Skocz do zawartości

Witamy na Vectra Klub Polska

Guest Image

Witamy na Vectra Klub Polska, podobnie jak na większości społeczności internetowych, musisz się zarejestrować aby uczestniczyć w naszym wspólnym życiu ale nie martw się jest to bardzo prosty proces, który wymaga minimum informacji, aby zostać zarejestrowanym.

Zakładając konto na Vectra Klub Polska, możesz uzyskać następujące przywileje:

  • Zakładać nowe tematy i pisać odpowiedzi w innych
  • Subskrybować tematy i fora, aby uzyskać powiadomienia
  • Uzyskać własną stronę profilu i poznawać nowych przyjaciół
  • Wysyłać prywatne wiadomości do innych użytkowników.

marek0101

Montaż haka Vectra C Kombi

Polecane posty

Cześć wszystkim,

Szukam haka do swojej Vectry C w kombi, na którym będę wieszał bagażnik rowerowy na hak (4 rowery) i mam kilka pytań do praktyków:

1. Jakiej marki hak wybrać? Chodzi mi o coś solidnego, bo sama masa bagażnika i rowerów wyniesie około 70 kg. Hak musi mieć złącze 13 PIN i powinien być w dobrej cenie.
2. Czy do haka lepiej zakupić wiązkę dedykowaną, czy uniwersalną? Czy podłączenie uniwersalnej sprawia jakieś problemy?
3. Czy samodzielne zainstalowanie i podłączenie haka jest skomplikowane?
4. Zakładając, że wybrałem wiązkę dedykowaną, to czy potrzebuję do niej jeszcze jakichś dodatkowych modułów?
5. Czy po instalacji wiązki dedykowanej jest potrzeba aktywacji "czegoś" w komputerze auta żeby przyczepka "świeciła", czy nic nie trzeba robić?
6. Czy obecność haka wzbudza czujniki cofania kiedy zapięty jest bieg wsteczny? Mam niefabryczne czujniki i zastanawiam się, czy w ogóle będę
mógł z nich korzystać podczas obecności haka - wolałbym nie musieć go ciągle odkręcać, a czujniki w mieście są dla mnie niezbędne.

Z góry dzięki za podpowiedzi :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

Do VC kombi najlepiej kupić dedykowany hak pół-automatyczny (popytaj w dziale Handelek) z kompletną wiązką i modułem.

1. Oryginał GM

2. Kupić dedykowaną pod hak pół-automatyczny

3. Montaż z podłączeniem to jakieś 3h spokojnej pracy

4. Potrzebujesz moduł haka (kupisz razem z hakiem i wiązką)

5. Nie

6. Przy oryginalnych czujnikach jak otwierasz hak następuje ich dezaktywacja. Hak pół-automatyczny chowa się pod zderzak więc w mieście go nie widać i czujniki sobie pracują normalnie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć quote

Rozwiązanie wydaje się ciekawe, ale widzę, że nie jest zbyt tanie. Może możesz polecić jakiegoś elektryka ze smykałką do mechaniki, który zamontuje mi inny, tańszy hak z dedykowaną wiązką w Warszawie lub w okolicach za sensowne pieniądze?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Za oryginalny komplet GM zapłacisz max 600 pln. Montaż to betka można zrobić przed blokiem na chodniku ;)

Nie wiem ile kosztuje dobrej jakości uniwersalny hak.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć quote

Ale ten oryginalny komplet to chyba używany, co? Jak z homologacją takiego haka i czy on ma wtyczkę 13 PIN, bo takiej potrzebuję do bagażnika na rower?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Fakt jest to używka ale co tam się może zepsuć? Ja u siebie taki montowałem i diagnosta bez problemu wystawił kwit. Co do wtyczki to nie pamiętam jaka jest ale zawsze można się przejściówką poratować ;)

 

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć quote

Nie zawsze można zastosowac przejściówkę, bo przejściówkę możesz mieć tylko z 13 na 7, ale nie w drugą stronę, a 13 pinów wymagane jest do bagażnika na hak, bo musi mieć światła cofania dlatego, że auto fabrycznie jest w takie wyposażone, więc i chyba zakup używki odpada.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

 VC ma 13 pinowe gniazdo :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć quote

A to nie wiedziałem. Już rozkminiłem z grubsza montaż tego haka i wydaje się, że podołam, mam tylko pytanie, czy trzeba demontowac zderzak, żeby przepuścić wiązkę haka do tej skrzynki przy nadkolu? Znacie może jakiś fajny tutorial dotyczący zdejmowania i zakładania zderzaka w Vectrze? Przyznam, że chyba to najbardziej mnie stresuje w tej całej operacji :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

W kombi nie trzeba zdejmować zderzaka :)

Trzeba zdjąć podłogę bagażnika, wyciągnąć wkładkę z tej przegródki w podłodze i jest dostęp do wszystkiego.

Na forum jest dokładnie opisany montaż krok po kroku razem ze zdjęciami :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć quote

Dziękuję za info. Myślę, że sam podołam z tym montażem jednak nie mogę znaleźć na forum instrukcji o której piszesz - może masz gdzieś w pamięci jaki to był temat wątku?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jak to mówią "szukajka" nie gryzie ;)

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć quote

Dzięki mistrzu. Nie wiem jeszcze jak jest z aktywacją tego haka - czy trzeba coś zmieniać w ustawieniach auta, czy wszystko powinno działać samo? Drążę temat i gdzieś wyczytałem, że będę musiał coś aktywować jakimś urządzeniem Tech czy coś w tym temacie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie niczego nie aktywowałem, wpiąłem moduł i działa. Jakbyś miał problem mogę Ci pomóc, mam soft to programowania VC i przerabiałem montaż haka :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć quote

Ok, w takim razie zamawiam hak i biorę się za montaż, a jak będę potrzebował pomocy to się odezwę :) Dzięki wielkie, bardzo mi pomogłeś :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jestem już po samodzielnym montażu i podłączeniu haka. Zdecydowałem się na hak nowy, z kula mocowaną na stałe i opisze po krótce co mnie spotkało podczas montażu.

1. Wybrałem taki hak: 

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć link

2. Wybrałem taką dedykowaną wiązkę haka: 

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć link

Zdecydowałem się na wiązkę dedykowaną, ponieważ chciałem uniknąć kłopotów z podłączeniem, niepewnym modułem i generalnie ingerencją w elektrykę samochodu. Wiązkę wybrałem 13 PIN - po pierwsze taka jest potrzebna do bagażnika na rower, a po drugie, można do niej założyć przejściówkę na 7 PIN (w odwrotną stronę się nie da) więc pasuje do każdego rodzaju przyczepek.

3. Montaż haka jest dosyć prosty, ale najwięcej czasu zajmuje przygotowanie się do niego.

W Vectrze kombi trzeba wyjąc podłogę bagażnika, zdjąć boczki (śruby są pod czarnymi listwami na boczkach, które trzeba odpinać płaskim wkrętakiem podważając od góry i od dołu w miejscu mocowania listwy), trzeba zdjąć również zaślepki z uchwytów do mocowania siatki, pod którymi znajdują się śruby do odkręcenia boczków. Wtedy trzeba delikatnie poruszyć boczkami i zobaczyć gdzie jeszcze trzyma, a następnie odkręcić wszystko.

Trzeba również odkręcić plastikową listwę bagażnika, której końcówka znajduje się pod uszczelką do której przylega klapa po zamknięciu - są tam dwie zaślepki, które trzeba wyjąc i odkręcić śruby pod nimi.

4. Po odkręceniu boczków po lewej i prawej stronie, pod nimi ukażą się 4 zapunktowane, gotowe do wywiercenia wgłębienia. Trzeba patrzeć dokładnie na instrukcje, które wymagają rozwiercenia i następnie rozwiercić je rozwiertakami na mniej więcej 21,5 mm - ja użyłem rozwiertaków do blachy. Przyda się nieco mocniejsza wkrętarka, bo blacha jest dosyć gruba i małą wkrętarką się trochę męczyłem. Można użyć również wiertarki. Lepiej użyć rozwiertaka o większej średnicy niż 22 mm, żeby nie wpadł do środka gdyby się jakimś cudem "rozkręcił".

5. Po nawierceniu trzeba przełożyć tulejki i śruby w takiej kolejności - najpierw tulejka do otworu, następnie na to gruba blacha z zestawu od haka, i przez blachę oraz tulejkę trzeba puścić śrubę. Tulejka nie przeleci na wylot, więc można ją śmiało ustawić w pojedynkę. Trzeba pamiętać o tym, że dwie tulejki od strony tylnego zderzaka (jedna po prawej druga po lewej), są dłuższe od pozostałych i tam jest ich miejsce.

6. Po przełożeniu śrub trzeba udać się pod spód auta z zestawem podkładek i nakrętek i przykręcić dwie, dosyć masywne prowadnice. Przykręcić lekko, ponieważ między nie, wejdzie belka haka i jak przykręci się na sztywno, to może być problem z dopasowaniem. Zanim będzie możliwe przykręcenie prowadnicy z lewej strony trzeba opuścić tłumik samochodu zdejmując go z trzech gum, które go trzymają - oglądając auto od spodu bez problemu znajdziesz te gumy. Trzeba zsunąć gumę z dolnego trzpienia - guma ma dwa oczka, górne i dolne, tłumik ściągamy ściągając gumę z dolnego trzpienia. Warto jest podłożyć pod tłumik jakąś deskę, żeby nie zwisał zbyt mocno.

7. Następnie wsuwa się belkę haka pomiędzy te dwie prowadnice i przykręcić do nich odpowiednimi śrubami. Przyda się pomoc drugiej osoby, bo belka jest ciężka i nieporęczna - jeśli nie masz nikogo do pomocy, to warto mieć kawałek sznurka albo paski ściągające, żeby ją na tych paskach zawiesić za prowadnice i dokręcać samodzielnie.

8. Po dosyć pewnym przykręceniu belki należy dokręcić na maksa prowadnice, a później dokręcić mocno belkę, oraz z powrotem założyć tłumik na gumy.

9. Teraz trzeba przepuścić wiązkę do haka - wystarczy wypchnąć gumową zaślepkę od spodu auta, znajduje się ona mniej więcej w połowie długości między kulą haka a lewym światłem. Po jej wypchnięciu zrobi się otwór na wylot, który będzie wychodził w wąską przegrodę ładunkową oddzieloną od części, w której leży koło zapasowe. Tamtędy trzeba przeciągnąć wiązkę zakładając na nią gumowy dławik dołączony w zestawie wiązki. Dławik warto przyciąc od przodu, bo inaczej nie da się wcisnąć wiązki. Teraz trzeba wypiąć klemę minus z akumulatora samochodu. Przewód od masy należy pozostawić luzem w tej przegródce bagażowej patrząc od góry - jest tam śruba od masy, którą należy odkręcić, nałożyć na nią oczko z naszej wiązki i ponownie przykręcić.

10. Później pozostaje przykręcenie przewodów do kostki kolorami, tak jak w instrukcji - odpowiedni kolor do odpowiedniego gniazda (są ponumerowane). Trzeba pamiętać, żeby nałożyć na wiązkę gumową uszczelkę od puszki przyłączeniowej.

11. Wiązkę należy wpiąć w skrzynkę elektryczną, znajdującą się nad lewym nadkolem - patrząc na skrzynkę od przodu, odpowiednie wejście będzie po prawej stronie, na dole skrzynki - jest również zaznaczone w instrukcji do wiązki - nie da się pomylić. Następnie trzeba wpiąć moduł załączony do wiązki, wpinamy go z prawej strony do skrzynki, trzeba się upewnić, że dobrze go wkładamy, a następnie docisnąć na środku, u góry i na dole, aż kliknie i pewnie będzie siedział.

12. Pozostają drobiazgi typu przykręcenie kuli wraz z mocowaniem na puszkę przyłączeniową i montaż samej puszki, oraz dopięcie wiązki do belki haka za pomocą opasek zaciskowych.. Następnie wpinasz klemę minus i testujesz czy wszystko działa. Ja miałem ze sobą światła od bagażnika rowerowego na hak, więc bez problemu wszystko sprawdziłem.

13. Po stwierdzeniu że jest ok, po prostu poskładałem auto do kupy :) 

Podsumowanie:

1. Montaż był łatwy, ale czasochłonny ze względu na liczne drobiazgi i konieczność nawiercania otworów. Jak robisz to pierwszy raz, to spokojnie zaplanuj sobie 4-6 godzin.
2. Nie było konieczności zdejmowania zderzaka.

3. Hak trzyma się jak wściekły - nic go nie ruszy.
4. W zestawie niczego nie brakowało, choć moim zdaniem dwie śruby mocujące prowadnice (te od strony zderzaka), powinny być o 5mm dłuższe, bo po dokręceniu wyszło tylko 1,5 zwoju poniżej nakrętki.
5. Czujniki cofania nie widzą haka (czujniki są niefabryczne) - działają bez zarzutu.
6. Przegląd hak przeszedł bez najmniejszych zastrzeżeń.

7. Nie było konieczności dodatkowej aktywacji haka w komputerze auta - z tego co kojarzę do wiązki został załączony oryginalny moduł oplowski, więc zero problemów.
8. Wiem, że hak mam założony porządnie i nikt mi nie wykonał żadnej rzeźby.
9. Warto wziąć ze sobą odkurzacz - podczas nawiercania powstaje dużo opiłków, które bardzo trudno uprzątnąć.
10. Całą imprezę (zakup haka i zakup bagażnika rowerowego) sfinansowałem kredytem gotówkowym, który wybrałem w porównywarce Finanto.pl: 

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby móc zobaczyć link

 no i cieszę się, z nowego zakupu :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

  • Kto przegląda   0 użytkowników

    Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×