowałem własny tester podciśnienia za czasów VC 2.2 DTI ☺

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to przewód między IC a kolektorem normalnie można było ścisnąć. Ale jeśli dobrze pamiętam jak robiłem testy na postoju to zadane ciśnienie na turbie się nie zmieniało chyba więc w sumie nie powinno pompować...

Wiem o gruszce mniej więcej ale jak powiedziałem, nie widzę jej w ogóle :P Ale z tym podciśnieniem... To co się powinno stać jak "zassę"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gruszkę od dołu widać.
Zdjęcie z innego tematu.

Please login or register to see this image.

/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180814/d662704df4f99ba6cd23cc20da38f3f3.jpg&key=5089ada7a0fd94a1f0283c71f98c49848cbc039561047e5956502d029cca23db" alt="d662704df4f99ba6cd23cc20da38f3f3.jpg" data-imageproxy-source="https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180814/d662704df4f99ba6cd23cc20da38f3f3.jpg">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jutro podmienię zawór, jak to nie pomoże to będę próbował załatwić jakiś kanał bo tak to nie mam możliwości wejść od spodu bo wszystko robię na parkingu pod blokiem 😕

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak zassiesz gruszka powinna wciągnąć dźwignię która z niej wychodzi. Najwygodniej będzie strzykawką gdyż jak zrobisz podciśnienie to dobrze było by je podtrzymać i sprawdzić czy dźwignia nie zaczyna się wysuwać. Jak nie utrzyma się wciągnięta to może znaczyć o jej nieszczelności.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Winowajcą okazał się zawór, podmieniłem i zaczęła się normalnie odpychać :) Ale to dalej nie rozwiązuje czarnej chmury, bo taka się za mną pojawiła podczas dzisiejszej przejażdżki jak mu dałem na 1 w palnik trochę 😕

Edited by lesiu155

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak w swoim dth chcę kogoś zgubić to wbijam kickdown i znikam w chmurze ciemności :) prawdopodobnie winowajcą u mnie jest kolektor ssący i klapy wirowe. 

Ogólnie już leciwy diesel przy energicznym przyspieszeniu puści bąka :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z jednej strony tak, z drugiej strony naprawdę sporo tych bąków zaczął ostatnio puszczać, czy czarnych, czy białych... Na pewno trochę szajsu w kolektorze się zebrało i należałoby go ściągnąć i przeczyścić. To samo pewnie i tłumik końcowy dokłada. Ale ja się zastanawiam czy to jednak nie wina wtrysków? Z jednej strony korekty są wysokie, z drugiej nie tak wysokie jak u innych i wszystko normalnie pracuje... Zaleję jeszcze specyfik LM do wtrysków.

Edited by lesiu155

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chyba poradziłem sobie z dymieniem. Krótka próba ok 2km i z tyłu czysto :) 

Wystarczyło wyczyścić mapsensor. Był bardzo mocno zalepiony. Oczywiście nie obędzie się bez czyszczenia kolektora, a dokładnie jego wymianie na taki bez klap który właśnie jest w trakcie czyszczenia. W załączniku jego zawartość :)

Please login or register to see this attachment.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale ja mam 8V :) Poza tym w sobotę czyściłem przepustnicę oraz EGR i przy okazji zajrzałem do kolektora - rzekłbym, że jest zdumiewająco czysty - cieniutka, mokra warstwa czarnego g**na. Mapsensor czyszczony też niedawno. Przy wymianie oleju zaaplikuję sobie LM 5168 i zobaczymy ale to raczej nie z tego powodu - chociaż wczoraj i dziś przejechałem się po wymianie zaworu i też puści bąka ale jakby nie tak czarnego ;) Zobaczę w piątek na trasie jak to będzie wyglądało ale powinno być nieco lepiej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

U mnie jak gruszke zassam strzykawka to dopóki trzymam strzykawke ciegno gruszki jest wysunięte dosyć dobrze jak puszcze szczykawke wraca momentalnie . Czyli jest ok tak??  Dosyć mocno ciągnie spowrotem 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak. Jest dobrze. Jakby nie chciała się wciągnąć lub zaczęła cofać to byłby problem ze szczelnością.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, masz silnik Z19DT. A sprawdziłęś czujnik temperatury cieczy chłodzącej?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najlepiej rano przed odpaleniem samochodu wejdź w menu ukryte i szukaj opcji COOLANT. Porównaj temerature na komputerze z tą pokazywana przez czujnik przed odpaleniem samochodu. Jeśli jest ok, to jak będzie się silnik rozgrzewał obserwuj czy w miedzy casie nie przesakuja wartości jakoś dziwnie. Może tu jest problem. Tak przy okazji, moj OP-COM nie pokazuje temperatury cieczy, u was jest podobnie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mój chyba też nie pokazuje, muszę sprawdzić :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...