Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

henry777

migajaca kontrolka swiec zarowych

36 posts in this topic

Witam!

Mam prośbę do Was,jak poradzić sobie z migającą kontrolką świec żarowych? czy wystarczy wybrać się za miasto i dać mu po gazie aż zgaśnie kontrolka? Nadmieniam że olej w silniku jest w normie,a i na mocy nic nie odczuwam.Wiem z forum że to wina niedopalenia DPF,proszę o radę,dzięki .pozdrawiam.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

musisz pojechać gdzieś w trasę i przegonić maszyne.

jak mrycha kontrolka od świec to masz zapchanego DPF-a ponad 100%

ale wywołaj op-comem czyszczenie dpf'a

jeździj tak dalej a będziesz miał problem z silnikiem

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

kplego, jak kupilem swojego to mial nasycony ponad 100% poniewaz ktos zaniedbal-zaniechal wymiany termostatu co rowna sie niedogrzanemu silnikowi i zapychaniu filtru DPF.

po wymianie termostatu w czasie jazdy zaczela mi migac kontrolka troche sie przestraszylem poniewaz przy tym skoczylo spalanie o 10-15 litrow w czasie jazdy.

jak sie pozniej okazalo filtr oczyscil sie sam, a migajaca kontrolka swiec oznacza zapchany DPF wiecej niz 104%.

zeby wypalic filtr, temp silnika musi byc ok 85'C, i wskazane obroty silnika to ok. 2500 obr/min, jesli wypalasz na biegu jalowym to komputer sam przerwie ta operacje po, jak dobrze pamietam, 5-10minutach.

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ale jak już na jałowym ale gaz wciśnięty do ok. 3-3,5tys/obra jak już ktoś chce wypalać w miejscu

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzieki za poradę,powiedz mi czy po pierwsze przegonić go w trasie,a jeżeli piszesz o op-comie to wyjasnij mi na czym to polega i gdzie się udać?service oplapozdrawiam

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

jesteś z małopolski, odezwij się w swoim oddziale napewno ktoś ma OP-Coma i Ci pomoże, zdiagnozuje itp.

najlepiej przegoń i patrz na spalanie, jak wzrośnie ponad 10L. i zacznie dymić z tyłu za Twoim autem tzn. żę wypala się DPF.

Op-Com to taki interfejs diagnostyczne, tańsza wersja dla ludu(200-300zł.) - czyt. właścicieli Opla, bo droższa Tech2 który ma ASO to już kosztuje 12tys.

niestety taki urok auta z DPF'em że nie nadaje się do jazdy w mieście, najlepiej go wyciąć

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Please login or register to see this quote.

co to znaczy przegonic?

wystraczy jechac ze stala predk. np. 3 bieg i obroty w przedziale 2,5-3,5tys obr/min.(optymalnie chyba 3000obr/min.)

ale warunek jest taki, ze silnik musi miec temp.pracy ktora wynosi 85-87'C

tylko nie pedz po naszych drogach z zawrotna predk. bo mozna sobie i komus nie ladne kuku zrobic.

szerokosci

Edited by wolf80
1

Share this post


Link to post
Share on other sites

przegonic, czyli trzymać samochód na wyższych obrotach i taki kawałek drogi jechać

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> 3 bieg wystarczy na tempomacie sobie ustawisz właśnie 3200 żeby była odpowiednia temp jak napisał kolega i na wskazanie spalania patrzeć

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Serdecznie dziękuję jutro go pogonię i podzielę się nowinką!W mojej viki mam nie odblokowane spalanie na kompie,byłem umówiony w oplu na przeprogramowanie ,ale zawsze coś mi wypadło,teraz wiem że to ważne.Pozdrawiam

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

wypalanie DPF'a będzie też sygnalizowane dymieniem z wydechu, zobaczysz napewno.

napisz w oddziale małopolskim niech Ci ktoś aktywuje BC, wyniesie Cię to myślę kilka piw a nie 100zł. jak w ASO

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam!

Właśnie wróciłem z dopalenia DPF-a,po 15 km zgasła kontrolka świec,nie zobaczyłem dymu bo byłem w trakcie wyprzedzania-najważniejsze że go dopaliłem!!!Jechałem w sumie 70km na 3-4tys obr.Chcę tą drogą podziękować CI jak i innym kolegom z forum za porady!!Jak jest to możliwe to poradż mi gdzie mogę kupić tego op-coma,czy w ogóle jest sens.pozdrawiam

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

no i gratuluje

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> że się udało.

Op-coma można kupić na ebay, allegro lub zamieść ogłoszenie w dziale KUPIĘ u nas na forum, pewnie ktoś się odezwie.

op-com napewno Ci się przyda VC lubi stroić humory i czasami potrafią wyskoczyć jakieś błędy.

Please login or register to see this link.

proszę tu ktoś sprzedaje op-coma

Edited by epson509
1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo dziękuję!Widzę że jesteś dobrze zorientowany i kompetentny!Miło mi że pomogłeś!!!Pozdrawiam :29:

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

nie ma problemu, trzeba sobie pomagać

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

ja się cieszę, bo moja VC nie ma DPF'a

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wprawdzie nie mam VC i tego problemu z filtrem ale wyczytałem na forum Opla Zafiry poradę odnośnie DPF. Może komuś się przyda.

1. Filtr się wypala samoczynnie, przez tzw. proces wypalania, który sterownik włącza w dogodnych warunkach przy nasyceniu zbliżonemu do +/-100%. Uwaga! nasycenie może dojść do nawet 110- 125% i to jest normalne, ale przy takim nasyceniu trzeba już bardzo pilnować następnego wypalania. A żeby wiedzieć jakie jest nasycenie, patrz pkt. 9.

2. Poprzez dogodne warunki mamy na myśli przede wszystkim dobrze rozgrzany silnik (+/-80) i co za tym idzie układ wydechowy . Dobrymi warunkami jest też prędkość ponad 100km/h ale jeśli układ jest wystarczająco rozgrzany a filtr już nasycony w okolicach 100%, sterownik odpali wypalanie nawet przy zerowej prędkości, np. stojąc w korku. Odnośnie prędkości - ona jest przydatna do chłodzenia zewnętrznej powłoki filtra, natomiast dla wypalania bardziej przydatne są wyższe obroty silnika. Zdarzają sie przypadki, że proces rusza już przy ledwie np 64 stopniach..są to jednak sytuacje sporadyczne..i wtedy prawdopodobnie musi być spełniony ten drugi warunek, tj. prędkość. A oto warunki zdefiniowane przez producenta:

a.) Silnik pracuje już (od chwili uruchomienia) > 2 minuty.

b.) Obliczone nasycenie > 80%.

c.) Temperatura chłodziwa > 70°C przez co najmniej 2 minuty.

d.) W systemie nie zapisano żadnych usterek dot. filtra DPF.

e.) Przekroczono zdefiniowany próg prędkości pojazdu tj. 100 km/h

3. Proces wypalanie nie jest sygnalizowany żadną kontrolką (czasami migająca świeca żarowa, patrz punkt 8 ). Doświadczony użytkownik wyczuje specyficzną pracę silnika (choć nie w czasie jazdy np. na autostradzie gdzie jedziemy dłuższy czas na podwyższonych obrotach) ale dla laika najlepszym sposobem jest zerkanie na chwilowe zużycie paliwa na komputerze, które powoli wzrasta z około 0.8 litra na około 5 litrów. Natomiast jeśli jedziemy komputer pokazuje że np. w danym momencie auto pali 20-30 litrów. Dodatkowo można poznać wypalanie po specyficznym smrodzie rozgrzanego na maxa układu wydechowego, jeśli oczywiście wyjdziemy z auta.

4. Taki proces trwa do 20 min (zwykle 10-15), nie wolno go przerwać (w ZB z silnikiem A17DTR proces trwa do 10 min (zwykle 5-8 min). Jeżeli proces jednak przerwiemy, sterownik odłoży wypalanie na przyszłość i nigdy nie wiadomo na kiedy, nie koniecznie przy następnej jeździe, taki już ma kaprys. UWAGA! Oczywiście jak raz czy dwa przerwiemy mniej lub bardziej świadomie wypalanie, nic się nie stanie ale wtedy należy bezwzględnie doprowadzić do końca następne wypalanie. A jeśli znów przerwiemy? patrz punkt 8. A jeśli zignorujemy info w pkt. 8? Patrz punkt 7. Uwaga! warto mierzyć orientacyjnie czas wypalania. Były przypadki, że wypalanie trwało 5 minut i się okazało, że wypalanie nie mogło skończyć się z sukcesem z uwagi na awarię osprzętu filtra, np jakiegoś czujnika lub przewodu. Takiej sytuacji nie wolno ignorować. Należy natychmiast naprawić awarię gdyż konsekwencje będą astronomiczne w kosztach.

Ps. Pewnego razu przerwałem proces i chciałem go wznowić przy następnej jeździe...rozgrzałem auto do 95 stopni....jeździłem dobrą chwilę i nic. Tak więc tak jak mówiłem...przerwane wypalanie jest odłożone na później i nie wiadomo na kiedy.

5. Proces wypalanie zwykle rusza co 400-1000 km, w zależności od jazdy, tzn miejskiej vs trasy (w ZB z silnikiem w A17DTR proces rusza co 120-200 km - miasto, 400-600 km - trasa, ze względu na inna konstrukcję (mniejszy). Ogromny wpływ na proces wypalania w tym przypadku ma wolne nagrzewanie się tego silnika w ujemnych temperaturach. W trasie proces praktycznie niezauważalny). Jeżeli komuś proces rusza co 150 km jak ktoś pisał, to znaczy że jeździ za krótkie dystanse, na nierozgrzanym silniku, co jest bardzo złe dla filtra. Zdecydowanej większości zadowolonych i świadomych użytkowników ZB, filtr się wypala co około min 600km. Takie automatyczne wypalanie (zwane też dynamicznym) regeneruje filtr do około 15-20% nasycenia.

6. Każde wypalanie powinno odbywać się w trasie, z prędkością obrotową ponad 2tyś. Jeżeli z jakiegoś powodu nie jesteśmy w stanie kontynuować jazdy, kończymy wypalanie na postoju, ale proponuje trzymać nogę na gazie na min. 2 tys obrotów, aby pomóc silnikowi w spaleniu tej dodatkowej bardzo bogatej mieszanki. Gdyż silnik sam nie podnosi obrotów, z wyjątkiem wypalanie serwisowego, patrz pkt 7.

7. Wypalanie serwisowe, tzn odpalone na postoju za pomocą interfejsa, jest ostatecznością, gdyż bardzo negatywnie wpływa na silnik. To nie jest forma zabawy lub testowania Op-Com'a !!!!!!. Olej jest tak bardzo rozrzedzony po takim wypalaniu, że producent bezwzględnie nakazuje wymianę oleju, czyli dodatkowe koszta. Silnik wchodzi na ponad 3.5 tys obrotów i wyje tak jak opętany przez ponad 15 minut. Ponadto wypalanie fejsem, tzw. statyczne (normalne producent nazywa dynamicznym) jest o wiele mniej skuteczne i może się okazać, że filtr się wypalił tylko do 70%.

8. Producent przewidział, że laicy mogą mieć problem z wypalaniem, i wprowadził swego rodzaju ostrzeżenie w postaci mrugającej kontrolki świec żarowych. Jednak ta kontrolka może się włączyć w dwóch zupełnie innych sytuacjach, opisanych poniżej:

Pierwsza sytuacja:

Kontrolka świec żarowych miga, jeśli proces wypalania został przerwany kilkukrotnie, ale każda z tych prób dotarła do co najmniej 50% regeneracji. To miganie jest równoznaczne z rozpoczęciem kolejnego wypalania, także należy bezwzględnie kontynuować jazdę do zakończenia procesu i zgaśnięcia kontrolki. W tej sytuacji kontrolka zapali się tylko w dogodnych do wypalania warunkach, czyli nagle w czasie jazdy, kiedy temp. układu wydechowego będzie odpowiednia, stąd często się włącza tez w korku kiedy silnik jest mocno rozgrzany. Tutaj jest już sytuacja podbramkowa...nasycenie filtra ponad 105% i jest to ostatnia szansa wypalania filtra, bez jego uszkodzenia lub bez konieczności wypalania serwisowego interfejsem.

Druga sytuacja:

Kontrolka świec żarowych może migać już po pierwszej nieudanej próbie wypalania, jeśli ta próba została przerwana przed dotarciem procesu wypalania do 50% regeneracji. Można wyłączyć silnik gdyż proces wypalania i tak teraz nie ruszy. Proces został odłożony na później. W tej sytuacji kontrolka może już migać ( i pewnie będzie) zaraz po zapaleniu silnika, czyli nawet przy nierozgrzanym silniku. Tutaj sytuacja nie jest podbramkowa, nasycenie może być np 80% i może być jeszcze kilka prób, które (najprawdopodobniej) nie będą już sygnalizowane migającą kontrolką...... choć wiadomo najlepiej zakończyć wypalanie przy kolejnej próbie.

9. Dla świętego spokoju, każdy użytkownik cdti powinien zaopatrzyć się w interfejs diagnostyczny co by samemu kontrolować nasycenie. Prędzej czy późnej będzie jakiś problem, a jedna diagnoza w ASO to 100 zł wydane w błoto. Interfejsem możemy sprawdzić nasycenie oraz dystans od ostatniego wypalania.

10. Każde wypalanie filtra to bardzo bogata mieszanka paliwa, którą silnik nie jest w stanie spalić. Stąd część tego paliwa przedostaje się do oleju, co rzecz jasna skraca jego żywotność. Należy bezwzględnie monitorować poziom oleju, oraz proponuje zmieniać olej co 10 tys km. Uwaga nawet jak poziomu oleju na bagnecie nie przybywa, olej i tak się przedostaje. Tzn. każde cdti bierze olej i po prostu ten ubytek oleju jest niwelowany przedostającym się paliwem i stąd na pozór nam się wydaje, że oleju nie przybywa. Dlatego też proponuje się częstszą wymianę oleju. Niestety są osoby którym poziom oleju wyraźnie wzrasta...i pozostaje chyba już tylko wycinka. Oprócz tego komputer nas może sam poinformować o konieczności wymiany oleju przez ukazanie się INSP na wyświetlaczu.

11. Uwaga na awarię czujników ciśnień lub przewodów ciśnień lecących do puszki z dpf. Kilka osób już miało awarię tych podzespołów, co powstrzyma proces wypalania. Zatkany filtr to wracające się spaliny, które mogą uszkodzić np. turbinę. Auto zwykle wchodzi w tryb serwisowy lub nie jesteśmy w stanie go uruchomić. Wtedy właśnie robi się wypalanie serwisowe i naprawia się to co trzeba.

12. Dobra rada: zawsze przed wyłączeniem silnika rzuć okiem na chwilowe spalanie, co by się upewnić czy aby czasem proces nie ruszył. Spalanie chwilowe rośnie powoli, także nie oczekuj od razu 5 litrów na wyświetlaczu. Tak więc obserwuj przez min 30 sekund. Ten czas i tak jest wskazany dla chłodzenia turbiny. Przypominam, że normalne spalanie chwilowe to około 0.8 litra/ 1.2 z klimą.

13. Dobra rada: Zawsze przy wypalaniu kasowałem BC2, i używałem go właśnie tylko do mierzenia dystansu od wypalania. Kiedy miałem np. 300 km wiedziałem, że jeszcze mam spokój, ale kiedy zbliżałem się do 500-600km, wiedziałem, że proces może ruszyć lada chwila i byłem bardziej ostrożny przed wyłączeniem silnika. Takie używanie BC2 jest wskazane zwłaszcza dla tych, co robią krótkie odcinki w mieście....i łatwo tracą rachubę odnośnie dystansu od ostatniego wypalania.

14. Pamiętaj, że do silnika z dpf należy stosować specjalny olej spełniający określone kryteria, pomagające wydłużyć dystans między wypaleniami.

15. Dobra rada. Proponuje po co którymś wypaleniu sprawdzić stopień nasycenia, żeby mieć pewność, że proces regeneracji przebiega prawidłowo. Nasycenie musi zejść do przynajmniej 30%.

16. Nigdy nie wypalaj filtra na łatwopalnym podłożu. Puszka dpf którą mamy pod autem osiąga temp. kilkuset stopni.

17. Uwaga, jeśli podczas wymiany filtra paliwa mechanik obleje siatkę elastyczną na układzie wydechowym (która niefortunnie jest bezpośrednio pod filtrem), można się spodziewać innych towarzyszących wypaleniu sensacji typu chmura dymu. Doświadczyłem takiej przygody i miałem już wzywać straż pożarną

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20"> .. a jednemu koledze sąsiad zaczął gasić silnik gaśnicą.

Przedstawione powyższe podsumowanie, to zebranie wiedzy i doświadczenia wielu naszych kolegów. Na wiele pytań, które zadają nowi użytkownicy nie są w stanie odpowiedzieć nawet magicy w ASO. Wiem bo sam miałem np. migającą kontrolkę i dzwoniłem do klika ASO i każdy mówił co innego lub gadali po prostu bzdury. Mam nadzieję, że to podsumowanie pomoże nowym użytkownikom cdti, do których też kiedyś należałem i nurtowały mnie podobne problemy.

Uwaga! ze względu na odmienne rozwiązanie układu z DPF w ZB z silnikiem A17DTR w pkt. 4 i 5 niniejszego poradnika na prośbę autora i zainteresowanych dodano uwagi odróżniające przebieg procesu wypalania DPF między silnikami Z19DT, DTL, DTH a A17DTR.

2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

tak kolego, gratuluje wypalenia DPF-a teraz pozostaje ci faktycznie kupic op-com'a i pilnowac procesu wypalania. a auto na pewno odwdzieczy sie bezawaryjna jazda...

pozdro i szerokosci

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

albo aktywować BC i patzeć na spalanie,

U kolego średnio co 700km uruchamia się wypalanie DPF'a

1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo ciekawe wskazówki co do eksploatacji,wiele się mi tu sprawdziło z Twojego opisu.Pragnę dodać że pilnowałem zawsze dopalania DPF,i byłem na to przygotowany gdy miałem w jeżdzie miejskiej ponad 300 km.W moim przypadku było teraz 450 km i tak jak piszesz DPF wypali się kiedy jemu to odpowiada mimo że miałem kilkunastokilometrowe odcinki,nie zaszedł ten proces.Olej w silniku i tak wymieniam bo mam rok,a teraz to już konieczność.Pozostaje mi Cię zapytać bo jesteś z małopolski,gdzie mogę aktywować kompa BC -nie mam wyśw.spalania jestem z gorlic.Za powyższe wskazówki dziękuję Tobie jak i innym kolegom z forum.Pozdrawiam

Please login or register to see this image.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.vectraklub.pl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

jeśli odświeżam ten temat to bardzo przepraszam.

Jestem posiadaczem Opla signum, 2004, 1,9 CDTi 150 KM.

Mam taki oto problem. Pewnego dnia jechałem na trasie ze stałą prędkością 120-140 km. W pewnym momencie zapaliła się kontrolka świeć żarowych. Zgłosiłem się z tym problemem do mechanika. Auto zostało podłączone do komputera na którym wyskoczył błąd P-0621. Zostały wymienione świece (założono cały komplet świec boscha), wymieniony został regulator napięcia przy alternatorze, zostało wymienione trzecie światło stopu. Po tym wszystkim nadal świeci się kontrolka świec żarowych. W jaki sposób moge rozwiązać mój problem skoro nie mam DPF'u?

Autkiem podjechałem do serwisu Opla gdzie Pan powiedział, że przeglądając swoją bazę błędów nie napotkał błędu, o którym napisałem wyżej. Powiedział, że może podpiąć pod swój komputer, bo cytuję: "my mamy bardziej rozbudowany komputer, który nie kosztował jak w innych warsztatach samochodowych 100 złotych na allegro", koszt takiej przyjemności to 200 plnów a efekt jest taki, że serwis i tak nie podejmie się naprawy owego problemu gdyż auto nie ma DPF'u.

Z góry dziękuję za pomoc.

Pozdrawiam,

Łukasz

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this link.

wrzuc tu vin, to Ci koledzy powiedza czy masz dpf-a...moim zdaniem masz lub miales.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam ,

pojawił mi sie problem po wycięciu DPF-a, i zmianie oprogramowania .

Od około 2 tygodni zapala mi sie kontrolka świec żarowych przy zapalaniu silnika i cały czas mruga.

Podpiąłem Viki pod opcoma(brak błędów) kontrolka dalej miga. Mój czarownik powiedział że to najprawdopodobniej wina nowego softu-dodam że nie był dokładany emulator tylko zmieniany cały soft. Dodatkowo jak przycisnę Viki na obroty 4500 to wchodzi w tryb awaryjny i kontrolka gaśnie. Próbowałem już wypalać(tylko bez efektu bo niema co sie wypalić).

Moja Viki to:

rok: 2004

poj. 1,9cti, manual

Czy miał ktoś może podobne problemy??

z góry dzięki za rady.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posted (edited)

Źle wyprogramowany DPF w ECU silnika

Edited by Wlodarski1
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam!panowie u mnie tez mruga kontrolka swiec i wiem ze zaczal sie proces wypalania.Tylko u mnie nie moze sie zakonczyc podczas wypalania wyskakuje kontrolka kluczyk i przerywa ten proces.Bylem u mechanika na kompie i powiedzial mi ze to moze byc walniety czujnik dpf ale nie wie tego na 100% Co radzicie?czy ktos mial podobny przypadek?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do Bartos>>

Witam,

ostatnio rozmawiałem z kolesiem, który zajmuje się mechaniką pojazdowoą. Z rozmowy z nim wynikało, że obecnie na dpf'a mechanicy mają sposób. Otóż w filtrze rozwiercaą wiertarką otwory o okreslonej średnicy (wiertło 8, lub 10), w kilku miejscach i montują dpf w tym samym miejscu. Bez zmiany oprogramowania bez potrzeby przedmuchiwania itp. itd. Autka jeżdżą bez problemów a żadne kontrolki nie świecą się (bynajmniej ta od świec żarowych). Czy ktoś sprawdził ten pomysł, nie wiem. Wychodzę z założenia że jego wiedza jest wieksza niż moja na ten temat.

Pozdrawiam,

Łukasz

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.