Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

dudpis

Przekaźnik dmuchawy.

Recommended Posts

Witam. Mógłby ktoś mi podać numery przekaźnika od wentylatora dmuchawy?

Chodzi o to, że go poprostu nie mam, gdzieś pewnie zginął u poprzedniego właściela, a musze go zakupić, aby dalej majstrować przy niedziałającym nawiewie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wentylator nawiewu sterowany jest przekaźnikiem tylko na 4 biegu i tylko w układzie z klimatyzacją.

W pozostałych przypadkach przekaźnik nie występuje, a sterowanie szybkością wentylatora odbywa się poprzez rezystory znajdujące się wewnątrz jego obudowy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No właśnie tylko mam taki problem, że u mnie kiedyś była klima, ktoś ją wyciągnął i mam samochód bez klimy i nawiewu ;/.

Nie wiem czy przez to, ale na wtyczce do rezystora, tej 5 pinowej nie występuje wogóle napięcie na żadnym pinie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

który rok auta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

89. Konsola jeszcze z przyciskami jak w magnetofonie, tj. jeden wciskasz, drugi wyskakuje. Wersja CD.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musisz dostać się do zespołu przekaźników za skrzynką bezpieczników w nogach kierowcy.

Przekaźniki do wentylacji/klimy powinny być dwa - K6 i K7 (na rysunku oznaczone jako 6 i 7).

Please login or register to see this image.

Przekaźnik K7 odpowiada za pracę 4 biegu wentylatora nawiewu. Ważniejszy jest K6, bez którego w ogóle nie jest możliwe załączenie nawiewu.

Aby się przekonać, czy wstawienie przekaźnika usunie problem, zewrzyj kawałkiem kabla piny 30 i 87 przekaźnika K6. Wówczas wentylator powinien ruszyć na pierwszych 3 biegach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobra zabiore się za to, ale powiedz mi coś jeszcze.

Zwarliśmy z kumplem piny pod maską w puszce przekaźników i wentylator po przekręceniu na zapłon (przyciskami miał chyba 3 bieg) ruszył na 1/3 obrotu i stanął, później już nic się nie działo, bezpiecznik nadal cały.

Te piny zwarliśmy na wzór przekaźnika czarnego, tj 30 i 87.

Please login or register to see this image.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tego przekaźnika nie ma w żadnym z posiadanych przeze mnie schematów.

Podaj kolory przewodów które do niego dochodzą to może jakoś uda się go namierzyć...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sory, że tak późno, wcześniej nie mogłem.

Te przekaźniki są odwrócone wogóle i musiałem je powyjmować z tej podstawki. Oto jakie mam. Te 2 żółte wydaje mi się, że to te, ale w takim razie brakuje tego żółtego pod maską, którego zdjęcie dałem wcześniej. Wszystkie mają podstawke żółtą, więc są pewnie od tego samego, ale czy od dmuchawy to tak gdybam.

Please login or register to see this image.

70372787805628668373.jpg

A i do tego pod maską dochodzą kable: brązowy, szaro-żółty, szaro-zielony, czerwono-czarny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szukasz przekaźników K6 i K7.

K6 jest pierwszy i to on podaje zasilanie na K7 (który służy jedynie do włączania 4 biegu). Bez K7 będą zatem działać pierwsze 3 biegi wentylatora. Dlatego najpierw musisz zlokalizować K6.

Aby to zrobić sprawdź miernikiem poszczególne gniazda przekaźników. Gniazdo od K6 powinno mieć piny z następującymi połączeniami:

30 - bezpiecznik F47 (+12 stałe)

85 - masa

86 - +12V po stacyjce

87 - pin 8 wyłącznika wentylatora.

Jeśli znajdziesz takie gniazdo i połączysz piny 30 z 87 (albo włożysz przekaźnik i przekręcisz kluczyk), wentylator ruszy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobra, znalazłem ten przekaźnik, jest to ten z żóltym polem obok czerwonego.

Ale jest jak zwykle problem ;/.

Zmostkowałem piny 30 i 87, napięcie pojawiło się na kostce, podpiąłem silnik i działa tylko na ostatnim biegu (ale nie ma różnicy czy jest kluczyk na zapłonie, czy wyjęty ;| ), co by sugerowało, że rezystor jest walnięty. Ale raczej nie o to chodzi moim zdaniem.

Stary rezystor, ten walnięty, który posiadam jest on jeszcze nie lutowany do silnika, ale na własnej podstawce i posiada on gniazdo na 5 pinów i jest tam ich 5. A ten, na którym teraz wszystko sprawdzałem (kupiony na złomie) jest lutowany do silnika, posiada gniazdo na 5 pinów, ale brakuje w nim 5 pinu, centralnego, na którym w kostce od samochodu również występuje napięcie i nie wiem czy brak tego pinu nie psuje tu czegoś.

A i jeszcze coś.

Na pinie 86 po przekręceniu na zapłon jest tylko 1,5V, a na niższych biegach niż 4 wentylator po podłączeniu startuje na pół obrotu i staje.

Edited by dudpis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Ze zmostkowanym przekaźnikiem będzie działał niezależnie od zapłonu, bo podajesz stałe zasilenie. Spróbuj dosztukować jakiś przekaźnik (np. wyjmij na chwile inny) i sprawdź jak będzie się zachowywało. Może te 1,5V wystarczy do załączenia przekaźnika (?), chociaż trudno mi powiedzieć dlaczego jest takie niskie - sprawdź przejście do pinu 15A stacyjki. Może któreś z urządzeń podłączonych równolegle robi zwarcie - odłącz pin 15A od stacyjki i zmierz rezystancję przewodu z masą.

Jeśli wentylator chodzi na 4tym biegu, to oznacza, że przekaźnik K7 jest na swoim miejscu. To, że nie chodzi na pozostałych 3 może oznaczać uszkodzenie rezystora, ale nie musi. Żeby się o tym przekonać sprawdź czy dostaje napięcie po załączeniu poszególnych biegów na piny 1, 2 i 4. Poza tym pomierz wartości oporu pomiędzy pinami 1 i 2, 2 i 4, 4 i 3. Powinny wynosić w granicach 1.2 - 1.6 Ohma.

Tutaj masz rozrysowany schemat rezystora:

Please login or register to see this image.

Edited by simeone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten rezystor (moze) wystepowal w bardzo poznych VA w latach 93-95 ale nie dam gwarancji. Na pewno wystepowal w Astra F bez klimy, bo ja zastosowalem u siebie taka plytke wraz z wtyczka Astry.

Kolega tu wczesniej pisal ze ma stary typ wtyczki (VA) z 5-pinami. Wiec sa dwie opcje - kupic zamiennik rezystora z takim gniazdem do VA z klima albo dorwac rezystor z wtyczka od Astry F (i pewnie VB tez) i przelozyc do VA. Kolory kabli w obu wtyczkach sa zgodne 1:1. Zreszta zakladalem tutaj temat "zamiennik dmuchawy do VA z klima" - zachecam do przeczytania.

Co do przekaznikow do klimy. U mnie np sa 2 - jeden od 1 biegu a drugi od 4. Pierwszy bieg zalacza sie automatycznie po wlaczeniu klimy niezaleznie od wylaczonego przelacznika dmuchawy. To pewnie takie zabezpieczenie aby nie zamrozic wymiennika zimna w komorze zmieszania powietrza - jak pracuje dmuchawa to powietrze ogrzewa lodowaty wymiennik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Simeone szaczun dla twojej wiedzy i odrazu dziękuje bardzo za twoją pomoc.

A więc tak od początku.

Coś jest jednak nie tak z tym zasilaniem po stacyjce, bo wkładając inny przekaźnik (parametry itp to samo), jest ta sama sytuacja, że po przekręceniu na zapłon podświetlenie konsoli od nawiewów mignie na chwile i nie ma później napięcia na kostce do dmuchawy. Mostkując piny 30 i 87 świeci się tak jak ma być i napięcie jest na kostce.

Ten silnik który kupiłem bez tego 5 pinu i z rezystorem dolutowanym musze wymienić bo działa tylko na 3 i 4 biegu --.--, na 1 i 2 lekko zakręci, albo wogóle, a i tak nie pasuje do mocowania starego silnika.

Sprawdzałem wszystko na starym silniku (pełne 5 pinów) i starym rezystorze (zmostkowałem na nim bezpiecznik termiczny) i działa na każdym biegu ;-).

No i teraz musze jechać na złom oddać ten co kupiłem i szukać takiego jak mój najlepiej z rezystorem, bo ten mój w fatalnym jest stanie.

Ten co kupiłem nie pasujący, rezystor 4 pin:

Please login or register to see this image.

Stary, który działa, ale trzeba go zmienić:

32559253422412961331.jpg

Rezystor stary, 5 pinów:

21528589449475426109.jpg

Tego centralnego pinu brakuje w tamtym, dochodzi do niego niebieski przewód z kostki:

43551772220580059492.jpg

Pisałeś aby sprawdzić połącznie z kostką stacyjki. Czyli rozkręcić obudowe stacyjki i z pinu 15 sprawdzić połaczenie z pinem przekaźnika, ew puścić nowy przewód, aby dawał po zapłonie napięcie 12v na przekaźnik, tak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

No to

Please login or register to see this image.

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to tak jak mówiłem. Na pinie 86 jest 1,5v po przekręceniu na zapłon.

Oczywiście pin ma zwarcie z masą, widać na mierniku, na tej piszczałce czy jak się to zwie, ok 70 ohmów oporu jest, sprawdziłem go dla pewności.

A co do pinów to daje zdjęcie z którymi ma zwarcie, bo nie idzie tam ich wyczytac ze stacyjki, głupie jej położenie, a na kostce nic nie jest zaznaczone.

Z zaznaczonymi jest połączenie:

Please login or register to see this image.

Edited by dudpis

Share this post


Link to post
Share on other sites

70 Ohm nie oznacza zwarcia. Jest to prawidłowa wartość rezystancji cewki znajdującej się w każdym przekanźniku. Jeśli masz taką wartość zmierzoną pomiędzy pinem 86 a masą to jest to stan całkowicie poprawny.

Podłącz kostkę do stacyjki i wyjmij bezpiecznik F24 (zielony - 30A - czwarty od lewej w dolnym rzędzie). Następnie zmierz ponownie napięcie na pinie 86 po włączeniu zapłonu. Powinno być wtedy 12V.

Tutaj masz lokalizację bezpiecznika:

Please login or register to see this link.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niestety dalej jest jedynie półtora volta. Podświtlenie mignie na chwile, przekaźnik leciutko stuknie bo czuć palcami, od np wycieraczek i klaksonu słuchać jak się załączy.

Piszesz o rezystancji cewki w przekaźniku. Ja zmierzyłem rezystancje pinu 86 z masą, bez podpiętego przekaźnika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

To nic, że przekaźnik K6 nie był podpięty. Równolegle do niego jest wpięty przekaźnik K34 od wentylatorów chłodnicy i to przez niego zamykał się obwód do masy. Możesz się o tym przekonać mierząc rezystancję po wyjęciu bezpiecznika F24, o którym mówiłem, okaże się, że przejścia do masy nie będzie.

Wyjęcie bezpiecznika F24 miało na celu odcięcie całej instalacji wentylatorów chłodnicy i sprawdzenie czy to nie one powodują zwarcie i obniżenie napięcia, ale wychodzi na to, że problem leży głębiej, więc najlepiej jakbyś jednak rozebrał osłonę stacyjki i sprawdził napięcie na jej pinie 15A, bo wychodzi na to, że z niego właśnie wychodzi te 1,5V...

Poniżej masz schemat ilustrujący sytuację i lokalizację pinu 15A w stacyjce:

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to tak. Napięcie 12v na tym górnym, pojedyńczym jest cały czas. Po przekręceniu na zapłon pełne 12v pojawia się na tym, który zaznaczyłeś, czyli 15A.

A, jeszcze coś. Połączenie jakieś tam jest od pinu 86 do 15A, stąd te 1,5V.

Po wyjęciu bezpiecznika od wentylatorów chłodnicy, połączenie pinu 86 z masą nadal występuje, jest wtedu ok 115 ohmów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Po tym możemy wnioskować, że jest jakieś fizyczne uszkodzenie na połączeniu (przewodu lub styków) i brakujące "volty" uciekają przez zwarcie do masy.

Nie pozostaje Ci nic innego jak prześledzić trasę przewodu i znaleźć przeszkodę, a następnie ją usunąć...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Troche to trwało, ale przez prace i pare innych spraw nie miałem czasu.

Droge tego przewodu, jest bardzo trudno znaleźć. Wchodzi on w całą grubą wiązkę i pewnie gdzieś łączy się z przewodem z pinu 15A. Wogóle, na styk te przewody do tych przekaźników, leżalem z pół godziny pod kierownicą, bardzo trudny dostęp. Zresztą, musiałbym patroszyć cąłą wiązkę, aby go wyjąć jako tako na widok.

Przeciąłem go przy przekaźniku, puściłem w to miejsce chwilowo dla sprawdzenia 12v po zapłonie z radia dodatkowym przewodem. Dmuchawa chodzi na wszystkich biegach, lecz muszę zakupić rezystor, bo na moim jest padnięty ten cały bezpiecznik, no chyba, że da radę go wymienić.

A i jeszcze jedno. Nawiew ciepłe/zimne sterowany jest przez jakiś silnik tak? Bo kurde nagle zaczął chodzić, gdzieś w okolicach nagrzewnicy, tzn słychać go tylko chwilę, gdy przesunie się suwak ciepłe/zimne, dosyć głośno.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Elektryczne sterowanie nawiewem występuje jedynie w przypadku klimatyzacji automatycznej (climatronic), której o ile mi wiadomo w VA nie było. Suwakiem manualnie kierujesz powietrze z wentylatora na nagrzewnicę lub bezpośrednio na wyloty. Dźwięk, który słyszysz pochodzi prawdopodobnie od silnika wentylatora nawiewu (sprawdź czy przy wyłączonym nawiewie również go słychać)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie, nie ;d. Tak jak mówie, ten dźwięk jest z obudowy nagrzewnicy, nawet czuć lekkie drgania na obudowie koło pedałów, gdy przesunie się ciepłe/zimnie. A tak jak pisałem, u mnie była klima, no ale manual. No i konsola środkowa, nie ma żadnych cięgieł jak np. w przypadku astry f, tylko wszystko na przyciskach i przewodach puszczone jest.

A podszybie miałem cały czas na wierzchu, bo tak jak mówie, wentylator zmieniłem, rezystor walnięty więc mostkowałem bezpiecznik na nim, aby sprawdzić czy wogóle będzie to chodzić.

Edited by dudpis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Czyli Kolega ma tzw Climatronic ktory w VA wystepowal, ale w Polsce bardzo rzadko. Na razie to spotyka sie go tylko na Allegro w postaci tego panela z przyciskami :-) Jesli Kolega ma zaciecie elektro-mechaniczne zachecam do naprawy "perelki". Jesli nie - to proponuje wymienic caly panel nawiewowy na taki z auta z klima manualna - oszczedzisz sobie nerwow...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...