Jump to content

W dniu dzisiejszym został odblokowany i oddany z powrotem do użytku garaż dla klubowiczów VKP

Znajdziecie go w menu pod nazwą Garaż lub pod linkiem:

https://forum.vectraklub.pl/garage/

Pozdrawiam Admin

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

koroko

Wymiana łożyska w skrzyni M32

Recommended Posts

Znalazłem na jakimś Angielskim forum informacje że całym winowajcą problemów w tej skrzyni jest jedno łożysko. O ile ze sciagnieciem łożyska stożkowego z wałka nie powinienem mieć problemów (zwykły pierscien zabezpieczający) to zastanawiam się w jaki sposób jest zamontowany pierścień w obudowie skrzyni w którym pracuje to łożysko. Czy jest on zabezpieczony segerem? Jak je wyciągnąć?

Please login or register to see this image.

m323.jpg

Pierścienie w obudowie skrzyni

Swale-20121124-0465.jpg

Edited by koroko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolego to nie są pierścienie w obudowie tylko bieżnie łożysk zamykających wałki, wyciąga się ją specjalnym ściągaczem !

Jak bieżnie zdjęcie nr 3 (nazywane przez Ciebie pierścieniami) jest zużyte, najczęściej po wydostaniu z obudowy swobodnie ma już lizy. Natomiast zapieczone należy je wydobywać na gorąco aby nie dewastować gniazda w obudowie i nową bieżnie od razu umieszczać z podkładką " shimującą " korygującą w celu uzyskania luzu, wymagana jest tzw. “pretensja” (od 0,53 do 0,58 mm) między bieżnią w obudowie głównej a tej w/w w obudowie zamykającej lub rozpoczynającym wałek łożyskiem na dole a łożyskiem zamykając!

Na drugim zdjęciu widzimy łożysko stożkowe firmy Timken zużyte i już wydostające się z niego wałeczki, jest ich 17 szt. po wypadnięciu robią spustoszenie.

O w/w łożyskach pisałem już w Dziale Handelek Ogłoszenie/Reklama :

Please login or register to see this link.

! Cytat :

"Do ułożyskowania wykorzystano łożyska stożkowe toczne, które wymagają pewnej ilości luzu (0,53 do 0,58 mm, a nawet nacisku. Wymagana “pretensja” jest osiągana na etapie produkcji, przy użyciu podkładek “shimujących” pod bieżnie łożyska stożkowego w obudowie skrzyni biegów.

Na oryginalnych łożyskach GM Timken zobaczyć można napis “made in poland”, "made in france", " made in USA" itd. ale ja uważam, że nie o jakość tu chodzi tylko o wadę konstrukcyjną polegającą na doborze łożysk o zbyt małej powierzchni tocznej a co za tym idzie niższej wytrzymałości zwłaszcza że skrzynia ma przenosić obciążenia rzędu 320 Nm."

Edited by BelferMJZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuje za odpowiedz, rzetelnie i na temat. Ponieważ narazie będę wymieniał tylko jedno zewnętrzne łożysko to czy jest możliwość ściągnięcia samej obudowy skrzyni bez jej całkowitego demontażu?

Czy podkładki korygujące są ogólnodostępne?

Zamówiłem łożysko SNR 25X55X13.7

Please login or register to see this link.

Edit:1

Udało mi się zciągnąć pokrywę bez rozpinania skrzyni. Oto co zobaczyłem.

Please login or register to see this link.

Wianuszek przypominał coś w rodzaju "bieżni"

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Pierścień zabezpieczający łożysko ładnie zszedł, niestety to co zostało po łożysku nie chce się ruszyć w wałka. Ktoś ma może pomysł jak to ugryźć?

Edited by koroko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witaj, to uszkodzone łożysko na zdjęciu firmy Timken USA ściągniesz ściągaczem a nabija się prasą, bez zdjęcia skrzyni nie nabijesz nowego łożyska, jest to nie wskazane wałki opierają się na łożyskach, musisz uzyskać za pomocą podkładek korygujących o różnej grubości, cytat "(wymagana jest tzw. “pretensja” (od 0,53 do 0,58 mm)" cytaty z :

Please login or register to see this link.

oraz nie spasujesz obudowy zamykającej wałki !!! Mam podkładki korygujące o różnej grubości 1 szt. 16 zł. W Salonie Opla w zestawie zamienników naprawczym nie ma, nie stosują ???

Jeśli zamówiłeś łożysko firmy SNR to one nie ma wymiarów 55 mm tylko jest mniejsze, cytat "jeszcze mniejszej powierzchni tocznej" od tego na zdjęciu Timken (oryginalne właśnie w tych skrzyniach), Łożyska SNR to Francuskie zamienniki tych oryginalnych, które stosują na gwarancji Serwisy Alfa, Chevroleta,Fiata, Opla o plastikowych koronkach mniejsze o grubszej bieżni ! O zgrozo te zamienniki są już w nowych skrzyniach od 2010 !

Jak bieżnia jest dobra to zakładamy łożysko Timken bez wydobywania bieżni aby nie uszkodzić gniazdo w obudowie co opisuję powyżej !

Edited by BelferMJZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niestety nie mam czasu na zwrot łożyska i zakup firmy Timken. Wyciągałem widełki i ładnie mi powychodziły wszystkie walki. Starą bieżnie w pokrywie rozciąłem malutką szlifierką modelarską a bieżnie na wałku zwykłą kątówką. Nie potrzebna była prasa. Wbijałem delikatnie przez klocek drewna mierząc suwmiarką czy prosto wchodzi, ewentualnie z której strony uderzyć żeby skorygować. Jutro włożę tylko wałek z nowym łożyskiem i zobaczę czy nie jest za ciasno. Jeżeli będzie ok to zabieram się za resztę. Mam nadzieje że uda się bez zrzucania skrzyni. Jak do tej pory idzie chyba ok

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Elit:1

Robię to wszystko pod chmurką i niestety zmierzch mnie dopadł ;(. Cieszy mnie jednak to że wszystko wygląda ok. Poskładałem skrzynię i już zrobiłem pierwszy test na podnośniku. Biegi ładnie wchodzą i przestało rzucać lewarkiem. Myślę ze jak ktoś wie jak się za to zabrać i ma wszystko przygotowane to roboty jest max na 12 godzin. Mi tym razem metodą prób i błędów zeszło trzy i pól dnia.

Ps. Mam nadzieje ze nie pisze sam do siebie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jak dla mnie super informacja, zamiast wymieniać skrzynię lepiej zmienić łożysko

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20"> dopóki jest na to jeszcze czas

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ten czas wykorzystałem do maximum

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">. Do puki tylko cofało mi lewarek przy ruszaniu to było ok. Jak mi zaczęło nim chrobotać i rwać w czasie jazdy wiedziałem że nadchodzą ostatnie chwile łożyska. Dobrze że byłem blisko domu.

Edit:1

Przejechałem na razie około 600 km i jest ok ale nie idealnie. Piąty bieg już nie wyje, przestało trzepać budą przy ruszaniu (podejrzewałem DM). Niestety lewarek dalej wędruje na jedynce. Podejrzewam że łożysko które włożyłem ma luz i prawdo podobnie długo na nim nie pojeżdżę. Szkoda ze musiałem się uczyć sam na własnych błędach, zaoszczędziło by mi to roboty. Następny raz włożę oryginał Timken z oryginalną podkładką korygującą która była wcześniej założona. Pomimo małego zainteresowania mam nadzieje że komuś przyda się mój temat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie. Podpowiedzcie jak ustalić jaka ma być ta podkładka shimująca

Jak zmierzyć ten luz aby wiedzieć jak grubą podkładkę włożyć? Gdzie ma być ta wymagana “pretensja” (od 0,53 do 0,58 mm)?

Czy polega to na tym że skręcam obudowę skrzyni i wałek główny ma luz wzdłużny 0,53-0,58 ?

Jestem na etapie składania skrzyni i nie chciałbym spaprać końcówki roboty.

Edited by tinoml

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najprościej będzie włożyć oryginalne nowe łożysko ze starą podkładką. Ja dalej jeżdżę na nie oryginalnym które prawdopodobnie po skręceniu skrzyni miało około 1 mm luzu. Zrobiłem jakieś 10K i powolutku zaczyna je być słychać. Nowe oryginalne juz czeka ale jakoś ciężko mi sie za to zabrać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy ktoś może zweryfikować lub poprawić listę łożysk Timken do skrzyni M32? Ceny są orientacyjne.

1 x łożysko wałka atakującego/wejściowego

  • NP259742 / NP378917 - 25x51.3x13 - około 90zł/szt - M32 do roku 2008 średnica 25mm

lub

  • NP030522 / NP378917 - 27x51.4x13.2 - około 45zł/szt. - M32 po roku 2008 średnica 27mm

5 x łożyska wałków

  • NP238750 / NP929800 - 45x88x13/18 2 szt. 45x88x13/18 - około 160zł/szt. (łożyska w przedniej obudowie skrzyni)
  • NP854792 / NP430273 - 25x55x14/9.8 2 szt. 25x55x14 - około 60zł/szt. (łożyska w tylnej pokrywie skrzyni)
  • NP797735 / NP430273 - 28x55.5x14/9.6 1 szt. 28x55.5x14/9.6 - około 70zł/szt. (łożysko w tylnej pokrywie skrzyni)

2 x łożysko mechanizmu różnicowego

  • NP537150/Y32008 - 41x68x19 - 2 szt. około 210zł/szt.

2 x uszczelniacz półosi

  • Corteco: CO 01033292 - 20zł
  • GM 12755013 - 50zł
  • OPEL 374514 - 25zł

1 x uszczelniacz wałka atakującego

  • Corteco: CO 01033854 wymiary: 26x41x6 - 16zł
  • OPEL : 714401, 55180035
  • FIAT : 55180035

Edited by kemoth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolego koroko mógłbyś trochę przybliżyć sposób w jaki to robiles ? Rozumiem ze auto stało na kobylkach a ty pokrywę skrzyni ściągnąłeś od góry po rozebraniu dolotu i podstawy akumulatora ?

Wyje mi skrzynie na 5 / 6 biegu i zaczyna na drugim.

Wyciagales wszystkie trzy walki ze skrzyni ? Jeśli tak to jak. Nigdy skrzyni nie rozbieralem.

Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A

Edited by koroko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piszesz ze wybierak mozna wyciągnąć Bez sciagania skrzyni?

W pozycji serwisowej wychodzi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Na wybieraku masz otwór o srednicy 5mm i tam wkładasz wiertło, to masz do regulacji

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Ja używam imbusa

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> ten otwór musi sie najść z otworem na obudowie wybieraka tak zeby go zablokować.

Edited by koroko

Share this post


Link to post
Share on other sites

siema,

dzisiaj ściągnąłem pokrywę i wyciągnąłem wszystkie wałki. Mam uszkodzone to samo łożysko co u kolegi koroko. Które to jest łożysko z wykazu powyżej ? i jakie kupić ? timken ?

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Edited by coby87

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na zdjęciu widać że twoje łożysko było w dużo lepszym stanie niż moje. Ja do siebie kupiłem Timken np 2597 42-90KM1. Zamiennika nie bież bo, po pierwsze ma plastikowy wianuszek, po drugie inne wymiary i będziesz potrzebował innej podkładki szumującej pod bierznie w obudowie skrzyni.

Please login or register to see this link.

Bierznie ja bym wymienił na nową bez względu czy jest zużyta czy nie. Założył tą samą podkładkę szumującą i według mnie powinno być ok. Jak masz gdzieś blisko jakiś warsztat to podjedź do niego z wałkiem i niech Ci wprasują łożysko. Na pewno bezpieczniej niż zabawa młotkiem. Następna sprawa, pisze profilaktyczne żeby dzieci do środka samochodu nie wpuszczać i żeby w takim stanie skrzyni nie bawiły się sprzegłem. Nie robiłem nigdy sprzęgła ale wydaje mi sie że po wciśnięciu sprzęgła mógł byś mieć problem z włożeniem wałka.

Edit:

Okazało sie że wyżej wymienione łożysko które kupiłem jest na wałek atakujący. Potrzebne łożysko wałka biegow 1,2,5 i 6 to na 99% NP854792, bierznia NP430273

Edited by koroko

Share this post


Link to post
Share on other sites

łożysko będzie timken i zrobię tak jak piszesz. Wyciągnę bierznie a podkładkę shimującą zostawiętę co była. Prasę mam więc wprasuje sobie sam. Ogólnie dużo grzebie przy autach ale za skrzynię biorę się pierwszy raz.

dzieci jeszcze nie mam a auto stoi zamknięte w gaażu więc luzik nikt mi tam grzebać nie bedzie

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> A po wcisnięciu sprzeła faktycznie tarcza mogła by zmienić swje położenie i były spory problem .

Edited by coby87

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak złożysz wszystko do kupy to daj znać jak Ci poszło.

Share this post


Link to post
Share on other sites

siema, na ta chwilę wymianiełem 3 łożyska zamykające wałki i jedna bieżnię. Dzisiaj postaram się wymienić jeszcze 2 bieznie w obudowie i zacznę składać.

Po porównaniu luzu nowych łożysk do tych co juz przejechałe 200 tys to myślę ze jest bardzo OK. ( mam na myśli łożyska na początku wałków ) Zamykające wałka głównego i górnego tez były OK ale jak juz to miałem na wirzchu to postanowiłem wymienić.

---- edit-----

Wczoraj wszystko złożyłem

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> nastała bloga cisza

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> lewarek nie skacze na 1 biegu a jazda na 2 / 5 / 6 to czysta przyjemność

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Podsumowując jestem bardzo zadowolony

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Jeżeli komuś zaczyna wyć 6 / 5 to brać się za wymianę . Oszczędzi to większych kosztów na przyszłość już nie wspominając o komforcie podruzowania

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

PoZdro

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Edited by coby87

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

A możesz potwierdzić/zweryfikować oznaczenia łożysk które wcześniej podawałem w tym poście?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Nikt nie odpowiada to ja sie podejmę jak ja to rozumiem choć zastrzegam że to moje domysły.

Według mnie na chłopski rozum to przed ściągnięciem starej bieżni mierzymy jej odległość do obudowy. Po wyciągnięciu starej bieżni od otrzymanego pomiaru odejmujemy grubość podkładki i grubość bieżni, i mamy punkt "zero" czyli odległość podkładki od pokrywy skrzyni. Nową bierznie wkładamy ale nie dopychamy do końca. Skręcamy całość a włożony wałek dopchnie nam bieżnie w odpowiednie miejsce. Rozkręcamy i znów mierzymy położenie bieżni. Od tego wyniku odejmujemy grubość nowej bieżni i wysokość punktu "zero". Wychodzi nam grubość podkładki. Nie wiem co to jest pretensja i po co komu ona bo chyba nie po to żeby na łożysku było 0,53-0,58mm luzu. Jeżeli sie mylę to od grubości podkładki odejmujemy 0,55mm. Jeżeli gdzie kolwiek jest coś nie tak proszę niech mnie ktoś poprawi.

Edited by koroko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

pretensja = luz jaki ma być między właśnie łożyskiem a bieżnią wiadomo nie od dziś że temperatura robi swoje i dlatego ma być luz jeżeli go nie będzie wcale to będzie wyć i padnie szybciej łożysko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

NP 854792 - łożysko NP 430273 bieżnia X 2 - zamykające wałka dolnego i górnego ( dolny bieg 1/ 2 / 5 /6 ) górny 3 / 4 / R

NP 797735 - łożysko zamykające wałka głównego. Bieżnie w każdym z tych 3 wałków są identyczne ( czyli w obudowie skrzyni )

Reszta łożysk które podałeś tez wygląda że będą OK.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...