Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Chłodnice wody i oleju różnice pomiędzy wersjami 3.0


espaceP9X
 Share

Recommended Posts

Ten sam silnik a różne rozwiązania.

W przypadku Renault mamy wymiennik ciepła bezpośrednio na skrzyni biegów, oraz chłodnicę oleju silnikowego z termostatem.

Pytanie teraz czy silniki Opla Y30DT / Z30DT posiadają jak sugerują sprzedawcy z allegro chłodnicę oleju silnikowego, czy jest to chłodnica oleju automatycznej skrzyni biegów?

Czy wymiennik ciepła przy filtrze oleju był w Y i Z?

Ktoś się wypowie jak to w oryginale wyglądało w przypadku saaba D308L?

 

2f6cfd0fde4a.jpg

 

Rozchodzi się o to, że chcę zmienić intercooler i przeszkadza mocno chłodnica oleju i taka z Opla która jest chuda była by lepsza pytanie tylko czy to na pewno chłodnica oleju silnikowego i czy ma termostat, bo bez sensu by było przy -20 na dworze chłodzić od razu olej.

Dla zobrazowania mam chłodnice oleju wspomagania, potem oleju silnikowego, potem od klimatyzacji, intercooler i na końcu chłodnica wody. W nowszej wersji jest chłodnica wspomagania intercooler, klima i woda, i intercooler ma wtedy realne działanie bo wlot w zasadzie jest wyłącznie na dole zderzaka i taki układ bym chciał zastosować tylko nie wiem czy wywalać chłodnicę oleju, w nowym typie jej brak, ale nie znalazłem zdjęć czy jest wymiennik przy filtrze oleju czy jest to inaczej rozwiązane.

 

34ae7bb44a55.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tutaj nawet ją widać przy wyjmowaniu silnika.

80d68789152069b0.jpg

 

Dokładnie taka sama jest w Z30DT. Co do Renault, w nowym silniku P9X715 masz zastosowaną też taką chłodnicę jak u mnie.

 

Link to comment
Share on other sites

I jeszcze jedno, przepraszam, że tak w doskoku post pod postem ale będzie czytelniej niż edit.

To co masz opisane jako chłodnica oleju w Z30DT ze znakiem zapytania to jest chłodnica oleju skrzyni automatycznej, tutaj możesz sobie sprawdzić po numerze GM13106816.

Sama podstawa filtra z wymiennikiem olej silnikowy-woda nie ma termostatu. Jest tam przepływ jak w chłodnicy paliwa. Oba media wzajemnie się najpierw podgrzewają dla uzyskania optymalnej temperatury pracy a później po otwarciu termostatu układu chłodzenia woda utrzymuje temperaturę oleju bądź odbiera z niego ciepło.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dnia 24.02.2018 o 19:40, qaz napisał:

I jeszcze jedno, przepraszam, że tak w doskoku post pod postem ale będzie czytelniej niż edit.

To co masz opisane jako chłodnica oleju w Z30DT ze znakiem zapytania to jest chłodnica oleju skrzyni automatycznej, tutaj możesz sobie sprawdzić po numerze GM13106816.

Sama podstawa filtra z wymiennikiem olej silnikowy-woda nie ma termostatu. Jest tam przepływ jak w chłodnicy paliwa. Oba media wzajemnie się najpierw podgrzewają dla uzyskania optymalnej temperatury pracy a później po otwarciu termostatu układu chłodzenia woda utrzymuje temperaturę oleju bądź odbiera z niego ciepło.

 

 

Jak oceniasz taki wymiennik jest lepszym rozwiązaniem czy jednak zewnętrzna chłodnica?

Taki wymiennik mam już na skrzyni biegów i obudowa jej jest tak skonstruowana, że bez jej wymiany nie da się zrobić wyjścia na chłodnicę i się zastanawiam, czy dwa wymienniki to nie będzie za dużo

Link to comment
Share on other sites

Ty masz przedlifta 701 ?? Czyli skrzynia SU1000, dopiero chyba phase II z 715 miało SU4000. Jak popatrzysz w EDC to zarówno 701 jak i 715 chociaż miały inne chłodzenie oleju silnikowego to obie skrzynie w nich miały chłodzenie wymiennikiem. Z tego wynika, że odbiór ciepła był wystarczający. Z drugiej strony chyba Renault ma największy odsetek padających silników z rodziny 3.0.  Dobrze kojarzę, że do 3.0 w Renault jest inny korek zbiornika płynu chłodzącego o wyższym ciśnieniu niż w innych silnikach ?? A o samej skrzyni mógłbym pisać dużo... niecenzuralnych ( kto widział, żeby auto o takiej masie i momencie w półośkach o średnicy ponad prawie 40 mm robić wejście do skrzyni o średnicy około dwudziestu paru mm ?? ja osobiście wracałem Espace'm na lawecie 2 razy bo wielowypust się ukręcił ).

Druga sprawa temperatura cieczy chłodzącej w obu silnikach jest inna. U mnie po zmianie z Y30DT (D308L) na pełne Z30DT (blok, układ korbowo tłokowy i głowice) na starym osprzęcie (wtryski, dolot, egr, turbo) zanotowałem spadek średniego zakresu temperatur o 5 do 10 stopni Celsjusza. Normalna praca na starym silniku latem to około 100-104 stopnie, pod pełnym obciążeniem nawet 112-115 stopni. W nowym silniku nawet na Chorwacji nie przekraczała 100 stopni przy szybkich podjazdach pod strome serpentyny przy 40 na zewnątrz.

Mam nadzieję, że koledzy z "Oplów" za tą obcomarkową rozmowę jaj nam nie ukręcą jak ja półośki w Aisin'ie :)

Link to comment
Share on other sites

Temperatura silnika u mnie nigdy nie przekroczyła normy czyli 5 kresek, zapewne jest to około 82stopni bo przy tylu otwiera się termostat. Nawet przy włączonej klimie przy ponad 30stopniach na dworze i ostrym pałowaniu nigdy nie zobaczyłem nawet przez chwilę 6kresek, co instrukcja podaje, że może być gdy jest duże obciążenie. (może trzeba by jeszcze doczepić na 3 osiowej lawecie sprintera maxa i jechać wyłącznie pod górkę) Do odpowietrzania trzeba go około 15minut trzymać na obrotach około 3tys by włączyły się wentylatory na drugim biegu czyli wtedy jest pełny obieg.

Skrzynia jest AW55-50SN (SU1 w nomenklaturze Renault) ta nowsza SU4 (TF80-SC) ma już inny wymiennik jakieś dwa razy większy, z realną wymianą temperatury, bo wlot i wylot są naprzeciwko siebie a nie obok. W skrzyni najsłabszy element to sprzęgło hydrokinetyczne, ale da się je poprawić przestawiając turbiny i zmieniając lock-up, takich modyfikacji jak w stanach u nas jeszcze nie robią niestety,typu kuta a nie odlewana obudowa konwertera, zmiana kąta łopatek itp.

Niestety producencie skrzyń są 10lat za konstruktorami silników, gdy wszedł V9X (debiut w latitude) też nikt nie był w stanie sprostać 550nm i go skastrowano na 450, tak samo z silnikiem moim max było dla tej skrzyni 350 i dlatego silnik tyle ma a nie 400 jak wersja późniejsza. Ztka ównież była szykowana na coś około 450NM, jednak żadna skrzynia tyle nie wytrzyma i zostało 400, historia ciągle się powtarza, jak w mercedesie wstawiali 400CDI do niedostosowanej skrzyni przy kickdownie dosłownie potrafiła się rozpaść w drobny mak, tak samo V10 TDI grupy VAG nie ma 1000nm projektowany tylko 750 a i tak skrzynie szybo się "kończą" przy tym momencie.

Korek u mnie jest wyskalowany zdaje się na 1.8bara i jest tylko i wyłącznie do tego silnika, pozostałe maja coś około 1,3.

Silnik nowszego typu ma inne pierścienie 2.0 2.0 oraz 3.0mm, starszy ma 2.5 1.5 oraz 3,0. W nowszym pasowanie idzie na 0,7mm w starszym 0,5mm i dlatego się zacierały, te 0,2mm powoduje, że nawet jak tłok napuchnie od temperatury ma luz na tyle by się swobodnie ruszać, a cieńsze pierścienie dodatkowo ograniczają tarcie i ciepła jest mniej. W bloku mam wstawione nowe tuleje i są "rozwiercone" i też mam pasowanie 0,7, tak wiec nawet przy teoretycznych nierealnych 150 stopniach tłok nie rozszerzy się na tyle by stanąć.

Odsetek jest duży bo tak olbrzymia buda jak Espace czy Vel Satis nie porusza się należycie przy liczbie cylindrów mniejszej niż 6, i zdaje się że około 3/5 velków miało pod maską silnik 3.0, trochę było 3.5 a reszta to margines. Gdy zaczęły padać te motory po lifcie gdy był silnik 715 (odpowiednik Z30DT) już się ludzie bali i 95% to były silniki R4.

Swoją drogą saab też miał zmodernizowany silnik 3.0, miał oznaczenie SNB czy jakoś tak, można powiedzieć, że to prototyp, jest tego garstka, ma m.in człowiek z SwedenParts, i ten silnik nie występuje oficjalnie w żadnym katalogu.

Zamawiam więc obudowę filtra z saaba i ma nadzieje, że wymiennik będzie pasował, bez żadnych przeróbek

Link to comment
Share on other sites

5 kreską się nie sugeruj. Sprawdź w CLIP'ie jakie ma stany. To nie jest termometr tylko wyświetlacz, żeby nie było wahań które zastanawiałyby zwykłego użytkownika. Dla przykładu powiem Ci że w Tech'u ( odpowiednik CLIP'a w GM ) fabryczne ustawienia wskaźnika temperatury w D308L dla wskazówki ustawionej w pionie to 79 - 119 stopni. Czyli pokazuje że się silnik nagrzał jeszcze zanim się termostat otworzy i trzyma pion przez 40 stopni, dopiero potem idzie dalej. Tak samo masz w Renault. Druga sprawa, drugi wentylator w Saabie włącza się dopiero około 115 stopni, wcześniej chodzi jeden (chyba, że klima wymaga schłodzenia czynnika). Nie sugeruj się więc tym, że masz niskie temperatury na chłodziwa.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I jeszcze:.

Temperaturę cieszy ogarnie Ci każdy ELM przez BT na telefonie za parędziesiąt zł. Sprawdź sobie podczas jazdy a zobaczysz, że to dalekie od 82 stopni.

Druga sprawa, tylko Renault wprowadził korki wysokociśnieniowe do tego silnika. Czy Saab czy Opel czy Isuzu mają około 1.2 bar. To ciśnienie odpowiednie dla pracy tego silnika, a wszelkie nieszczelności na styku głowica-blok powodują wyrzucenie płynu właśnie przez zbiornik. W Renault jeszcze przez ponad 0,5 bara waliło w cylinder a silnik się grzał bo obieg cieczy był zakłócony. 

Założył bym jak Ty wymiennik na olej silnikowy ale pomyślał o chłodnicy do skrzyni. Jak mówiłem miałem Espace'a IV z automatem i to tylko przez skrzynię 2 razy mój Initiale Paris kończył na lawecie. 

Co do IC to załóż jakiś większy z FMIC.PL, powinieneś coś dopasować. Nawet ten z 715 jest za mały do tego silnika. Na http://forum.renaultespace.pl zresztą sam się udzielałeś w moim temacie o IC :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

To jeszcze raz ja. Dokładne dane z WIS do silnika D308L:

Otwarcie termostatu: 89 C

Punkty "zagotowania" układu: 1.4 bar i 131 C

Punkty pracy wentylatorów LOW SPEED :  on 97 C off 93 C

Punkt pracy wentylatorów HIGH SPEED : on 107 C off 103 C

 

Jak widzisz system pracuje z trochę większymi temperaturami niż 82 C oczywiście możesz mieć niższy termostat. Ale za to z niższym ciśnieniem niż u Ciebie.

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, qaz napisał:

To jeszcze raz ja. Dokładne dane z WIS do silnika D308L:

Otwarcie termostatu: 89 C

Punkty "zagotowania" układu: 1.4 bar i 131 C

Punkty pracy wentylatorów LOW SPEED :  on 97 C off 93 C

Punkt pracy wentylatorów HIGH SPEED : on 107 C off 103 C

 

Jak widzisz system pracuje z trochę większymi temperaturami niż 82 C oczywiście możesz mieć niższy termostat. Ale za to z niższym ciśnieniem niż u Ciebie.

https://webshop-uk.saabparts.com/9-5-gen1/engine-95/cooling-system-95/thermostat-82

Oryginalny termostat dedykowany WYŁĄCZNIE DO D308L otwiera się przy 82 stopniach, do wszystkich innych silników saaba jest o numerze 30577561 i ma faktycznie otwarcie 89 stopni.

I jak patrze w dokumentację renault wszystkie silniki maja termostat 89, ale jest wyjątek 3.0 ma również 82stopnie, choć jest sugestia, że te 82 to początek otwierania a koniec czyli pełne otwarcie przy 92+/-2

Edited by espaceP9X
Link to comment
Share on other sites

Co do turbin, obie są chłodzone wodą, dopiero co sprzedawałem turbinę z Z po przekładce silnika, Renault ma tą samą. 

Dane układu chłodzenia spisywałem z WIS'a czyli serwisowej dokumentacji. Zarówno Y jak i Z ma ten sam termostat więc zapewne D308L też powinno być 82,

abeb589fa4076e04.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...
UP