Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

jarcik

Wymiana nastawnika klap wirowych w Z19DTH 1.9 150KM

87 posts in this topic

Posted (edited)

Opis wymiany nastawnika klap wirowych w silniku Z19DTH.

Objawy

Kolektor wymieniłem ok 5kkm temu. I od jakiegoś czasu pojawiał się sporadycznie błąd P1109. Lecz ostatnio podczas trasy auto "opanował tryb awaryjny" i kontrolka check engine. Odłączenie aku pomogło na chwile, i potem tryb awaryjny praktycznie co odpalenie auta to tryb awaryjny. Zgaszenie silnika pomagało na chwile.W tzw. międzyczasie miałem trasę i przez 200km błąd się nawet nie pojawił, po czym wjechałem do miasta i od razu błąd/tryb awaryjny.

Potrzebne narzędzia:

płaskie/oczkowe klucze oraz torxy. Nastawnik wraz z cięgnem zakupiłem na alledrogo za 400 PLN(uzytkownik marlena2104). W ASO bagatella ~750 PLN (bez cięgna) z rabatem!

Czas potrzebny na naprawę 2h. Zapewne drugim razem byłoby już szybciej

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Opis wymiany od góry (bez użycia podnośnika/kanału):

1.Demontaż egr. (

Please login or register to see this link.

) polecam wyczyszczenie.

2.Demontaż odmy (czarna puszka za silnikiem). Odma jest zamocowana od góry dwoma małymi śrubami sześciokątnymi. Odłączyłem wszystkie węże idące do/z odmy aby było więcej miejsca, od razu wymieniłem wszystkie opaski na nowe(regulowane). W niektórych autach może występować akumulator podciśnienia. Ja mam polifta i nie było wiec sprawa może dotyczyć przedliftowych.

3. Demontaż "blachy" która zasłania dostęp do nastawnika. Mocowana jest za pomocą trzech śrub dwie są ze szpilkami na gorze oraz jedna "duża" na dole z lewej strony.

Tutaj mamy już swobodny dostęp do nastawnika.

4. Odłączenie wtyczki od nastawnika. Odkręcenie dwóch śrub i mamy nastawnik zdemontowany. Tu uwaga na cięgno(za jego pomocą nastawnik steruje praca klap w kolektorze) łączące nastawnik z kolektorem. Trzeba użyć troszkę siły gdyż mocowane sa na wcisk.

Po demontażu mamy jeszcze kawałek blachy(3 śruby torx i jedna sześciokątna ) w której jest zamocowany nastawnik. Po wykręceniu nastawnika wkręcamy nowy i montaż w odwrotnej kolejności.

Jak montował nowy nastawnik miałem problem z umiejscowieniem nastawnika, przydały się zdjęcia które zrobiłem. (Czarna obudowa znajduje się od strony silnika

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">).

Podczas naprawy jak "kładłem się na silniku" uszkodziłem końcówki przelewowe na wtryskach. Wiec uważajcie podczas ew. naprawy.

Zdjecia ponizej.

Please login or register to see this link.

Tutaj widoczne są części po demontażu egr, odma, blachy

Please login or register to see this link.

Zdjęcia nastawnika wraz z blacha z tyłu silnika

Please login or register to see this link.

jw.

Please login or register to see this link.

jw.

Please login or register to see this link.

stary i nowy nastawnik

Please login or register to see this link.

nastawnik wymontowany z blachy która go trzymała przy silniku.

Podziękowania dla Piotreq i G.Redman za pomoc!

Edited by jarcik
3

Share this post


Link to post
Share on other sites

za***isty temat.Na pewno sie przyda.Jeszcze jak bys dal fotki normalnie zeby nie tzreba bylo ich powiekszac to tylo by wsio.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

punkt 2 i 3 można spokojnie połączyć, nie ma potrzeby osobnego demontowania odmy i "blachy", blachę wyjmuje się razem z odmą (filtrem oparów, jak zwał tak zwał ważne żeby było wiadomo o co chodzi)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

ja mam pytanie odnośnie tematu - jakie są objawy uszkodzonego nastawnika?i co może być przyczyną jego uszkodzenia?

wywaliło mi błąd "nastawnik klap wirowych" czy jakoś tak na desce auto z kluczykiem i tryb serwisowy.

Dodam, że wczoraj padł mi alternator - diody prostownicze; dojeżdżając do mechanika już miałem na desce choinkę (świeciły się chyba wszystkie możliwe kontrolki, brak wspomagania nawiewów itd), alternator zregenerowany, akumulator naładowany i przy odbiorze auta z warsztatu wyskoczył własnie ten błąd.Czy to może miec coś wspólnego?Czy przez to, że aku był rozłączony musi się to jakoś nastawić/ustawić?

Proszę o radę

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

może przy wymianie altka, ktoś wyszarpnął wtyczkę lub uszkodził przewody od nastawnika, mało prawdopodobne ale możliwe

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Objawy uszkodzonego nastawnika są takie jak opisujesz(brak mocy, kontrolka silnika/auto z kluczykiem). Możesz sprawdzić czy klapy się ruszają(czy nastawnik działa), na biegu jałowym dodaj gazu i niech druga osoba sprawdzi czy listwa się rusza. Sprawdź tez bezpieczniki może ta,m problem leży. Ostatnio sam miałem kłopot auto waliło błędami(m. in komunika o przerwanym obwodzie elektrycznym nastawnika) których nigdy wcześniej nie widziałem, już umawiałem mechanika gdy coś mnie podkusiło sprawdzić bezpieczniki a tu okazało się że bezpiecznik padł.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

dzięki za podpowiedz jutro sprawdzę, a możesz jeszcze napisać który to bezpiecznik?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Skrzynka z bezpiecznikami koło akumulatora. To był 10A bezpiecznik, sprawdź sobie wszystkie dla św. spokoju.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

bezpieczniki ok klapki pracują, a po każdorazowym wykasowaniu błędu i odpaleniu auta ciągle to samo- P1109 niewłaściwe działanie-nastawnik klap wirowych

ma ktoś jakiś pomysł?teraz pracuje normalnie i świeci auto z kluczykiem (wcześniej tryb awaryjny i check świecił) wartość nastawnika 79%

Edited by wafol
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Please login or register to see this quote.

W mojej ocenie jedyne rozwiązanie to wymiana nastawnika. Ja miałem kilka razy auto z kluczykiem potem check engine i tak w kółko.

Po wymianie nastawnika wszystko wróciło do normy jak dotąd

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Edited by jarcik
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odłączyć jeszcze łącznik między kolektorem a nastawnikiem, jeśli błąd nadal wali to na 100% uwalony i nadający się do wymiany.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Bardzo dobra i świetnie udokumentowana porada.

Cieszę się, że mogłem pomóc...

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Dodam, że przy błędzie P1109 kończy się to jego wymianą i to zazwyczaj jedyna możliwość... ale za to usuwa problem.

Edited by Piotreq
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

a ja sie zapytam bo u mnie jest tak że mi pokazuje błąd ale tylko wtedy jak spadnie listwa a jak ją założę to błąd znika co o tym myślicie nastawnik czy to przez to że listwa spada??

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pewnie listwa spada tak niefortunnie, że blokuje obrót trzeciej klapy.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

witam ja mam na odwrót jak założę to wali błędem jak zrzucę to spokój?co to może być?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

... zapewne przycinają się pozostałe 3 ośki...

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Dokładnie to co u wszystkich, syf w kolektorze spowodował wytarcie klap, które się blokują przy próbie poruszenia.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Jakby kogoś interesowało to informuję, że da się wymienić czarne plastikowe ramię, które przenosi ruch od nastawnika klap wirowych do mechanizmu klap wirowych bez demontażu nastawnika.

U mnie przypadek był taki:

Miałem wyrobione te większe gniazdo w ramieniu od strony klap wirowych, a że było późno i ASO było już zamknięte i potrzebowałem auta na już mój mechanik połączył ramię na plastikowe opaski. Efekt był taki że klapki pracowały ale w ograniczonych zakresie i co jakiś czas pojawiał się błąd (kluczyk na blacie). Już dawno zakupiłem w ASO te ramię i w końcu wczoraj wymieniłem, bez rozkręcania nastawnika. Jest ciasno, wszędzie jakieś rurki od odmy itp

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Edited by tejk
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam

wymieniałem kolektor dolotowy i przez dwa dni było oki

po dwóch dniach wyskoczył błąd samochód z kluczykiem po podłączeniu do kompa okazało się że jest to nastawnik klap.

samochód stracił moc. I teraz moje pytanie czy mogę jeździć na uszkodzonym nastawniku czy nie bardzo??

Czy jest możliwość że mechanik coś sknocił podczas montażu kolektora??

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teoretycznie mozesz jezdzic, ja bym wymienil. Jesli masz podstawowe umiejetnosci to bedziesz sam w stanie wymienic. Opis masz na poczatku, mechanik mogl zle zamontowac lub tez uszkodzic.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

W moim aucie w miejscu gdzie powinien być nastawnik jest czarna plastikowa puszka do której dochodzą dwie rurki. Czy istnieją nastawniki pneumatyczne ??

Please login or register to see this link.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zdjęcia wygląda jak byś miał kolektor w plastiku tak jak w alfach i tam jest schowana listwa w środku i nastawnik jest niżej...

Ale z tego zdjęcia to za mało-pasowało by zdjęcie z góry od silnika jak to wygląda...

Please login or register to see this attachment.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolektor jest bezdyskusyjnie metalowy. Dodałem zdjecia tego ustrojstwa od góry, widać czarną puszkę i dwie wchodzące do niej rurki. Te rurki łączą się z rurkami metalowymi które widać na pokrywie zaworów.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czarna puszka to odma-każdy ją ma...A ten kolektor hmm. Może jest wmontowany taki...

Please login or register to see this link.


Ale na zdjęciu u Ciebie widzę, że masz kolektor z listwą to nastawnik na pewno masz-jest on częściowo właśnie przysłonięty tą czarną puszką-odmą...

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odma to czarna puszka walcowa i dochodzą do niej rurki średnicy 2cm, ( czyż nie ?) a ja mówię o puszce prostopadłościennej do której dochodzą rurki o średnicy 5 mm.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.