Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

TeRo

Z22SE + LPG - wymiana silnika.

Recommended Posts

Witam,
Jestem świeżym forumowiczem, choć forum czytam już od dłuższego czasu. Tak samo jestem zadowolonym posiadaczem Viki od paru miesięcy.
Kupiłem Vectrę C z silnikiem Z22SE (147KM) z przebiegiem 145tys i z założoną już instalacją LPG. Autko od momentu zakupu sprawowało się idealnie. Niedługo po zakupie (sierpień 2016) wybrałem się z moją dziewczyną na tydzień w góry do Kotliny Kłodzkiej. Oczywiście wcześniej wymieniłem olej i zrobiłem przegląd. Do Kłodzka i z powrotem oraz na miejscu zrobiłem łącznie jakieś 1400km i autko spisywało się świetnie. Przeszło chrzest bojowy po górskich drogach, choć Viki ma już 13 latek. Później dojeżdżałem do pracy i na studia do Łodzi (po A2 z okolic W-wy). W ten sposób zrobiłem na tym silniku od momentu zakupu przeszło 7tys km.

Niestety niedawno miałem przygodę. Wracając wieczorem z Łodzi rozwalił mi się silnik. Jeszcze przed wyjazdem sprawdzałem stan oleju i było wszystko ok. Jadąc po trasie usłyszałem nagle tarcie jakby mocno tarł pasek na alternatorze i zaraz miał pęknąć. Jechałem max 120km więc miałem niecałe 3tys obrotów. Po czym usłyszałem jakby coś puściło i miałem nagły spadek mocy. Szybko zjechałem na pobocze, ale niestety silnik już później nie odpalił. Pasek był cały, ale za to spod silnika wylała się spora ilość oleju. Po spędzeniu ponad 2h na A2-ce wróciłem do miejsca zamieszkania niestety wraz ze swoją Viki już na lawecie.

Następnego dnia znajomy mechanik, próbował się dobrać do silnika i zdiagnozować usterkę. Co się dowiedziałem to to, że poszedł wał lub korbowód i było przesunięcie, po czym uderzenie w ścianę bloku silnika. Ten zaś pękł i stąd rozszczelnienie i wyciek. Czujnik położenia wału też oberwał i widać na nim wgniecenie. Po próbach odpalenia  auta, olej lał się dosyć mocno. Stwierdził, że silnik jest do wymiany, ale on już się tego nie podejmie.

Zatem moja prośba do Was o wskazanie mi kto, jaki warsztat, zajmuje się kompleksową wymianą silników. Z tego co czytałem na forum są ludzie tutaj, którzy już tego dokonywali w bardzo sprawny sposób i krótkim czasie. Możecie mi kogoś polecić lub konkretny warsztat, który zajmuje się wymianami silników w Oplach? Pomóżcie ziomki, będę bardzo wdzięczny:)

Edited by TeRo

Share this post


Link to post
Share on other sites

chcesz zamotowac drugi taki sam czy inny silnik??

Share this post


Link to post
Share on other sites

A jaki proponujesz/proponujecie?

Najlepiej byłoby wsadzić taki sam. Tutaj mam już instalację LPG i chciałbym ją zachować. Z tego powodu odpada Z22YH Direct z bezpośrednim wtryskiem, gdzie trzeba już instalować gaz 4 i 5 generacji.

Niestety z tego co wyczytałem i pisał Kubass22 Z22SE ma problem z dyszami: " Dysza podająca olej na łańcuch ma średnice tylko 3mm. Ponieważ olej zbiegiem czasu gęstnieje, i zostaje zanieczyszczony, dysza ta zmniejsza swoją przepustowość co prowadzi do podawania zbyt małej ilości oleju na łańcuch. To powoduje niedostateczne smarowanie a w efekcie zerwanie łańcucha." Taka też i mogła być przyczyna rozwalenia się silnika u mnie. Zatkanie się dysz spowodowało niedostateczne smarowanie i w konsekwencji do awarii.

Chciałbym zachować podobną moc silnika. Jest jeszcze 1.8 (140 KM). Przy tej pojemności z tego co się dowiedziałem to:
"W wersji X18XE dochodzi czasem do uszkodzenia czujników położenia wału korbowego i wałka rozrządu (na rynek wprowadzono zmodyfikowany czujnik z nową wiązką), natomiast typowa przypadłość wersji X18XE1 to awarie kasety zapłonowej (dobre zamienniki kosztują od 550 do 900 zł). W odmianach Z18XE (debiut w 2000 r.; wersja godna polecenia!) zdarzają się awarie przepustnic i EGR-u. Do tego silnik ten świetnie współgra z gazem (hydraulika zaworów). Natomiast w najmłodszej wersji 1.8/140 KM (na rynku od końca 2005 r.; oznaczenie Z18XER) przeważnie szwankuje elektronika sterująca."

2.0 z Turbo ma zaś 175 kucyków i spali mi dużo więcej paliwa. Przy tym silniku jest pasek czy łańcuch?

Nie wiem co u mnie strzeliło, mogę na razie podejrzewać, ale nie chciałbym mieć powtórki z rozrywki i wyjść z tego mądrzejszy i z mniej awaryjnym silnikiem.
Co doradzacie?

Edited by TeRo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pewnie niektórzy z Was wiedzą, że wolnossące silniki (Z22SE) do numeru 11065400 mają wadę fabryczną w konstrukcji smarowania łańcucha rozrządu. Prowadzi to do jego zerwania. Zwykle po przejechaniu około 60tys. km.
Dysza podająca olej na łańcuch ma średnice tylko 3mm. Ponieważ olej zbiegiem czasu gęstnieje, i zostaje zanieczyszczony, dysza ta zmniejsza swoją przepustowość co prowadzi do podawania zbyt małej ilości oleju na łańcuch. To powoduje niedostateczne smarowanie a w efekcie zerwanie łańcucha.
Kiedy GM zorientował się, że coś jest nie tak, wprowadzono nową konstrukcje dyszy. Zwiększono m.in. jej średnicę do 7mm. Dysza widoczna jest na poniższym zdjęciu:
GM wprowadziło kampanię serwisową polegająca na bezpłatnej wymianie rozrządu w silnikach o przebiegu mniejszym niż 100tys. km. do końca 2007 roku. Szczegóły poniżej w notce z TIS:
Field Remedy: 1532
Subject: Engine Z22SE - Broken Timing Chain
Models: Engines: Option:
Astra-G 2000...2002,VX220 2000...2002,Speedster 2000...2002,Zafira 2000...2002,Vectra-B 2000...2001 Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE
Complaint: Engine damaged by broken timing chain.
Cause: Missing or unsufficient lubrication of the timing chain.
Production: Modified timing chain and lubrication nozzle have been introduced in production as of the following engine-No: 11065400 (March 2002).

 Informacja zapożyczona z forum

Please login or register to see this link.

Więc z tymi dyszami to tak nie do końca, auta które przeszły akcję serwisową nie posiadają żadnego wpisu w książeczce serwisowej. ASO Opla oznaczało auto po naprawie niebieskimi kropkami na obudowie rozrządu, takie maźnięcie farbą.

Please login or register to see this link.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Smarowanie łańcucha też zależy od tego jaki olej się używało.
Jeśli już wyciągnąłeś silnik to sprawdź czy faktycznie zerwał się łańcuch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Powiedzcie mi proszę czy ten silnik do Viki C można włożyć od Zafiry, Vectry B czy Astry Bertone? Są jakieś różnice/szczegóły które uniemożliwiają przełożenie tego silnika z innego modelu Opla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Witam

Tak można. Ale na twoim miejscu szukałbym jak najmłodszego więc Vb i Ag odpada. Z plastikową osłoną zaworów są młodsze. A czym młodsze to możliwe że bez wady łancucha czy pierścieni

 

podrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Łańcuch nie zrywa się tak od razu bez wcześniejszych oznak.

Pozatym vectra c na gazie z 2003 z przebiegiem 145tys. no sorry, ale śmiem wątpić w ten przebieg. Moja na ten przykład ten sam rocznik ma 270tys.

 

Nie zastanawiaj się nad silnikiem tylko ładuj Z20NET z tego co piszesz jeździsz dużo po trasie, a on ma już skrzynie 6 i wcale tak dużo więcej nie spali, a i może trafi się egzemplarz z 2008r, a Z22SE najmłodszy kupisz 11letni pchać się w taki silnik? Który i tak uchodzi za kaszalota jak to miałeś okazję się przekonać na A2.

 

Jeszcze co do oleju znajomy ma mieczysława 3.2 diesel z jakimś pakietem wzmacniającym moc silnika i też wymienił olej, ale wziął z beczki i dwa dni później merc stanął między Tomaszowem Maz., a Rawą z obróconymi panewkami

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm najmlodszy z22se moze byc z 2003r wiec skad wyliczyles te 11 lat?? pytam z czystej ciekawosci

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Sterowanie. Brak CAN. Nie kombinuj.

Po najmniejszej linii oporu, wkładasz co masz, jak chcesz rzeźbić i wydać kasę to tylko 2.0T

Share this post


Link to post
Share on other sites

silnik z22se to silnik z22se i moze byc z kazdego innego opla w ktorym byl montowany,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rafał trochę tu nie zaglądałem i odgrzeję kotleta. Co do twojego pytania poprostu się pomyliłem, ale spotkałem dokładnie na podkarpaciu vectrę z tym silnikiem 2004

Share this post


Link to post
Share on other sites

moze w dowodzie bylo 2004 ale raczej wyprodukowany byl w 2003r

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dołączę się do tematu ponieważ ten silnik poznałem od potrzewki... Wszyscy nadają na z22se ale... Zacznijmy od tego że one mają rzadko poniżej ( słusznie zauważone ) poniżej 270k,smiem twierdzić że nawet ponad. A to już wynik na z22se ,drugie to silnik wymagajacy wiekszej uwagi zwlaszcza olej . Tak że do autora jak nie chcesz kombinować to wstawiaj taki sam ale: 

1. Nim wstawisz wymiana 

- uszczelniacze

- pierscienie

- rozrząd 

- czyszczenie miski smoka 

- kontrola stanu panewek

2. Rozrząd 

Nie wierz że kupiony silnik bedzie cud miód i z przebiegiem poniżej 250k.

Jak masz pytania to pisz może pomoge podopiwiem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...