Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

3.0cdti zmienna geometria turbiny


KaienDemon
 Share

Recommended Posts

Witam. 

Z30dt vectra c

Mam pytanie do posiadaczy aut z tym silnikiem .

W maju 2017 mialem regenerowane turbo .

Czy mogę wnioskować że mam źle ustawioną zmienna geometrie ? 

Oto dlaczego 

W danych diagnostycznych ecu jest taki punkt 

Ciśnienie doładowania wartość żądana czy jakoś tak i wynosi ona na biegu jałowym 104kpa

Natomiast już wartość rzeczywista ciśnienia oscyluje w przedziale 96-98kpa

Czy turbo jest zle wyregulowane ?Podczas jazdy wartości te rownież sìe zmieniają i np przy 3000 obrotów WŻ wynosi 136kpa a WRz wynosi 128-132 . Ustawienie sterownika turbiny śrubą nic niedaje gdyż na biegu jałowym bym musiał ją całkowicie wykręcić aby zbliżyć sìe wynikiem do Wż cisnienia a podczas jazdy jest przeładowanie i czujnik upuszcza ciśnienie co kończy sie trybem awaryjnym

Link to comment
Share on other sites

Są już firmy, które mają sprzęt do dynamicznego jej ustawiania. Statyczne polega na tym, że ma podane w mm ile ma być ustawiona dźwignia i tak ustawiają. Dynamiczna polega na tym, że sprawdza się ciśnienie jakie generuje.

Nawet ćwierć obrotu dźwignią potrafi DIAMETRALNIE zmienić parametry.

Przepływomierz z czasem się zużywa i podaje błędne ilości powietrza, sugeruje wymianę na nowy oryginał, bo zamienniki są nic nie warte, parametry ciśnienia zmieniają się również z porą roku, gdy dziś na oknem jest -10 w 1dm3 powietrza jest więcej tlenu niż przy +20 jak również wpływa to na generowane ciśnienia.

Jakakolwiek rzeźba w temacie EGR-u czy katalizatora uniemożliwia prawidłową pracę turbiny, EGR w tym silniku pracuje w zasadzie bez przerwy, jedynie w trakcie użycia kick downa się wyłącza, i tu na wolnych obrotach wygląda jakby był nieaktywny, gdyby dopuścił spaliny to ciśnienie by wzrosło o te około 8kpa i po to ten EGR jest by na niskich obrotach kompensować turbodziurę, przy okazji jedynie poprawia parametry spalin.

Wycięty katalizator lub katalizator wstępny powoduje, niższe ciśnienie spalin a za niskie ciśnienie powoduje, że turbina bije za małe ciśnienie powietrza.

Przekłamywać może też sam czujnik ciśnienia doładowania, na kolektorze ssącym, dostęp do niego jest prosty, warto go wyczyścić bo pracuje w mało przyjaznym środowisku, jak się wleje w niego jakiś preparat do czyszczenia kilkukrotnie to dokładnie go przeczyści.

Nieszczelny dolot czy intercooler również będzie zaburzać ciśnienie, bo np cześć ucieknie po drodze do kolektora, zabity filtr powietrza również ogranicza przepływ, widać to dokładnie np. po jego wymianie na K&N, jak się zmieniają ciśnienia.

Generalnie temat rzeka

 

Link to comment
Share on other sites

Więc tak. Auto ma zrobiony remap dawki na okolo 230ps. Egr pracuje prawidlowo co wynika z techa. Filtr k n juz zalozony byl nawet na chwile stożek ale w aucie za glosno . Wymieniony intercooler na wiekszy oraz ori węże wyrzucone i zastąpione alu plus silikonowe łączniki. W układ dolotowy nadmuchałem 2.5bara i nie spadło nawet troszeczke przez 3h.

2694248cbd87e172gen.jpg

Edited by KaienDemon
Link to comment
Share on other sites

34 minuty temu, espaceP9X napisał:

Jakakolwiek rzeźba w temacie EGR-u czy katalizatora uniemożliwia prawidłową pracę turbiny, EGR w tym silniku pracuje w zasadzie bez przerwy, jedynie w trakcie użycia kick downa się wyłącza, i tu na wolnych obrotach wygląda jakby był nieaktywny, gdyby dopuścił spaliny to ciśnienie by wzrosło o te około 8kpa i po to ten EGR jest by na niskich obrotach kompensować turbodziurę, przy okazji jedynie poprawia parametry spalin.

Wycięty katalizator lub katalizator wstępny powoduje, niższe ciśnienie spalin a za niskie ciśnienie powoduje, że turbina bije za małe ciśnienie powietrza.

 

Kurcze, nie, że się czepiam, ale piszesz wszystko tak zajeb... merytorycznie a jednak nie całkiem zgodnie z faktami. 

Czytam i widzę parę nieścisłości: 

Po pierwsze, w żadnym systemie EGR nie działa 0 - 1 tylko płynnie dopuszcza spaliny, nie tylko tutaj,

Po drugie EGR nie dopuszcza spalin na wolnych obrotach aby kompensować turbodziurę. bzduuuuura. To działa w druga stronę gdy schodzimy z obrotów i spalane powietrze generuje NOx, wtedy dopuszcza spaliny. Na biegu jałowym, gdy potrzebujesz aby silnik się podniósł i dopuścisz spaliny do mieszanki uzyskujesz mniej energii i silnik zdusisz a nie dodasz mu do pieca. Turbodziura niwelowana jest tutaj przez zmienną geometrię a nie przez dopuszczanie spalin. Właśnie dlatego VGT zostało tutaj zastosowane i dlatego turbo tak wcześnie wstaje. 

Po trzecie wycięty katalizator powoduje niższe ciśnienie spalin, tak ale wsteczne. Jakim cudem po wycięciu kata turbina bije za małe ciśnienie ??? Mamy w skrócie kolejno 1) komore spalania, 2) kolektor wydechowy, 3) turbo, 4)katalizator. Spaliny wychodzące z 1 poprzez 2 wchodzą do 3 i wychodza do 4. Jasne ?? To może bardziej jasno: to co się spali w 1 leci przez 2 i NAPĘDZA 3 , które wyrzuca reszte w powietrze poprzez 4. Predkosc obrotowa 3 zalezy od ilosci tego co dostarczy jej 1 poprzez 2, samo 4 to tylko wylot wykorzystanych juz do napedu 3 spalin. To nie jest silnik wolnossący, gdzie ciśnienie spalin ma powodować lepsze opróżnieni mieszanki. To silnik TURBODOŁADOWANY !!! niższe ciśnienie w wydechu po wycięciu kata będzie powodowało co najwyzej niższą temperaturę samej turbiny ( czyli korzyść bo niższa temperatura strony gorącej to niższa strony zimnej oraz trwalosc turbiny ) oraz nizsze cisnienie wsteczne ulatwiajace prace turbiny ( czyli wlasnie latwiejsza praca, mniej energii potrzeba do rozkrecenia turbiny poniewaz nizsze cisnienie po drugiej stronie gdzie turbina musi wpompowac spaliny, mniejsze wiec obciazenie walka i wirników turbiny ).

To tyle teorii na pograniczu fizyki i mechaniki, a teraz praktyka, mam zaslepiony EGR w moim aucie. Po zaślepieniu auto jeździ bardziej dynamicznie, powiesz, że to odczucia subiektywne. Ok, ale... mam też Tech'a i sprawdzałem parametry przed i po zaślepieniu. Żadne z parametrów typu ciśnienie doładowania, prędkość dążenia do założonego ciśnienia itp. nie uległy pogorszeniu.

To tyle z mojej strony. Lubię po prostu jak stwierdzone fakty są zgodne z prawdą. Jeżeli uważasz, że jest inaczej to proszę opisz jak i dlaczego. Niech będzie merytorycznie. Z przyjemnością podyskutuję.

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, KaienDemon napisał:

 

Czy mogę wnioskować że mam źle ustawioną zmienna geometrie ? 

Oto dlaczego 

W danych diagnostycznych ecu jest taki punkt 

Ciśnienie doładowania wartość żądana czy jakoś tak i wynosi ona na biegu jałowym 104kpa

Natomiast już wartość rzeczywista ciśnienia oscyluje w przedziale 96-98kpa

Czy turbo jest zle wyregulowane ?Podczas jazdy wartości te rownież sìe zmieniają i np przy 3000 obrotów WŻ wynosi 136kpa a WRz wynosi 128-132 . 

Nie patrz na ciśnienie na biegu jałowym, żadna turbina nie będzie pompowała przy paruset obrotach. Wtedy silnik działa jak wolnossący dlatego ciśnienie rzeczywiste jest niższe niż atmosferyczne bo musi je sobie sam zassać.

Co do pracy pod obciążeniem. Turbina ma pewną bezwładność. ECU żąda ciśnienia, turbina pompuje ale zanim je osiągnie ECU chce już więcej. Tu masz naprawdę małe różnice rzędu 5-8 kpa. Twoje turbo jest w dobrej kondycji. Ładnie podąża za ECU. Dbaj o nie i NIE KRĘĆ przy nim.

Link to comment
Share on other sites

Jeszcze jedno. Zanim zaczniesz panikowac. Dmuchales kiedyś balonik jak policja Cię zatrzymała?? Pewnie tak. Wtedy właśnie dajesz około 8kpa. O taki podmuch turbo jest za ECU. Jest dobrze. Brawo Ty czy tam Twoje turbo. 

P. S. Na potrzeby tego postu właśnie poszedłem do garażu i włączyłem analizator spalin. Pomiar ciśnienia przez MRU potwierdził to co opisałem powyżej. 

Link to comment
Share on other sites

23 minuty temu, qaz napisał:

Po pierwsze, w żadnym systemie EGR nie działa 0 - 1 tylko płynnie dopuszcza spaliny, nie tylko tutaj,

W 99% aut EGR działa tylko i wyłącznie gdy silnik jest zimny w zdecydowanej większości wyłącznie na biegu jałowym, celem spełnienia norm emisji spalin i do niczego więcej. W 3.0 czy zimny czy ciepły czy obroty jałowe czy blisko odcięcia EGR pracuje nieustannie.

30 minut temu, qaz napisał:

Właśnie dlatego VGT zostało tutaj zastosowane i dlatego turbo tak wcześnie wstaje. 

Gdyby to było takie proste pojęcie turbodziury by przestało istnieć, niestety do 1500 ona jest i dzięki VTG jest tylko ciut mniejsza, by się jej pozbyć jedyna metoda to mechaniczna sprężarka czyli kompresor, były też próby łączenia kompresora z turbiną, który ma działać (kompresor) na wolnych obrotach i odcinać się gdy turbina zaczyna tłoczyć (kompresor na sprzęgle jak sprężarka klimatyzacji)

 

34 minuty temu, qaz napisał:

niższe ciśnienie w wydechu po wycięciu kata będzie powodowało co najwyzej niższą temperaturę samej turbiny

sprężarka jest napędzana TYLKO I WYŁĄCZNIE SPALINAMI, jeśli zmieniasz jakikolwiek parametr spalin zmieniasz pracę turbiny, zmienna geometria nie jest tak cudowna by się dostosować do każdej zmiany, działa to na zasadzie mapy czyli jeśli parametry są w odpowiednim zakresie będzie działać jak powinna, wyjdziesz poza zakres wywala bład i przechodzi w tryb awaryjny, i najpewneij nigdy nei doczekamy czasów inteligentnych komputerów, które dostosują prace silnika do każdych parametrów (taka sztuczna inteligencja)

 

37 minut temu, qaz napisał:

czyli korzyść bo niższa temperatura strony gorącej

Czysto teoretycznie (mamy chłodzenie cieczą i olejem, ale pomijam) wróć do fizyki do szkoły podstawowej przypomnisz sobie podstawowe zasady, co się dzieje z gazem gdy zmieniamy ciśnienie albo temperaturę (przemiany izobaryczne, izochoryczne i izotermiczne).

 

Link to comment
Share on other sites

Popatrz co piszesz :

"sprężarka jest napędzana TYLKO I WYŁĄCZNIE SPALINAMI" 

Dokładnie, spalinami, które wychodzą z silnika a kat i dpf są już za turbo więc po wycięciu ich, ciśnienie doładowania nie obniży się. Dalej będzie go tyle ile poda do turbiny silnik. 

 

Co do pracy EGR popatrz na logi w Espace 1.9DCI na pewno masz kogoś z CLIP'em. Mieć Renault i nie mięc dojścia to samobójstwo. To nie uszczypliwosc, to praktyka, miałem Espace i CLIP'a do tego. DIS w fordzie też pokazuje pracę ciągłą a błąd EGR najczęściej wychodzi podczas jazdy gdy EGR nie nadąża za ECU

 

Turbodziura, oczywiście że jest, dlatego poniżej pewnych obrotów tak długo silnik wstaje, i tak jak napisałem zmienna geometria ma temu pomoc ale kurcze ni jak ma się to do EGR. 

Edited by Guest
literówka i przecinek
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, espaceP9X napisał:

EGR w tym silniku pracuje w zasadzie bez przerwy, jedynie w trakcie użycia kick downa się wyłącza, i tu na wolnych obrotach wygląda jakby był nieaktywny, gdyby dopuścił spaliny to ciśnienie by wzrosło o te około 8kpa i po to ten EGR jest by na niskich obrotach kompensować turbodziurę, przy okazji jedynie poprawia parametry spalin.

 

 

1 godzinę temu, espaceP9X napisał:

W 99% aut EGR działa tylko i wyłącznie gdy silnik jest zimny w zdecydowanej większości wyłącznie na biegu jałowym, celem spełnienia norm emisji spalin i do niczego więcej. W 3.0 czy zimny czy ciepły czy obroty jałowe czy blisko odcięcia EGR pracuje nieustannie.

A teraz popatrz co pisze DENSO o swoim systemie EGR, :

"Gdy silnik pracuje na biegu jałowym, następuje zamknięcie zaworu EGR i brak przepływu EGR do kolektora dolotowego. Zawór EGR pozostaje zamknięty, dopóki silnik jest nierozgrzany i nieobciążony. Gdy obciążenie silnika i temperatura spalania zaczynają wzrastać, zawór EGR otwiera się, a spaliny w odpowiedniej ilości dostają się kolektora dolotowego."

żródło: http://www.denso-am.pl/produkty/automotive-aftermarket/systemy-sterowania-silnikiem-(ems)/zawory-egr/jak-dzialaja/

tak więc gdzie Twoja teoria o dopuszcaniu spalin na jałowym aby zniwelować turbodziurę, skoro EGR na jalowym jest zamknięty, zamknięty jest również na zimnym silniku bo wtedy nijak ekologia nie wychodzi, wiec trzeba go rozgrzac jak najszybciej dlatego EGR jest wyłączony, zresztą jak w każdym innym systemie czy to Denso czy VDO. 

Rozumiem, mi nie wierzysz, ale chyba nie powiesz, że producent systemów sterowania silnikiem w tym przypadku pisze nieprawdę. 

Byłeś więc w błędzie i dla mnie temat EGR wyczerpany.

Link to comment
Share on other sites

Może poprostu jutro zrobie jazde i nagram prace egr i jego otwarcie w % ?  :P  czyli ok nie przejmować się biegiem jałowym, kręcić śrubką aż będzie dobrze i sprawdzać podczas jazdy. Raz miałem ustawioną geometrie że wartość rzeczywista miała tylko 2kpa różnicy podczas jazdy.

Ale się walka o egra rozpętała :D Chociaż chyba do końca egr zamknięty nie jest było pare % otwarcia ale nie pamiętam czy rzeczywiście.

hmm na internecie różne definicje na temat egra.

np że w benzynie na zimnym zamknięty a w wysokoprężnym otwarty .

także sprawdze jutro :D

Link to comment
Share on other sites

E tam wojna od razu, dociekam bo może jestem w błędzie :D

 

Tak, turbiną się nie przejmuj. Ważne, że podąża za zadanym ciśnieniem. Ustaw jak najmniejszą różnicę i zostaw. Pojadę tutaj klasykiem " nie o to chodzi by złapać króliczka, ale by gonić go " a ona go ładnie goni :D

Link to comment
Share on other sites

hehe spoko to i tak dopiero początek zabawy.Zostaje pomyśleć co zrobić z dpfem  bo w sumie niewiem co z nim zrobić , jakbym dorwał używkę to wsadze i po kłopocie a wyprogramowanie go to minimum 600pln 

Link to comment
Share on other sites

I jeszcze jedno, weź pod uwagę, że masz zwiększoną pojemność intercooler'a, to zwiększa niestety zwłokę w osiągnięciu ciśnienia w kolektorze przez turbinę.

Link to comment
Share on other sites

przed zmianą było gorzej :D teraz ciągnie konkretniej. Ogólnie pod większy IC dobrze by było dostroić auto, chociaż podobno do większej ilości powietrza komputer sam sobie zwiększy dawke.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja też myślę o zamontowaniu innego FMIC do tego w Saab'ie miał bym lepiej bo wejścia i wyjścia z IC są na dole na samej przedniej belce. Wstawienie go jak u Ciebie to tylko przedłużenie o 20 cm przewodów z każdej strony aby wychodziły przed chlodnicę. Podaj mi proszę na priv wymiary Twojego IC albo namiary gdzie zamawiałeś to sobie sam sprawdzę.

 

Czyżby FMIC.PL ??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Muszę do Ciebie podjechać i porównać jak odpycha się Twoje motane Z30DT i moje Z30DT z zaślepionym EGR i pozbawione DPF a do tego na osprzęcie z Y30DT :D 

Mam tylko 40 km więc jakiś weeknd. Na razie Vmaks doszło do 230 km/h ale jeszcze mam 5 biegową skrzynie, przed latem chcę wrzucić oplowską F40.

Link to comment
Share on other sites

Ok sprawdziłem egra. 0% i wartosc przeplywonierza powietrza wynosila jakos 600 . Wlaczylem test zaworu na 30 % i wartosc przeplywomierza spadla do 380. Czyli otworzyl sie w 30 proc . Na jałowym 0%

Link to comment
Share on other sites

A to mój jeszcze przed zmianą silnika na Z. Teraz jest lepiej. Setka była wtedy około 8 sekund. Powyżej 160 na 5 biegu strasznie go przełożenie muli dlatego będę wrzucał skrzynie F40. 

 

Edited by Guest
Linka zapomniałem wkleić
Link to comment
Share on other sites

Dnia 2/22/2018 o 20:22, qaz napisał:

Nie patrz na ciśnienie na biegu jałowym, żadna turbina nie będzie pompowała przy paruset obrotach. Wtedy silnik działa jak wolnossący dlatego ciśnienie rzeczywiste jest niższe niż atmosferyczne bo musi je sobie sam zassać.

Co do pracy pod obciążeniem. Turbina ma pewną bezwładność. ECU żąda ciśnienia, turbina pompuje ale zanim je osiągnie ECU chce już więcej. Tu masz naprawdę małe różnice rzędu 5-8 kpa. Twoje turbo jest w dobrej kondycji. Ładnie podąża za ECU. Dbaj o nie i NIE KRĘĆ przy nim

tyle i nic więcej.

 

Dnia 2/22/2018 o 20:42, espaceP9X napisał:

W 99% aut EGR działa tylko i wyłącznie gdy silnik jest zimny w zdecydowanej większości wyłącznie na biegu jałowym

to 1.9 cdti mieści się w pozostałych 1% egr puszcza spaliny przy spokojnej jeździe bez większego obciążenia kiedy jest duży nadmiar powietrza i można je zastapić spalinami bez większej szkody.

 

Dnia 2/22/2018 o 20:42, espaceP9X napisał:

zmienna geometria nie jest tak cudowna by się dostosować do każdej zmiany, działa to na zasadzie mapy czyli jeśli parametry są w odpowiednim zakresie będzie działać jak powinna,

na szczęście jest na tyle cudowny ecu, który w małym zakresie sam nieweluje niedokonałości mapy/turbo. wycięcie dpfa jest już zbyt dużym odstępstwem od normy i wypada mapy dłubnąć.

Dnia 2/22/2018 o 20:42, espaceP9X napisał:

najpewneij nigdy nei doczekamy czasów inteligentnych komputerów, które dostosują prace silnika do każdych parametrów (taka sztuczna inteligencja)

nie jest potrzebna szczególna inteligencja żeby sterować pracą turbiny. w naszych sterownikach odpowiada za to PID controller + kilka map. To w zupełności wystarczy. Problem stanowi bezwładność całego  systemu. Od momentu gdy ECU zada jakąś wartość zaworkowi VTG do momentu gdy  zmienione ciśnienie pojawi się w kolektorze dolotowym mija sporo czasu i sporo się zmienia. Dlatego tak ważne jest by mapa była w miarę możliwości perfecyjna a ECU miało jak najmniej do powiedzenia. Bo inaczej to mamy oscylacje doładowania, góry, doliny i sporo roboty by to naprosotwać. przerabiałem to nie raz... 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...
UP