Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Sprzęgło alternatora.


mimax
 Share

Recommended Posts

Vectra C 1.9 CDTI 2006/7. Na wolnych obrotach drży a czasem to aż się trzęsie. Wystarczy delikatnie dodać gazu żeby objawy znikły. Przy zmianie biegu, gdy wcisnę sprzęgło czuć kop po naprężeniu( prawdopodobnie przez ciężar alternatora). Myślę że na 90% to będzie sprzęgło na alternatorze. I moje pytanie, oprócz sprzęgła czy jest tam jeszcze może jakiś napinacz na pasku, co by go można albo pasowało wymienić? I najważniejsze, czy ktokolwiek wie jak w UK zdobyć takie części :(?

Z góry THX.

Edited by mimax
Link to comment
Share on other sites

Też się chętnie dowiem co to za chol...

Mam podobne objawy jak Ty kolego.

Co do 2masy to wydaje mi się że objawy były by stałe a nie trzęsie co pare minut i przy dodawaniu dazu były by chyba jakieś odczówalne objawy a nie ich ustępowanie - ale niewiem, nieznam się, zarobiony jestem :)

Link to comment
Share on other sites

Miałem ten sam problem (lub podobnie brzmiący) w scenicu 1.9 dci, stąd moje podejrzenia. Dwumase załatwiłem w octavce 1.9 tdi a dokładnie dokończyłem i objawy były inne. Każdy samochód był innej marki wiec objawy mogą się różnić ale myślę że są podobne.

a to nie będzie dwumas?

bo z tym sprzęgłem to chyba byłbyś pierwszy...

Zawsze kiedyś musi być ten pierwszy raz:). W francuzach bardzo popularna usterka. Często lekceważona a niesłusznie. Możesz mi wierzyć lub nie ale jazda przed i po naprawie była porównywalna z jazdą 20-to letnim gruchotem a nówką z salonu. I nie ma mowy o wciskaniu kitu przez mechanika bo sam robiłem. Co nie znaczy że w tym przypadku jest tak samo. :(

salvado fakt że na biegu jałowym po wciśnięciu sprzęgła na ułamek sekundy słychać tak jakby minimalne zwolnienie obrotów, ale oprócz tego uważam ze sprzęgło i dwumas działa prawidłowo. Przynajmniej na dzień dzisiejszy, i raczej bym się kierował w stronę kółeczek na pasku wielorowkowym.

Edited by mimax
Link to comment
Share on other sites

a to nie będzie dwumas?

bo z tym sprzęgłem to chyba byłbyś pierwszy...

Może to ja jestem pierwszy na forum, który wymieniał sprzęgło ale niestety u mnie się posypało.

Możliwe że przez to że nie miało założonej zaślepki ale objawy były całkiem inne niż opisuje autor tematu.

Był pisk, ustępował jak było wilgotno a pod koniec żywota to był nie do zniesienia (aż przechodnie się za mną oglądali).

Wciśnięcie sprzęgła nie wpływało na to w żaden sposób, więc i moim zdaniem może być to dwumasa. :(

Link to comment
Share on other sites

Przecież przynajmniej koło pasowe bardzo łatwo sprawdzić i wyeliminować podejrzenie, wystarczy tylko trochę chęci. Nikt na tym forum nie potrafi na podstawie opisu pełniejszego lub zdawkowego jednoznacznie wskazać przyczynę usterki jeżeli tą przyczynę mogą powodować więcej niż 2 elementy. Po to jest forum żeby się dzielić doświadczeniem i wskazywać możliwe przyczyny, a po stronie odbiorcy trochę inicjatywy z doświadczeniem mogącym weryfikować sugestie.

Link to comment
Share on other sites

koledzy nie wiem jak wy - ale ja jeszcze z żadnym alternatorze nie spotkałem się z żadnym sprzęgłem., jeśli się mylę to mnie poprawcie.

z mojej logiki w alternatorze są łożyska, które jak mają dość to mogą powodować zwalnianie obrotów w silniku, tak samo łożysko na napinaczu i sprężarce klimatyzacji. Wiem że na sprężarce może być sprzęgło, ale nijak nie wiem gdzie w alternatorze znajduje się sprzęgło.

Link to comment
Share on other sites

Sprzęgło na alternatorze to rolka, z tą różnica że łapie tylko w jedną stronę. Jak obroty silnika spadają, obroty rolki alternatora razem z paskiem wielorowkowym też. Ale wirnik alternatora nie(chyba tak się to nazywa :) ). Rozpędzony wcześniej, buja się jeszcze jakiś czas. Podobny ale znacznie prostszy mechanizm jest zastosowany w zabawce dla dzieci zwaną bąkiem :).

filip w aucie

Zwracam honor :) Nie chce być ani pierwszy ani drugi :)

U mnie rolka się zatarła, czyli była na sztywno, powodując uszkodzenie napinacza paska wielorowkowego (Renault Scenic 1.9 dti 2002). Efekt tego był bardzo podobny do tego który widać na załączonym filmie który dodałem w pierwszym poście. Pasek drżał. Napinacz podobnie, wydając z siebie bardzo drażniące dźwięki. w Viki jest ciszej ale dźwięk identyczny. Na 99% ten dźwięk to dźwięk wylatanego napinacza z paskiem wielorowkowym. Jak znajdę chwilkę czasu to sprawdzę. Jeżeli chodzi o dwumas to wydaje mi się że gdyby moje podejrzenia co do napinacza paska i rolki alternatora się potwierdziły to ma to znaczący wpływ na sprzęgło i dwumas.

Oczywiście koło pasowe też sprawdzę. :)

Co do objawów. Dziś zauważyłem luz tak jak by na poduszkach silnika, przegubach lub właśnie dwumasie. Najdokładniej to słychać na 6-tym biegu miedzy 2k a 3k obrotów. Po gwałtownym odjęciu gazu słychać pyk. :(

Dziękuje wszystkim za zainteresowaniem się tematem.

Link to comment
Share on other sites

Witam

do mimax

Czy twoje objawy pasują do jednego z moich postów:

(...) Ponadto GTS ma taką dziwną przypadłość, że na postoju na wolnych obrotach trochę trzęsie budą i drży kierownica. Wystarczy lekko dodać gazu – zwiększyć obroty o jakieś 80 obr/min (nawet nie zauważanie na obrotomierzu) a problem ustaje. Problemu nie ma także gdy auto powoli się toczy, wystarczy jakikolwiek ruch samochodu nawet 2 km/h. A gdy auto się zatrzyma to po ok. 2 sek. zaczyna trząść (...)

Dodam jesscze silnik 1,9 CDTI - 120 KM

Link to comment
Share on other sites

PYTANIE - gdzie w alternatorze jest sprzęgło ??

Furman ja też się zdziwiłem jak wymontowałem swój alternator i okazało się, że ma sprzęgło, na początku nawet podejrzewałem, że coś z nim jest nie tak bo można nim było kręcić tylko w jedną stronę, ale tak ma być :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Tiger1980

ja zasugeruje coś innego. Widzę, że dużo osób ma problem, albo z głuchym uderzeniem, albo drżeniem itp....

Niekoniecznie to musi być dwumas lub jakieś tam sprzegięłka....

u mnie jest wymieniony dwumas, koło pasowe, rolki, paski itp.....

drżenie występuje minimalnie przy 1200 obr/min. Tylko wnikliwi i wyczuleni zauważą. Bardziej jednak wyraźne jest pukniecie w momencie zmiany biegu lub po dodaniu lub ujęciu gazu.

Panowie, jest na 99% pewny, że problem tkwi w poduszkach silnika. Każdy z Was w drodze poszukiwań sprawdzał czy poduszki sa całe. I co? W każdym przypadku okazywało się, ze są całe. I bedą :rolleyes: Problem w tym, że są one na tyle juz miękkie i "spracowane", ze nie spełniają swojej roli.

Sprawdziłem u siebie dokladnie jak to wyglada. Również szukając przyczyny stuków, puków itp.

Poduchy są całe. Widać malutkie zmarszczki, ale są 100% całe. Na poczatku tez odrzuciłem je jako przyczyne, ale zauważyłem coś co zwróciło moja uwagę. Na wewnętrznej stronie tuleji przedniej poduszki silnika byl wyraźny ślad po uderzeniach sworznia. Takie spolerowane miejsce, wyraźnie widoczne. Na tylnej poduszcze było podobnie.

Poduszki są całe i niespękane. Okazuje się jednak, że są bardzo miekkie. Podważając silnik łomem bez wieksze siły mogłem przesuwać silnik przód - tył. Używając wiekszej siły dobijałem sworzeniem do tuleji poduszki. Próby na odpalonym silniku potwoerdziły moje podejrzenia. Silnik pod obciażeniem lata pod maską przód tył. Szczególnie przy naprężeniach przy ruszaniu, zmianie biegu lub gwałtownym dodaniu lub odjęciu gazu. Sworznie dobijają do tuleji. Stad te odgłosy i wibracje. Na pierwszy rzut okaz poduszki są całe, ale są one juz miekkie.

Moje przypuszczenia potwierdził serwis. Zdarzały im się przypadki, ze auta przyjezdżały ze zgłoszeniem wibracji lub stuków i najcześciej problem tkwił w spracowanych poduszkach. Przyznali, że guma nie jest najlepszej jakości i po czasie robie się miekka. Wymiana załatwia sprawe stuków i wibracji.

Sprawdzcie u siebie jak to wyglada. Trzeba zajrzeć jak wyglada wewnętrzna cześć tuleji. Widać wyraźnie gdzie dobija sworzeń. Ogólna ocena stanu poduszki bywa myląca, bo ona sama w sobie nie jest urwana, ani specjalnie uszkodzona.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Minęło trochę czasu od pierwszego postu. Zrobiłem 18k km. W tym czasie wymieniłem filtr paliwa, oleju i zmieniłem olej z 5w 30 na 0w 30 i wydaje mi się ze silnik jest mniej podatny na drgawki. A może to po prostu przyzwyczajenie się do mojej Viki :). Przesiadając się z Octavi 1.9 TDI przyznaje że parę razy udusiłem silnik. Silnik Z19DT nie lubi niskich obrotów i najlepiej ciągnie od 2k do 3k obrotów, zupełnie inaczej jak w Octavce. Co do hałasu to będą łożyska na alternatorze. Wymiana ich w uk jest droższa niż cały alternator wiec jeżdżę do puki wióry z niego się nie posypią :)

Poduchy w moim przypadku raczej odpadają, wydaje mi się że po 18k km by się im pogorszyło a jeżdżę dosyć agresywnie. Moim zdaniem drgawki były powodowane duszeniem silnika. Po zalaniu paliwa i wzbogaceniu go redexem objawy praktycznie ustały. Samochód był mocniejszy i ładnie sobie radził z wolnymi zakrętami na 2-ce. Przed tym zabiegiem musiałem niestety szukać 1-ki lub niestety dusiłem silnik.

Ps. Nie wiem czy związane z tematem ale na wszelki wypadek dodam nowy objaw. Czyli spadające obroty przy dojeżdżaniu do świateł.

Edited by mimax
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Witam

U mnie objawy są takie że przy zmianie biegu na niższych obrotach jest odgłos jakby wpadała jakaś część w rezonans. Pojechałem do mechanika. Rozebrali to co podejrzewali i okazało sie że dow ymiany rolka napinacza i sprzegięłko alternatora. :( No trochę kosztów i zaskoczednie żę w aucie 5 letnim o przebiegu 76 tys taki rzeczy. Ale podobno nie ma reguły.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Do alternatora się przyzwyczaiłem i wyczułem moment kiedy muszę wciskać sprzęgło żeby nie było drażniących efektów dźwiękowych, a dokładnie podtrzymać silnik na obrotach i dopiero po wciśnięciu sprzęgła puszczam pedał przyspieszenia.

Jeżeli chodzi o trzęsienie budą i spadek obrotów przy dojeżdżaniu do świateł to wydaje mi się że problem tkwił w jakości paliwa jaką tankowałem. Zawsze tankuje pod korek, przeważnie raz w tygodniu, i jak trafie to jest ok, a jak się nie uda trafić to objawy powracają po przejechaniu paru kilometrów. Wtryski sprawdzałem opcom-em i tylko na jednym miałem wartość minimalnie przekraczającą +1.00 na obrotach jałowych, reszta -/+0.6 . Myślę że jeszcze na nich trochę pojeżdżę. Dziękuje wszystkim za pomoc i zainteresowanie wątkiem.

(...) Ponadto GTS ma taką dziwną przypadłość, że na postoju na wolnych obrotach trochę trzęsie budą i drży kierownica. Wystarczy lekko dodać gazu – zwiększyć obroty o jakieś 80 obr/min (nawet nie zauważanie na obrotomierzu) a problem ustaje. Problemu nie ma także gdy auto powoli się toczy, wystarczy jakikolwiek ruch samochodu nawet 2 km/h. A gdy auto się zatrzyma to po ok. 2 sek. zaczyna trząść (...)

Dodam jesscze silnik 1,9 CDTI - 120 KM

Dokładnie tak było. Podejrzewam ze ecu podnosi obroty gdy samochód jest w ruchu stąd brak trzęsienia w czasie jazdy.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

no ja tez wymienilem alternator w zeszlym roku we wrzesniu, i w tym roku w sierpniu poszlo sprzeglo na alternatorze(alternator byl nowy wraz ze sprzeglem)

wymiana na gwarancji.

czesc dosc latwo do zdobycia,

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=alternator%20pulley&_pppn=r1&_dmpt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&Make=Vauxhall

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Miałem ten sam problem z gruchotaniem w pewnym wąskim zakresie obrotów. Przyczyną była rolka alternatora i jak się okazało jakaś droga odmiana SKF ponad 400 zł za samą rolkę.

Zastanowię się nad wymiana całego altka przy nastepnej okazji, bo tą rolką wymieniałem juz dwa razy i chyba teraz zaczyna znowu ćwierkać. (może to rozrząd tym razem). motor to 1.9 cdti 120 KM przelot 150tys.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Panowie czy każda VC ma sprzegielko alternatora??Jak to sprawdzić czy ktoś ma czy nie ewentualnie jak sprawdzić czy nie jest rolka alternatora do wymiany??Czy trzeba demontować alternator żeby zmienić ta rolke??

Link to comment
Share on other sites

nie każda, ale Twoja ma, jak sprawdzić? musisz złapać palcami (po ściągnięciu paska) i spróbować mocno zakręcić, jeśli poczujesz że kółko się ślizga to znaczy że sprzęgiełko pracuje, jeśli nie to znaczy że stoi i jest do wymiany, niestety trzeba demontować alternator

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...
UP