Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

michałoś

X16XEL - Problem z temperaturą silnika

Recommended Posts

Witam.

Od jakiegoś czasu borykałem się z problemem mulenia mojej VB po osiągnieciu przez nią 90*C (wg wskazania wskaźnika na zegarach).

Rano po odpaleniu do osiągnięcia przez silnik (wg zegarów) magicznej bariery 89-90*C idzie naprawdę dobrze (w zupełności mi to wystarczało mimo pojemności 1.6).

Później zaczynają się schody, auto coraz bardziej traci moc, aż w końcu przy prędkości 100km/h na 5 biegu praktycznie przestaje reagować na pedał gazu i zaczyna "buczeć".

Wczoraj dzięki uprzejmości kolegi Knorskiego

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> , miałem możliwość sprawdzenia auta op-comem.

Jak się okazało podczas gdy na zegarach jest 89-90*C, na komputerze widnieje 97-98*C.

Analogicznie:

przy 85-87*C na zegarach, na komputerze pokazuje 89-90*C

Przy 91-92*C na zegarach, na komputerze pokazuje nawet 104*C.

Najdziwniejsze w tym jest, że rano temperatura na zegarach i na komputerze idzie praktycznie równo (rozbieżność 2*C) do momentu osiągnięcia 89-90*C, w tym momencie najprawdopodobniej otwiera się termostat i temperatura na zegarach spada do poziomu 85*C, a na komputerze stoi na 90*C. W miarę wzrostu temperatury na zegarach, temperatura na komputerze również rośnie.

Średnie przekłamanie to ok 10-12*C.

Teraz mam pytanie: W jaki sposób mogę sprawdzić który czujnik przekłamuje i czy to faktycznie temperatura na poziomie 97-104*C jest przyczyną (lub może być przyczyną) mulenia?

Czujnik podający wartość na komputer ma rok, może trochę ponad, bo Piotreq wymieniał mi go na nowy - Boscha przy okazji wymiany termostatu.

Świece, filtry, olej - wymienione 500km temu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bym w pierwszej kolejności sprawdził dolot powietrza, czy przypadkiem pod filtrem nie wysunęła się rurka idąca pod pas przedni, może Ci zaciągać gorące powietrze z pod maski dlatego nie ma siły iść

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

To sprawdziłem.

Temperatura zasysanego powietrza jest o 2*C wyższa niż otoczenia więc jest ok.

Jareczku jak sprawdzić który czujnik jest wadliwy, żeby nie wymieniać niepotrzebnie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przyznam że za choler nie wiem, na ogół jest kosmiczna różnica między czujnikami i nawet organoleptycznie da się rozpoznać.

Ewentualnie zmierzyć zewnętrznym termometrem temperaturę płynu po nagrzaniu w zbiorniczku wyrównawczym.

Chłodzenie płynu odbywa się na podstawie 3 czujnika temperatury a właściwie termowłącznika, który przy określonej temp załącza wiatraki.

Mam kilka sugesti

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

-Wyjąć wkład termostatu i zobaczyć czy coś to pomoże na mulenie, być może się nie wpełni otwiera przez co jest słabszy przepływ i gotowanie auta.

-Przeczyścić główkę i wtyczkę czujnika od zegarów, być może są trochę zaśniedziałe przez co jest większa rezystacja, czyt błąd wskazania.

Można by też rozgrzać auto do ok 50-60 st, następnie odpiąć końcówkę od czujnika z kompa, zmierzyć jego rezystancje, następnie dokupić rezystor o podobnej wartości (moc 1W), nagrzać auto do efektu mulenia, odpiąć czujnik ponownie i zamiast niego wstawić rezystor, jeżeli będzie pracował na rezystorze normalnie, wyeliminuje to inne dolegliwości i potwierdzi prolemy z układem chłodzenia i czujnikami. Jeżeli natomiast dalej będzie mulił, znaczy że problemu trzeba szukać gdzie indziej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy wentylator załącza czujnik w chłodnicy?

Bo chciałem odpiąć całkowicie czujnik temperatury i tak wrócić do domu, zobaczyć co się będzie działo.

Edited by michałoś

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chyba czy czujnik zalącza wentylator

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_tongue.png" alt=":P" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20">

Wentylatory załaczane są przez termowłącznik, czujnik temp kompa i zegarów nie ma nic do tego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To miałem na myśli tylko napisałem od końca %-)

A może jest gdzieś tabela jakie rezystancje ma przy jakich temperaturach?

I jeszcze jedno pytanie:

Przy jakiej temperaturze powinien załączyć się wiatrak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niestety nie wiem czy jest jakaś tabela, podejrzewam że nie.

Zależy ile masz biegów wentylatora, niestety nie wiem jak jest w Twoim silniku ale ogólnie powinny się zacząć załączać ok 96-98 st.

Proponuje przestudiować pod tym względem temat walka z wiatrakami Tasiola, na pewno gdzieś ktoś już pisał o Twoim silniku, mi się niestety nie chce wertować tylu stron

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

I tak dzięki wielkie, znalazłem jakieś wartości czujnika, zaraz zadzwonię do kumpla żeby mi kupił rezystor.

50*C -> 700-950 Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

Mam ten sam problem

Please login or register to see this quote.

Przy 95-98C

U kolegi 2.0 wiatrak pracuje bez przerwy na pół gwizdka. czy w 1.6 jest możliwość zrobienia tego samego ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przy włączonej klimie pracują obydwa cały czas niezależnie od temperatury.

Nie chodzi mi nawet już o mulenie, tylko temperatury powyżej 100*C chyba nie są za bardzo zdrowe dla silnika?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Czerwone pole to chyba 110*C - Więc 100 to jeszcze nie problem... Zastanawia mnie to mulenie... Co zrobić z tym fantem :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sprawdzić dolot i zastosować się rad zamieszczonych powyżej!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja wczoraj podlaczalem do kompa to na zegarach mam 92 stopni a na kompie pokazuje 107.

Powietrze wlotowe pokazywal 52 stopnie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zrobiłem tak jak Jarek radził.

Wsiadłem po pracy w Viki, i ogień do domu.

Standardowo piersze kilometry śmiga aż miło aż zaczął mulić, to się zatrzymałem na przystanku, wyjąłem wtyczkę, włożyłem opornik ok 620 ohm 1W, na op-comie pokazało ok 60*C. Odpaliłem i mulenie ustąpiło

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Tylko teraz jak sprawdzić który czujnik przekłamuje?

Mam pomysł , zeby zmieżyć termometrem temperaturę płynu chłodzącego, tylko kto ma taki termometr ?

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tylko jest jeszcze jeden problem, temperaturę zmierzysz w zbiorniczku, czyli na wyjściu z chłodnicy i może być chłodniejsza niż przy bloku silnika...

Ja bym zaczął od zdjęcia wkładu termostatu, mam dziwne wrażenie że to w nim jest problem, przycina się i jest za mały przepływ wody.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

JarekS, przepraszem ze sie wtrace troche w temat, u mnie jest podobny problem w 1.8;/ tez mam zrobic cos takiego jak kolega zeby pokazywal temperature tak jak powinien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Ale mówisz, że po wsadzeniu rezystora objaw mulenia ustapił więc ja bym stawiał na ten czujnik co podaje sygnał na kompa bo ten na zegar nie ma nic wspólnego z doborem mieszanki.

A jęsli bys chciał mierzyć temperaturę termometrem to ja bym proponował raczej taki pirometr dotykowy. Gdybyś nie mieszkał tak daleko to bym mógł coś takiego z pracy pochytać.

edit; i pirometrem takim bys mógł zmierzyć np temperaturę obudowy termostatu, choć nie wiem jak by tu było ze strata cieplną, ale aluminium jest dobrym przewodzicielem ciepła więc wynik powinien byc miarodajny.

Edited by rybkins

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Ale nie wiadomo czy czujnik przekłamuje i pokazuje złą temperaturę, czy poprostu auto się przegrzewa a czujnik działa prawidłowo.

Spawacz, jak pokazywał wlotowe 52 to trochę chyba za dużo. W pierwszej kolejności sprawdź układ dolotowy, podejrzewam że zaciąga z pod maski

Edited by JarekS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Też już się przekonalem, ze to czujnik powoduje mulenie, tylko teraz nie wiem który przekłamuje i dlatego chciałęm zmierzyć temperaturę.

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kurczę :/ Czujnik ? Ja wymieniłem na nowy Bosha i efekt ten sam (mowa o tym większym z wtyczką)

Share this post


Link to post
Share on other sites

To może rzeczywiście grzeje się do tych stu kilku stopni i dlatego muli.

Zacznij szukać dlaczego się grzeje.

Jak potwierdzę ze u mnie czujnik jest ok to też będę szukał przyczyny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Uklad dolotowy jest sprawny, wszystko jest szczelne na 100%. Skoro samochod stal dlugi okres na bieu jalowym no to zawsze zaciagnie cos z pod maski a na dworze okolo 30 stopni na pelnym slonicu, wydawalo mi sie ze to 52 stopnie to realny wynik;0

Test byl robiony na jalowym a nie podczas jazdy;p

Edited by Spawacz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobra wiadomo już że samochód się grzeje.

Teraz jak to naprawić i co może być przyczyna?

1)Termostat jutro pójdzie do wywalenia.

2)Brudna chłodnia

3)coś jeszcze?

Płynu w zbiorniczku nie mam.

czy mogło coś zaszkodzić silniowi jeśli temperatura osiągałą ok 103-104*C?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

I wszystko jasne... Zalej płynu...

Musisz dobrze odpowietrzyć układ....

Ja mam przeciek, i jak mi ubyje sporo płynu to się dzieją różne cyrki.... Właśie muli, nierówne obroty itp.....

Podstawa to dobrze odpowietrzyć ukłd na gorącym silniku i włączonym nawiewiewem...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...