Jump to content
XXX ZLOT

NOWY TEMAT - NOWY OŚRODEK

ZAPRASZAMY DO REZERWACJI

https://forum.vectraklub.pl/forum/329-xxx-zlot-vkp-20-23062019/

 

 

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Kairos

Bicie kierownicy - niekończący się problem...

Recommended Posts

Witam,

Mam problem z biciem kierownicy w swoim samochodzie. Walczę z tym już przeszło 3 miesiące, koszty jakie to pochłonęło są ogromne, a efektów brak. Przejdę od razu do rzeczy:

 

Pojazd: Signum, 1.9 150KM, Hamulce przód 345mm, tył 292mm, koła: Speedline 18" 225/45, śruby do kół nie są oryginalne, ale wyglądają tak jak trzeba (stożki) i wcześniej było okej na tych śrubach. 

 

Jadąc samochodem przy prędkości 95km/h zaczyna wibrować już delikatnie kierownica i stopniowo - im szybciej tym jadę tym większe wibracje/bicia czuć i widać na kierownicy. Nie ma konkretnego przedziału, raz jest inaczej raz inaczej, ale największe czuć zawsze przy około 120km/h.

Rzeczy, które sprawdziłem/wymieniłem:

- Piasty mierzone czujnikiem zegarowym -> są proste,

- Powierzchnia pod tarczami (na piaście) oraz na tarczy (pod felgą) została dokładnie wyczyszczona, niczym nie smarowana,

- Zostały wymienione półosie napędowe na nowe -> Brak jakichkolwiek luzów, są bardzo sztywne, jedyne co to minimalny luz wzdłużny ma lewa półoś, ale biorąc pod uwagę, że jest nowa zakładam, że tak ma być i jest to coś w stylu luzu montażowego,

- Wymieniłem drążek kierowniczy prawy, ponieważ podobno miał luzy -> na chwilę obecną luzów brak, 

- Geometria/Zbieżność ustawiona na przodzie (jest idealnie), z tyłu jest delikatny problem z kątami, bo brakło regulacji, czeka mnie wymiana zawiechy z tyłu, ale myślę, że to nie ma wpływu na bicie,

- Łączniki stabilizatorów nowe (przód i tył) -> pewnie nie ma to znaczenia, ale zaznaczam,

- Opony wyważone kilka razy, co prawda za każdym wyważeniem następuję zmiana na lepsze/gorsze, ale nigdy nie jest tak, że przestają bić.

- Przekładałem koła Przód-Tył, Lewa-Prawa, za każdym przełożeniem kierownica bije w innych przedziałach, coś się zmienia (koła wyważone wszystkie, a na żadnym ułożeniu ich na samochodzie nie jest dobrze)

- Testowałem swoje koła u kolegi -> Występowało niewielkie bicie u niego, ale za to też testowałem jego koła u siebie (u niego nie biły w ogóle), a u mnie bicie występuje, takie samo lub nawet gorsze niż na moich kołach,

- Wizyta na trzepakach -> Okazało się, że w zawieszeniu nie ma najmniejszego luzu, czy to z przodu czy z tył,

- Mechanik twierdzi, że Maglownica jest suchutka i nic jej nie dolega, twierdzi też, że łożyska w skrzyni sprawdzał i nie wykazują objawów zużycia,

 

Od czasu do czasu jak jadę po nierównościach (zwłaszcza na kostce brukowej) słychać taki głuchy stuk gdzieś z przodu (najczęściej z prawej strony), ale nie potrafię tego zdiagnozować bo luzów w zawieszeniu brak, a mechanik twierdzi że MOGĄ to być sworznie wahaczy przednich, że jest możliwość, że na trzepakach to nie wyjdzie, a tak na prawdę będą miały luz. Pytanie tylko czy mogą one mieć wpływ na bicie kierownicy.

 

Nie ukrywam, że mam już powoli dość wymieniania części w ciemno, bo coś MOŻE być nie tak, wiem, że coś musi być nie tak, pytanie tylko co jeszcze trzeba sprawdzić? Dodam, że niedawno było prawie idealnie, po wymianie półosi pojechałem przeważyć koła jeszcze raz, wulkanizator dołożył na jednym z przednich kół 25g i bicie prawie, że zniknęło, było czuć wibracje na kierownicy, ale co do bicia to tylko minimalne w przedziale 110-120km/h, po ponownym "doważaniu" kół by naprawić to w 100% (myślałem że tak będzie) samochód całkowicie zwariował i na chwilę obecną jest tak jak pisałem na początku - bicie zaczyna się przy 95km/h i nie ma końca, przynajmniej do 150km/h bije dalej.

 

Z góry dziękuję za porady, mam nadzieję, że w końcu uda się pozbyć tego problemu. 

 

 

 

 

Edited by Kairos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak się zachowuje auto gdy chcesz np ze 120 km/h raptem zahamować ? Bije dalej ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mysle ze w zawieszeniu jest lednak jakis luz ktorego nie da sie wykryc na szarpakach. Ja osobiscie rozkrecilbym cale zawieszenie przednie i sprawdzil elementy w rekach.Wbrew pozorom nie ma przy tym duzo roboty. Zaczol bym od sworzni wachaczy. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co do pytania pierwszego, ciężko mi to jednoznacznie określić ale mam wrażenie ze jadąc z prędkością przy której występuje bicie i w chwili gdy wcisnę mocno hamulec, gwałtownie zacznę hamować to kierownica jakby się uspokajała. Wiadomo ze to są sekundy bo prędkość szybko spada, ale takie odniosłem wrażenie. 

 

Co do rozkręcania całego zawieszenia, jak sprawdzać czy są luzy w poszczególnych elementach? Średnio się na tym znam, a chciałbym mieć pewność. Dałoby mi to możliwość sprawdzenia czy dana cześć potrzebuje wymiany jeszcze przed zakupem na czym mi zależy, bo już troszkę popłynąłem na szukaniu „winowajcy” tego bicia. 

 

A tak od siebie dodam, planuje jeszcze w tym tygodniu kupić nowe opony, pytanie czy rozmiar 225/40 na felgę 18” będzie w porządku w przypadku Signuma?

Edited by Kairos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Co do opon to jest temat ( Vectra/Signum to samo )

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam, W mojej viki tez miałem bicia na kierownicy i po wnikliwym dochodzeniu okazał się winowajcą sworzeń w wahaczu. Po wymianie i ustawieniu zbieżności radość z jazdy wróciła.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Objawialy się tak samo? Jak doszedłeś do tego ze to sworzeń? Wyszło na szarpakach czy nie było nic widać i sprawdzałeś w inny sposób?

 

Co do tarcz to były przetoczone na samym początku (wiem jakie zdanie maja niektórzy na ten temat ale tarcze były praktycznie nowe, a pojawiła się na nich korozja przez to ze jakiś czas leżakowały w garażu i stad decyzja o przetoczeniu) i bicie przy hamowaniu nie występuje. Wiadomo ze czasami są momenty gdzie jadąc 130km/h i zacznę hamować to i przy hamowaniu bicie występuje ale mysle ze to z powodu tego, ze i bez hamowania bicie występuje w takich predkosciach. Hamując na przykład ze 100km/h do 0 żadne bicie nie wystepuje. 

Edited by Kairos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Może się czepiam, ale kto teraz tarcze przetacza ? I jeszcze wentyle :czolo:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Licze się z tym ze każdy ma inne zdanie na ten temat, ale akurat tak się trafiło, ze tarcze które miałem 345mm z OPC były tymi grubszymi niż standard - 31mm zamiast 29mm stad decyzja o tym ze można je przetoczyć bo i tak będzie ich wystarczająco.

Edited by Kairos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Ja też rozumiem, że każdy ma inne podejście do pewnych spraw. Pytanie tylko czy jesteś pewny fachowości zrobienia/przetoczenia tych tarcz ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bicie przy hamowaniu nie występuje wiec tak, nie raz korzystałem z usług tego Pana i nie byłem zawiedziony. Tarcza jest gładka, nie bije przy hamowaniu wiec uważam ze jest okej, chyba ze jest jeszcze coś co powinienem sprawdzić dla pewności.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tez miałem problem z biciem. Koła wyważane naście razy zawias bez luzów sam wszystko robiłem. Przy hamowaniu bicie na kierownicy tez. Okazało się ze nagle po wymianie tarcz i klocków tył bicie przy hamowaniu zniknęło. Tak! Tył miał na to wpływ. Miałem nowe ate power disc założone przez poprzedniego właściciela z przodu i myślałem ze to one ale okazało się ze tył. Gdyby mi ktoś miesiąc temu powiedział ze kiera bije przy hamowaniu przez tył uśmiechnął bym się i tyle. A wracając do bicia bez hamowania. 2 oponiarzy rozłożyło ręce. Podjechałem do nowego serwisu u mnie w mieście i wywazylem koła- mega poprawa. W czasie ważenia opowiedziałem o moich problemach i tu miałem szczęście bo w ten sam dzień- byłem rano miał przyjechać ktoś kto kalibruje wywazarke bo sprzęt na gwarancji i pan z serwisu powiedział ze jeśli będzie coś nadal nie tak mam wpaść na ponowne ważenie bo musi byc ok. Wpadłem następnego dnia bo nie było idealnie. Jeszcze raz każdy ciężarek out i ważenie. Najważniejsze po jednej stronie tylko ciężarek w jednym miejscu. Wyważone i do ponad 200 km/h oczywiście na niemieckiej autostradzie jest ok. 

Podsumowujac szukaj problemu w kołach ewentualnie oponach. Maszyna do ważenia musi mieć optymalizacje i musi być kalibrowana na czas bo jeśli nie jest to 0 na takiej bez kalibracji jest nic nie warte. Miałem tył niby na 0 a na takiej po kalibracji wyszło 45g 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Przeciez autor napisał w pierwszym poście ze sprawdzał bicie z innymi kołami i nadal występowało.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Ja juz bym sobie darował te tarcze skoro nie ma bicia przy hamowaniu. Jednak dla absolutnej pewności można zmierzyć stopień bicia tarczy miernikiem i sprawdzić czy jest w normie. 

Edited by matoslaw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Wiem tylko opisałem mój przypadek 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Jeszcze zrobie jeden test - założę ponownie stare hamulce seryjne, na których jeździłem ostatni rok i było wszytko okej - w celu wykluczenia tarcz hamulcowych. Jeśli na innych hamulcach tez będzie biło to tarcze odpadają i skupie się najpierw na nowych oponach, potem sworznie, a jak to nie pomoże to już sam nie wiem co może być... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Zas sie narobisz i nie bedzie efektu. Zrob taki pomiar i bez zbednej pracy bedziesz mogl wyelemniowac tarcze. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Możesz mieć tak ze przez wieksze tarcze są wibracje ze względu na zużycie Piast. Przy mniejszej nie było tego widać. Były już takie przypadki na forum

pozdro 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Piasty były sprawdzanie czujnikiem zegarowym i nie wykazują bicia.

 

A co do sprawdzania tarczy czujnikiem zegarowym to chciałem sprawdzić nie tyle powierzchnie hamowania tarczy tylko ten fragment, na który siada felga, tam gdzie śruby. Na powierzchni hamowania raczej nie będzie bić skoro przy hamowaniu one nie występują.

Edited by Kairos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Może piasty maja luz na łożyskach i wieksze tarcze to uwidaczniają. Pisałem kiedyś z Kamilem z prochoice i mówił ze niby miał piasty w zakresie tolerancji a na 314 nie szło jechać a gdzie 345. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na tut. forum opisywany był przypadek "jak na złość nie mogę tego znaleźć " iż tarcze zachowywały się ja nie wyważone koła.Tarcze te nie miały bocznego bicia,a zachowanie ich było jak starych opon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Też o tym gdzieś tu czytałem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarcze zostały sprawdzone czujnikiem zegarowym - Obie są proste i nie mają żadnego bicia tak samo jak piasty.

 

Szykuję się do wymiany wahaczy przód + tył (tył ze względu na niemożność ustawienia kątów na geometrii), amortyzatorów przód wraz z łożyskami i poduszkami, drążków i końcówek drążków kierowniczych - wszystko to dla świętego spokoju bo zaczyna mi brakować powoli nerwów, ale jest jeszcze jedna rzecz, o którą chcę zapytać - MAGLOWNICA, czy to może być jej wina? Jeden z mechaników tak twierdzi, bo niby czuł jakiś luz na prawym kole, lub ewentualnie uważa, że zwrotnica może być wybita - Szczerze mówiąc nie wiem ile może być w tym prawdy oraz nie wiem jak możną to sprawdzić i wykluczyć, a chciałbym to zrobić aby móc spać spokojnie.

 

Jeszcze jest jedno spostrzeżenie chociaż nie jestem pewny tego w 100% - Ostatnio jadąc jakieś 110km/h kierownica nie biła chwilowo, a po przejechaniu przez nierówność na drodze kierownica zaczęła bić, zauważyłem także, że rano, gdy samochód jest po nocnym postoju bicie kierownicy występuje także przy mniejszych prędkościach tj. już od około 80km/h, a gdy przejadę pewną odległość wszystko wraca do normy czyli bije od 95km/h w górę.

 

Co więcej dodam - Bicie nie jest regularne, raz jest większe, raz mniejsze, raz przy 100km/h, raz przy 120km/h, a czasami przy 135km/h chce wyrwać kierownicę z rąk. Nie ma na to żadnej reguły.

Edited by Kairos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Jak jest jakis luz na maglownicy to najpierw zaczolbym od skasowania tego luzu sruba.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co do maglownicy - jest to gdybanie mojego mechanika, który fizycznie tego nie sprawdzał, diagnozował tylko ruszając kołem - próbował ją tez skręcić ale nie był w stanie poruszyć śruby, maglownica jest sucha, podczas jazdy cisza, kierownica jest stabilna, chodzi płynnie, płyn w normie. Jak sprawdzić maglownice by w 100% ją wykluczyć? Najlepiej bez jej demontażu.

Edited by Kairos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...