Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

krzysztofkos

Przeładowana turbina 1.9 cdti

62 posts in this topic

Witam,

Od niedawna borykam się z przeładowaniem turbiny. Podczas jazdy na 5 lub 6 biegu w granicy 3200 rpm silnik przechodzi w tryb awaryjny. Po sczytaniu błędów wychodzi błąd P0234-5A.

Mierząc na żywo ciśnienie doładowania to zadane jest 255 KPA, a rzeczywiste jest 299 KPA

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_woot.gif" alt=":woot:">

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_woot.gif" alt=":woot:"> oczywiście przy wciśniętym pedale gazu do podłogi.

Teraz pytanie skąd to rzeczywiste ciśnienie aż tak duże jak zadane przez czujnik jest 255 KPA?

Czujnik jest podmieniłem na nowy i nie ma różnicy czy na starym, czy na nowym przeładowuje się turbina.

Czy to świadczy już o kończeniu się turbo - zaciera się kierownica od zmiennej geometrii?

Auto było chipowane, ale od tego momentu zrobiłem ponad 15 tys i nie było problemu, dopiero od niedawna mam taki problem.

Z góry dziękuję za pomoc.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam to samo (rużnica około 10/30 kpa) ale niema żadnych błędów ani problemów z przeładowaniem turbiny (Mierząc na żywo ciśnienie doładowania to zadane jest 255 KPA, a rzeczywiste jest 299 KPA)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może to Ci pomoże

Please login or register to see this link.

lub szukaj nieszczelności w układzie.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeżeli wartość przeładowana jest dodatnia to znaczy, że turbina nie doładowuje (zazwyczaj jakiś wężyk przetarty, na przykład ten łączący pompę VAC z elektrozaworkiem albo z samą turbiną).

Jeśli natomiast ma wartość ujemną to turbina przeładowuje. Wtedy może być uszkodzony wspomniany elektrozaworek. Łatwo się go "tuninguje"... To na początek.

Przy założeniu, że turbina jest sprawna...

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

U mnie pomogla wymiana czujnika cisnienia doladowania /jakos z pamieci pisze, wiec nie wiem czy nazwa czujnika dobra/. 250zl w ASO sam cyujnik.Bledy i objawy te same.Co ciekawe mnie bilo do 290-300KPa bez trybu awaryjnego.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Nie kumam. Jesli wartość założona jest 2,5 bara a odczyt wskazuje 2,9 bara ( czyli wartość przełdowania dodatnia ) to turbina nie doładowuje ?!

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Please login or register to see this quote.

TIS mówi :

Problem: Silnik Y22DTR, turbosprężarka - Kod usterki P0234 (5A) pojawia się w fazie przyspieszania

Modele: Silniki: Opcja:

Vectra-C 2003...2005 Y22DTR

Zażalenie: Podczas fazy przyspieszania (często na 5. biegu z niskiej prędkości obrotowej) zapala się lampka SVS i samochód przechodzi w tryb awaryjny. Pojawia się kod usterki P0234 (5A), ujemny uchyb regulacji (wartość rzeczywista ciśnienia doładowania przekracza wartość zadaną).

Przyczyna: Odchyłka oprogramowania w ramach rozpoznawania ciśnienia doładowania.

Produkcja: Ponieważ silnik ten już nie jest produkowany, zmodyfikowane oprogramowanie służy tylko jako pomoc doraźna.

Dla silników Z19DTH jest tak samo.

Fizycznie przy tym kodzie P0234 (5A) turbina przeładowuje ale w opisie jest to odchylenie ujemne.

Przy kodzie (5B) będzie to odchylenie dodatnie (turbina nie doładowuje czyli wartości żądane są wyższe od rzeczywistych).

Trochę inaczej mówiąc...

To oznacza na przykład problemy z pompą VAC, która daje za małe podciśnienie, ma małą wydajność i gdy zaworek zmienia nastawy turbiny pompka nie daje rady pompować (ciągnąć) kierownic łopatek dla zmiany geometrii. Inna sprawa, że łopatki mogą być zapieczone i wtedy sprawna pompka także ich nie przestawi...

Czasem jest to wina czujnika/czujników albo po prostu dziurawy wężyk zasilający (od pompy VAC do zaworka i od zaworka do turbiny) albo nieszczelność w dolocie w ogóle a czasem jest to wartość, którą pokazuje czujnik jako ujemną/dodatnią ale jest to spowodowane zablokowanym czy niedrożnym dolotem (kolektor ssący, intercooler).

Inaczej - turbina może przeładowywać bądź nie doładowywać z powodu usterki jej samej (kierownica powietrza) i tutaj bez demontażu i naprawy głównej zazwyczaj się nie obędzie a może też przeładowywać/ nie doładowywać bo czujniki odbierają niską wartość doładowania i każą jej pompować ale przyczyna leży zupełnie gdzie indziej. To przecież system naczyń połączonych więc jedno jest zależne od drugiego i ma wpływ na jego pracę.

Trzeba też pamiętać o zapchanym filtrze DPF albo katalizatorze, które też potrafią wywoływać bezpośrednio ten błąd.

Warto zacząć od zaworka czyli tego co Grand opisał w poście 3 :

Please login or register to see this link.

U jednego z kolegów w Z19DTH po odczycie pokazał się P0234 z wartością dodatnią, w odczytach turbina nie nadążała za parametrami żądanymi i już niektórzy postawili krzyżyk na turbinie... A okazało się, że sparciał wężyk od podciśnienia i po wymianie wszystko wróciło do normy...

Zachęcam dodatkowo do tej lektury :

Please login or register to see this link.

Edited by Piotreq
dodałem link...
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

U mnie jest wartość ujemmna - błąd P0234-5A

Dla pewności wymienię na początek wężyki podciśnienia i zobaczę efekt.

Dodam, że turbina głośno pracuje, słychać gwizd, na zimnym i ciepłym silniku, zwłaszcza przy obrotach od 1700 - 2800 rpm.

Wcześniej miałem Astre 1.9 CDTI z silnikiem 120 konnym i tam turbiny tak głośno nie było słychać.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Zacznij przeczyszczenia czujnika doładowania w kolektorze a potem od zaworka który podciśnieniowo steruje geometrią turbiny.

na 90% to pomoże . Miałem kiedyś ten sam problem i pomogło wyczyzczenie czujnika + regeneracja zaworka zgodnie z manualem z alfaholicy.pl

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czujnik na kolektorze jest czysty - sprawdzałem i czyściłem w sobotę.

Czujnik podciśnienia był nowy w celu sprawdzenia i też na nowym się przeładowała turbina przy 3200 rpm na 5 biegu przy pełnym bucie w podłogę.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Masz na myśli podciśnieniowy zawór sterowania geometrią turbiny? Ten z wążykami coj jak N75 z Volkswagena? Jeśli tak to możliwe że łopatki turbo sie zapiekły albo jest jakaś nieszczelność w podciśnieniu. Mi pomogły te 2 pierwsze czynności wiec dalej tematu nie zagłębiałem

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Tak ten czujnik co w Vectrach jest przy chłodnicach był nowy wstawiony. Wyjechałem na prostą i pedał w podłogę na piątym biegu, przy 3200 rpm odcięło turbinę - tryb serwisowy.

Dziś też sprawdzałem i nie odcięło ani na czwórce, ani na piątce, szóstki nie włączałem bo kończyła się prosta. Więc tak mi się wydaję, że wężyki są szczelne jak dziś było OK.

Pewnie pozostaje mi wykręcenie turbo i zobaczyć jak w środku wygląda kierownica.

Wczoraj zauważyłem, że jak wcisnę gaz do podłogi na piętym biegu to turbina się przeładuje, ale jak przyśpieszam z wciśniętym pewdałem gazu na 3/4 to spokojnie silnik wszedł na 4500 obr.

Proszę o komentarze.

Wegług mnie kierownica streowaniem łopatek jest bardzo zanieczyszczona, ale jeszcze jakoś pracuje jednak przy dużym obiążeniu już nie daje rady przestawić łopatek w turbo.

Jak źle myślę to mnie poprawcie.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Też walczę z przeładowaniem - zerknijcie na wykres zrobiony na podstawie logów dynamicznych na odcinku 5km i przyśpieszeń na 3,4 i 5 biegu. Boost sensor, egr i zawór sterujący turbo wyczyszczone ale jest bez zmian. Nieszczelności nigdzie nie stwierdziłem a DPF'a nie mam. Podczas przyśpieszeń na wyższych obrotach mimo żądanego ciśnienia na poziomie 220kPa turbo daję 280 ale błędu narazie auto nie zgłasza. Co jeszcze sprawdzić? Przepływka pada?

Please login or register to see this image.

Edited by kamil_p
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Ja swojego auto już w ogóle nie rozumię

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_sad.png" alt=":(" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/sad@2x.png 2x" width="20" height="20">

Wczoraj na autostradzie rozpędziłem ją do 240km/h i z taką prędkością udało mi się trzymać ze 3 minuty. Nie przeładowała się turbina (nie weszła w tryb serwisowy), chociaż rozpędzałem auto od 180 dość szybko,a od 210km gaz był wciśniety do podłogi.

Później chciałem powtórzyć to (z myślą, że się samo naprawiło

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_rolleyes.gif" alt=":rolleyes:"> ), ale przy 180 znowu odcieło turbo :34:

Może tak jak pisze Kamil, winna jest przepływka, albo pompa Vacum daje za małe ciśnienie, bo zawór sterujący turbo jest dobry.

Edited by krzysztofkos
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie jestem pewien ale czytalem chyba na blizniaczym forum ze gdy Op-com pokazuje przeladowanie turbiny to tak naprawde turbo niedoladowuje. Mi pokazuje przeladowanie a odczuwam brak parcia

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_tongue.png" alt=":P" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20"> powyzej 3000obr

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

A może faktycznie jest tak jak pisze shotgun i padł ten czujnik ciśnienia doładowania tzw. boost sensor ? Też go czyściłem ale nic to nie dało.

Tak wogóle to już mam mętlik w głowie - porównywałem wykresy ciśnienia jakie daje turbo u mnie(Z19DT 120KM, wykres nr 1), krzyśka(Z19DTH 150KM wykres nr 2) i kolegi tomaszek314 (Z19DT 120KM wykres nr 3) i u każdego wygląda to inaczej...

U mnie ECU chce maksymalnie 225 a dostaje od turbo 280 kPa, błędu żadnego nie ma...

Please login or register to see this image.

U krzyśka komp chce 265 a dostaje 300 kPa i jest błąd. 2280bf5d66444df2.jpg

Z kolei u tomaszek314 z turbo jest wszystko ok - komp chce 240 kPa i tyle dostaje ale za to minimalne żądane ciśnienie jest zawsze 120 kPa... 501ea0ebd7f75db7.jpg

Pytania:

- dlaczego u mnie komp chce max 225 kPa a u tomka 240 kPa (silniki te same Z19DT)?

- dlaczego u tomka minimalna żądana wartość to 120 kPa a u mnie i krzyśka 104 kPa ?

Jak to wygląda u Was? ile kPa żąda sterownik max i min i w jakim silniku?

Edited by kamil_p
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam odobny problem i już wszystko sprawdziłem. Została tylko turbinka czyli czyszczenie. Już niemam więcej pomysłów. Wszystko sprawdzone czujnik ciśnienia nowy.

Może ktoś już czyścił i wie ile taki zabieg kosztuje.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Please login or register to see this quote.

Który czujnik nowy - przy chłodnicy czy przy kolektorze dolotowym?

Co do czyszczenia to w VW Golfie 1.9 TDI jest identyczna turbina i za czyszczenie kumpel płacił ok. 250zł razem z wyciągnięciem. W VC powinno podobnie to wyglądać chyba, że z wyciągnięciem jest więcej zabawy.

Edited by kamil_p
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czujnik ciśnienia doładowania przy kolektorze.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak zrobiłeś takie wykresy?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Excel, wstawianie, wykres liniowy skumulowany i zaznaczamy kolumny z odpowiednimi wartościami

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Już myślałem że to jakieś amazing dodatki w op-com czy coś

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_biggrin.png" alt=":D" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Ewidentnie u mnie coś jest nie tak - porównałem kolumnę w której op-com wyświetla moment obrotowy silnika i u kolegi Tomka, gdzie turbo nie przeładowuje, maksymalna wartość to 282 Nm przy 3000 obr/min a u mnie tylko 228 Nm przy 2600 obr/min... Wartości pokazywane przez program traktuję jako orientacyjne ale w przypadku silnika Tomka zgadzają się idealnie bo książkowo Z19DT powinien mieć 280 Nm.

Edited by kamil_p
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

1. Łopatki w turbinie zatarte

2. zaworek sterowania turbiny

Edited by DJ_Tomcat
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Wczoraj przeczyściłem i nasmarowałem zawór sterujący geometrią turbiny (ten przy chłodnicy) oraz boost sensor. Maksymalny moment obrotowy dochodzi teraz do 280Nm więc jest już ok, czuć większą elastyczność na niższych obrotach ale nadal turbo przeładowuje do 280 kPa ale jak by krócej co widać na poniższym wykresie. Drugi wykres obrazuje zależność otrzymanego ciśnienia od obrotów - widać na nim wyraźnie, że przeładowanie występuje natychmiast po wciśnięciu gazu podczas zwiększania obrotów. Jakieś pomysły?

Please login or register to see this image.

b95a343028b7a2b3.jpg

Edited by kamil_p
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.