Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

No Exist

Vectra C 2.8 V6 Turbo - Z28NEL / Z28NET / Z28NEH - Zmiana seryjnej turbosprężarki na większą.

Recommended Posts

Przeglądając dużo stron internetowych o przeróbkach silnika 2.8, można dojść do wniosku że na zachodzie przy tych samych przeróbkach, owe firmy osiągają o wiele lepsze wyniki.... Pytanie czy jest to kwestia umiejętnego obejścia się ze sterownikiem, czy ich pomiary z hamowni są delikatnie mówiąc optymistyczne :)

Obecnie jestem na etapie budowy rurowych kolektorów wydechowych, ale przewiduję też wymianę turbosprężarki na bardziej wydajną, bo niestety to są dwa elementy które psują wszystko przy tym silniku.

Chciałbym, żeby ludzie podzielili się swoja wiedzą odnośnie doboru sprężarki pod dany silnik, jak i reszty czynności które trzeba dokonać przy takiej przekładce.

Analizując charakterystykę sprężarki MHI TD04HL-19T (obecnie u mnie jest koło kompresji 20T) i obliczając zapotrzebowanie silnika, szybko okazuje się że jej wydajność jest za mała, aby napełnić silnik o pojemności 2.8 w szerokim zakresie obrotów, przy stałym doładowaniu 1 bara.

Pole w samym środku określa najwyższą sprawność sprężarki ok 76%, im bardziej w prawo tym sprawność spada, a temp, sprężonego powietrza rośnie.

b29a73ec65c767c8.jpg

Jak widać zakres  działania sprężarki kończy się przy 5000obr. silnika, ale już od ok 4000obr. zaczyna gwałtownie spać, co niejednokrotnie było widać na wykresach z hamowni jak pięknie opadał moment obrotowy.

Poniżej wklejam "mapy" innych sprężarek które wziąłem do porównania.

ebedfb02450d2c1c.jpg

9333fdb0437bff26.jpg

2f213adc33ec8f68.jpg

a5cc4ec7ae177b22.jpg

 

Najciekawszą opcją jest chyba Garrett 3071R, który jest odpowiednio wydajny i przy tej pojemności nie powinien robić dużego Laga.
Jednak nie jestem znawcą w tej dziedzinie dlatego proszę Was o sugestie i uwagi.

P.S. Zależy mi aby turbo było z wewnętrznym wastegatem oraz wejście spalin oraz wylot sprężonego powietrza był z jednej strony (foto poniżej)
Muszla wydechowa może być z twinscroll'em.

366a6502166f456b.jpg

 

Edited by No Exist

Share this post


Link to post
Share on other sites

Celujesz w jakiś konkretny wynik czy po prostu chcesz rozgryźć ten silnik? :)

Masz mapę doładowania dla standardowej turbiny z 2.8?

Co do wyników to na na saabcentral przewija się klika wątków o tuningu tych 2.8 i tam wygląda to faktycznie łatwo prosto i przyjemniej niemalże jak z 2.0T ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Nie mam celu w postaci ilości KM czy Nm, bardziej zależy mi żeby dmuchnąć 1.0 - 1.1 bara w całym zakresie obrotów - ile będzie z tego mocy tyle będzie i nie będę z tym dalej walczył ;) 

Jakąś mapę mam, ale nie wiem czy dokładnie to jest ta:
406ced7f0104a0db.gif

Wrzucam jeszcze raz mapę TD04-19T, tym razem z naniesionym zapotrzebowaniem dla Z20NET i Z28NET, jak widać 2.0 ma o wiele mniejsze zapotrzebowanie i ta turbina idealnie nadaje się do tego silnika.

f1c9b63aae93fc01.jpg
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tego co piszesz to zwiększyłeś koło kompresji z 15T na 20T, a czy zmieniałeś też koło od strony gorącej? Przymierzam się do zrobienia hybrydy i jak rozmawiałem z koleszką który robi hybrydy to powiedział, że warto oba koła zmienić, żeby operacja miała sens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musisz doliczyc straty po sprezarce, zeby miec 1 bar w kolektorze, na wyzszych obrotach sprezarka (mapa) musi dmuchac z 1.2 (im wyzej tym wieksze straty).

Ogolnie jak wrzucisz turbo, ktore to potrafi, i dograna reszte, to bedziesz mial okolice 420ps (edit teoretycznie to nawet do 50ps wiecej, ale obawiam sie ze rozne inne straty to zjedza, poza tym balbym sie o niemodowany silnik).

Edited by Aspirant

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Dlatego nie chce dmuchać więcej niż 1.1, żeby bebechy wytrzymały.
A turbo trzeba zmienić żeby nie oglądać tak ch**owych kresek jak np w tej Isi OPC, co była robiona ostatnio.

Please login or register to see this image.

/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=https://images82.fotosik.pl/1021/1e2a05c61881673c.jpg&key=240f9d8e7d489360673a949e8aa432e0fd5d43257c432945fcb4d4d12ee83c9e" width="960" />

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chodzi mi o to, ze jak chcesz miec przy silniku 1 bar, to przy 5-6krpm musisz miec na mapie ca. 2.2PR, bo tak na to cisnienie bedzie pracowac sprezarka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Dobra teraz wiem co miałeś na myśli, oczywiście 1 bar to ciśnienie atmosferyczne + 1 bar nadciśnienia. Dlatego na tych diagramach zaznaczyłem obroty na poziomie 2 barów.

Nawet jeśli będzie trzeba dodać ciśnienia w górnym zakresie obrotów, to najpierw sprawdzę jak to będzie działać na 1 barze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mysle, ze dalej jeszcze nie udalo mi sie przekazac, co mam na mysli. Jesli chcesz widziec +1bar na czujniku doladowania, ktory jest na rurze dolotu przed kolektorem,  to sprezarka musi pracowac na wiecej niz 1+1. Ona musi nadrobic spadek cisnienia w filtrze powietrza (za nim jest nizsze cisnienie niz atmosferyczne) potem na tej nieciekawej rurce do turb, IC i jego orurowanie.To wszystko daje na lajcie 0,2 bara na wyzszych obrotach (im wiekszy przeplyw, tym wiekszy opor, spadek cisnienia) , nie zdziwilbym sie jak 0,33 (przy odcieciu). Dlatego jak widzisz 1bar doladowania (powiedzmy powyzej 5k rpm), to znajdujesz sie na mapie (wykresie) sprezarki na jakis 2.2-2.3PR (tyle ona musi pracowac) i jesli cos planujesz/wybierasz, to wez to pod uwage...

PS moj czarny kon to gtx2 2867 (24% wydajniejszy od 19t, a przy tym sporo chlodniejszy), bo patrzac tez na powyzsze, to jest dobrze uszyty (sprawnosc) na 1 bar w dolocie dla 2.5l, styknie do jakis 420 koni (zadyszka od 350), do tego dosc wczesnie wstaje, a w manualu, to chyba fajnie wrzucic 6 bieg i sobie na nim zostac. Ale ja patrzylem tylko teoretycznie (moje powody znasz), koszt jest zacny, chociaz wiem, ze instalacje bys mogl zrobic we wlasnym zakresie.

A jak ci sie chce wachlowac, to juz gtx 30, tylko pytanie jak czesto potrzebujesz ponad 350 koni, a jak czesto jezdzisz "normalnie".

Edited by Aspirant

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy tych garrettach niestety dochodzi kolejny problem czyli przeniesienie aku do bagażnika, dodatkowo Blow Off itp...

Może zbierzmy info co da się zrobić z TD04:

- Muszla z Isi OPC jest nieco większa, można w niej zamontować śmiało 23T,

- ze stroną gorącą chyba już nic nie zrobimy, pozostaje ewentualna zmiana wirnika z 12 na 11 łopatek,

- gruszkę można wykorzystać z Isi.

Zaletą tego rozwiązania jest szybkie wstawanie i w miarę rozsądne koszty.

Minus, nie wiemy co faktycznie stanie się powyżej 5 tys. Chłopaki z UK pisali, że na 23T 400 powinno pyknąć na wtryskach 550 ale ciężko o potwierdzenie.

Edited by janek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Jakie kółko wydechowe polecał?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Trzeba wszystko pomierzyć, bo może Garrett wszedłby bez przekładanie aku do bagażnika.
Zrobienie blow-off'a niestety będzie konieczne, bo nie widziałem innej sprężarki ze zaworem zwrotnym.
Mam nadzieję, że są blow-off'y które nie syczą w charakterystyczny sposób, tylko będzie to zawór nie wydający żadnych dźwięków jak w serii.

Sam chciałbym żeby dało się przerobić TD04 w jakiś sposób, aby wykrzesać np 350KM bez spadającego momentu pow. 4000 obr./min. bo nie jestem zwolennikiem wielkiej rzeźby, wolę rozwiązania P&P.

Sam widziałeś co było w tej Insigni co ostatnio była robiona, moment ogromy, ale i tak leci na pysk pow. 4000obr. więc nie widzę szans na wykorzystanie TD04. Sprężarkę do niej robił PERUN, ale nie wiem jakie były wirniki.
Na stronę gorącą polecają tylko 11-łopatkowe, bo 9-łopatkowe się ukręcały i nie były o wiele bardziej wydajne.

Co do cen, to sprężarka z ISI OPC po liftowej kosztuje od 2500zł + zrobienie hybrydy pewnie ok 2000zł, a taki Garrett w FMIC ok 4500zł.....
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Mam się z gościem zdzwaniać w sprawie co wydumał. Zadałem mu pracę domową i kombinuje ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja za hybrydke płaciłem 1200 z regeneracją więc kwestia firmy, która to zrobi a sam wiesz kto był podwykonawcą tej roboty B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

No dokładnie wszystko zależy gdzie się to zleci.
W dziale sprzedam jest Saab 1.8T ze kołem kompresji 23T i przy tym silniku moment ładne się trzyma :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tym wachlowaniem, chodzilo mi to wachlowanie biegami, gt30 bedzie sie dluzej rozkrecac i stracisz elastycznosc, trzeba bedzie redukowac... Druga sprawa, ze jak zaprzegniesz do roboty taka sprezarke, to raczej trzeba myslec o trwalosci bebechow silnika. W ogole te garretty to kosmiczne koszta, wydaje mi sie ze że za te 4500 to kupisz srodek, a do tego trzeba jeszcze obudowe za ponad polowe tego co podales i cena sie robi nieciekawa.

Szczerze mowiac, jakbym mial na twoim miejscu wydac te pieniadze, to bralbym dyfer i myslal jak zrobic te 330-350 z tego turbo co masz... Przy gt30 bez dyfra tez bedzie lipa, to jest wskoczenie w inna lige, duze koszty sprezarki to tylko poczatek...a z czegos tanszego, to obilo mi sie o uszy (ale moze zle slyszalem), zeby brac jakies wieksze td05 (chyba 20G, ale nie ogladalem jakie tam sa inne opcje i czy takie w ogole istnieje ;) ), na pewno jest gorsze od superduper garretta, ale moze jakas zregenerowana uzywka bedzie 5x tansza, a montaz sobie wystrugasz. Nie wiem jak te najnowsze hybrydy td04, ale ja bym dalej nie meczyl tej konstrukcji _chyba_ :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Może być trochę większy lag, tego mam świadomość, pytanie tylko czy przy tej pojemności silnika bardzo będzie to odczuwalne, bo na pewno taki 2.8 szybciej rozkręci tą sprężarkę niż 2.0.
A dlaczego musiałbym o bebechy się martwić? przecież ciśnienie doładowania będzie w okolicy 1 bara.
Taki Garrett kosztuje ok 4600zł + aktuator

Please login or register to see this link.

Wydaje mi się, że TD04 należy już tylko zostawić dla osób które chcą sobie zrobić chip i więcej się nie bawić.
TD05-20G - nie mogę znaleźć mapy tej sprężarki, pewnie jest to TD05-18G ze zmienionym śmigłem - w każdym razie 18G wyciąga 590CFM @ 1 bar, czyli zakres kończy się przy 6000obr.
Z kolei TD06-20G masz mapę powyżej i jest zbliżona do GT3071R.

Firma KLASEN proponuje coś takiego

Please login or register to see this link.


Pytanie co to jest za twór, po rozmiarach wirnika jest to zbliżone do TD05H (SH) - 18G, a żadnych wykresów nie ma na stronie, tylko że starcza do 400KM i kosztuje 1900 Euro :czolo:
Jak pokazałem to Perunowi, to powiedział, że każdą muszlę idzie rozwiercić i wsadzić inny rdzeń, tylko jaki będzie tego efekt jak muszle są małe?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znalazłem wykres 2.8 ze sprężarką GTX3076R i doładowaniem 1 bar.

Please login or register to see this image.

/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=https://images83.fotosik.pl/1021/cc1e35aef28ce92a.jpg&key=35e7570a4844a9eeb9ef82f6ee8e5b2c14bad0e33df04bb78fb30bdb74497b5b" width="1024" />

A tutaj naniosłem ten wykres na swój.
54b70e75cf7a4a06.jpg

Porównajcie czy dobrze zrobiłem, w tym pierwszym moc jest w kW, a tutaj w KM!

Edited by No Exist

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, tylko krotko napisze.

Po pierwsze to moze z gt30 masz racje, ja badalem to dla siebie i przypomnialem sobie, ze w gre wchodzil automat, czyli ja nawet nie musze/chce miec maks momentu do odciecia. Po drugie, jesli mowa o garrettach to patrz tylko na gtxy. One maja alu wirniki i podobno szybciej wstaja. I masz racje, na 2.8 jakiegos strasznego laga nie bedzie. Ja tego 28 upatrzylem sobie, bo jest natychmiastowa reakcja i 500Nm przy 6k to dla mnie za duzo.
Co do moich obaw, to jak widac , ladujemy w 450+PS i nie wiem na ile silnik to na dluzsza mete bez modyfikacji wytrzyma.

Jesli nie masz czegos do wyliczen, to polecam ten kalkulator, znalazlem go wzglednie niedawno, fajna sprawa. Moze jakiegos EFRa sobie dobierzesz ;)

Please login or register to see this link.

PS wg mnie troche przesadzili z Volumetric Efficiency, ale z drugiej strony to oni niby sie znaja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wiesz, ja się nie upieram, że to musi być ta sprężarka i żadna inna, po prostu prowadzę otwartą rozmowę i dzielę się spostrzeżeniami :)
Dobrze, że mówisz że GTX mają takie ulepszenie, ale patrząc, na fmic, to GTX występują bez muszli wydechowej, którą trzeba osobno dokupić i wtedy już się koszty robią za duże :P
Może trzeba z GT30 zrobić hybrydę? :ph34r: Ale to i tak dopiero po gwarancji ;)

Ja aż takich aspiracji nie mam żeby wydmuchać 450KM :P ile wyjdzie tyle będzie, ważne żeby silnik nie wypluł korby... najlepiej żeby wstawał jak obecnie + nie opadający moment w 2/3 zakresu obrotów, tylko pod koniec.
Stronka ciekawa, przestudiuję w domu.

Mam nadzieję, że przy zmianie turbo wystarczy jeszcze tylko wtryski wymienić.
Szpera zawsze jest na +
Auto ma już raczej dożywocie u mnie, więc jak zasłuży to szpera też wleci.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wracając to tego powyższego wykresu, to się pomyliłem, facet miał GT3071R i zmienił na GTX3076R.

Więc porównując mapy, na tym wykresie lag byłby mniejszy o co najmniej 500obr./min.

Edited by No Exist

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo mozliwe, ze to nie jest lag, tylko na hamowni dawali w palnik od 4k (tak jak na tym slynnym ;) tuningu z holsetem 35), bo mi sie wierzyc nie chce, ze tak pozno wstaje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak patrzę na specyfikację tego GTX'a

Please login or register to see this image.

/applications/core/interface/imageproxy/imageproxy.php?img=https://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/sites/default/files/styles/content_type_turbochargers_drawning/public/media/import/diagram/GTX3076R_DIAGRAM.jpg?itok=ypT1lMll&key=8a0ab30351557c144fdc789c05b38e5ee298eab31ed22fe4a1c03df260136fce" width="500" />

i na miejsce pod maską... No jest ciasno

Może tak pomęczyć trochę Klasena napisać kilka maili żeby coś więcej napisali o tej turbince, może z czymś się wygadają. Może jakiś wykres tej czarnej viki wrzucą z TD05.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Jak jesteś w stanie coś schriebnąć do nich to byłoby super, bo ja z niemieckiego to jestem noga, a znając Niemców, to angielski im nie leży ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

W ogłoszeniu napisali " Je nach Wahl wird ein angelieferter oder komplett neuer Turbolader Typ MHI TD04 auf TD05 Rumpfgruppe umgebaut. (Einlass 51/68, Auslass 48/55) "

 

Czyli dostarczona ori turbina TD04 zostanie przerobiona do std TD05.

W Polsce zrobią Wam tak samo hybryde w tej samej kwocie tylko w PLN.

Będzie to pewnie coś podobnego jak Sportmile wsadził do Insignii OPC i pękło 400KM

Tyle ze na takiej turbinie moc nie zostanie osiągnieta przy 1barze doładowania ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...