Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

pomysł: wyłącznik radia z zamykaniem centralnego zamka


Guest ArturZdW
 Share

Recommended Posts

Guest ArturZdW

Witam. Ostatnio zrobiłem w swojej VB domykanie szyb zgodnie z poradą na forum i przyszedł mi do głowy ciekawy pomysł. Mianowicie gdyby tak radio wyłączało się po ryglowaniu zamków (po dwukrotnym naciśnięciu przycisku zamknięcia na pilocie), a włączało się po otwarciu drzwi...

Przygotowałem prowizoryczny rysunek, aby zobrazować o co mi dokładnie chodzi, ale chciałbym prosić forumowiczów znających się na elektronice o pomoc w przygotowaniu schematu układu...

schematwyczaniaradia.th.jpg

Układ miałby być zamontowany przy centralce zamka (tam też zamontowany mam układ domykania szyb). Układ powinien być tak skonstruowany aby pociągnął radio 4x50W (200W).

Piszcie co o tym myślicie. Pozdrawiam ;)

(jestem ciemny w tych sprawach więc przepraszam, za niefachowe wytłumaczenie sprawy ;) )

Edited by ArturZdW
Link to comment
Share on other sites

Ehh

Czego to ludzie nie wymyślą ;)

http://www.elportal.pl/pdf/k07/26_04c.pdf

Zamiast W2 i W3 podajesz sygnał otwarcia i zamknięcia centralnego, wywalasz oczywiście trafo zasilające i mostek, zasilanie wpinasz w P + i O -.

Radio możesz zasilać z K :)

Przeczytaj dokładnie cały artykuł zanim zaczniesz pytać :)

Jak układ Ci nie spasuje, to generalnie musisz szukać w necie info o przerzutnikach, "przełącznikach elektronicznych" itp itd, ważne żeby miały 2 wejścia i najlepiej sterowane + zasilania bo o ile się nie mylę taki sygnał masz z centralki centralnego ?

Link to comment
Share on other sites

Guest ArturZdW

jednak to na mnie za skomplikowane:P nic łatwiejszego, prościej przedstawionego nie macie??

a może wystarczy jakiś przekaźnik który zamyka obwód przez sygnał z jednego źródła, a dzięki sygnałowi z drugiego źródła otwiera obwód... ??

Pod taki patent można by podłączyć też CB albo elektrykę szyb... działałoby, dopóki samochód byłby otwarty...

Edited by ArturZdW
Link to comment
Share on other sites

Wystarczą dwie diody i dwa przekaźniki.

Jeden przekaźnik musi mieć styk przełączany a drugi dwa styki zwierne.

zalrad2t.jpg

Edit: Dwa rodzaje wyłączania

Edited by Tasiol
Link to comment
Share on other sites

Możesz zastosować samochodowe przekaźniki

górny z dwoma stykami:

90 060 264 lub 90 507 968

dolny ze stykiem przełączanym:

90 491 314

Link to comment
Share on other sites

Hmm ciekawy pomysł. W sumie, to najlepiej aby radio się tak wyłączało. No chyba, że zamykamy kogoś w aucie :)

Czy ten przekaźnik musi być GM - http://allegro.pl/opel-przekaznik-gm-90-507-968-i1411240934.html czy może być inny?

Link to comment
Share on other sites

Guest ArturZdW

Dzięki Tasiol;) czegoś takiego właśnie potrzebowałem;) dzisiaj przejdę się do znajomego co ma VB w angliku i wybiorę sobie przekaźniki... jutro napisze czy układ śmiga ;))

Dzięki Tasiol;) czegoś takiego właśnie potrzebowałem;) dzisiaj przejdę się do znajomego co ma VB w angliku i wybiorę sobie przekaźniki... jutro napisze czy układ śmiga ;))

Link to comment
Share on other sites

Czy ten przekaźnik musi być GM - http://allegro.pl/opel-przekaznik-gm-90-507-968-i1411240934.html czy może być inny?

Coś jest nie tak z numerami przekaźników.

Ja mam w samochodzie GM 90 507 968 i ma podwójne styki,

a ten ze zdjęcia z Allegro ma ten sam numer i jeden styk.

Na pewno musi być z podwójnym stykiem i takimi numerami końcówek jak na schemacie.

Chyba że Masz przekaźniki nie samochodowe ale o podobnych wyprowadzeniach, to też mogą być.

Edit:

Przyjrzałem się bliżej tym zdjęciom na Allegro i tam są różne przekaźniki o różnej ilości nóżek pod jednym numerem GM.

Link to comment
Share on other sites

Guest ArturZdW

czy moge wykorzystać takie diody jak do "domykania szyb" (1N4148) ??

i czy mógłby mi ktoś podpowiedzieć jaki kolor ma przewód dochodzący do pinu 8 w złączu X62 (otwieranie zamków) ??

Link to comment
Share on other sites

czy moge wykorzystać takie diody jak do "domykania szyb" (1N4148) ??

i czy mógłby mi ktoś podpowiedzieć jaki kolor ma przewód dochodzący do pinu 8 w złączu X62 (otwieranie zamków) ??

Stosując przekaźniki samochodowe Musisz założyć diody 1N4007 lub podobne.

Diody 1N4148 mają za mały prąd dla tych przekaźników.

X62 - 7 - czarno-żółty 1,5mm2

X62 - 8 - czarno-czerwony 1,5mm2

Link to comment
Share on other sites

Coś jest nie tak z numerami przekaźników.

Ja mam w samochodzie GM 90 507 968 i ma podwójne styki,

a ten ze zdjęcia z Allegro ma ten sam numer i jeden styk.

Na pewno musi być z podwójnym stykiem i takimi numerami końcówek jak na schemacie.

Chyba że Masz przekaźniki nie samochodowe ale o podobnych wyprowadzeniach, to też mogą być.

Edit:

Przyjrzałem się bliżej tym zdjęciom na Allegro i tam są różne przekaźniki o różnej ilości nóżek pod jednym numerem GM.

Rozumiem, że muszę kupić przekaźniki o tych nr w ASO lub na allegro, tak? Czy w elektronicznym też da radę je dostać?

Na tym wyłączaniu radia po zamknięciu auta zależy mi, bo czasem gdy coś się dłubie przy VB- radyjko sobie przyjemnie gra ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja mam prostszy pomysł a mianowicie kupić przerzutnik flip-flop np JK i wejście zegarowe podłączyć pod to samo gdzie podłączałeś domykanie szyb, na wyjściu układu dajesz tranzystor wzmacniający prąd i przekaźnik całość zamknie się z przedziale 10zł a no i oczywiście stabilizator 5v dla przerzutnika

jak ktoś byłby zainteresowany mogę zrobić schemat

Link to comment
Share on other sites

43238683941788513226_thumb.jpg

Zastosowanie układu scalonego, stabilizatora, tranzystora, przekaźnika i innych elementów na pewno nie jest prostsze od dwóch przekaźników i dwóch diod.

Jest za to ciekawsze z punktu widzenia elektronika. :)

Stosując przerzutnik JK ze zwartymi wejściami do plusa uzyskałeś przerzutnik typu T (dwójka licząca) i każda zmiana na wejściu CLK powoduje negację wyjść. Ale w takim razie jak rozróżniasz załączenie od wyłączenia mając impulsy na innych pinach centralki?

X62-8 = impuls otwierania

X62-7 = impuls zamykania

PS. Wejścia R i S Musisz podłączyć do masy, bo w tej konfiguracji przerzutnik jest zablokowany.

Link to comment
Share on other sites

sorki zapomniałem o wejściach set i reset oczywiście powinny być połączone z masa :) z tego co czytałem jest jeden pin od zamykania i otwierania dlatego użyłem przerzutnika (sam nie używałem nigdy tego wyjścia) ale oczywiście mogę się mylić. Do czego jest pin F22?

Link to comment
Share on other sites

Myślałem, ze F22 to oznaczenie jakiegoś pinu na schemacie, a co do tego układu z przekaźnikami nie dawałbym bezpośrednio przekaźnika pod wyjście alarmu bo cewka przekaźnika może zabrać za duży prąd przez co alarm nie zadziała, bądź częściowo zadziała przed tym zastosowałbym jakieś wzmocnienie np tranzystor

Link to comment
Share on other sites

Na tych wyjściach jest duży prąd, bo z nich zasilane są siłowniki centralnego.

Link to comment
Share on other sites

Guest ArturZdW

Osobiście wolałbym aby sygnał wyłączający pochodził z pinu X61-10(czarno-niebieski przewód)... gdyby miał pochodzić z pinu z pinu X62-8, radyjko wyłączało by się po wciśnięciu rygielka kierowcy...I tak praktycznie zawsze zamykam Viki "na 2 kliknięcia".

czasowy to już nie ta frajda:P

wyobraź sobie- muzyczka gra w Viki, stoisz przy samochodzie, bajerujesz dupeczki, wciskasz dwukrotnie przycisk na pilocie, radyjko się wyłącza, szyby i zamki się zamykają, dochodzisz z dupeczkami na spacer bez mrugnięcia okiem - LANS :41: :37:

ps. Sorki Poochini, jeżeli jesteś żonaty :P lepiej żeby żona nie przeczytała tego postu, bo automatycznego wyłącznika radia już Ci nie pozwoli założyć :42:

jeszcze myślałem aby pod domykanie szyb podłączyć postojówki, aby zaświeciły się na ten czas przez który ma zadziałać domykanie - myślę, że ciekawy efekt by był ;)

Edited by ArturZdW
Link to comment
Share on other sites

jeszcze myślałem aby pod domykanie szyb podłączyć postojówki, aby zaświeciły się na ten czas przez który ma zadziałać domykanie - myślę, że ciekawy efekt by był ;)

To już lepiej Coming/Leaving Home... Bedziesz miał bajer który w VW kosztuje bodaj 2tys.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...
UP