Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Błąd P0380, problem z odpalaniem


dulus
 Share

Recommended Posts

Witam kolegów
Panowie od kilku dni mam problem z błędem P0380 (Obwód A świec żarowych/elementu grzejnego). Na zdjęciu poniżej występuje jeszcze kilka innych błędów ale one raczej są spowodowane użyciem podczas pomiaru tzw ręcznego podgrzewacza świec czyli przycisku wymuszającego grzanie świec poprzez odcięcie sygnału z czujnika w termostacie.
IMG_20171229_091930.jpg.e393e36b0f4195963527773d7ade0ceb.jpg

Ze 2 tygodnie temu wymieniłem sobie wszystkie 4 świece żarowe przed zimą. Jedna z nich była padnięta na amen. Ale postanowiłem wymienić wszystkie. Wcześniej miałem NGK teraz założyłem Bosch. Po wymianie świec samochód palił super (po podgrzaniu świec oczywiście). Nie palił się żaden błąd po uruchomieniu silnika. Wcześniej gdy była 1 padnięta błąd zapalał się i po chwili gasł.
O kilku dni samochód zaczął zapalać z problemami. Odpala gorzej niż wcześniej z 1 walniętą świecą. W dodatku po uruchomieniu silnika gdy jest on zimny zapala się samochód z kluczykiem i nie gaśnie. Tzn potrafi na chwilę przygasnąć i po chwili zapala się już na stałe. Gdy samochód się trochę nagrzeje i go odpale błędu nie wywala.
Czytałem troche o tym błędzie i tu na forum i na forach innych marek. Generalnie większość twierdzi  że błąd ten oznacza padniętą świece, przekaźnik lub brak zasilania świecy.
Dziś postanowiłem się troche pobawić i oto co zaobserwowałem:
- w pierwszej kolejności sprawdziłem oporność świec żeby sprawdzić czy działają - wszystkie miały opró na poziomie 1,5 Oma czyli są ok.
- następnie sprawdziłem czy dochodzi do nich prąd. Jako że miałem 3 sprawne świece NGK wpiąłem je w wyjęte kapturki świec i wszystkie świece grzały. Poniżej fota( nr 4 też grzała jak wpiąłem świece)
IMG_20180104_194854.jpg.938c5850530c5f74798e7ed6e070edf4.jpg
- następnie sprawdziłem jakie napięcie dochodzi do świec podczas ich podgrzewania - na każdą dochodzi 12,3 V czyli ok.
Ale zaobserwowałem też ciekawą rzecz. Chodzi opinia że świece grzeją tyle ile świeci się kontrolka spiralek na stacyjce. Otóż ja odcinałem sygnał z czujnika na max 1 sekunde, kontrolka spiralek gasła ale napięcie 12,3 V podawane na świece utrzymywało się przez 30 sekund !! Świece rozgrzewały się bardzo mocno mimo podgrzania ich przyciskiem minimalnie.
IMG_20180104_195917.jpg.f897dbdc4f7de17c519684bdb098d2da.jpg
Po 30 sekundach napięcie spadło do 0,3V i było takie cały czas. Utrzymywało się 4 minuty po czym przerwałem pomiar. Bez podgrzewania świec a włączonym zapłonie też pokazało się w fajkach napięcie 0,3 V. Czy to jest normalne ????

IMG_20180104_195941.jpg.d82e0ebd3ee02decbab6c647178d753e.jpg
- na końcu wyjąłem przekaźnik od grzania świec i sprawdziłem jaki dochodzi prąd. Poniżej na zdjęciu są podane wartości.
Wszytko wydaje się być OK ale tam gdzie mam 3,4 V gdzieś na innym schemacie ktoś podał że powinno być 5,5 V. Czy moja wartość jest OK?
IMG_20180104_202044aaaaaaa.jpg.2ba4fd87b5d77acb67b9eae1c25b2a74.jpg

Tak więc panowie jak widzicie troche pogrzebałem i wnioski są takie:

- świece nowe Bosch oporność 1,5 Oma - raczej ok
- prąd dochodzi do wszystkich 4 świec 12,3 V
- świece grzeją 30 sekund bez względu na długość podgrzania ręcznego i świecenia spirali na desce
- na włączonym zapłonie na świecach jest cały czas napięcie 0,3 V
- jak silnik się nagrzeje  trochę to błąd nie wyskakuje na desce ( chyba że włączę grzanie ręcznie)
- jak odpalę go zimnego bez grzania świec lub pochodzi troche nie nagrzeje się i go zgasze to błąd wywala pomimo że świece się nie włączają.

Macie jakieś propozycje co to może być, co jeszcze sprawdzić? żeby nie kupować w ciemno przekaźnika.

Trochę się rozpisałem ale chciałem dokładnie opisać przypadek ;)

 

Edited by dulus
Link to comment
Share on other sites

  • michalm83 pinned this topic
  • 8 months later...

To że świece grzeją jeszcze chwilę po zgaśnięciu spirali jest normalne.  Mam tak u siebie w viki i wcześniej w focusie też tak było. Moja viki grzała świece dopiero jak temperatura spadała do 3 stopni i grzała jak dla mnie krótko. Kupiłem z allegro oszukiwacz do świec. Działa na takiej zasadzie jak twoje ręczne wymuszenie grzania. Teraz grzeje zawsze i dłużej. Wolę częściej wymienić świece a żeby silnik miał lżej odpalać. Co ciekawe urwałem przy wymianie dwie świece i moja viki nie wywala żadnego błędu. Jak dorwę multimetr to sprawdzę czy u mnie też jest to 0,3V na fajce. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Witam , co do tego grzania świec po zgaszeniu kontrolki na desce to jest normalne bo silnik sie jeszcze jak by dogrzewa swiecami  i jest to powiazane z temperaturą silnika , w starszych samochodach to swiece sie uruchamiały za kazdym razem ale jak zamontowali moduły\sterowniki to juz na grzanie swiec ma wpływ wiecej czynników a nie tylko paląca sie kontrolka spiralki:)  , a co do tych 0,3v na fajce to obstawiam ze jest podobnie jak ze sprawdzaniem spalonej żarówki , sterownik sprawdza cały czas obwody czy nie ma przerwania .

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...
UP