Jump to content

Welcome to Vectra Klub Polska

Guest Image

Welcome to Vectra Klub Polska , like most online communities you must register to view or post in our community, but don't worry this is a simple free process that requires minimal information for you to signup. Be apart of Vectra Klub Polska by signing in or creating an account.

  • Start new topics and reply to others
  • Subscribe to topics and forums to get email updates
  • Get your own profile page and make new friends
  • Send personal messages to other members.

Tasiol

Walka z wiatrakami czyli....

Recommended Posts

Odświeżę trochę temat, może ktoś pomoże :D

Silnik mam X20DTH wersja z climatronikiem. Gdzie znajduje sie rezystor wentylatora klimatyzacji ? Padł mi 2 bieg tego wentylatora i z porad jakie czytam to musze wymienic w/w rezystor

Edited by Raulek5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest zamontowany do obudowy wentylatora klimy, ale po wewnętrznej stronie.
Między wentylatorem a chłodnicą.
Widać go na samej górze między łopatkami wentylatora.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki, jutro do niego zajrzę bo dziś już ciemno :) Jest w miarę łatwy dostęp, czy trzeba coś demontować ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trzeba zdjąć wentylator

Please login or register to see this image.

/monthly_2018_05/IMG_4117.JPG.898d184558a9ec744e075402507d85bf.JPG" alt="IMG_4117.JPG.898d184558a9ec744e075402507d85bf.JPG" />

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uuu to mnie teraz zmartwiłeś :( Liczyłem, że lepszy dostęp będzie..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tasiol a masz może dokładniejszy schemat instalacji niż ten na 1 stronie tego wątku ? Bo chciałbym podpiąć instalację tak, żeby za 2 bieg od razu 3 się załączył. Za dużo roboty z tym rezystorem, ściąganie zderzaka itd :D

 

 

Dobra narazie zrobilem to tak, ze dalem drucik we wtyczce czujnika, ktory sprawia, ze jak ma wlaczyc sie 2 bieg, to wlacza sie od razu 3 :)

Edited by Raulek5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć,

Moje pytanie będzie trochę nietypowe - dotyczy czujnika S20, ale w Oplu Omega rocznik 2000, X20DTH. Generalnie większość informacji związanych z zasadą działania klimatyzacji podanych w artykule jest zbieżna z działaniem klimatyzacji w Omedze. Oczywiście są pewne rozbieżności, ale cała publikacja pomogła mi zrozumieć dokładnie zasadę działania klimy oraz poprawnie przeczytać i przeanalizować schematy elektryczne. Dzięki informacjom podanym tutaj znalazłem przyczynę mojego problemu (wentylatory klimy włączają się wraz z przekręceniem kluczyka jeszcze zanim odpalimy silnik). Idąc za schematami - wadliwy okazał się czujnik S20. W Omedze diesel akurat piny 3 i 4 są wykorzystywane i to tutaj jest problem - jeśli przełącznik zaskoczy, blokuje się na dobre (nawet na kilka godzin, a w ciepłe dni nawet na noc - tak jakby w klimie było cały czas powyżej 11 barów. W ogóle mam wrażenie, że załącza się znacznie wcześniej niż powinien. Generalnie wiadomo, że muszę go wymienić. I tutaj pojawił się mój prawdziwy problem.

Według Opel EPC (i według rzeczywistości) numer mojego czujnika S20 to 9146255 (katalogowy 1854763) -

Please login or register to see this link.

. Ten numer jest inny niż Vectrowych czujników S20 (90506751, nr kat 1854763). Wg. TIS wtyczki przyłączeniowe mają takie same, pinout również mają taki sam. Różnią się natomiast kolorami złącz (Vectrowy S20 ma złącze czarne lub białe, zaś ten z Omegi ma złącze niebieskie).
Niestety nigdzie nie jestem w stanie znaleźć Omegowego czujnika S20 o numerze 9146255, stąd pomyślałem że użyję tego od Vectry. Pytanie natomiast mam, czy to będzie działać? Czujniki, mimo może mają te same przyłącza wygląd itp nie są zamiennikami. To by mogło znaczyć, że jakaś różnica między nimi jest - ale jaka, czyżby inne progi ciśnień? Może inne przyłącze ciśnieniowe? Czy można sprawdzić parametry Omegowego czujnika w jakichś specjalistycznych katalogach?

Z góry dziękuję za pomoc!

Edit: Po głębszych poszukiwaniach chyba udało mi się znaleźć odpowiedź na pytanie. Czujników S20 są w sumie 3 rodzaje. Wyglądają tak samo i chyba mają takie same złącze (sądząc po zdjęciach).
W Vectrach nie ma problemu - wszystkie mają oznaczenie 90506751 (nr kat 1854779). Drugi typ jest w przybliżeniu we wszystkich Omegach, poza tymi z silnikami Diesla 2.0 i 2.2 (X20DTH/L i Y22DTH/L) - one mają oznaczenia 90359991 (nr kat. 1854773). Ostatni typ jest w Omegach z silnikami 2.0 i 2.2 (X20DTH/L i Y22DTH/L), czyli mój. Mają oznaczenie 9146255 (nr kat. 1854763).

I teraz patrząc na zdjęcia zamienników, można odczytać, że czujnik 90506751 ma progi działania 2 ba, 11 ba i 30 ba natomiast czujnik 90359991 ma progi działania: 2 ba, 19 ba i 30 ba. Czyli różnią się progiem zwarcia między pinami 3 i 4. Niestety dla mojego 9146255 nie ma zamienników, ale wnioskując z powyższego - zapewne ma jeszcze inny próg zwarcia między 3 i 4. Tak więc sumarycznie wychodzi, że tych czujników nie można stosować zamiennie. Pech chce, że mojego czujnika jest jak na lekarstwo - na allegro za 3 lata pojawiły się może 5 razy. Na szczęście po wpisaniu w wyszukiwarce numeru poprzedzonego zerem (09146255), znalazł się jeden czujnik dla mnie.

Zaktualizowane pytanie: Idąc dalej - czy jest jakaś możliwość sprawdzenia tych czujników? Czy serwisy klimatyzacji mają taki setup, w którym można by sprawdzić czy faktycznie te czujniki się załączają przy odpowiednim ciśnieniu lub rozłączają po przekroczeniu 30 ba? Chciałbym chociaż sprawdzić ten czujnik który kupiłem...

Edited by GrzegorzWo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czytam, że temat rozgryzłeś dokładnie.

Na Twoim miejscu podjechał bym z tym czujnikiem do serwisu klimy i zapytał, czy mogą sprawdzić te progi przełączników czujnika (bez montowania lub zamontowany).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam ponownie,

Podzwoniłem do kilku punktów obsługi klimatyzacji - nikt nie podjął się "zmierzenia" moich przełączników. Tak więc założyłem nowo zakupiony (używany) przełącznik z niebieską wtyczką (numer 9146255). I co się okazało - sytuacja identyczna! Po krótkiej chwili działania klimatyzacji przełącznik się załącza i tak sobie pozostaje załączony... Postanowiłem zatem sam zmierzyć wyjęty przełącznik i o dziwo udało się - przy pomocy kompresorka z Lidla. Okazało się, że przełącznik załącza się po przekroczeniu 8 ba, a z powrotem rozłącza się kiedy ciśnienie spadnie poniżej 6 ba. Czy są to właściwe wartości - nie wiem (żaden katalog nie podaje tych wartości), ale wszystko wskazuje że są one podobne w przypadku obu przełączników.

To doświadczenie pokazuje, że w mojej klimatyzacji ciśnienie "standardowe" jest na poziomie 6-8 barów. Co ciekawe, przełącznik załącza się nawet kiedy auto postoi w słońcu parę godzin - czyli w wyniku nagrzania się od słońca, ciśnienie w klimie osiąga 8 barów i nie spada poniżej 6-ciu.

Więc teraz zasadnicze pytanie - czy ciśnienie spoczynkowe w klimatyzacji na poziomie 6-8 barów jest ciśnieniem właściwym? Jeśli nie, jakie jest poprawne ciśnienie? I czy to ciśnienie się jakoś ustawia, czy może powinien to zrobić serwis klimatyzacji jako standardowy element obsługi? A może to jakiś problem z kompresorem, który daje a szybko za duże ciśnienie?? Jakkolwiek - progu 17 barów (załączenie się I-szego stopnia przełącznika S65) moja klima nie osiąga, a przynajmniej nie na parkingu w czasie testów, i o ile S65 jest u mnie sprawny ;).

Jeśli się cofnę pamięcią - problemy "z przełącznikiem" S20 zaczęły się jakieś 2 sezony temu (znaczy się "2 serwisy temu" - czyli wiosną 2016 roku). Wtedy zauważyłem, że wiatraki włączają się na postoju zaraz po przekręceniu kluczyka, zanim w ogóle odpalimy auto. W 2017 roku klimatyzację też serwisowałem i odgrzybiałem ale nikt nie zwrócił uwagi na jakiekolwiek problemy z ciśnieniem. W końcu postanowiłem zrobić z tym porządek i jak się okazuje przełączniki wydają się być OK. Tylko wszystko wskazuje na zbyt wysokie ciśnienie... :(

Edit: Jak to sprzęt z Lidla - jakością nie powalił, a przynajmniej jego manometr. Jeden wskaźnik pokazał jak wspomniałem wyżej - że przełącznik załącza się przy 8 ba, a wyłącza się przy 6 ba. Natomiast wskaźnik na drugim kompresorze zmierzył na tym samym czujniku obie wartości jako 10 ba i 8 ba. Dokładniejszy pomiar by się przydał, ale chyba i tak się nie obejdzie bez wizyty w serwisie, w którym zmierzą niskie i wysokie ciśnienie w mojej klimatyzacji.

Edited by GrzegorzWo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam problem z wentylatorem głównym na chłodnicy, po odpaleniu klimatyzacji czasami załącza się na chwile i nagle przestaje kręcić, wentylator klimy działa bez zarzutów. Sprawdziłem kostkę s88- po zwarciu pinów 2z3 startują oba wentylatory, ale już 1z2z3 tylko wentylator klimatyzacji przyśpieszył. W czym może być problem? Nie robiłem dalszych testów, bo w sumie chodzi tylko o ten pierwszy bieg na którym pracują oba wentylatory po załączeniu klimy, jak wyczytałem na początku tematu. Z góry bardzo dziękuje za pomoc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zrobiłem dokładniejszy test (wczoraj tak na szybko itd) i mam usterkę- nie działa mi drugi bieg dmuchawy wentylatora chłodnicy. 1 i 3 jest ok, z wentylatorem klimy również ok. Dlatego na zimnym wentylator działał, a po rozgrzaniu przy takim upale i jeździe po mieście chciał załączyć drug biegi- dlatego się zatrzymywał. Teraz w czym problem? Rezystor na wentylatorze?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Moim zdaniem strzał w dziesiątkę.

Może dla pewności zmierz na wtyczce wiatraka (odpięty wiatrak od auta) czy to czasem nie brak styku lub uszkodzenie kabla. O ile się nie mylę "przejscie" powinno być miedzy pinami 1-2 oraz 1-3 (piszę "przejście", bo opór tak z rezystorem jak i bez będzie mały, rzędu 2-3 ohmów więc miernik zapika jakby to było zwarcie).

Nie wiem jakiej dokładnie wartości jest ten rezystor (generalnie pewnie mniej niż jeden ohm). Jakkolwiej, jeśli faktycznie się spalił, spróbuj kupić za 3 zł ceramiczny rezystor o wartości na oko 0,5 - 1 ohm (możesz kupić po jednym: 0,5 0,68 i 1,0) i próbuj wrzucać go w obwód. Ważne aby kupione rezystory miały minimum 10 Watt. Chodzi o to, że kiedy w czasie testu załączysz drugi bieg i potrzymasz go ze dwie - trzy minuty, ten rezystor nie powinien być "okropnie gorący" (bo się spali znowu). Co najwyżej może być baardzo ciepły tak na oko 50 stopni byłoby dopuszczalne (auto na ogół jest w ruchu, więc pewne chłodzenie będzie i tak). Jeśli 1 ohm będzie grzał się za bardzo, spróbuj 0,68 Ohm. Wiatrak przyspieszy trochę, ale rezystor będzie chłodniejszy. Jeśli 0,68 będzie wciąż za gorący - daj 0,5. Wiatrak będzie jeszcze szybciej się kręcił, ale rezystor będzie grzał się "o połowę mniej" ;) niż ten 1 ohm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, podłączyłem wentylator na krótko i działa tylko szybki tryb, czyli już teraz na 100% rezystor. Spróbuję poszukać z rozbitka sam rezystor i użyć oryginalny. A jak nie to zastosuję się Grzegorz do twojej rady, ale chyba zamontuje wtedy ten 0,5 żeby się nie spalił. jutro jeszcze sprawdzę ten opór. Dzięki za info.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeszcze oczywiście jest opcja naprawy rezystora - o ile się orientuję znajduje się w nim bezpiecznik termiczny (240 stopni, 10A??), który lubi się przepalić. Takie bezpieczniki są ogólnodostępne w sprzedaży, też w podobnej przestrzeni cenowej (poniżej 2 zł za sztukę).

Aha - dla jasności: zaproponowane przeze mnie rozwiązanie z 10-cio watowym rezystorem jest "prowizoryczne" - bo taki oryginalny rezystor to ma pewnie coś koło 60 Watt albo i więcej (opór jak pisałem może być w okolicy 0,5 tak do 2 ohmów). Tak więc jakby nie patrzyć - najlepiej byłoby użyć oryginalnego rozwiązania.

PS: Wsadzając bardzo mały opornik (przez co II-gi bieg będzie wyraźnie szybszy "niż zwykle"), bądź zwierając w ogóle rezystor (co spowoduje, że drugi bieg będzie działał tak szybko jak trzeci), należy przyjrzeć się przekaźnikowi odpowiadającemu za drugi bieg - czy czasem prąd przez niego płynący nie jest zbyt duży powodując jego przegrzewanie się. Podobnie z okolicznymi kablami i połączeniami.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak wywaliłem ten bezpiecznik termiczny i działa, jednak po ok 10 sekundach znacznie się nagrzał i zrezygnowałem z tego rozwiązania. W piątek zamontuję oryginalny, załatwiłem sobie z rozwalonego wentylatora. Mam tez awaryjne źródło w okolicznym złomowisku, koszt ok 30zł.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam. Mam taki problem z klimatyzacją manualną w x16xel że po po zwarciu pinu 4i5 w przekaźniku R60 klima później startuje bez problemów do czasu zgaszenia auta. Po godzinie od wylaczenia znów muszę zewrzeć piny bo nie chce wystartować. Po zwarciu i włożeniu spowrotem przekaźnika pracuje prawidłowo i tak w koło.Co może być przyczyną sprawdzone przekaźniki, zmieniony włącznik i nadal to samo. 

Edited by koszal83
Rozwiązaniem okazała się wymiana czujnika s20

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie mam problem ....brakuje mi 1- biegu .

Ogólnie wentylator klimy mam uszkodzony wiec opieram sie tylko na wentylatorze silnika ,(chyba  ze uszkodzony went. klimy ma  jakieś znaczenie do 1- biegu silnika? 

Sprawa jest o tyle zagmatwana że sprawdzając  czujnik s88   - pierwszą faze  na zwarciu 2 z 3 nic sie nie dzieje ,gdy  sprawdzam 2 i 3 bieg jest ok ale gdy przez przypadek zwarłem 1 z 3 to załącza się 2 bieg tak jak łącząc wszystkie do kupy zgodnie z poradą w 1-poście .

Kolejna sprawa to że mam pomieszane  z przekaźnikami.

Otóż w 2.0 16v  nie mam przekaźnika w aucie nr 12 k64 (pole jest puste ) aono jest właśnie od 1 -biegu wentylatora 

Za to obok akumulatora mam wszystke od 1 -9 a w tym silniku z klimą nie powinno byc nr 8 f67?.

Jeździłem bez 1-biegu spory czas ale w upały chyba przez to robiło się za gorąco i spadał mi jeden przewód od chłodnicy aż przez dokręcanie urwał się króciec .

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam. Mam problem z wentylatorem chlodnicy- brak 2 biegu zwierając piny 1 z 2 z 3 w czujniku s88 dziala przekaźnik ale wiatrak nie rusza. Bieg pierwszy działa bez problemu z klimą i bez. Bieg 3 załącza się przy zwarciu pinu 1 z 2 w czujniku s128 Co może powodować ten problem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam ponownie, z jakieś 3/4 posty/miesiąc temu pisałem że wymieniłem rezystor, który znów padł, co może być tego przyczyną?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

To mi wygląda na zacierający się lub zabrudzony wentylator - duże opory ruchu, które są spowodowane zatarciem lub zabrudzeniem powodują, że prąd w obwodzie wentylatora jest znacznie większy niż zakładano (np. zamiast 4A jest 6A). To z kolei sprawia, że na rezystorze włączonym w szereg spadek napięcia oraz wydzielana moc jest większa niż zakładano - i dlatego następuje jego przepalenie.

Tak de facto, to w poprawnie działającym układzie ten rezystor nie ma prawa się przepalać i śmiem twierdzić, że przepalenie rezystorów jest w zdecydowanej większości przypadków skutkiem zacierania się, zabrudzenia, zwiększenia oporów ruchu etc. właśnie wentylatorów...

Jeśli masz możliwość sprawdzić - podłącz wentylator bez rezystora przez amperomierz i zobacz ile pobiera prądu. Podobnie zrób z drugim wentylatorem (one chyba są identyczne) a następnie porównaj wyniki - prawdopodobnie prąd wentylatora, przy którym spalił się rezystor jest większy niż tego drugiego. Również spróbuj pokręcić ręką te wentylatory - czy ten z uwalonym rezystorem czasem nie obraca się "ciężej"? (jeśli odczujesz zdecydowaną różnicę w oporze, to znaczy, że z wentylatorem jest naprawdę źle i niedługo to on sam się może przepalić..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wentylator z uszkodzonym rezystorem chodził dosyć swobodnie. Niestety nie sprawdziłem jego poboru prądu. Wymieniłem wentylator, kupiłem na szrocie za 30zł ze sprawnym rezystorem, zobaczę czy teraz się spali. Dzięki za radę, też doszedłem do takiego wniosku, że najprawdopodobniej prąd wentylatora nie jest poprawny i dlatego doszło do kolejnego spalenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć. Panowie, po rozgrzaniu silnika wylacza mi sie sprezarka klimatyzacji, procz tego gdy wentylator od strony silnika wskoczu na 3 bieg to wylacza mi sie calkowicie wentylator klimy. Ktoś coś doradzi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Wszystko to jest opisane w pierwszym poście tego tematu.

Zanim Ci ktoś pomoże, zdradź tajemnicę jaki Masz silnik i z którego roku samochód, bo w pierwszym poście też są opisane różnice.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Temat ogarnięty ale dam info dla potomnych. Motor y26se, walniety był czujnik temperatury w chłodnicy, w efekcie brakowało 2biegu lub tego pośredniego, wówczas silnik dostawał temperatury a sprężarka dostawała zbyt wysokie ciśnienie.  Gdy przekroczony został kolejny próg temperatury wentylatory chodziły na maksa a sprężarka się wyłączala. Po wymianie czujnika wszystko poki co gra. 

 

Edited by David DOHC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please login or register to see this quote.

Witajcie - mam kolejne pytanie, tym razem o uszczelki pod tymi przełącznikami ciśnieniowymi S20 i S65. Czy jest jakiś sprytny sposób aby je założyć bez spuszczania czynnika?

Jak się okazało po moich "działaniach" z przełącznikiem S20, od tamtego czasu poci się on i uchodzi przy nim czynnik. Próbowałem ogarnąć temat samodzielnie ale nie udało się - zniszczyłem już w sumie 4 uszczelki. Pomimo, że teoretycznie ten przełącznik da się założyć bez spuszczania czynnika dzięki zaworkowi, w praktyce okazuje się, że w momencie jego dokręcania uszczelka albo jest przecinana przez gwint, albo (jeśli jest założona poniżej gwintu - aby nie zostać przeciętą) - jest "wydmuchiwana" przez ciśnienie głęboko na trzpień wyskakując ze swojego gniazda i ulegając rozcięciu przez krawędź zaworka. Jakbym nie próbował uszczelkę albo przecina mi gwint albo krawędź przełącznika po jej wydmuchaniu...

Jedyna opcja którą widzę to spuszczenie czynnika, zakręcenie zaworka z uszczelką (bez ciśnienia uszczelka nie zostanie wydmuchana w czasie dokręcania przełącznika) a następnie ponowne napełnienie. No chyba, że macie jakiś sprytny sposób na to, aby ta uszczelka nie została przesunięta w momencie dokręcania przełącznika?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...