Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Sign in to follow this  
GOLDI

Zasada działania układu chłodzenia i zbiorniczka wyrównawczego

Recommended Posts

Witam

Chciałbym uzyskać prostą i w miarę jasną odpowiedź - mam dwa ople vectrę x20xev i astrę 1.7 tds isuzu

w vektrze po odkręceniu korka na zbiorniku wyrównawczym przy nagrzanym silniku miałbym wulkan ze zbiornika takie jest ciśnienie płynu /uszczelka pod głowicą sprawdzana na przyrządzie z niebieskimi płynami wszystko ok/ w astrze mogę zdjąć korek zrobi psyt i tyle nic się nie wyleje. Tak samo po zgaszeniu silnika. Dopiero jak silnik x20xev ostygnie i zdejmuję korek jest psyt. Oba samochody użytkuję od 4 lat, żaden nie bierze płynu nie ma białych spalin itp i moje pytania:

1. Czy w zbiorniku ma być ciśnienie takie że wyrzuci płyn jak zdejmę korek a silnik ma 90 stopni ?

2. Jeśli go nie wyrzuca to znaczy że mam nieszczelność ?

3. Wąż dolotowy do chłodnicy spuchnięty tzn że nie ścisnę go kcikiem i wskazującym palcem na nagrzanym silniku określenie że węże są twarde jak kamień tzn że nie można go nawet ugiąć ręką?

Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciśnienie w układzie chłodzenia jest wprost proporcjonalne do temperatury płynu, który się w nim znajduje i jest to całkowicie poprawna zależność.

Wyrzucanie płynu po odkręceniu korka oznacza, że większe ciśnienie znajduje się poniżej płynu w zbiorniczku i zwyczajnie wypycha go ku górze. Jeśli natomiast kompresji uległo jedynie powietrze znajdujące się nad powierzchnią płynu w zbiorniku, to w momencie dehermetyzacji ulega rozprężeniu, nie powodując przy tym wycieku płynu.

Układ chłodzenia nie jest jednolitym "układem naczyń połączonych" tylko rozdzielają go różnego rodzaju zawory, więc ciśnienia mogą się rozkładać niejednolicie (gromadzić w różnych jego częściach), zatem zachowanie w momencie rozszczelnienia może być różne w różnych przypadkach. Poza tym wielkość ciśnienia w układzie zależy też od rodzaju płynu jaki się w nim znajduje (zawartości glikolu czy innych substancji).

Jeśli nie masz nieszczelności powodujących wycieki płynu a temperatura jest stabilna to nie masz się czym przejmować.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za odpowiedź

czyli normalne jest że w jednym silniku będzie wyższe ciśnienie niż w drugim - podmieniałem korki od zbiorniczka i układy chłodzenia nadal zachowywały się tak samo. Miałem obawy dotyczące vectry bo myślałem że to ciśnienie zakończy się jakimś rozszczelnieniem układu, ale chyba tak ma być.

Edited by GOLDI

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najważniejszym wskaźnikiem determinującym poprawność działania układu chłodzenia jest temperatura.

Jeśli w miarę szybko dochodzi do wartości optymalnej (w przypadku VB między 85 a 90 stopni) i stabilnie ją utrzymuje to znaczy, że wszystko jest ok.

Jeśli natomiast obawiasz się uszkodzenia układu na skutek dużego ciśnienia nagrzanego płynu to spróbuj wymienić go na inny. Osobiście polecam

Please login or register to see this link.

. Używam go już od wielu lat i nigdy nie miałem żadnych problemów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...