Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

nanab

[porada] Aktywacja kontrolki pasów(niedokończone)

Recommended Posts

Porada jest niedokończona więc proszę o wyrozumiałość. Jeśli jeszcze zabiorę się za tego moda to ją dokończę. Ew. ktoś inny doda brakujące elementy(przeróbka zapięć kanapy, brakujące zdjęcia).

Co będzie potrzebne?

- Przewody. Przekrój praktycznie dowolny, kolor tez bez znaczenia. Do instalacji w zapięciach pasów i fotelach użyłem żył z

Please login or register to see this link.

. Do instalacji w samochodzie Przewodu 0.5mm^2(wszystkie w jednym kolorze)

-

Please login or register to see this link.

(zapięcie) i

Please login or register to see this link.

(fotel) x ilość pasów+ew. zapas. Drogie nie są.

- torx T40, T45, T50, najlepiej w formie nasadek do grzechotki

- lutownica, lutowie

- jakiś nożyk, parę wkrętaków, kawałek taśmy klejącej

- hot glue, klej montażowy(ew. silikon), super glue

- jakieś złączki elektryczne wg. uznania

- opaski kablowe(trytytki)

- wiertarka

- klucz nasadowy 21

1. Wyjęcie foteli:

Przede wszystkim odpinamy i izolujemy minus akumulatora. We fotelach są poduszki i napinacze, z którymi dla własnego bezpieczeństwa w dalszej części przeróbki musimy obchodzić się bardzo ostrożnie.

Po odpięciu akumulatora przesuwamy fotele max do przodu i odkręcamy śruby zaznaczone na zdjęciu:

Please login or register to see this image.

Śruby są klejone, więc będzie ciężko nawet po ich poluzowaniu. Przyda się grzechotka z torxem zamiast zwykłego klucza "L".

Fotel z przodu trzyma się tylko na dwóch zaczepach:img0415vs.jpg

Po wykręceniu śrub powinien bez problemu dać się wysunąć do tyłu. Kładziemy go do tyłu uważając żeby nie pourywać kabli:

img0416oh.jpg

I dobieramy się do kostek. Naciskamy dźwigienkę zaznaczoną na zdjęciu i wyjmujemy całość w kierunku przodu, ropzpinamy.

img0433ze.jpg

Po odpięciu zdejmujemy zaślepkę pasa ciągnąc tylną cześć do siebie, odkręcamy jeszcze tylko pas torxem T40:

img0417tf.jpg

I fotel jest wolny :) Czynności powtarzamy z drugim fotelem.

Kanapa kombi:

Podnosimy siedziska, małym wkrętakiem podważamy i wyjmujemy segery bolców które tworzą zawias kanapy. Wyjmujemy bolce, kanapa jest wolna.

W innych typach nadwozia nie wiem jak jest, pewnie tak samo.

2. Rozkręcanie fotela pasażera:

Przecinamy trytytki spinające kable. wyciągamy kostkę napinacza z kostki zbiorczej pod fotelem.

Odkręcamy napinacz i wkręt schowany za nim:

img0477kvc.jpg

Napinacz odkładamy w bezpieczne miejsce. Gałkę od regulacji oparcia podważamy i wyciągamy, odkręcamy wkręty mocujące plastik na zdjęciu:

img0468ka.jpg

(Drugi wkręt jest z przodu, od spodu fotela)

Odkręcamy oparcie:

]img0485hlg.jpg

img0495dw.jpg

Odsłaniają się wkręty trzymające siedzisko z ramą fotela. Wykręcamy je.

img0497tw.jpg

Zostają tylko 2 torxy trzymające siedzisko z ramą:

img0502tj.jpg

Po odkręceniu ramy zdejmujemy tapicerkę. Potrzebny jest do tego klucz specjalny opel nr. 7721/A-610(czyt. duży płaski wkrętak). Podważamy delikatnie na krawędzi plastik, potem łatwo pójdzie.

img0509yp.jpg

3. Czujnik pasażera:

Jako czujnik pasażera użyłem popularnych switchów NO(normal open-zwierają po wciśnięciu) które wmontowałem w gąbkę siedziska.

W dziurę wyciętą w gąbce wkleiłem kawałek aluminiowej blaszki ok. 30x20mm. Do niego dokleiłem dystans zrobiony z zakrętki długopisu. Długość dystansu jest tak dobrana, żeby podstawa switcha opierała się o blachę siedziska.

img0511vx.jpg

Całość zabezpieczamy kawałkiem taśmy i testujemy(w razie konieczności dodajemy podkładki pod switch albo skracamy dystans). Ja do testów dolutowałem do kabla na szybko złączkę do baterii i diodkę z rezystorem.

img0541x.jpg

Cały trik polega na tym, aby czujnik reagował na siedząca osobę a nie na np. położona torebkę. czułość można ustawiać ilością wyciętej gąbki. Moim zdaniem optymalnie jest ciąć na głębokość ok. 2cm.

Optymalna lokalizacja czujnika w fotelu:

img0453md.jpg

Montaż czujników w kanapie praktycznie nie różni się od montażu w fotelu, więc ten opis pominę.

Zaznaczę tylko, że w kanapie nie ma żadnych otworów, które byłyby po drodze, więc trzeba je sobie samemu dowiercić.

img0450xh.jpg

Wszystko składamy w odwrotnej kolejności.

Fotel kierowcy nie wymaga czujnika.

4. Klamry pasów przód:

Obudowy klamr są zgrzewane. Wystarczy podważyć połówki obudowy zaczynając od strony gumowego peszla idąc powoli ku górze. Od strony napinacza ściągamy gumowy peszel i przewlekamy przewód. Bardzo pomocny będzie kawałek pręta.

img0442vt.jpg

Lutujemy je do krancówek (złącza C i NC dla opcji 1 lub C i NO dla opcji 2), których wyprowadzenia rozgięliśmy wcześniej na boki(inaczej by nie weszły). Krańcówki możemy zamontować w dwóch miejscach:

Opcja 1:

img0548ky.jpg

Opcja 2:

img0543ol.jpg

Naszym targetem jest zielony plastik(niewidoczny na fotkach), który przesuwa się w stronę napinacza po zapięciu pasa. W opcji 1 ten plastik ślizga się po dźwigni włącznika. Problem polega na tym, że w tym miejscu jest bardzo ciasno i ciężko dobrać miejsce i pozycję zamontowania włącznika tak, żeby cały mechanizm współpracował z krańcówką.

W opcji drugiej jest trochę łatwiej. Dźwignie włącznika wyginamy tak, żeby weszła między zielony a pomarańczowy plastik. Całość unieruchamiamy klejem na gorąco(chwilowo) i sprawdzamy czy działa jak powinno. Przykładamy obudowę i parę razy wkładamy i rozpinamy zapięcie pasa sprawdzając czy nic się nie zacina i czy stan na kablach(zwarcie/rozwarcie) się zmienia. Jeśli wszystko działa przygotowujemy wklejamy włącznik na stałe i sklejamy obudowę(nie na hot glue-rozpuści się na upale). Jeśli jeszcze tego nie zrobiliśmy montujemy złączki na końcach kabli.

Przykręcamy napinacz do fotela, kable spinamy pod fotelem trytytkami:

img0445o.jpg

5. Klamry pasów tył:

(w przygotowaniu)

6. Reszta instalacji w samochodzie:

Schemat całości(z klamrami w opcji nr.1) z czujnikami w fotelach i klamrach włącznie:

instalacja.jpg

Instalacja w samochodzie nie licząc połączeń między fotelami i połączenia masy(której wszędzie pełno) wymaga tylko jednego przewodu. Ten przewód idzie z tunelu (gdzie łączą się przewody z kanapy, fotela kierowcy i fotela pasażera) za radiem do zestawu wskaźników.

Wyjmujemy zegary i tunel(opisane w innym temacie forum)

przewód prowadzimy za radiem do tunelu. Z drugiej strony doprowadzamy go w okolice kostki licznika.

Przewód w tunelu prowadzimy wzdłuż wiązki aż do sterownika poduszek gdzie rozdzielamy go na trzy. Jeden do fotela kierowcy doprowadzamy wzdłuż oryginalnej wiązki:

Drugi do fotela pasażera tym samym sposobem.

Trzeci przewlekamy pod tapicerką do klamr pasów tylnej kanapy:

Jeśli nie mamy instalacji do grzanych siedzień lub kanapy równolegle do tego przewodu prowadzimy przewód masowy z punktu masowego obok sterownika poduszek-śruba przy ręcznym.

7. kropka nad "i" czyli sterowanie kontrolką:

Układ od sterowania kontrolka jest prosty i można go zbudować na pająka i schować zaraz przy wtyczce zegarów.

Proponuję 3 wersje sterowania kontrolką:

- wersja eko:

kontr.jpg

Kontrolka świeci zawsze gdy włączony jest zapłon i ktoś siedzi w samochodzie z niezapiętym pasem. Potrzebny jest dowolny tranzystorek pnp o max prądzie >300mA i rezystorek 1k.

-wersja premium:

To samo co w wersji "eko" tylko że kontrolka miga. Przed tranzystor i rezystor z wersji "eco" dodajemy układ 555.

555astable.gif

R1=10k

R2=150k

C=4,7u

Vcc - plus po zapłonie(pin 21 przedlift/29 polift kostki licznika)

GND - z czujników foteli

out - do wejścia układu z wersji "eco"

- wersja deluxe:

zamiast ne555 mały mikrokontroler z odpowiednim programem, który poza sygnałem z foteli pobiera tez sygnał z prędkościomierza i włącza miganie/piszczenie dopiero po przekroczeniu jakiejś prędkości albo po przejechaniu jakiegoś dystansu. Może się tez resetować np. po zatrzymaniu samochodu. Możliwości są w tym przypadku prawie nieograniczone.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elegancko

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_tongue.png" alt=":P" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20">.

Przyklejam aby nie zgineło.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sporo roboty jak na jedną małą kontrolkę. Super porada.

Sporo roboty jak na jedną małą kontrolkę. Super porada.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this link.

Witam mial juz ktos z takim układem doczynienia??kurde za***ista sprawa z tym ze co zrobic z dioda ktora niby caly czas miga??szkoda ze Ravcia nie ma bo by cos wykombinowal:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Tylko że z tego co widzę to układ tylko przypomina a nie wykrywa niezapiętych pasów. Jak dla mnie to lipa bo nie wiem czy jednak ktoś ma zapięte czy niezapięte pasy. Jednak układ kolegi nanab podany powyżej jest bardziej realny bo wiesz na czym stoisz

Share this post


Link to post
Share on other sites

racja ale wiesz chcialem pojsc troszke po bandzie bo z tym co kolega nanab zrobic jest za duzo roboty szczerze mowiac:)obecnie mam tylko zrobione tak ze podlaczylem diode do zarowki od aku i zapala sie rowno z nia i gasnie takze jest to jeszcze gorsze rozwiazanie;)a przy tym jest jeszcze buzzer tylko jak sprawic zeby ta dioda sie zapalala i gasla a nie migala caly czas///

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wszystko zależy w jakim czasie chcesz gasić w.w. diodę. Bo jeżeli po powiedzmy kilku sekundach po uruchomieniu silnika to jest lekka metoda (oszustwo) systemu żeby dioda gasnęła po powiedzmy 2 sek, po uruchomieniu silnika

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm a jaka to metoda?bo w opisie bylo ze buzzer pika 5sek co oczywiscie mozna wydluzyc a dioda w tym czasie mocniej miga a gdy buzzer przestaje piszczec to dioda swieci slabo ale niestety caly czas eh

A wiadomo ze nikt nie lubi jak w cAsie jazdy miga mu jakas kontrolka

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy ktoś ma zdjęcia ? Możecie uaktualnić linki ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this image.

/monthly_2020_02/20200226_132643.jpg.ad4e4f7d46d86b5ab66ddb4530d2ae64.jpg" />20200226_132628.jpg.49b2eec79574730f8cf329d0016cb00f.jpg20200226_134824.jpg.25f591f250a6d87c55ee92eb6d5f33ed.jpg

 

Czujniki zapięcia pasa były chyba tylko w fotelu kierowcy ...bo do fotela pasażera nie ma nawet inst.doprowadzonej.Szkoda że moduł pasów jest już nie osiągalny... generalne aktywacja tej kontrolki ogranicza się do włożenia żarówki do licznika oraz zrobienia zworki na czarnym złączu co jest w nogach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taki bajer jest do zrobienia w każdej vectrze b, czy w nielicznych?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na Japonię

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pobawiłem się trochę tym złączem...

Przewód niebiesko-czerwony to sygnał prędkości.

Po ruszeniu autem na tym przewodzie pojawia się "-" .

Wychodzi na to,że kontrolka/brzęczyk miał by się aktywować jak kierowca ruszy z niezapiętym pasem.

Czarny przewód to + brązowy to - zaś brązowo fioletowe(jak się nie pomyliłem) to jeden jest sygnał z zapinki drugi to sygnał na kontrolkę.

 

Jutro spróbuję pogrzebać z tym sygnałem może wystarczy do przewodu sygnałowego dodać tranzystor npn ...

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...