Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Wojciech32

wymiana oleju w AF-40

110 posts in this topic

Ostatniego weekendu popełniłem wymianę oleju w AF-40-6

Zrobiłem parę fotek...napiszę kolejno co robiłem...może się komuś przyda...a Admin może podepnie jako "użyteczny manual"

1. Wykręcamy korek "wlewowy" w górnej części skrzyni

korek wygląda tak:

Please login or register to see this image.

a wykręcamy go z tego miejsca

8a92496e7b1c35bamed.jpg

2. wykręcamy koreczek kontrolny w spodzie skrzyni:

c8f1e4d296c6eb97med.jpg

podstawiamy naczynie...zleci ok. 0,5l płynu

3. Wykręcamy śrubę spustową (imbus 12), z której przed chwilą wykręcaliśmy koreczek

9a6cc5ebdab3f982med.jpg

podstawiamy naczynie...zleci ok. 3 litrów płyny

7d80dc89858bd204med.jpg

566506eaf098e6fdmed.jpg

Tu się zakręciłem i nie zrobiłem fotki widoku całej rurki. Ma ona ok.10cm długości.

u mnie zleciał taki płyn, jego stan wyraźnie wskazywał na konieczność wymiany:

994cfc2258a7d944med.jpg

4. Kiedy płyn już zleci, wkręcamy rurkę - NIE WKRĘCAJĄC KORECZKA !!!

ZOSTAWIAMY POD SKRZYNIĄ CZYSTE NACZYNIE.

5. Wkładamy lejek w otwór wlewowy jak na zdjęciu pierwszym:

b1281a0f9de2d85emed.jpg

6. Wlewamy olej:

94556ffe6c718599med.jpg

- wlewamy go tyle, aż zacznie kapać do podstawionego naczynia

7. Uruchamiamy silnik, skrzynia w pozycję N

8. Dolewamy tyle oleju aż znowu zacznie kapać dolnym koreczkiem

9. Kilka razy przekładamy dźwignię, w każdej pozycji po kilka sek. P, N, D...

10.Dolewamy aż zacznie kapać.

11.Zakręcamy dolny koreczek.

12.Sprawdzamy dostępną aplikacją temperaturę oleju w skrzyni biegów

e155f6454c54b2a3med.jpg

13. Dolewamy tyle oleju (wartości w litrach) ile podaje tabela wg odczytanej temperatury:

- temp.20st. - 0,47

- temp.40st. - 0,71

- temp.60st. - 0,95

- temp.80st. - 1,18

U mnie było 41st.C, więc dolałem 0.71 litra oleju.

14. Wkręcamy korek wlewowy i wykonujemy jazdę próbną.

W razie pytań...śmiało pytać

Pozdrawiam

4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super relacja.

Jednak mała uwaga. Manual mówi, że na rozgrzanym i pracującym silniku powinno po wykręceniu małego koreczka wylecieć ok 0.5 litra oleju. Wynika z tego, że dolewkę wg tabeli i temperatury oleju robimy już wtedy gdy zacznie kapać na wyłączonym silniku. Wtedy faktycznie po włączeniu go i pomieszaniu biegami, po odkręceniu małego koreczka z rurki wycieknie ok 0.5 litra.

Robiąc to tak jak napisałeś na rozgrzanym silniku wyleci ponad 1.2l (ten który dolejemy przy 80st też się rozszerzy) i będziemy mieli ponad 0.7l ponad stan.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli wlałeś 0.71L przy 41st to przy rozgranej skrzyni do temperatury roboczej (ok 80stC) wyleci ok 1.2L. Chyba, że olej w jakiś cudowny sposób ulatnia się do żądanej ilości...

Załóż sytuację, że mierząc op-comem masz temperaturę 80stC - wg tabeli dolewasz 1.18L o temp 20st, który po wymieszaniu i rozgrzaniu jeszcze się rozszerzy. Jak może wylecieć wtedy 0.5L?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja też swojego czasu próbowałem rozgryźć ten sposób uzupełniania oleju wg książki "sam naprawiam..." i szczerze mówiąc dalej mam wątpliwości. Ale sposób, który podaje Wojciech32 wydaje mi się prawidłowy, tym bardziej, że u mnie jak kupiłem auto na rozgrzanym oleju nie kapało nic, czyli przynajmniej brakowało 0,5 litra i auto jeździło normalnie prócz szarpnięcia na D, ale jak się potem okazało to nie wina oleju. pozdr

Please login or register to see this quote.

Kolega Hazell miał na myśli, że dolewając wg tabeli przy 80st. dolewasz 1,18 litra który ma temp. w butelce ok. 20st. więc po rozgrzaniu jeszcze zwiększy swoją objętość.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Please login or register to see this quote.

No błagam Cię... czy na prawdę tak niejasno się wyraziłem czy ktoś ma kłopoty z czytaniem ze zrozumieniem?

Co do dolewania wg tabeli - tu nie ma zaawansowanej fizyki i matematyki. To jest proste i logiczne, wystarczy proste dodawanie i odejmowanie. Niejasno napisany jest manual, który zawiera tą tabelę.

Dokładnie jest jak piszesz - powinno wylecieć 1.5L czyli o 1L za dużo, dlatego dolewkę powinno się robić wtedy gdy olej zacznie wylatywać z rurki na wyłączonym silniku.

Edited by hazell
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale coś w tym jest, co pisał Hazell, że olej w skrzyni jakimś cudem znika, bo jak dolejesz na gorącej 1,18 i za jakiś - załóżmy 500 km sprawdzisz poziom oleju ponownie, to wypłynie go dużo mniej (stwierdzone na mojej VC). Dlatego wg mnie zalewać jak w tabeli po wymianie i jeździć. Zresztą ruszyłem ten temat z fachmanem z Zielonej Góry jak naprawiał moją skrzynie, to potwierdził, że 0,5 litra ubytku to pikuś.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

wiele wątków, wiele tematów na tym czy podobnych forach kończy się tym samym:

wcześniej czy później ktoś komuś, mniej lub bardziej bezpośrednio, zarzuca braki myślowe.

na początku swego wątku napisałem MOŻE się komuś ta fotorelacja przyda

nie zgadzasz się z nią...nie stosuj..proste.

kilku ludziom wymieniałem tym sposobem, wielu wymieniało samodzielnie w ten sam sposób...i żadnej skrzyni to nie zaszkodziło..żadnej nic się nie stało

wydaje mi się, że metoda jest prosta

aha...i jeszcze jedna informacja, bo były pytania: gdzie i po ile olej?

Ja kupiłem w ASO, inni również, rzekomo już uszlachetniony, cena za litr 42,38zł.

Do częściowej wymiany potrzeba 3,5-4 l.

Edited by Wojciech32
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jako forumowiczowi, zależy mi aby prezentowana tutaj wiedza była jak najbardziej rzetelna i prawdziwa ponieważ zostaje później użyta w praktyce przez innych i ma swoje konsekwencje.

Nie napadam na nikogo tylko wyrażam swoje uwagi na ten temat do czego mam prawo.

Uważam, że relacja jest ok lecz zawiera błędy a posługując się logiką, stwierdzenie, że wymieniasz w ten sposób sobie i innym nie oznacza, że ten sposób jest do końca prawidłowy choćby skrzynia tolerowała nawet różnice na poziomie 2L.

Jestem na to wyczulony ponieważ sam doświadczyłem czegoś takiego w swoim aucie - u mnie po odkręceniu małego korka na pracującym i rozgrzanym silniku wyleciało 2.2L. Skrzynia to tolerowała ale to nie znaczy, że panowie partacze dobrze to zrobili. W niektórych mercedesach już bym pożegnał się ze skrzynią w ten sposób.

Hawk.

P.S. Nie wytrzymałem i sprawdziłem stan oleju po Panu z Zielonej i... jest ok

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

1. ASO dla mnie (oraz większości tu zgromadzonych) nie jest autorytetem w sprawach technicznych, wręcz przeciwnie. I znowu logika - to, że oni tak robią, nie znaczy że robią prawidłowo. Już tyle rzeczy kwestii automatów ludziom zmalowali, że mojego na pewno nie dotkną.

2. Na prawdę nie widzisz błędów? Że nie zgadza się wynik prostego z zakresu podstawówki równania i że czegoś przybywa?

Uproszczę jak się da - na pracującym i rozgrzanym silniku odkręcamy koreczek, wycieka 0.5L oleju - i to jest wynik prawidłowy. Olej cały czas lekko pokapuje z koreczka czyli mamy sytuację z pkt 10.

Zakręcamy koreczek i dolewamy wg tabeli - mam 80stC więc dolewam 1.18L - pkt 11, 12, 13.

I co, to jest ok?? Wyleciało 0.5L - prawidłowo, wleciało 1.18L i też prawidłowo? Litości...

Edited by hazell
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

1. ilość kontrolną spuszczasz na włączonym silniku - 0,5 l

2. ilość zasadniczą spuszczasz na wyłączonym silniku - 3,0-3,5 l

3. ilość zasadniczą wlewasz na wyłączonym silniku - 3 l aż zacznie kapać

4. ilość dodatkową wlewasz na włączonym silniku - aż zacznie kapać

5. ilość dolewki wlewasz na wyłączonym silniku - wg. tabeli

Edited by Wojciech32
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moim zdaniem dolanie zimnego oleju w ilości:

0,47 l oleju jeśli op-com pokazałby 20 st w skrzyni

1,18 l oleju jeśli op-com pokazałby 80 st w skrzyni

To trochę nielogiczne bo by oznaczało, że im cieplejszy olej w skrzyni biegów tym mniejszą ma objętość (bo trzeba go wlać więcej).

Dziwna ta tabelka

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Ot takie moje przemyślenia...

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Noo, po 2, 3 tys km skrzynia pewnie zużyje sobie ten olej... może do wypalania DPF

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

Strach pomyśleć co się stanie po 20tys km...

Umiesz to logicznie i matematycznie wytłumaczyć czy nie? Czy tylko wierzysz, że coś tam, gdzieś tam jakoś jest i tak ma być nie wiadomo dlaczego?

Please login or register to see this quote.

Im cieplejszy olej w skrzyni tym mniej się rozszerzy (lub w ogóle) po nagrzaniu do temperatury roboczej więc dolewka musi być większa.

Edited by hazell
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Niestety nie widze i to ja wymiekam.

Please login or register to see this quote.

Rozumiem, ze pod reka masz pompke i podczas jazdy monitorujesz temperature oleju i w zaleznosci od temperatury dopompowujesz lub odpompowujesz go ze skrzyni

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Pompa olejowa ma staly wydatek niezaleznie od ilosci oleju w misce olejowej tak wiec tutaj strzeliles kula w plot. Nadmierna jego ilosc moze spowodowac jedynie jego spienienie poprzez wirujace elementy skrzyni co spowoduje spadek cisnienia i uszkodzenie skrzyni.

Jedynym czynnikiem, ktory ma tu znaczenie to zmiana lepkosci czyli tarcia wewnetrznego (zanotuj

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20"> ), jednak w nowoczesnych olejach roznice te sa zniwelowane do minimum.

Edited by hazell
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Witam.

pkt.1 zgadzam sie 0.5l

pkt. 2 podczas mojej wymiany wyleciało 2.5l

pkt. 3 i 4 patrz na załączone linki

pkt. 5 w/g angielskiego manuala dolewka 0.5l i nie ma zadnej wzmianki na temat temp. i tabelki

Ja zrobiłem tak, wyleciało 0.5 + 2.5 wlalem 3l i przejechałem od wymiany 13k km i jest OK.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

ad. pkt.2 - te 3...3,5...to tak na maksa napisałem :-), jeśli ktoś miał trochę przelane. U mnie też wypłynęło niewiele ponad 2,5.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam.

Chcę wymienić olej metodą dynamiczną.

Opis skrzyni:

Skrzynia AF-40-6

Olej ATF AW 1

Ilość oleju: ~7 litrów, wymiana około 3 litrów.

Moje pytania brzmią:

Ile oleju (Olej ATF AW-1 (AF40) Opel-GM numer katalogowy 19 40 773 koszt około 40 zł za 1L) idzie przy tej metodzie wymiany?

Czy przy tej metodzie zalecana jest wymiana filtra (przebieg mam 87 tys.km)?

Jaki jest koszt takiej wymiany?

Z góry dzięki za odpowiedźi.

Pozdrawiam

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja polecam do tego inny olej Motula MutiATF według mnie dużo lepszy i w zasadzie trzeba by było zakupić 4 litry oleju do skrzyni biegów bo przy końcowej dolewce lepiej dolać nowy olej niż to co spłynie po przejażdżce ja za wymianę oleju w skrzyni oraz w silniku zapłaciłem 150 zł w ASO (oleje miałem swoje) więc chyba nie tak źle. Pozdrawiam

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do wymiany dynamicznej pójdzie Ci ok 10l oleju, samemu ciężko to zrobić bez cięcia węży ale sama zasada jest prosta - robisz obieg otwarty, stary olej leci do wiadra a do skrzyni świeży. Dotąd zalewasz świeży olej aż z rurki do wiadra zacznie płynąć czyściutki. Jeśli w skrzyni był czysty to wystarczy przelać 7l. Co do oleju, ważne aby spełniał normę JWS 3309.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiedy warto zwrócić uwagę na olej w skrzyni biegów, po jakich objawach powinienem wymienić taki olej? od kupna tego nie robiłem i zastanawiam się czy zapobiegawczo tego nie zrobić.

W Vectrze mam manualną skrzynie biegów.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

lepiej zrób zanim nie ma objawów - późniejsze objawy mogą być czymś "grubszym" niż tylko wymiana....

ja miałem 140tys przebiegu i wymieniłem - czasami lekko szarpło przy zmianie (ale tylko jak delikatnie dodawałem gaz, jak ostro to zero zacięć) z 2 na 3...

wymienili w ASO - dają gwarancję na usługę - zapłaciłem 447zł. skrzynia chodzi elegancko

Edited by PałaszD
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

mam do dyspozycji całe ASO, same "spece"

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mnie w ASO wymienili i nic nie marudzili bo tak naprawdę to nie jest wymiana tylko uzupełnienie tzn zlewają 3 litry ze skrzyni biegów później dolewają te 3 które uciekły robią przejażdżkę zlatuje jeszcze litr i później uzupełniają ten litr i potrzeba na to 4 Litry Oleju a nie 7,5 Litra

Jeżeli mówimy o automacie po liftowym co do przed liftowego to nie wiem ale pewnie powinno byc podobnie

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam.

Dzięki za porady. Wymieniłem 4 litry oleju bo tyle wyciekło max. Powiedział mi mechanior żebym zrobił z 5 tys i poownie wymienił 4l to będzie już ok. Unicorn piszesz ze wymienili ci filtr to chyba masz do niego dostęp bo żeby go np u mnie wymienić trzeba wyjąć skrzynię. Pozdrawiam.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

jak ktoś szuka oleju to

Please login or register to see this link.

kupiłem po 30 zł za litr + wysyłka 15

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Ja wymieniałem równiez olej w silniku za jednym zamachem i chodziło mi o filtr oleju od silnika. Pozdrawiam

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.